#178 Det där lät jättesmaskigt!

#1 Bra att du startade en ny middgstråd!! Faktiskt väldigt bra att få lite input på matfronten.
Ska prova anrättningen nu! Om jag inte återkommer till datorn, var maten inte SÅ bra…
#178 Det lät det! Själv gjorde jag lax och försökte härma något jag fick hos en kompis på lördagkvällen, men det haär med lax blev denna gång inte lika bra. Där fick jag dock inte lax utan fläskfilé med apelsinsås med Sambal Oelek (om det nu stavas så?). Till efterrätt fick vi ett mellanting mellan philadelphiaostcheexecake med citron och Pannacotta. ltt var kanongott. Fläskfilén var det godaste jag ätit på länge. Jag ska få recepten!

Den där fläskfilen med apelsinsås och sambal olek fick jag också hos en kompis förra helgen. Dessutom likadan efterrätt…
Kan det vara ett recept ur någon nyare mattidning måntro? Ljuvligt gott var det i alla fall!

#3 Ser fram emot att receptet dyker upp på denna sida! Det lät jättefräscht!!

#3 o #4 Var ni på samma middag utan att se varandra…?
Gillar ni lax och vill äta något riktigt smarrigt så kan jag rekommendera "Lax från Jörn".
800 g lax, 3 msk hummerfond, 1 dl vitt vin eller vatten, 1 dl créme fraiche, ½ dl mellangrädde, 2 tsk fransk senap, 1 knippe dill, 3 msk stenbitsrom.
Blanda ihop allt utom fisken, dill och stenbitsrom, och koka ihop. Lägg sedan i fisken i bitar och sjud 10 min. Tillsätt hackad dill och rom och smaka av med salt och peppar. MUMS 
Till detta kan man ha en sallad bara eller andra valfria grönsaker.
Eller varför inte en soppa med lax i bla ? Mycket gott vid kall väderlek och man känner sig lite ruggig. "Olas fisksoppa" heter den.
1 gul lök, 1 burk krossade tomater, 2-3 pressade vitlöksklyftor, 1 kuvert saffran, 1 l fiskbuljong, 3-4 dl torrt vitt vin, 1½ dl strimlad purjo, 1 strimlad fänkål, 400-500 g lax, 400 g torskfilé, 500 g räkor.
Stek löken i en större kastrull Häll på tomater, vitlök, saffran, buljong och vin och sjud ca 20 min. Tillsätt purjo, fänkål, lax, och torsk, sjud tills fisken är genomkokt. Lägg i räkorna att sjuda ett par minuter. MUMS 
Till detta ska man egentligen ha en aioli men den var äcklig 

Blev en enkel men god middag i dag. Stekta färska champinjoner med örtsalt och peppar serverade med en klick philadelphia, inte så näringsrikt kanske men ruggigt gott !
Ska nog unna mig lite glass till efterätt Carte d'or (stavning?) har en ny smak Hazelnut, hasselnöts och vaniljglass med chokladsås och hasselnötshack. Inte lika god som Rocky road och Texas Pecan men helt OK.

I kväll blev det tager vad man haver principen!
Ungsrostade morötter, palsternacka och potatis (tycker ni jag börjar bli tjatig
) laxfilé som fick marineras i pressad citron ett tag innan den kryddades med limepeppar och stektes i grillpannan till det en skarpsås (gräddfil, äggula, vinäger, dijonsenap, salt, peppar och hackad dill). Blev mkt gott och kändes fräscht.
Bakade ett fantastiskt gott bröd i går efter recept som vi fick på Högbo brukshotell förra helgen. Brukar inte gilla bikarbonatsbröd men det här var fantastiskt gott, fullmatat med nötter frön och frukt.

Är lite dålig fart i den här tråden, har ni slutat att äta middag ?
.
I går blev det en fisksoppa med bas av vitt vin, passerade tomater,fiskbuljong, lök, fänkål, vitlök och diverse kryddor. Då den kokat ihop lade jag ner laxtärningar och lät dra en stund. Serverade med lite räkor var sin halstrad pilgrimsmussla och citron. Mumsigt värre. Till det åt vi det nya favoritbrödet jag skrev om i förra inlägget med ost.

#11 Mmmm, så gott! Funderar på någon broccoli-anrättning i afton. Gratäng eller paj.

