Fästingar - tävling!?
Nu har dom kommit. Fästingarna. Hatobjekt. Plockade årets första på Tilda i helgen som var.
Lägg Dina bästa fästingtips här, tack. Och gärna rekordförsök oxå - antal inräknade fästingar per häst/dag eller nåt sånt. Samt Dina bästa fästinghistorier…
Ser fram mot en rysare.
M
Håller med! hate them
ett tips jag hört är vitlök i maten!

Jag är nog lite udda, att ta bort fästingar är det bästa jag vet
.
Jag är inte lika förtjust i sjukdomarna de kan föra med sig.

Tog bort 16 stycken på Kreles på en och samma gång förra sommaren! Ändå var han väl igenomkollad dagen före…
Har plockat en på honom i år
Tog en rikigt läskig en på Snörpa idag, undersidan av ganaschen, rosa-vit-aktig och jättestor *gaaaaaaaaaaaaaah* vad äcklig den var!

Har ett minne av att jag plockade 27(!) fästingar på Valborg när jag hämtade henne på Ekerö hos S.Corona.
Har hittills i år plockat 4 fästingar. Har uppmärksammat att de verkar gilla ljushudade hästar bäst!

Kära någon då! Jag plockar nog bara några fästingar per år, sammanlagt på de tre hästarna.
Själv har jag aldrig haft en enda fästing heller.
Dock är jag den i stallet som får ta bort flest fästingar, jag plockar från andras hästar. Långa naglar är praktiskt även som stallmänniska
(Nu är iofs inte Kalmar så fästingtätt men det var likadant när jag bodde i Finspång.)

Här har det funnits fästingar länge nu. Jag har nästan aldrig sett fästingar på hästarna men i år har jag redan plockat flera stycken. Det verkar vara massor av fästingar i år! Nu är i alla fall hästarna behandlade med Switch och katten är behandlad med Frontline.
Jag har redan haft ett par hundar med akut Anaplamos ( = Ehrlichios, har ju bytt namn nu ) som patienter. och en kompis häst fick akut Anaplamos för ett tre veckor sedan.
Har tagit ngr stycken i år…beror ju lite på vilken typ av sommarhage de går i. Just nu håller de till på öppna fält och inte så mkt sly o skog. Brukar oxå använda Switch. Tar och doserar det utmed mankammen och på baken…gör ni det oxå? Helt fria från fästingar tycker jag inte att de blir, även att man använder medlet. Inte heller mot knott, som jag anser kan vara en riktig plåga. Sänder ut den frågan här med om ni har ngr tips till å hålla undan dem me? (förutom switch)

#7 Det finns en Switch spay nu också som går att tilläggsspraya med på de ställen som är extra utsatta, t ex under magen, armhålor, ben ljumskar, bringa. Det finns även några andra medel som innehåller Permetriner. Kommer ej ihåg namn just nu… Har fått så dåligt minne.
Apropå Switch så får jag varna för att tvätta och bada hästen direkt före man applicerar detta medel. Jag gjorde den dumheten för några år sedan då mitt gamla sto skulle på betäckning till Janus. Jag tvättade och badade henne för att hon skulle se fin ut då hon anlände till hingsten. Fick också i sista stund före lastning för mig att här skulle vi ha på Switich också ifall RC71 hade mycket knott hos sig… Doserade enligt anvisning och åkte glatt iväg. Då vi stannade och tankade efter 15 mil öppnade jag transporten och fick en chock. Den stackars hästen hade fått URTICARIA, alltså en rejäl överkänslighetseaktion. Hela hästen var full av upphöjningar i huden av varierande storlek, överallt! Då vi kom fram fick vi bada hela hästen flera gånger, det första vi gjorde, den stackars hingshållaren ( dvs RC71) och jag. Medlet ska ju "tas upp" i hudfettet och det hade jag badat bort………
#8 Tack för tipset me sprayen! Det får inhandlas å testas. Det är ju just de områdena som du nämner som är väldigt angripna.
Bra å dela med sig av sina erfarenheter, då vet vi hur vi INTE ska göra i det här fallet…mkt värt!

