Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: god-morgon
Läst 2838 ggr
lil-sis
0

Godmorgon 2008-06-16

God Morgon!

Idag ska den lilla grå Räkan fortsätta sin lastträning även om det fungerar bra nu. Lika bra att tjata på ;) Hon äter sitt kraftfoder i släpet. Sen blir det ett par timmars betning, igår började hon rejsa redan efter en timme så det blev inte massor av gräs. Ingen idé att ha henne kvar om hon bara springer, det blir man inte fet på…

Ha en bra dag!

Bullemor
0

Go'morgon

Uppe alldeles för tidigt igen efter ha sovit uselt ännu en natt.Dumma virus som aldrig ger sigLedsen 

Skall försöka ta mig iväg till Eskilstuna idag och hämta hem Lasse-Bullen efter hans Norge turné. Ska bli skönt att få hem honom, han är saknad!

AKWIK
0

#1 Du får väl låna en box i RC71:s stall! Man sover ganska bra i halm.Skrattande

ELS
0

God morgon

Sitter här och har telefontid. Det verkar ganska lugnt i dag så jag ska bara jobba lite på förmiddagen. Vädret är tämligen ostabilt, regn och sol omvartannat.  I Midsommar ska det förstås mest regna sa dom nyss på nyheterna. Ledsen

#2 Hur har natten varit? Inget föl antar jag? Har du verkligen kunnat sova något i boxen?

AKWIK
0

#3 Jag sov bättre i boxen än på hotell! Hotellsängarna är ju så hårda nuförtiden.Ledsen

RC71
0

Godmorning! Två arbetsdagar till, sen tar jag midsommarledigt till på måndag! GladSoligt här-än så länge. Fölis är ute och skuttar runt och jag ska strax åka till dagens första kund.

MadickenII
0

Morrn!

Har just varit hos tandläkaren, inga hål här! Ska nu hitta någon bra present till min vän Cecilia, som fyller år på måndag. Funderar på en livstidsförbrukning av piggborstar, för det finns aldrig i hennes stall… Sedan ska jag hem, och jobba vid 14. Jobbar 8-17 resten av veckan, och sedan ledig över helgen. Hoppas på fint midsommarväder när jag äntligen lyckats få ledigt!

Simma Lugnt!

RC70
0

God morgon!

Idag måste jag lämna in min mobil som sagt upp sig. morr. Monia är inne på dygn 35 idag ! Midsommardagen är det dygn 40 ! sen äre ju bara typ 300 dagar kvar.. haha.

ska till systembolaget idag, sedan ska jag få låna en väns mobil eftersom min mobil fått HIV eller HERPES eller nått annat bra..
sen blir det jobba 14.00 - 22.36 de segaste veckorna.

Trevlig måndag

Bullemor
0

#7 vågar man fråga vad du använt den telefonen till eftersom den drabbats av sånna sjukdomarHemlis;)

ambo
0

morrn

lite segt efter igår, tävlingsdagarna är ibland rätt utdragna..vi kanske nöjer oss me en klass per tävling i höst då och då. Om jag arrade tävlingar skulle jag ha flygande start me en som väntar inne och galopperar redo att starta..så det saxades direkt s a s

domarna är man även lite missnöjd me ibland, de uppdaterar inte ordningen på de som ligger främst, man får gissa och om man hunnit notera fel och tider osv

lite gnäll fast det var ju ändå kul me rosett hem så, nu får man kalla ambo en rosettplockare efter den här våren Skrattande 

den här veckan ska det fixas 1000 saker, vaccinera ambo, sko ambo, köra ut honom till ekeby på onsdag..fixa pass till familjen..mm mm blir ej mkt jobb gjort

LillaSnuttan
0

Hej!

Har hört talas om den här sajten så jag tänkte skriva lite jag med. Jag behöver skriva av mig.  Har tråkigt och ingen att prata med nu. Min bästis har åkt till sin nya kille och inte kommit hem än. Hon kanske tänker flytta ihop med honom?

Natten har varit så konstig. Fundersam Inte nog med att jag har svårt att sova med min stora mage, nu blev jag tvungen att vaka över människan hela natten! Fräckt av henne att skynda sig att lägga sig först så jag fick stå upp jättelänge! Inte förrän jag hörde att den lilla svarta med fölet (hon är så liten att jag inte ser henne bakom dörren) var vaken och stod upp, så kunde jag lägga mig ner Ledsen.  Jag tycker också att det är dålig stil att lägga sig i vägen för min saltsten, och på min allra fräschaste matmadrass!

