Godmorgon 2008-06-09
Inte varit härinne på hela helgen, massor att läsa ser jag!
Har varit hästvakt och sovit över hos stallägarna två nätter. Hunnit med att var hos föräldrarna också. Sagolikt väder men inte legat på latsidan. Kärrat jord hos föräldrarna Fredag och Lördag. I går byggde jag ut grabbarnas hage. Kändes så svalt och skönt på morgonen så tänkte det kunde vara en bra aktivitet. Sen blev det stekhett! Var helt slut i går kväll.
I dag blir det nog mest jobb…
Ha det bra alla!

Godmorgon!
Måndag igen.. Men vilken härlig helg det har varit!!!
Var ute och fyllde på vatten till hästarna i morse. Aragorn kom som vanligt fram och skulle hälsa, men råkade stöta till mulen på strömtråden, stackaren.
Snart semester… bara 5 veckor att jobba till…
Ha en bra dag alla!!
Morrn!
#2 Vilken häftig bild! 
God morgon!
Jag är lite lagon stelbent efter att ha sprungit med kusar i går, men det reder nog till sig snart.
Ska vara hemma och arbeta idag, skönt!
Ha en fin dag, och glöm inte regndansen…
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Morrn!
Här är det sol (vad annars?) och rejält blåsigt. Vart är det utlovande regnet?
Mina hästhagar påminner snart om Gobi-öknen… Idag är schemat öppet för förslag, så kanske blir det lite bortforsling av fårens vinterbädd från stallet, eller kanske lite slagning med lie under stängslen. Något nyttigt bör man ju göra i varje fall. Pussa på kattungarna ska jag också göra, en vecka gamla idag!
Var igår kväll och tittade på ett nyfött arabföl hos mina vänner. Så söt så, världens längsta ben hade hon också!
Sola lugnt!

Godmorgon!
ingen skola idag, inga lektioner :D men har en 60 sidor kvar att läsa av "Mac Beth" och ska sen svara på frågor om den.. tills imorgon…
låg me vidöppet fönster i natt och det var härligt. Regn regn regn!
nästa vecka 19e åker ambo på sitt sommarkollo Stora Ekeby, Upplands-Bro. Vårt gullegulliga sommarstall. Ska på stallmöte på lördag o spåna boxen så den är klar till den 19e. ska hjälpa en annan kompis me hennes häst som oxå står där sommartid, vintertid på Ensta RC71! Hästen kallas Poppe.
På söndag tävling efter vårt ofrivilliga uppehåll. Hägerneholm.
Idag ska jag bli bjuden på lunch på villa Pauli Djursholm av en kompis som jag hjälpt me trädgård. Så nu måste jag piffa upp mig ..alltså lämna shortsen en stund

God förmiddag alla! En ny härlig arbetsvecka ligger framför en (försöka kan man ju alltid…) och solen skiner. Toppen!
#7 Ah! "Life is but a walking shadow. A poor player that struts and frets his time upon the stage." Jag såg Royal Shakespear Society ge Mac Beth i Stratford-on-Avon för några år sedan. Vilken upplevelse. Extra kul när man har varit i Skottland och vet lite om var det utspelar sig.
Har varit på GUB och provkört och gjort teoriprov, nu letar jag telefonnummer till referenser, folk byter ju nummer *mutter*
Ponnyn ska få bajsa i box idag så jag kan skicka in lite bollar till Vidilab och så ska vi beta och kanske att hon orkar äta 2dl havre idag också…

God dag
Har bara varit hos studenterna idag, passar på att ta det lite lugnt när man nu får jobba en hel vecka och slipper klämma in allt på några få dagar! Många av dem har flyttat nu, men det ser ändå ut som kriget där *suck* ….
Är på väg till Snörpa nu. De har fått ny hage, och bilväg, vad är det =S ungefär, så jag lär väl få parkera vid vägen och antingen ta med hästen dit och försöka binda henne där o hoppas att hon står still, eller bääära alla grejer ner till hagen =S Det återstår att se…
Fick en bild från distansen av våra grannar (som var där o hejade på oss) Ska ut och träna för nästa ritt idag =)

Hemkommen från en svettig arbetsdag. Nu ska jag hämta hö och prova ston.
#10 Har ni redan ont om bete? Här är det ingen fara än ialla fall.