Switch använder vi. Funkerar kanon. Har massor med fästingar annars. Nu knappt någon.
Halsband på hunden fungerar oxå kanon, dock är det väl inte något switchprodukt.

HÄR har vi aldrig plockat/ hittat fästing på häst (22 års boende), men däremot någon på hund.
"8 KAN det inte vara det faktum att hästen efter behandling med Switch begränsades till en transports luftrum som gjorde att hon fick en reaktion. ("Till betesgående …..)

Jag har redan hunnit plocka den första på mig själv iår. Jag får dock inte så många själv heller längre sedan jag satte fästinghalsband på hunden. Var en riktig fästingmagnet innan.

#11 Kanske, men jag misstänker mer badet. Hon hade alltid tålt Switch före detta hände. Skönt att ni inte verkar ha så mycket fästingar. Dom kommer nog ska du se… sprider sig sakta vidare uppåt landet
#11 o 13 Jag tror inte att det är för att Ockelbo ligger så långt norrut, utan det är nog andra skäl. I Gävle finns det numera gott om fästingar och även i Sundsvall finns det. Det hade vi inte ens hört talas om när jag lämnade Sundsvall på 70-talet- kanske var det det samma när ELS bodde i dessa trakter.
Kan det vara att ni har torrare marker hos er Murgard som gör att ni inte har så många fästingar?
Vi har ju häruppe t o m fått vildsvin, även om de ännu inte vandrat ner mot kusten.
Sedan har man ju hört talas om Älgfluga, men den har jag ingen egen erfarenhet av trots att jag sprungit orientering i alla tider. Tror inte att den finns i Gästrikland.

#14 Älgflugan finns i Gästrikland, säjer min jagande make.
Vi har ju sjötomt med ån som gräns på ena sidan, men varken hund,katt eller häst har fästing. Katt har jag tagit enstaka blodsugare på..
På Murgården,dit vi är påväg - förekommer inte fästing alls.
Vildsvin har faktiskt joggat förbi här i Brattfors.

#14 Vi har torra marker här också. Ren sandjord men det verkar inte hjälpa.
Då jag bodde i Gävle fanns det inga fästingar där men jag vet att det finns massor numera. Det var inte så många år sedan det inte fanns fästingar norr om Dalälven har jag för mig, så det går snabbt med spridningen.
Undrar om det finns fästingar på Irland förresten, någon som vet?
Hoppsan! Att det finns älgfluga här!!! Hoppas att den trots allt inte är så vanligt förekommande.
Även om det finns en del fästingar, så har jag i alla fall aldrig fått någon som stannat på mig. En upptäckte jag medan den vandrade. Men som sagt hästarna får…
Här uppe i Lule har vi inte haft fästingar på vare sig hundar eller hästarna när jag hade dem här men Eloise har haft MÅNGA sen hon flytta söderut igen..

#8 Ja, jösses så hon såg ut den gången
det gick tack och lov snabbt över. Jag använder switch på mina och tycker det fungerar utmärkt mot dom äckliga små krypen!
Har inte switchat el likn men inte hittat ngn fästing på mina. Däremot en på varmblodsstoet och en på mitt eget ben. Sonen och jag är vaccinerade mot TBE sedan några år. Finns det inget liknande för hästar än? Borrelia verkar vara nästan lika vanligt som förkylning i våra trakter.

Snörpa har haft 1 sen de släpptes på detta betet, de har gått här sen mitten av Maj nu. Hon är inte switchad heller

Her på østlandet av Norge er det også blitt mer og mer flått (fästing) de siste årene. Føllet hadde flere stykker, men ingen på Sixi. Påførte et middel i går som skulle hindre utvortes parasitter Tror det het Iovomec og er beregnet på kuer…håper det virker på hester også!!
For ca tre år siden kom elgflua, den er utrolig plagsom, og det finnes MANGE av dem
men de kommer ikke før ut på høsten..
# 16 Og ja, flått (fästing) finnes på Irland, fikk mange på meg da jeg jobbet der for tre år siden!