Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: god-morgon
Läst 837 ggr
AKWIK
0

Godmorgon 2008-06-15

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åh, nu blev jag så besviken betr tidningen igen. Jag fick gårdagens tidning i morse igen! Snacka om deja-vu-känsla när jag satte mig vid frukostbordet och började läsa. Skrattande

Här lyser solen på ljusblå himmel. Ännu en vacker dag att carpa Flört

ambo
0

Oj trodde jag skulle var först idag!

Här äts det pannkakor och sen ska vi ut till lille ambo. tur med vädret idag det höjer upp me sol när det är tävling!

får se hur det går nu efter vårt uppehåll.

Bullemor
0

Har ofriviligt släpat mig upp fast jag egentligen inte ville. Fick nog av hostattackerna.

Kan nog bli en sväng ut till RC71 idag för att besiktiga nytillskottet (börja baka paj syster) Sen blir det nog människo-föls besiktning på eftermiddagen. Populärt att yngla av sig denna årstidenGlad

Smile-and-be-Happy
0

Första fölet "instoppat" i går - förhoppningsvis. Knalltransport till förväntade "fölafadern".

Nästa sto till stationen i kväll…

Nu börjar "resan" igen..FörvånadSkrattandeFundersam

RC71
0

#3 Du kan väl skicka en hälsning till Penny….Glad

colleen
0

Go förmiddag!

Här blev det jordgubbar och glass till frukost, gick upp vid elva efter att ha haft nattvaket till klockan halv fem i morse. Men ingen fölis än, det dröjer nog ett tag till.

Irländskt väder men regnskurar följt av solsken, regnet behövs så gräset växer till sig så man kan få in höet.

~Jag tror på ödet~

[chriistina]
0

Steg upp tidigt idag för att åka till Holly tidigt :) Vi körde lite dressyr i massa blåst periodvis men överlevde båda två.
Sen idag har jag övningskört ^^ och rastat de andra djuren.
Eftermidagen blir att slappa i soffan då vädret är kasst :(

Maria-Kavat
0

God middag! tagit det "soft" idag. Promenad me hunden å nu väntar bilen på lite omvårdnad. Åker ner senare å kollar till hästarna. Plockade ihop lite grejer inför stallflytten igår, å man funderar ju allvarligt på vad man tänkt å ha allting till….Flört skulle lätt kunna förse en halv ridskola med utrustning! Lär nog inte vara ensam om detta fenomen….

Murgard
0

Goddag!  Vaknade i natt av örvärk, och med största sannolikhet har jag öroninflammation! Ledsen  Trodde jag vuxit ifrån det för många decennier sedan! Har f.ö. inte tid med sådant heller.                                                                          Vädret är i alla fall vackert för dem som kan njuta av det.          Ha en trivsam söndag!

RC70
0

God eftermiddag.

Vaknade vid 8a faktiskt. Men låg och snoosade ett tag. Min mobil har fått nått virus så den fungerar inte :( handikappad !!

Monia har fått ett nytt täcke, som jag sytt till henne, ett AIK täcke. Passade bra, men damen hade ingen lust att stå stilla så att man kunde njuta av det :) Idag är det dygn 34, alltså dygn 35 imr sen midsommardagen är det dygn 40 sedan ska vi ultraljuda igen och se om där är någon bebis kvar !

AKWIK
0

#5 Vem är det du vakar på? Har lite kort minne och har försökt hitta info om det i trådarna men gått bet. Ledsen Att det inte är Beauty vet jag i a f.

colleen
0

Janville är det som är dräktig, beräknad till tisdag. Dräktig med Roderics sista avkomma.

~Jag tror på ödet~

AKWIK
0

#11 Javisst ja så var det. Spännande! Hoppas att det blir ett riktigt kanonföl. Konstantskimmel som pappa kanske? Glad

Smile-and-be-Happy
0

#4 Får väl bli vid nästa resa - hon var nog ute och åt.. Det var som sagt en riktig "knalltransport" - både fram och tillbaka.

