Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: god-morgon
Läst 878 ggr
Smile-and-be-Happy
0

godmorgon midsommarafton

Har jag nu listat ut hur man skapar en tråd?

Vackert midsommarväder här! Väckt av en envis katt tidigt i morse.

Hämtar mamma Smile nu på förmiddagen, förhoppningsvis med växande fölbäbis i magenKyss

MrsM
0

Godmorgon

Just riggat för dagens telefontid, läst baktplattor o plockat ordning på journalerna. Den ofrivilliga hästägaren hemma (manlig) rapporterade just att han fixat jordgubbarna. pris? Det visste han inteGlad. Förra midsommar regnade det 70 mm. Få se vad det blir i år… Ha en bra dag.

walsan
0

Här skiner solen och ska så göra idag enligt SMHI. Det blir hästar och beteshagar idag. Senare åker vi ut på en sommarö och firar midsommar. Inte sommarstugan utanför Sundsvall som annars traditionen är. Då hade jag ju kunnat träffa Carduus på tävlingar i Timrå.

När det gäller betesmarker är det alltid samma visa. I början av juni när det inte regnat tänker man: Det kommer aldrig att räcka! Nu är jag i färd med att annonsera efter beteshästar.

Glad midsommar på er alla!

tjoffsan
0

Godmorgon! Här skiner solen just nu, men enligt SMHI ska det bli regn senare. Ska jobba till fyra idag, sen blir det väl lite midsommar-firande.

RC71
0

Skrev ett långt inlägg som försvann..Skrikandes

Önskar alla en god morgon och en trevlig midsommar!Glad

colleen
0

God morgon!

Här skiner solen så jag tänker ta kameran och ge mig ut i hagen och försöka få lite bilder på lilltjejen. Hoppas vädret håller i sig!

~Jag tror på ödet~

AKWIK
0

Godmorgon!

Hemma igen efter natten i stallet. Ska åka till Granngården för att köpa spån och en lie. Hoppas de har öppet. Börjar bli panik med rena kläder för sonen så jag lyckades boka tvätt-tid kl 12. Inte så många som vill tvätta på midsommarafton. Skrattande

Glad midsommar till er alla!

Clancy
0

God Morgon och Trevlig midsommar !

20 grader är det här och växlande molnighet, solen tittar fram då och då men regnet hänger dock i luften Ledsen Tycks bli ett "normalt" midsommarväder med andra ord..

Jordgubbstårtan är fixad Räcka ut tungan så någon midsommarstämmning kan kanske infinna sig ändå, dagen är räddad Skrattande

RC71
0

#6 Godmorgon! Saknar Windy sin lilla betjänt? Glad Vi saknar Windy Ledsen

AKWIK
0

#8 Ja tror nog Windy gärna hade stannat kvar. Dimona däremot blev lycklig. Hemma är det liksom Windy som får vara betjänten. Skrattande

AKWIK
0

Affärerna på sta'n verkade vara öppna som vanligt, men inte Granngården. Ledsen

RC71
0

#10 Spån och lie finns här….Glad

AKWIK
0

#11 Ja hade jag bara vetat så hade jag lånat med mig det hem….

lil-sis
0

God middag :)

Min förra arbetsgivare ljög om den utlovade positiva arbetsintyget, det är moget, eller hur? Så det blev ingen intervju idag. Nåja, det var iaf bara fram till september då jag ska börja på GUB men jag är så gräsligt fattig efter tre månader utan jobb och a-kassa (pga uteblivna intyg, jag är inte så förtjust i småföretagare just nu). Det ska bli skönt med ett D på körkortet, då finns det ALLTID jobb :)

Idag funderar jag på om jag ska till stan och äta med päronen, grilla med brorsan eller om jag ska börja mitt nya projekt = lära Räkan att gå på släpet baklänges.

Clancy
0

Nu är farbror åskar här Ledsen Så nu dröjer det inte länge förrän regnet kommer Ledsen

RC71
0

Marinerat lammstek, kokat ägg, och gjort hallonsån Glad. väntar systrarna på midsommarfirande.. Glad

ELS
0

God Lunch

Här börjar det bli riktigt "midsommarväder" nu. Från att ha varit sol på morgonen är det nu mörka moln, blåser som en höstdag och regnet började nyss piska mot rutanLedsen Midsommarmat på Altanen kan vi glömma i dag. 

Om ett par timmar ska vi åka och titta på lite dans runt midsommarstången och folkdans med "knätoffs" uppvisning för att få lite midsommarkänsla sedan ska vi äta midsommarbuffe´på samma ställe. Jag saknar midsommarfirandet i Dalarna, det var något visst med misommar då man bodde därGlad Jag har för mig att vädret alltid var vackert på den tiden också…

#13  Vad ska det vara för vits med att gå på släpet baklänges? Ska hon alltså backa upp för rampen? Fundersam

lil-sis
0

#16, ren ploj eftersom hon inte velat gå på alls.