#11 Inte alls! ätrer nog mer än jag bör…
Fläskotlett med stuvade murklor blev det här i går 

#13 bevisat att du kan anrätta murklor
!!

#13 Var murklorna egenhändigt plockade? Är ju så gott med murklor men inte många ggr jag ätit det…
Här blir det fläskfile med potatis och cafe de paris-sås. Lilla mamma har lagat och lagt i matlådor till mig, så jag inte ska behöva lyfta ett finger…

#15 På burk
Finns inte så gott om murklor här…
#17 Aha. Burklor
. Själv inväntar jag att få testa dotterns tacoorgier i köket om en stund.

Fniss, Burklor 
Idag har jag gjort skinksås och makaroner. Åt dock kycklinggryta från igår (eller, kyckling stoppade i såsen från igår rättare sagt) ihop med makaronerna
Vi har ätit bullar! Fiskbullar och kokt potatis och grönsaker. 
Kålpudding med kokt potatis och lingonsylt. ( = Proppmätt)
Hmm fil och macka = fortfarande utsvulten

Potatisbullar med bacon och lingonsylt har jag gjort idag

Kyckling med Satay-sås till lunch. Smask! Till kvällsmat blir det nog mackor…
Findus franska fiskgratäng o fotatis 

Lutar åt fiskbullar…
Ungspannkakka med bacon och lingonsylt!
Kebab-pizza, mjölk och lösgodis. 

Pyttipanna, stekt ägg och rödbetor

Knäckemackor med philadelphia och skinka. Grönt the till det. Till lunch däremot var det järpar med kokt potatis gräddsås och lingon, mums!

Någon som har ett bra (rökt)kalkonrecept? Vi brukar göra den i ugnen, antingen "torkad" eller i sås… blir lite trist!

Tyvärr inget kalkonrecept. Späckad är god,vet jag. Bacon,äpple, plommon m.m. Här hemma åt vi bruna bönor och ofett fläsk ikväll. Sonen gjorde oss den äran och dinerade med oss. OCH hjälpte till att bära runt tunga möbler….. mitt hem ska fotograferas nästa vecka! Känns inte helt OK. Vi bebor halva huset, så den andra delen möbleras just in case…
#32 enda anledningen till att någon skulle vilja fotografera mitt hem är nog som PR-bild för Rent hus
#33 Har du också tänkt på att det går fortare att städa om man inte artbestämmer och odlar på allt man hittar…
. Tycker Rent Hus är bra, man behöver inte städa så ofta. Man har det ganska fint hemma ändå. På en skala
.
#34 Absolut! Det är ju inte värre än det känns…

#33 Vem har sagt att så inte är fallet???
Det är INTE "Sköna Hem" e.dyl… nej, mäklare verkar gilla att föreviga "sina objekt".

Grillad fläskfile m ungsgrönsaker o bearnaisesås 
På middag hos bullemor

#37. Fy katten vad trevligt ni verkar ha i er släkt :) Jag blir riktigt avundsjuk, vill också ha hästintresserade systrar, men jag har bara en bror som skyr hästar som pesten. Kan ju bero på att jag tvingade upp honom på en häst när han var 7-8 år, han trillade av och bröt armen på två ställen
. Bjuder på mat gör han inte heller.

# 38 Tja
I detta fallet lät det godare m fläskfile än med youghurt o flingor…Beträffande trevligheten så är den varierande!

#39 kan väl också tillägga att innan systern bestämde sig för att komma så checkade hon av om det fanns efterätt tillgänglig. Typiskt släktdrag även det!

Det har grillats i Brattfors också. Fem samlades runt middagen denna kväll. Sallad med hyvlad gurka,morot och skivad röd lök. I det blandr man efter en liten stund grön sallad och någon slags bönor. Strö över solrosfrön. (grunden är en viägrettdressing med lite honung i). Köttet marinerades innan.
Grillpremiär här ikväll. Honungsmarinerad helstekt fläskfilé (svensk), örtkryddad klyftpotatis, gladsallad (färgglada grejer i) och kantarellsås. Jumjum. Dottern hade en av sina inspirerade dagar i köket, bara att hänga på!

#42 Är din dotter möjligen kock till proffessionen?
#43 Nä men nånting ska hon väl ha efter mor?
,

#44 Åhå, så hon är en utmärkt vet, oxå?
eller blivande,…

#44 Vad menar du med det? 