Pappahäst såg dock ut att vara alert. Smile signalerade -jag är redo - så fort hon klev ur transporten.

Har du sett till hennes (Smiles) dotter än?

colleen
0

#12  Pappa har ju börjat skimla av nu på äldre dagar. Jag hoppas att den tittar ut snart, det är segt att vara uppe på nätterna och ha heltidsjobb… Tur att man har laptopen och en hel hög med dvd att titta på. (Hon går i en hage precis utanför huset på natten så man har bra uppsikt!)

Du skulle börja vaka på Dimona nu va?

~Jag tror på ödet~

RC71
0

#13 Nej , jag var där senast 3 juni..

AKWIK
0

#14 Jag åker ut till stallet ikväll när jag sett till att sonen kommit hem och lagt sig. Första natten. Tänker ta med mig datorn, häst-tidningar och en bok om fölning. Om jag inte har med mig fölningsboken så kan jag ge mig den på att jag vill slå upp och läsa om något i den. Och då blir jag väl orolig av det. Annars är det lugna puckar.Cool

Smile-and-be-Happy
0

#15 - Menade dottern med "lotto vinsten"..

RC71
0

#17 Aha Skrattande Ska komma runt midsommarhelgen..

lil-sis
0

God hmm kväll?

Jag har varit datorlös sedan i tisdags, det hade visst bosatt sig en liten alien i min dator och det tyckte in min systemansvarige var något bra, så min lina blev klippt, brutalt. I natt så har systemansvarige jobbat med att skydda systemet så inga nya aliens kan komma in och jag har uppdaterat mitt Norton. Men jag tror det var tredje säsongen av Bones som jag försökte ladda ner som var problemet. Snyft.

Hur som.

Under onsdagen så jobbade jag em, betade och mutade Räkan ett par timmar på kvällen.

I torsdags så jobbade igen, från morgonen så jag däckade i princip när jag kom hem. Ingen betning.

I fredags så jobbade vi halvdag, plockade sen upp hästhjälpen, skjutsade hem fadern, åkte en sväng förbi IKEA, VInn i Rotebro (där vi(jag) fyndade ljusblått schabrak och en säck Fibergi Elit) och sen hem för att först titta på film (Juno) och sen serie (Smallville) för att sedan ta tag i lastningen av den ovilliga connemaran.

Det var inga problem direkt om man säger så, hon gick in, stannade och åt (Fibergi Elit fick godkänt, vad bra). Sen varierade vi mellan att gå ut fram och backa ut. Provade även att lasta in henne genom fronturlastningen och det gick det med.

Sen en timmes betning efter det.

Lördag så gick vi upp hyffsat tidigt, hade för avsikt att åka till högtryckstvätt där även transporten skulle gå in (har nya fiiiina dekaler som ligger på jobbet och väntar, gjorde dem i onsdags). Men det regnade så vi lade ner den planen. Hämtade dock ponnyn i hagen och lastade lite igen, samma visa som fredagen, in, ut, fram, bak osv. Till slut testade vi att skicka in henne = stå kvar på rampen själv och be henne fortsätta in. Inga problem. Det går tom att skicka in henne genom fronturlastningen :)

Sedan två timmars betning (hon hinner äta upp "allt" kraftfoder i släpet) och sen några timmars sömn (trötta) och efter det så bar det av in till stan för Sverige - Spanien. Grym spännande! Och tilläggsminuter är ju så fånigt… Bah!

Idag så har jag tagit sovmorgon, (eh vaknade vi sju men ingen väckarklocka). Pratat med grannen/hyresvärdinnan och så läst ut min senaste engelsktalande bok (Shopaholic & Baby, lagom lättläst, gillar författarinnan).