Som "trickträning" ungefär. För att avdramatisera lastandet så långt det bara går. Vi kan ju backa in i hagen, i stallet, i boxen osv så varför inte släpet? :)

RC71
0

#17 Äsch, låt henne vila huvudet lite och släpp på bete i stället. Hon är ju bara en bäbis än så länge Flört

GE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#18 Håller med! Trickträning kan du hålla på med sen. Låt henne nu ha semester, äta gräs och busa som hon vill. Det är minst lika viktigt… 

Glad Midsommar alla som är lediga! Själv jobbar jag i natt, men det är sista natten. Sen är det semester!!

GE
0

Glömde rapportera..

Hagens Teresa fick ett stoföl igår 19/6. Efter helgen får hon egen tråd

GE
0

Såla har förresten också fölat. På självaste midsommaraftonen. Ett hingstföl e Szcopul. Kan inte motstå att lägga in en bild på honom. Han är så vacker!

Glad Midsommar igen…

lil-sis
0

#18 + 19. Hon busar som hon vill 23½h/dygn minst 5dgr/vecka :) Ingen risk för överansträngt litet huvud.

När hon kom hit i mitten av oktober så kollade vi av att hon gick att leda sen var hon "vild och fri" tills det blev knöggligt ute och hennes bakben sade AJJ, då sov hon inne halva dygnet i två veckor och resten av tiden vild och fri :)

Sen tror jag vi tog två promenader ute eller kanske fyra mellan jan-> första utställningen i april. Och under utställningsperioden har hon bara varit ifrån hagen den dagen det har varit utställning, resten av veckorna har hon vilat.

Det är bara senaste veckan det har varit "intensivt" iom lastträningen. Och så förstås helgen när vi var på två utställningar och när jag var på kurs. Då var hon i ridhuset 45min två dagar på raken (long-rein, skritt och lite trav och många pauser).

Jag vet att det ser ut som att jag tränar hur mkt som helst men det har jag aldrig gjort, alltid varit lat :)

Däremot så kommer hon in från "vardagshagen" för att äta kraftfoder varje dag och gå ett par timmar i "fettishagen". Eller tills hon börjar springa = då släpps hon tillbaka till lekis.

Och nu brunstar hon :) Inte lika diskret som somliga andra jag har haft i min ägo.

Covergirl
0

Vi ska ha grillfest ikväll så håller på med lite förberedelser. Pojkvännen står i köket och gråter över den hackade rödlöken. Rödlöken ska så småningom ner i en bönsallad Glad

Pojkvännens kompis Hogge fick äran att dammsuga Räcka ut tungan

Tidigare under dagen var vi på Ica och Tempo och köpte mat och grillkol. Hämtat grill har vi också gjort.
Dessförinnan var jag och pojkvännen i stallet. Han fick mocka och göra rent vattenkaren medan jag red ut en sväng. Som tack fick han rida lite på Chiva på stallplanen efteråt. Han tycker att det är väldigt roligt Skrattande
Gosat med stallets tre kattungar har vi också hunnit med.

Kan meddela att det är uppehåll på östkusten och 18,9 grader. På dagen var det soligt och varmt om än lite åskkänsla i luften.

Bifogar en bild på pojkvännen och Chiva Glad

hllw
0

#18 Lilla charmtrollet börjar ju bli riktigt blek! Ingen av våra andra har bleknat så mycket redan när fölpälsen åkt.

Här är det klarblå himmel idag, men för mig har det mindre betydelse, för något midsommarfirande blir det ändå inte. Har lovat att vara chaffuör ikväll, men först blir det tömkörning av Gondor och longering av Ferros.

Trevlig midsommar!

AKWIK
0

Godkväll! Lugnt och fint i stallet. Någon som tänker plocka sju sorters blommor att lägga under huvudkudden?

Själv nöjer jag mig med två sorters halm. Cool

Akerberg
0

God kväll!

Saxar ur bloggen… orkar inte skriva igen!

