Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: allmänt
Läst 790 ggr
Carduus
0

Giftiga växter i våra hagar.

Tänkte det kunde vara bra med en tråd om växter giftiga för våra hästar.

Jag får väl börja…

Tog en promenad i hagen grabbarna gick i tills för knappt två veckor sedan. Det myllrar av ÅkerfräkenFörvånad. De måste ha kommit upp efter vi flyttade dom, inte sett dom innan. På den delen av hagen som är insådd vall är det närmare 50%Skrikandes. Läste en tråd på Bukefalos om just Åkerfräken(kallas även rävrumpa) och där var meningarna delade angående giftigheten. Någon här som vet hur illa det är? Läst allt mellan att de kan bli sjuka av väldigt lite till att 2kg ska vara dödlig dos. Upp till 20% skulle vara OK i hö påstod någon… Åkerfräken hör till de växter som inte tappar sin giftighet i torkat tillstånd tydligen…

Känner mig rätt förvirrad, hoppas det finns kompetent kunskap här. Vi som lade ner så mkt jobb på den där hagen och den är så fin, Nu vågar vi inte släppa tillbaks hästarna där, eller?

Hade ingen kamera med mig men de ser ut som små tallar, finns bilder på nätet.

Akerberg
0

ca 20 cm höga med mjuka "barr"?   Hjälp =O Isf var det ju sånna Snörpa stoppade i sig i fredags!

Carduus
0

#1 Några länkar: http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85kerfr%C3%A4 

http://www.shenet.se/vaxter/akerfraken.html

http://fou.sjv.se/ogras/answer_betes.lasso?ogras_id=0055

Vi har kontaktat en lantbrukskonsult för att få tips vad göra för att bli av med dom. Låter inte så positivt dock, de har 2 meter djupa rötter enda sättet att ta död på dom till 100% är att kväva under 2-3 år Ledsen.

Är det någon här som har erfarenhet av dessa på betet? Vi har lite i alla hagar men här är det så mkt, usch.

ambo
0
Carduus
0

Jo den är dödlig frågan är bara hur mycket de måste få i sig för att påverkas. Vi har ju som sagt en del i alla hagar och ingen häst har insjuknat hittils. Den används i medicinskt syfte på både häst och människa mot främst luftvägsproblem. Innehåller tydligen väldigt mkt kisel.

Ingen som vet mer?

ambo
0

nog för att jag kan mkt om växter men just giftighet och hästar och växter är jag lite osäker på tyvärr Ledsen

ska försöka leta jag med, det är ju viktig information!

Smile-and-be-Happy
0

#3 Usch och fy! Men stängsla giftiga växter - hur är det tänkt kunna fungera, smörblommor finns ju överallt. Vi har en hel del "rävrumpor", särskilt i en hage - men jag har aldrig sett att hästarna äter av dem, de betar runt. Så att de skulle kunna plocka i sig uppåt två kilo har jag svårt att tänka mig.

Men hemska sommar- för mycket bete och man riskerar fång, för lite bete och man riskerar förgiftning av växter - för att inte nämna andra risker som huggormar, jordgetingar, knott, fästingar m.mFundersamLedsenSkrikandes

Men rätt skönt i bland i alla fall Glad

Det går ju inte att akta sig för allt - då måste ju hästarna vara inne.

RC71
0

Men med tillräckligt med bete tror jag inte hästarna äter det som är giftigt för dom. Dessa växter har väl funnits i alla tider och inte har jag hört ngn som dött pga dom.

Carduus
0

#6 Ja denna underbara sommar Cool.

#7 Vi får hoppas att det är så, är bara så otroligt mkt i den nya hagen. Känns lite läskigt ändå, tydligen är de smaklösa. Såg några i den hage de går i nu som var toppade, trots gott om annan mat… Men 2 kg är ju ändå en hel del om det nu är vad som krävsFundersam.