Ikväll ska vi äta riktigt onyttigt! Pommes stripes och dubbelvikt lövbiff stekt med lite blå castello i. Sallad med kiddneybönor.
#46 Tja, jag tänkte kanske att jag var lite bra på att laga god mat… och att det var lite genetiskt. Min far fixade gott käk.Har nåt med kemiintresse att göra kanske.
#45 Nej. Ungarna är totalt avskräckta. Dottern frågade en gång när hon var mindre: "Mamma. MÅSTE du vara kodoktor? Du blir så blå om benen då.." Dessutom avskyr hon sprutor
.

Ricotta och spenatfyllda färska pastakuddar med en klick Creme Fraich tomat & basilika, champinjoner och bacon. Blev mkt gott! Blir nog Texas pecan glass till efterrätt om en stund.
Sviskonspäckade rulader, potatisklyftor och gräddsås, ihop svängt med viss förberedelse efter lammskötseln på ca 30 min. Sedan Camenberttårta med frukt och honung och mangoglass. Fint så det förslår!

Carduus & Madicken II! Vilka menyer!! Låter jättemumsigt alltihopa.

Åt entrecote på dagen och är mätt fortfarande 

#52 Hmm, perfekt! Dessutom är det jättegott.

Jaha nu blev jag hungrig också…

Varma mackor med champinjonstuvning och skinka+tomat på. Sallad till.

AAAHHH
Var la jag min smarriga chokladkaka…Just det nu minns jag
!!!
Kalkonenchiladas med gucamole. Till det en sån x-cider. På en måndag!

Morotssoppa med vitlöksbaguette, mums!

Ingen har tid att LAGA mat idag; spaghetti och falukorv m fräst lök till.
Nutrilett Intensiv Jordgubb..

#60 MMM, smaskens! Men varför kör du en sådan kur??
#61 tycker mig väga några kilon för mkt.. !

Är det beach -09 du tänker på? 

McDonalds…
Har gjort kalkon i ugnen och ris o champinjonsås till imorgon
#63 naa… alltså har lite problem med min vikt, mår inte bra tycker att jag väger lite för mkt.. (läs ätstörning).

Har just ätit ett "man tager vad man haver" som blev riktigt bra! Champinjoner frästa med örtsalt och peppar i smör sedan blandade med kokt pasta, lite philadelpha och en skvätt creme fraich tomat &basilika. Till det några halstrade pilgrimsmusslor och färska gröna sparrisar. mums.
Vi åt söndagsmiddag hos mina föräldrar. Fick hemgjord brännässelsoppa med rädisor, hackad gräslök och krutonger i. Sedan våfflor med hallonsylt och vispgrädde. 

#66 Har man pasta och creme fraiche hemma behöver man sällan svälta!
Här åts det Chicken á la King.

Korv stroganoff o ris 
här blev det tai-mat inköpt från "hål i väggen" nära oss..efter hemkomst från tävlingen skånsta Ryttare..matlaga är ju ej att tänka på..samt fanns lite vin därtill (i smyg)

köttfärssås och ris! 

Köttfärsås och spaghetti
har gjort ugnspannkaka till imorgon
Potatisbullar,bacon och Lingonsylt!
Sonen kom nyss hem från träningen och nu ska jag kila ner till pizzerian i huset och hämta en sallad till honom, och banan-pizza till mig
. Det är viktigt att äta när man har ont i huvudet, har jag hört.
bananpizza? Jag som tog en Diklofenak mot min huvudvärk..vilken miss

The och macka
.
Köttbullar med sås, potatis och lingon till lunch så jag klarar mig!

Mkt köttfärs i dag….
#74 Det kanske är dax att väcka liv i huskurstråden….

#78 Bra! Nu är du snart frisk! 
Hungrig. Vad göra? Sonen snodde dom sista grillkorvarna och värmer dom i mikron
. Blir nog te och äggmacka. Gräsänka.
Har någen ett bra recept på potatisbullar? Bullemor? Jag brukar göra på "ett ungefär" och har inte varit helt nöjd.

#80 Finns det ägg kan man alltid göra omelett. Stek det som är stekbart och finns i kylskåpet, blanda två ägg med lika många matskedar vatten och lite kryddor. Häll i stekpannan och riv över lite ost.
För egen del blev det dock mackor i går kväll, men i kväll är jag bortbjuden, så då blir det nog lite mer avancerat.