Varit i danmark igår och idag.
Gick upp halv 5 i går morse och vi åkte runt halv 6. Var framme i Danmark efter 4 supertråkiga timmar på båten och körde till Maria. Var där några timmar och fikade lite och fick lite mat men den hann vi inte äta så vi slängde i oss några strån spagetti o en klick köttfärsås och sen var vi tvugna att åka. Fick låna kartboken o gps-en (till hemvägen). Gick jättebra tills vi kom strax utanför Randers. Där var det STOPP, både på motorvägen och på vägen där vi åkte. Stod i kön ca 1 timme och rörde oss kanske en halv kilometer. Började få lite panik för konserten började 8 och klockan närmade sig med stormsteg! Många vände och körde tillbaka, vi velade länge, och i allra sista minuten bestämde vi oss för att försöka med en annan väg, hade ju kartan…  Vände o körde av på en väg vi kört förbi förut, trodde jag hade rätt väg på kartan, men det visade sig vara helt fel… stannade vid en mack och frågade en jättetrevlig tjej som förklarade precis och visade var vi var och hur vi skulle åka för att undvika Randers och åka till Auning istället så vi skulle komma från andra hållet.  Hade medan vi stått i kön rattat in en lokalradiokanal och hört att det är totalstopp runt hela Randers men inga problem från Auningshållet (vi skulle till ett ställe mellan R och A).  Det visade sig att vägen jag trodde vi stått o köat på inte alls var den vägen utan där var vi nu =S och hade kört lite fel. Fick som sagt en toppen vägbeskrivning, och det gick jättebra ända tills vi kom till påfarten på motorvägen mot Århus, hon hade sagt kör mot århus, men missat att säga att vi skulle ta landsvägen… så vi körde på motorvägen som naturligtvis var fel, och det tog säkert 2 mil innan nästa avfart kom… Som tur var gick det en annan väg parrallelt med motorvägen tillbaka till det stället där vi körde fel, så efter 4 mils omväg hittade vi rätt korsning igen och sen gick det jättebra och kartan stämde precis med vägskyltarna =D  
Kom fram till Auning och körde rakt igenom hela samhället (precis folktomt…) och följde skyltarna mot gammle estrup dit vi skulle, hade fortfarande ingen aning om vart vi skulle sen, men det löste sig med en avspärrning och en polis som sa åt oss att parkera "där borta", så vi lämnade Ådi i gräset under träden i en allé och började gå mot ljudet av konserten som redan börjat. Gick och gick och gick, och uppförsbacke var det hela vägen. Till sist kom vi fram till grindarna och då var det ingen kö eller något utan bara att gå in och bli visiterad och biljetten riven och sen banade vi oss fram genom folket mot scenen. Gjorde inget att vi var sena för platserna eller så, vi tog oss fram till ca rad 4-5 i sektion B som våra biljetter gällde för. Såg jättebra och ingen trängsel runt mig heller =D Stod själv med en meter åt varje sida och 4 2-meterskillar bakom som utan problem såg över mig och ingen kom väl förbi dem heller =P Skönt att slippa trängas!!! Missade första halvtimmen och förbandet (men det ska ha varit någon lokal urdålig trubadur så det gjorde nog inget… några tjejer vi pratade med på båten sa att Dauntry (?) skulle vara förband, men tydligen inte). Hörde 2 låtar medan vi gick uppför backen också.
När det var slut så smet vi förbi alla (jag går fort, mamma hänger med :P) och kom fram till bilen relativt snabbt (men herregud vad långt det var att gå, säkert 3 km!) sen var det till att krypa i sniiiiiigelfart för alla dumma danskar gick mitt i vägen och brydde sig inte ett dugg om att Ådis näsa nästan var i deras knäveck… Kom efter många svordommar ut till Auning och där lättade folkhavet och vi kunde köra. Utan GPS hade vi inte hittat kan jag säga… Kom hem till Maria klockan 01.05 och smög in (och lyckades att inte väcka dem!)
Idag åkte vi hem igen efter frukost. Vi åkte till Grenå för att vara i rätt stad så fort som möjligt (efter våra strapatser så…), gick på stan och tittade i affärer, men det var inget skoj och trötta i fötterna och ont i benen hade vi också så vi gav upp vid 12 ungefär och åkte till McDonalds för att sen åka till färjan. Fick vänta en stund i kö men sen fick vi köra ombord som bil nr 5 och sen väntade den 4 timmar urtrista färden över vattnet. Var väldigt lite folk som åkte så vi fick sittplats i "salongen" (på vägen dit var det så mycket folk så vi fick stå och gå rätt mycket och folk låg ner och ockupperade hela bänkar…). Väl i land körde vi raka spåret hem. Något midsommarfirande orkas inte med idag kan jag säga… Det tar vi imorgon, för Ulla har flyttat hela firandet tills dess för våran skull =D

lil-sis
0

Nä inga blommor här :) Det får ponnyn sköta, hon är i "fettishagen" och äter. Hon VILLE leka med matte idag lilla hjärtat. Hon kommer så fort hon ser mig, oftast i vägvinnande skritt men idag valde hon trav. Och blev så arg när jag kom på att jag glömt grimman så jag fick vända, att hon gnäggade åt mig =)

När jag kom tillbaka med grimman hade hon återvänt till flocken och skogen men kom i galopp och gnäggade när hon såg mig. Vems mattehjärta smälter inte då? Den gamla nedlät sig inte till sådant, jo ngn gång nu när hon var dräktig men aldrig innan.