Skrikandes 

Vad tycker ni?

Till människans fördelar hör dock att hon serverar himla god mat (möjligvis lite enahanda) och är duktig på att klia mig på ryggen och andra ställen. Men nu har hon åkt härifrån så man kan koppla av ordentligt fram tills någon kommer med lunchen. Mums! Den borde komma snart. Glad

PS. Jag låter väl ovanligt grinig här, men jag har inte mått så bra den senaste tiden. Har något konstigt som kliar och trycker på bakdelen, förutom min tunga mage och fotvärken. Ledsen

Murgard
0

#10 Du verkar i ändå vara en så trevlig prick!! Men lite måste man få gnälla ibland!! Nu har du i allafall inte långt kvar att bära stora magen.

Har varit till Hälsocentralen och fått penicillin mot min klockrena öroninflammation. Bihålorna är lite skumma ,dom med.  Så nu återstår att vila, dricka mkt och vänta på effekten. Ledsen  Skönt att jag fick antibiotika i alla fall.

ELS
0

#10  Lilla Snuttan: Jag tycker ändå du verkar ha ett bra tålamod. Om du skyndar dig och lägger dig först så får du den bästa platsen i boxen i natt.  Oskyldig Jag skulle tro att din människa kommer surfa på datorn ett bra tag innan hon bäddar och somnar även i kvällGlad

Ha tålamod!  Tids nog så är "sovrummet" bara ditt igen! Så snart "bäbisen"  kommer ut så flyttar hon nog hem igen ska du se. Då kommer hon i stället bo i stallet hela dagarna så chansen finns att det severas ännu godare mat!  Jag skulle tro att du kommer att känna dig som en riktig filmstjärna och fotomodell hela dagarna också..Cool

Vad beträffar din bästis så kommer hon nog snart hem igen. Jag har hört talas om killen hon träffat Hemlis Han har en massa andra flickor samtidigtFörvånad Alltså inget att satsa på!

Akerberg
0

Regnet vrääääker ner ute =(  Är på väg till Snörpa, är det tänkt iallafall… Men det tar emot när hästen går på bete flera km från något stall (som det dessutom inte finns något strö att tillgå i…) och göra iordning i regnet bläää! (rida i regn har jag iget emot sä länge jag inte blir blöt)

Det flesta studenterna hade flyttat nu, men de som bor kvar är väl de minst renliga eller nått. Suck! Hoppas jag slipper dem efter semestern =)

monsterpony
0

#12 LOL!

#10. Lyssna på ELS. Hon verkar klok.

Mulet och hot om regn här. Och plötsligt var klockan 12. Vet inte riktigt hur det gick till…

ELS
0

# 11  Jag trodde mest barn fick öroninflammation. Förvånad Jag minns hur ont det gjorde!  Har ni sålt gården och flyttat ännu?

Murgard
0

#15 Ja, det trodde jag också!  Örvärken är åtskilliga decennier försenad!!

Ja, vi har sålt, och officiellt datum för ägarskiftet är 1/7. Vi har redan kört iväg det meta av sådant som inte används dagligen, och det är tänkt att överflytta boendet till midsommar.  De nya ägarna av Brattfors har flyttat över en hel del bohag, så det rullar på.   

Hingstarna går redan på bete där. Maken ska fixa lite med stallet i Murgården, så Delight kan gå in och vila magen om nätterna. Dusty behöver säkert det, han med. De två lättfödda.

Det var otroligt så liten din Lilleman var som nyfödd!! Gjorde skäl för namnet,sas. Har du honom kvar?

lil-sis
0

Sjuk eller allergisk så jag sov ett par (eh) timmar till. Så nu måste jag vänta ett par timmar till innan jag lastar, det är ingen idé nu för de får "frukost" kl 12 = mätt connemara = vill sova, inte gå in i släpet och äta kraftfoder.

Kanske ska ta en tur till ICA och posta de bakbensskydd som kom förra veckan, de var i fel färg Cool har satsat på kvalitet till den lilla så hon har fått Veredus Carbon Gel runt om (i strl full fram Förvånad och medium bak). Så hemma har jag nu svarta till fram och bruna till bak. Och det går ju inte… Irriterande.