#81 Tror hennes heter Felix eller nåt…
#81,83 Absolut! Säkraste sättet att få perfekta Potatisbullar är att köpa dom i frysdisken
Halv banan-pizza.
Laxkotlett med potatis och majonäs. Samt de första gröna sparrisskotten som tittat upp ur trädgårdslandet. Lite parmesan, och citron på det så är man i hamn! Fruktdrink till efterrätt.
#83 Jag hittade inte recept på potatisbullar som heter Felix fastän jag sökte igenom nätet…
(det var faktiskt min första tanke…
)

Lax med räk/romsås.
makaroner o köttbullar..

Kinesisk fläskgryta med ris blir det här i kväll 

Fil med hemkokt blåbärssylt (från förra året. Sylten,alltså
)
Korv med bröd 

#92 Findus?

#92 Kan Findus baka???
# Nej, men Ica & Skogaholms är en oslagbar kombination

Korvmojen utanför Gekås idag. Deras skojiga pommes är kul =) Dessutom den enda korven förutom Vaggeryds jag äter öht

Lax,,,… är gott… igen
..
#97 Lax är alltid gott! I alla former, men min favorit är inkokt med mammas sås (dill, majonäs,..
) och kokt potatis. Kom just på att det inte är många veckor kvar tills man kan köpa färskpotatis. Mums! 
Här har avnjutots spagetti och köttfärssås, något som jag är barnsligt förtjust i. Till efterrätt nygräddade kardemummabullar!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Har ätit lax idag
i sås med bandspaghetti
Har gjort köttfärspastagratäng till imorgon idag

# 98 Det receptet tror jag min mor oxå har . GOTT!!!
#99 Efterrätt en onsd? WOW!!
# 100 Imponerad av din planeringsförmåga!

fläskgryta-igen-från micron..

#102 Mmmm, fläskgryta låter gudomligt.

#101 tack! Eller vad man säger… Vi är ju 4 som vill ha mat nästa dag, två som äter mitt på dagen ca 12-13 (en med lunchlåda o en som åker hem) och två som äter senare när man blir hungrig (båda hemma). Lättast är att laga maten en dag i förväg så att det finns o bara är att värma… Annars blir det lätt McD 

#104 Duktigt att planera så som du gör. Jag har inte alltid den orken, men gör storkok när jag väl är i farten 

#104 Men fastän jag har övat BETYDLIGT flera år än du,så…
Du blir nog en supermorsa!!

#105 Storkok är bra =) Försöker, men när 4 vuxna ska äta blir det oftast inget över… Tycker dessutom det är så grymt tråkigt med "oaktiv" matlagning, dvs sitta o vänta på att saker o ting ska bli klara, gör hellre som idag, tre kastruller som ska bli klara samtidigt, och helst ska alla tre röras i samtidigt också… men sen är väntan på ugnen uuuurtråkig! Vågar inte gå i från köket heller =P Risken är att jag fastnar vid datorn o då blir det inte så bra 

#107 Bara att möblera om!
Här står datorn mellan spisen och TVn….
Ingen "oaktiv" matlagning här inte 

107 + 108 Rekommenderar en liten laptop!

#109 Nej . Då får jag ingen motion…

#108 Så smart ^^ TV är jag dock inte så intresserad av, men jag kanske kan ställa den på köksbänken 
Gjorde det väldigt enkelt för mig ikväll : Grillad kyckling och potatissallad. Det är så varmt att man inte har ork att stå vid spisen.

Dottern stekte mkt. goda pannkakor, som åts med hallonsylt och hård ostmacka.
Kan sjutton inandade myggor under panikcykeltur mellan hemmet och sjuk häst räknas som middag? För det är vad jag ätit idag.

#114 Om man är svala eller flugsnappare räknas det defenitivt som middag!
Pasta med smält Blå Castello.

Pasta med rökt kalkon i sås
Har gjort ost och skinkpaj till imorgon
Chili Con Carne, med fetaost. Efterrätt- chocolate chip coockies och myntaté. En, för att vara mig, helt normal måltid. Möjligen slank några knott ned under hästfodringen, men det är ju bara extra protein!

Fisk med mandel-Findus 8 min. i micron…

Älgfärsbiff m. spaghetti och sallad.

#121 Nu hungrade jag om! 
Enrisrökt också! Imponerande.
(Dreglar)
#122 varför är jag inte förvånad!