Vi gjorde vanliga proceduren med lastning som tar kansk max fem minuter och sen började jag på mitt projekt, går in genom fronturlastningen och sen ut på stora rampen, kan backa in igen när hon har haft alla fyra hovarna på stora rampen :) Tre ggr försökte vi och alla tre klockrena och sen ut och äta gräs.

Fortfarande helt ostressad vid lastning, inget bajsande, inget trampande osv. Fortfarande impat över att det gick så fort.

Vi ska på läger nästa vecka (alltså, Stardust ska träna på att bo borta med sin halvbror och så ska vi titta på när de andra rider, inte så avancerat, ev om vi får en omgång löshoppning men inget planerat). Hon ser nästan aldrig hästar som rids (eftersom vi är så dåliga på det här) så det blir som en liten mini-prao för henne :)

Resten av helgen blir det mest mat och borstning. Idag åt hon NÄSTAN allt kraftfodret och dessutom med god aptit.

tjoffsan
0

#22 & 27

Jag "tränar" också mitt tvåssto i sommar. Fast här är det trafikträning som gäller för tillfället. (=går ut till 90-vägen och tittar på lastbilarna) Vill att att hon ska vara trafiksäker/llättlastad innan inridning. Kommer även att arbeta henne i rundkorall samt tömköra lite i skogen. Sen kommer hon att få "vila hjärnan" i höst och i vinter. Jag har under många år ridit/tränat mina hästar på sommarhalvåret och vilat under vinterhalvåret och det fungerar precis lika bra.

För övrigt rekomenderar jag "arbete" i rundkorall åt de flesta typer av hanteringsproblem, typ svårskodda hästar. Glad

lil-sis
0

#28, ja om man hade en rundkorall så. Damens arbetsuppgift på gården är att beta fram ridbanan så jag kan sätta upp stängsel runt bara den, nu är det som en sandfläck i en hage ungefär och fullt med gräs och maskrosor = svårt att hålla motivationen uppe.

Vi bor ganska så nära E4an och hon kan på sin höjd titta upp på långtradarna när de kör förbi, skitsmidigt. Sen är vi så nära Arlanda så vi har en del plan på hyffsat låg höjd här så de är vana vid det också. Och så får de ju mat av traktor plus att stallägaren kör motorcykel, hemskt fiffigt!

Även här är det mer stillestånd på vintern, det är ju så trååååkigt då och vår väg är knappt farbar under vintern utan släp, med vågar jag inte… Så man får aktivera sig lite nu i stället :D

Två timmar i fettishagen blev det, tänkta flytta henne i morgon bitti också. Hon kommer så fort hon ser mig, trevlig egenskap får jag lov att säga!

Våra går även på lösdrift året om, de kollas naturligtvis över varje dag (tre ggr/dag) men de hanteras ingenting förutom när hovis kommer. Om man inte tar in själv så. Så de har ingen vardagshantering som uppstallade hästar har, där tappar man lite om man inte plockar upp ngn form av rutin själv.

RC71
0

#28 Hur lägger du upp arbetet i korallen för att bota skoproblem?

tjoffsan
0

#30 Lär hästen att den ska stå stilla när jag har sagt det. Glad

Smile-and-be-Happy
0

Vidhåller att för mig går det nästan lika bra med "målbildsträning" - d.v.s. jag tänker vad hästarna ska göra, sen får hästarna göra detFlört.

Om man varken har corall, ridhus, paddock eller medhjälpare så brukar det för det mesta ordna sig bra ändå. Cool

Dom är i alla fall vana vid en vit volvo, plogbilen samt sopbilenSkrattande.

(LITE annan träning kommer till i bland)

tjoffsan
0

#32  Typ som i Henry Blakes böcker? (Heter han så?) Läste dom för några år sedan men tycker att "löslongering" eller vad man nu vill kalla det för är mkt effektivare. Man behöver ingen "riktig" rundkorall heller utan kan göra en med stolpar och plastband om man vill.

Det här sättet har jag lärt mig på, men det finns många olika varianter: http://www.hallebergaridcenter.se/svpatrick.html

AKWIK
0

Vi har ingen ridbana eller liknande men det har funkat bra att "löslongera" Dimona i en liten fyrkantig hage. Hon kan kommandona för halt, backa etc, men mest lyder hon mitt kroppsspråk och blick. Tittar jag lite strängt på bakdelen så ökar hon och sätter jag upp handen och säger stanna så blir det tvärstopp. Skrattande Jag använder samma tecken för stanna mm som funkade bra på min pudel. Även Windy lyder mest röst och kroppsspråk.