Nu på em så har jag kopplat på släpet för en lastsejour helt utan medhjälpare. Kopplade på och öppnade upp hela släpet (bäst att göra så när man är själv) och så ställde jag en hink med mutor i fram (5dl havre 3 rejäla nävar fibergi elit 1dl krafftt protein 1dl lusern 1dl krafft rehab) och så gick jag för att hämta ponnyn. Som var LÄNGST bort i hagen. Men hon är så väluppfostrad så hon kommer när jag ropar. Alltid. Även när det är pissmörkt ute. Ibland i full galopp men oftast i lagom skritt :) Väldigt praktiskt när hagen är äckligt lerig. Eller som nu, när hela flocken kommer. Hon vet att hon ska gå ut i slussen så jag öppnar en liten liten lucka i grinden och föser bort de andra medan hon går in i slussen själv :)

Hon är ALLTID positiv och säger med hela kroppen "vad ska vi göra nu matte???".

Lastade som innan, gick igenom några gånger, stannade och åt, lastade "fel väg". Sen stängde jag frambommen, lastade några gånger och backade ut (mkt lugnt och värdigt nuförtiden) och sedan skickade jag in henne och det gick finemang. Så jag stängde bommen och sen gick jag fram och lät henne äta nästan allt kraftfoder för att sedan ta ut henne framvägen och gå till gräshagen där hon står nu och betar.

Så numer vågar jag säga att jag har en häst jag kan lasta själv =) På kortare tid än vad jag trodde var möjligt!

Om en vecka ungefär så släpps alla på gräs, får se hur feta de blir… Räkan har lagt på sig lite nu under veckan som gått, syns i fram ffa. Men hon växer nu också.

Roman igen :)

tjoffsan
0

God eftermiddag! Har precis kommit hem från jobbet. Var på EKO igår och köpt ett nytt träns till Gandhi, mitt tvåårssto. Tänkte prova det och ta en prommenad ute på vägen. Ganska bra att trafikträna innan man rider in har jag kommit på.Glad

Någon som vet om det går bra att rengöra läder med vanlig såpa?

Akerberg
0

God Kväll

Kom nyss hem från stugan och Kreles. Ridit både idag och igår. Han skötte sig jättebra =) nästan 8 km red vi idag, det är långt för den herren men han var inte speciellt trött efteråt =) (På Snörpa rider jag ca 1-1½ mil varje gång) 

Det har kommit några mindre skurar i helgen, idag tog vi på oss full regnmundering när vi red ut (eller tja, mamma var med på sin cykel) och typiskt nog kom det inte en enda droppe då…

Har hjälpt till att tömma boxarna, 7 stycken vars innehåll som skulle ut. Tungt! fast det jobbigaste är det översta lagret som är fluffigt och flygigt och som bara trillar av grepen =S

Bilden visar vad som gick förbi igårkväll vid halv 10-snåret (lägg märke till den korrekta uppställningen på mamman Skrattande)

Akerberg
0

#20 Japp, det går alldeles utmärkt =)

AKWIK
0

Nä nu säger Dimona att jag måste sluta surfa om jag ska bo med henne. Godnatt!

ELS
0

# 23  SkrattandeSkrattandeSkrattande  Godnatt! Håller tummarna att fölis snart tittar ut!

colleen
0

Så här bra uppsikt har jag ifrån huset på "Janne". Helt perfekt!

~Jag tror på ödet~

RC71
0

#25 Perfekt! Skrattande Men var är godisskålen i fönstret…Flört ?

AKWIK
0

#25 Ja det var verkligen helt perfekt! Men ser du henne om du ligger ner?

#25 Skrattande Det är jobbigt att sträcka sig, så hon har den i knät! Oskyldig

ELS
0

# Umärkt läge men kan du ligga ner  och se henne samtidigt? Blir jobbigt att sitta upp på natten. Jag tyckte det var perfekt med övervakningskamera, Tv-skärm (med ljud) bredvid sängen så jag kunde vaka i liggande läge på nätterna. Du kanske kan ha en upphöjd säng  t ex våningssäng bredvid fönstret så du får ett bra läge även liggande, om du nu inte redan har det förstås?Glad