Vuxna ponnyryttare
Finns det några vuxna(över 18) här som fortfarande rider ponny? Måste ju finnas någon mer connemara-älskare än mej som inte vill gå över till häst.
Visa gärna bild och berätta lite om er. Ålder, mankhöjd på hästen osv.
Här är jag och min Zacke. Han mättes till 135cm som 3-åring men har växt lite sen dess(fyller 5 i år). Jag är ca 162cm. Perfekt enligt mej, galet enligt vissa andra.

Nu har jag ridpaus sedan ca 11 år tillbaks, när barnen kom. Men fram till jag var 27 red jag varje dag ponnyer, dock inga Connemaror utan New Forest. Mankhöjden är/var ca 145 cm på allihopa. Nikita 28 år har jag fortfarande kvar, har haft henne sedan hon var 1 år.
Den dagen jag tar upp ridningen igen (när barnen flyttat hemifrån
) skall det vara på en ponny.

Halkade tillbaka till ponny efter ett antal år som halvblodsägare, den speciella känsla/upplevelser man har när man rider hanterar ponny kan man inte uppleva med en stor häst, -där finns inte ponnyns personlighet, charm, finulighet o kanske eginsinnighet som förgyller vardagen….
Har 2 "maror" för tillfället ett sto på 147cm och en som jag brukar säga connemara i lyxförpackning, -han är 154cm. själv är jag 166 åt det smalare hållet….
Jag kunde inte hitta någon anledning till att sluta rida ponny. Är nyss fyllda 44 år. Kategori D och E då förstås eftersom jag är 173 lång. Men så länge jag inte väger för mycket så går det väl bra. Mina ston verkar inte bry sig
. Windy är bara 144 cm hög och enligt andra ser jag inte så stor ut på henne som man skulle tro. Men hon har en kroppshållning (resning kanske det heter
) som gör att hon ser större ut.
Att ha ponny är en hjälp att hålla vikten också.
Jag tillåter mig aldrig att väga över 65 kg pga av det. Lätt att avstå den extra mackan/chokladbiten/glassen etc när jag tänker på hästarna (eller ponnysarna får jag väl säga för att det inte ska bli missförstånd). 
Jag rider och tävlar mina connemaror, varför skall man gå över till "häst", när det finns så underbara och bussiga ponner….

Rider mina connemaror och har även tävlat ponny bland stora hästar. Vuxen-nja, men överåldrig sen länge! 
Har aldrig varit sugen på att tävla, men har en kompis på snart 45 som "på äldre da´r" börjat tävla dressyr med sin connemara kat. D. I klasser för stora hästar då, men hittills har inte det legat henne i fatet.

Ni som tävlar era ponny-maror bland hästar, hur känns det och hur går det för er?
Har två maror, varav den ena är d-ponny och den andra övervuxen. Nu rider jag inte den mindre alls mkt då jag har en tjej som hjälper mig med honom. Får hålla med föregående skribenter om att ponnies, connemaraor i detta fall, slår halvblod! Testade oxå rida stora hästar men föll tillbaka på connemaran. Kan ju tillägga att jag är 173 cm lång (å väger ngr kilo för mkt just nu
)
Roligt att läsa för en annan 173-centimetrare som gillar ponnyer. Väger inte alltför mycket i vanliga fall men ska ha barn strax så just nu är jag nog mer tungviktare…

Hej
Jag är vuxen jag med och trivs jättebra med min mara val på 148-149cm. jag har haft honom sen han var 3,5år och nu är han 15. Jag är ganska så liten (159/46) så en d-ponny passar mej utmärkt.
Lägger in en bild på mej och Diamant som visar att vi faktiskt vågar oss ut i regn och blåst. *skrattar*

jag hör också hit =) men det visste du redan!
#12 Kan ju nämna att jag var rätt lång då jag tävlade min d-ponny oxå. Tror aldrig längden gjorde mig något men vikten bekymrade mig. Tyckte inte det var rättvist för pållen å konka runt me en ngt tung ryttare (vägde då runt 68kg)….fast så här i efterhand har jag förstått mer än väl att HAN i synnerhet är väldigt viktbärande och ibland kan det bara fördel å ha lite tyngd å sätta i sadeln…. Så bara för att man är lång behöver man inte sluta å rida ponnies, tro mig!

En något längre ryttare som har kunskap att rida sin ponny i balans och ändamålsenlig form, så han bär ryttaren på ett korrekt sätt är skonsammare för ponnyn än en liten ryttare som saknar den förmågan. Det handlar mycket om HUR det rids…
#10 Jag har bara haft det positivt med att tävla connemara bland hästar, red min förra ponny Hagens Bella (mätt till 142 cm då, nu 139 cm) som storhäst 2007, vi tävlade upp till LA:5 på regional nivå bland halvblod och hade både placering och vinster. Och jag kan ju inte säga att hon gjorde minus för sig när hon kom där med sin söta ponnylook bland domarna.
Japp.
Fast jag rider inte just nu.
Men när andan faller på så rider jag på Nordistravare av ponnystorlek.
#21 Fint steg!
#24 Tack…tyvärr va hon mer showig i traven än hon hade bra gång (fick 7 på sina gångarter på utsällning och hade inte mycket till mellangångarter tyvärr). På ponnychampionaten vet jag att domaren hade sagt när hon kom på tal, att jaha, det va ponnyn som dansade fram*ler*