Nationaldagspyssel - Vilken hingst?
Jag vågar inte kalla det nöt ifall sajtvärdarna har patenterat den betäckningen, men här har ni lite att grubbla på när ni inte har fullt upp med att fira Sverige.
I nedanstående meningar / uttryck / beskrivningar döljer sig en sto och en hingst som tillsammans har en son godkänd i Sverige. Det gäller förstås att lista ut vem denna hingstson är. Jag börjar med fem så får vi se hur det går.
1) Förförd av dimmiga handskar
2) Putte och hans svartsjuka dam
3) Tigerpojken och solrosen
4) Hövdingen och det blå havet
5) Dalhalla
Lycka till!
Fira nationaldag ? Hur gör man då ? Sånt är vi för dåliga på här, får väl gå på kurs i Norge och lära sig hur man gör 
Ska man svara direkt i tråden ?

Har PM:at in mitt svar =)

Tja, ni kan svara som ni vill, men jag kan meddela att Lina har rätt på de fyra hon har PM:at… Kanske vi ska ta det per PM, så avslöjar jag facit här efter ett tag så kan fler få chansen att gissa. :-)

#3 Wiie =D Funderar mig gråhårig på den sista! Återkommer som sagt… :D

#4 Ja, den sista är riktigt klurig. Man får tänka i flera led och göra lite halvlångsökta associationer för att komma fram till rätt svar på den, men alla ska ju inte vara lätta heller… ;-)
Den sista är ju lätt om man bara byter ut den första bokstaven…..jag hoppas jag tänkte rätt där i alla fall 
Men jag har inte skickat in då jag inte vet vem Putte är
men däremot den svartsjuka damen, men hon har ju en del söner att välja på…..

AKW har rapporterat in rätt på alla. Bra jobbat! Jag trodde att 5:an skulle vara olösbar… Kul att ha fel. :-)

Tjoffsan har rapporterat in rätt på 1, 3 och 4…
Det går bra att försöka igen på de man missar. :-)

Clancy har rätt på 1 - 4…
Va !? fixade jag nr 2 men bommade på nr 5
och jag som trodde jag var på rätt väg på 5 men var osäker på 2 

#10 Fortfarande inte rätt på 5:an… ;-)

Lisa_trollet har gissat rätt på 1, 3 och 4…
Ni har till i kväll på er att gissa, sen lägger jag ut de rätta svaren här i tråden. :-)

Okej, här kommer utlovat facit:
1) Förförd av dimmiga handskar - Poetic Justice (Förförd syftar till Cassanova och de dimmiga handskarna är Gloves Misty)
2) Putte och hans svartsjuka dam - Värnbergs Castor (Paddy kommer från irländskans Padraigh som är en form av Patrik altså Putte. Den svartsjuka damen är Jealous Lady)
3) Tigerpojken och solrosen - Sunshine Boy (Tiger Boy och Sunflower)
4) Hövdingen och det blå havet - Nice-n'-Easy (Hövdingen är Roundstone Chief och det blå havet är Atlantic Blue)
5) Dalhalla - Öxenholm Marble Jr (En liten slamkrypare… Dalhalla är ett gammalt stenbrott som nu används som konsertscen för utomhus konserter. Man sjunger alltså där - Song of Littlerath. Stenbrott - sten - Marble = marmor en sorts sten. Bra gjort AKW som klarade den!).

Här kommer några nya att roa er med. PM:a svaren så lägger jag ut svaren om ett tag.
6) Bropojken och hans tös
7) Det går lätt och enkelt att få flickvänner
8) Morgonpigg hövdingason
9) Acne-drabbad mästare och hans gamla flickvän
10) Krigets gudinnas moderna fågel
Lycka till!
#14 OK! Sedan har jag några liknande gåtor att fråga er om.

Det har trillat in några svar sen igår…
Akerberg har rätt på 6-9, AKW har rätt på 6-10 (alla rätt igen!) och Lisa_trollet har rätt på 8-9.
Det är bara att fortsätta att PM:a svar och det går bra att försöka igen om man gissat fel. :-)

Clancy har rätt på alla utom 9…

Nu har Clancy också alla rätt…
Keep 'em coming!

Lisa_trollet har nu rätt på alla utom nummer 10… :)

Appledale ha rätt på 6, 8 och 9…

Här kommerr svaren:
Bropojken och hans tös - Cregg Hero (bropojken är förstås Bridge Boy och hans tös är en Lassie - Cregg Lassie)
Det går lätt och enkelt att få flickvänner - Myrens Wilbur (Lätt och enkelt blir Nice-n'-Easy och flickvännen Ladyfriend, Windy Cove Ladyfriend)
Morgonpigg hövdingason - Darcy (Hövding är Cheif och O'Chief blir då en son till en hövding. Morgonen är Hagens Morning)
Acne-drabbad mästare och hans gamla flickvän - Gräns Ruben (Är man acne-drabbad så är man finnig - Finney Master. Denna flickvän är gammal och därmed grå. Grey Ladyfriend)
Krigets gudinnas moderna fågel - Apollon (Krigets gudinna är Diana och en modern krigsfågel blir ett krigsflygplan - Viggen)
Jag har några fler i lager, men jag antar att ni har fullt upp med AKWs associationslek vid det här laget. :-)