Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: ston
Läst 965 ggr
Nyvreten
0

Stamboksföring av sto

Hur gör man för att stamboksföra sitt sto nuförtiden ?

Måste det visas fram på sommarpremiering som förr ?

Eller räcker det med att bifoga  en tidigare bedömning från te.x kvalitetstävlan ? Vad mer ska bifogas ansökan ?

Känner mig aningen ringrostig på detta område numera, vad är det för klasser som gäller nu för tiden, B,A, AB osv  ?? Fundersam

Hittar inga direktiv på hemsidan  ( SCS ) heller om detta, men jag kanske  letar dåligt.

colleen
0

Det borde väl stå i storeglementet som finns på shs hemsida.

~Jag tror på ödet~

AKWIK
0

#1 Nja, helt klart tycker jag inte att det är för en förvirrad person som jag Generad.

När är det "i förekommande fall" t ex? Fundersam

Jag har ju precis som Nyvreten lite ringrostiga kunskaper om premiering och stamboksföring. Sist det var aktuellt för mig (1983) måste jag rida några varv i olika gångarter, men så är det ju inte längre har jag förstått.

Innan Dimona fick fång så tänkte jag åka till en live-premiering för stamboksföringen, men nu vill jag ju bara kunna skicka in uppgifter om henne så hon får sitt RCB-nummer.

Jag skickar alltså då:

• Ifylld Blankett för anmälan av avelsvärdering, stamboksföring eller höjning av värdebokstav
  • Mätintyg (en eller två mätmän?)
  • …??
  • ????

till  ??????

RC71
0

#2 Skickas till SCS registrator/stambokförare( Mrs.M) . Tror det räcker med mätintyg av en person. Ditt sto är ju klart över höjden… Sen ska du skicka med bedömningsprotokoll från oficiell bedömning.  Hästen ska vara bedömd av SH aktoriserad domare på  avelsvärderingsgrundande evenemang vid lägst tre års ålder. Tror det är ungefär så det går till. Mrs.M bör kunna fylla i, i fall jag glömt ngt..Glad

AKWIK
0

#3 Tack! Du har ju bara sagt det här till mig fem ggr förut GeneradSkrattande

Vem kan mäta henne? Id-kontrollant? Annan?

colleen
0

#4 En godkänd mätman, veterinär ska väl också vara på plats om jag inte har helt fel.

~Jag tror på ödet~

AKWIK
0

#5 Menar du en veterinär + en mätman?

RC71
0

#4 Minns inte att vi pratat om detta alls Generad

AKWIK
0

#7 Jodå bla på Grevagården. Men jag har väl inte frågat just dig fem ggr då. Men frågat har jag i alla fall gjort ca fem ggr och ändå har inget fastnat. Skrattande

RC71
0

#8 Skrattande Fortsätt fråga du bara!

MrsM
0

Hej AKW m fl. I all hast, på väg till lunchen.

Du ska ha

anm blankett (finns på SCS web)

kopia av bedömningsprotokoll från avelsvärdering eller avelsvärderingsgrundande utställning/bedömning, utförd när hästen är lägst 3 år.

Om mankhöjden ej finns på protokollet måste du bifoga kopia av giltigt mätintyg (krävs en mätman+1 vet).

Du ansöker om STAMBOKFÖRING om stoet är AVELSVÄRDERAT. Är stoet bedömt på annat sätt måste Du också ansöka om AVELSVÄRDERING samtidigt.

Såg att det som vi skrivit tidigare om stbf av ston inte finns på websidan. Ska försöka ordna nåt användbart, Monsterponny kan säkert hjälpa tillGlad.

M

AKWIK
0

#10 Tackar! Glad

Någon som vet hur man hittar mätmän som kan komma hem till en? Fundersam

RC71
0

#11 Tja, kontakta Norrveda….Glad

AKWIK
0

#12 Ja just! Henne har jag ju sett mäta på 3-årstest. Tack för tipset!

Nyvreten
0

Tackar, nu börjar det ´klarna´även för mig !