Så jag spenderar några timmar till i sängen nysandes och snörvlandes.

ELS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 16  Ja,  Lillemannen kommer alltid vara kvar hos mig! Han är  som" mitt lilla barn" Kyss  Det blir lite speciellt då man kämpat så med honom.  Jag får satsa på att köra in honom så han blir min nya körhäst efter Shady. Han har ett bra temperament för det tror jag. Skrattande

Vad jobbigt det låter att flytta från en hel gård! Man samlar ju på sig så mycket saker. Ju fler desto mer utrymme har jag själv  upptäckt. Det måste vara skönt då allt blir klart.Glad

Murgard
0

#18  Är Lillen 2 år i år? Fortf hingst? Ser jättetrevlig ut. Vi har också en efter Finbarr, känslig, men ändå cool kan man nog sammanfatta det.

Ja, människan är ju en samlare… och ,ja, med goda förvaringsmöjligheter bär det iväg. Här finns stort uthus med 7 bodar i, en timrad lada, en hel,stor skola samt ladugården. Så du förstår!!    Vi har varit stammisar på Återvinningsstationen under flera månader, och blir nog tvugna att bygga ett uthus dit vi flyttar Generad. Men, som du påpekar, det ska bli skönt när all verksamhet är förlagd till ett ställe! Nu är vi mest påväg emellan gårdarna..

Tittut
0

God dagens!

Har nyss kommit hem efter att ha tillbringat helgen på västkusten. Jättetrevligt, men det är alltid skönt att komma hem!

Nu ska jag se om jag orkar läsa ikapp allt som hänt på iFokus, svettigt!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Murgard
0

#20  Västkusten lät riktigt härligt!  Hann du med några skaldjur? Ja, nu har du mycket att ta igen här. Och russidan antar jag är högintressant för din del, också!

Här har en regn/åskskur dragit förbi, med den följden att makens tuffa älghund bröt ihop igen. Hon skakar och flåsar och mår allmänt dåligt. Hon bryr sig inte om att de andra hundarna är helt oberörda. Ledsen 

Köpte en vinranka samt två fina blå historier, blå salvia.

Tittut
0

# 21 Inga skaldjur för min del…. Man ska inte kasta pärlor för svin. Det är bättre de äter som gillar dem!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Carduus
0

Godkväll! Nu är jag hemkommen från långweekend i Krakow. Vi har haft det jättebra men det är ändå skönt att vara hemma.

Krakow är verkligen en jättefin gammal stad, kan varmt rekomenderas. Fullt med kultur, restauranger, barer, vacker natur mm mm. Vi besökte en saltgruva som ligger strax utanför Krakow som var vacker och imponerande men väldigt turistig, mer ett museum än en gruva. Stora statyer gjorda av saltblock, kapell och stora salar med "väggmålningar" i salt. Golven man gick på var av salt och såg ut som marmor då de polerats av allla fötter.

Den jobbiga delen var besök i Auschwitz och Birkenau. Kan fortfarande inte riktigt ta in allt det hemska som hände där men det har blivit lverkligare nu då man varit där… Är så obegripligt hur det kan finnas så onda människor.  Är också obegripligt hur några alls lyckades överleva år under de där omständigheterna. De flesta överlevda bara några veckor om de int gasades direkt. Var också till huset som Goeth bodde i och byggde upp sitt eget koncentrationsläger runt och Schindlers fabrik. Usch nog om det nu har jag sett det iallafall.

Blir nog fler besök i Krakow såg en massa fint vi skulle velat besöka som inte hanns med.

Fanns många vackra hästdragna vagnar som tog turister runt i stan. De hade märkliga klackar på skorna, höga i trakterna , lite lägre i tårna. Kanske nå'n storts stötdämpning då de travade fram på asfalt och sten? Har tyvärr inga foton på det. De flesta hästar såg fina ut iaf men de hade långa arbetsdagar då de först skulle ta sig för egna ben in till centrum där de var på plats på förmiddagen och började inte gå hemåt förens 10 på kvällen.