#8 krama Poppe från mig den goa farbrorn, hans vanliga matte har ju "tappat formen lite" eller hur man ska kalla det
Annars slit o släp på eländesjobbet som vanligt, folk är som galna på måndagarna.
#6 Ser att Lillan har med sig sin boll i hagen. 
Är det månne hennes målgest vi ser? 
#7 Härligt med Shakespeare! Så modern trots sin ålder. Det verkar som om du kan få lite hjälp av monsterponny om du kör fast. 
#8 Nu är jag avundsjuk! Varför får vi inget regn?
Höet som bönderna slår här i trakten kan nog nästan pressas direkt.
#10 Måste man ha referenser för att få ta körkort nuförtiden?
De är inte släppta på bete än. Vi fodrar upp det som är kvar av vårens strå och sparar hagarna till i höst så vi inte behöver slåss om grovfodret samtidigt med de andra. Tog hem 2ton hö förra veckan också (iofs årets).
Sen är resten av gårdens innevånare av varianten köttbullar. Till skillnad från Räkan som ser ut som hon har anorexia eller nåt. Hon har inte TID att äta, hon ska busa, springa, leka, retas osv. Och så är allt kraftfoder ÄCKLIGT (suck) så hon har varit extremt svår att få att äta.
Det gick bra när hon hade gammal farbror som hon fick sno mat i från (åt ur hans matskål, vi dubblade bara hans mängd) men han drabbades av ålder i samma veva som Neffi (var 30 år) och avlivades två veckor före Neffi.
Så nu finns ingen på gården som kan fortsätta hennes träning i att äta, de andra ska verkligen inte ha kraftfoder. Jag har nog snart provat allt på marknaden, femtioelva müslisorter, blöt mat, torr mat osv.
Igår åt hon 2dl havre och idag tror jag hon har ätit alla tre. Har snart gått en och en halv timme på den övervuxna ridbanan och börjar se mätt ut så det är dags att flytta tillbaka henne till flocken innan hon gör det för egen maskin.
Så projektet nu är att beta upp henne på fulltid eller så. Hade gärna ställt henne hos någon med jämnåriga maror eller så men jag har svår fångest efter i år och mår bättre när jag kan kontrollera henne som nu. Hon trivs också så hemskt bra med sina islänningar :) De är nio i hennes hage inkl shettis och hon har tre tanter hon ser upp till och fyra nästan jämnåriga. De busar massor (hon mest) med kroppstacklingar och allt :)
Oj det blev en roman!
Nej men för att få anställning hos GUB. De ska betala mitt D-kort och jag får betalt under intensivutbildningen. Sen får man bonus när man jobbat hos företaget i två år… Busschaffisar är eftertraktade.
B och E klarade jag utan referenser som privatist ;)
#14 jamen visst! sorry att jag ej medtog dej i min Poppehälsning! Du får hälsa på på ekeby om jag lyckas övertala syrran din att komma dit och sko i sommar 
#15 nä asså jag längtar efter regn därav mitt regntjat
lite ledsen då en häst avlivades nyss i stallet som jag ridit en del detta år, de som hade henne hyrde av Aud, ett stort sto efter nactus jättefin, hon har haft kolikproblem hur många ggr som helst nu gav det sig ej o det var nåt fickaktigt tydligen, honn forslades till Ultuna
livet är verkligen skört, fy!
Lidens Camomille! du och Maja ska ju tävla samma klasser på söndag!
Va en connemara som inte gillar att äta 
Jag VET!
Vi var på long-rein kurs sista helgen i maj och då frågade instruktören varför hon inget godis fick… Men hon tar inget! Har haft henne hemma sen i oktober, har ätit en(1) morot på den tiden. Inga äpplen men två knäckebrödsskivor. Väldigt svårmutad… 

#16 Ok, då förstår jag. Jag har aldrig varit med om att en fullt frisk tvååring får fång. så det behöver du nog inte vara så orolig över. Synd att du inte har några jämnåriga i närheten som hon kan gå på bete med. Det är ju överlägset bästa näringen till växande unghästar 
Hon går med tre- och fyraåringar så det är hyffsat nära iaf. Iom att jag har henna runt knuten så kommer jag kunna stödfodra dels genom extra strå men också genom att ha henne i andra hagar under delar av dagen så att hon får i sig det hon behöver i lugn och ro och sen gå ut till dagis och leka igen :)
Hon är lika trygg som Neffi var så det är inga problem att ha henne ensam i hage och man ser dessutom då när hon är mätt = får gå tillbaka till de andra. Ser hon hemskt trött ut får hon ett par timmar på stall också.
Men det är tur att de andra är lika förtjusta i att leka som hon är :)