Nu ska jag starta hästjobbet att läsa igenom allt som hänt här sedan i Torsdags.

monsterpony
0

#23 Kul att höra din Krakow-rapport. Jag skulle inte ha något emot att åka tillbaka dit heller. Så du var också till saltgruvan! Jag tyckte den var klart häftig. Som du sade lite turistigt, kanske men väldigt imponerande också. Det var rätt kul när vi var där för i början hörde man på guiden att hon berättade allt för minst tusende gången, men sen började alla i min grupp fråga en massa om ditten och datten och då levde hon verkligen upp och visade sig vara en jätte-expert på allt som rörde salt… :-D

RC71
0

#23 Det låter som en spännande stad att besöka. Angående klackarna på hästskorna så tror jag nog mer på att det är en variant av grepp. Asfalten blir lätt hal…

Carduus
0

#25 OK, så är det säkert. De var väldigt höga i trakterna, flera cm, såg inte så bekvämt ut.

RC71
0

#26 Säkerligen ingen som brydde sej om bekvämligheten. vi har ett väldigt stort fysiologiskt tänkande i Sverige inom hovslageriet. Inte många länder som har det…

jillhedlund
0

Hej

Min dotter hittade den här sidan och jag fick en idé om att kanske få veta lite om mina gamla uppfödningar. Är det någon som vet något om Ulricedahlsponnyer så får ni väldigt gärna höra av er till mig. Vi slutade med aveln 2006.

Hälsningar Jill Hedlund, Öland, hedlundjill@hotmail.com

lil-sis
0
Murgard
0

#29 Kul att se. Så duktig hon är!!

Akerberg
0

#28 Välkommen till forumet!

Skriv gärna en egen tråd under till exempel efterlysningar så är det fler som hittar din fråga

/Lina, Sajtvärd

lil-sis
0

#30 För två veckor sedan fick jag knappt in henne. Det är svårt att tro nu Förvånad Sista filmen som blev klar nu så är det jag som lastar och stänger = vi kan åka själva Skrattande

Murgard
0

#32 NICE!

RC70
0

#8 ja man kan ju undra :( den stod inte ut med fotboll en hel eftermiddag.. Den är lika ointresserad som mig av fotboll.

Jörgen har vägt Grafit idag, han vägde 380kg. Han vägde 350kg när jag hämtade honom 29/4.

lil-sis
0

#34 Jösses. Patsy vägde 485kg den sommaren hon blev BIS. Och då var hon ändå inte fet. Fast iofs minns jag Grafit som lite mer slimmad.

AKWIK
0

#34 Hur väger man hästar? Ja menar, har Jörgen en egen våg? Fundersam

Jag vet ett stall som red till Bilprovningen för att väga sina pållar. Har Grafit kanske varit på Bilprovningen han med? Skrattande

Murgard
0

#36  En god vän till oss med köttdjursuppfödning har en behändig kreatursvåg som är lätt att flytta.  Han har tagit den med på olika hästevenemang så att folk fått möjlighet att väga sina pållar.

AKWIK
0

#37 Det var ju toppen! Kanske man kan få en sådan till Riks? Låta folk väga sina pållar för en tjuga eller nå't sånt. En del av intäkten kanske kan gå till SCS?

Murgard
0

#38 Herrn ifråga är icke engagerad i connemara (mera western& hoppn.) och är givet tillika lantbrukare, så det är tveksamt om han skulle ställa upp. Hör med någon större gård i Mälardalen med omnejd.

lil-sis
0

Patsy vägde jag på ATG/Täby när vi var där. Eller jag eg så var det Täby Galopps våg men vi frågade först. Den står ju utanför anläggningen så dit kan man säkert åka om man är i närheten.

RC70
0

#36 han vägde först släpet+bilen+grafit på en våg hos Lantmännen. tror att det är en spannmålsvåg, man väger hela ekipaget så att säga :)

sedan åkte han hem lämnade av grafit o åkte tillbaka o vägde bara släpet och bilen ! =)

AKWIK
0

#41 Så fiffigt! Det ska jag lägga på minnet. Glad

RC70
0

#42 kan tillägga att sist JAG vägde honom INNAN flyinge o brolöten så vägde han 420kg på strömsholm, och M W sa att han såg ut som vilken tävlingsponny som helst…

MadickenII
0

Ha, Madicken vägde 506 kg innan sin operation förra hösten, och vägdes om i våras till 496 kg. Slå det om ni kan!

RC71
0

#44 Bellobina, som jag tidigare ägde vägde 540kg -i normalhull Glad