Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettgod-morgon
Läst 944 ggr
walsan
0

Godmorgon 28 juni

Godmorgon på er alla!

Ingen uppe ännu? Nu var jag listig. Skrev bara Rubriken och nu redigerar jag mitt inlägg. Hoppas att jag på så sätt inte får konkurrerande tråd.

Första dagen på fem veckors semester. Här regnar det och enligt SMHI ska det göra det på dagarna i tre dagar. Synd för det var de dagar jag har att jobba i som Smile and Be Happy kallade utgiftsarbetet, dvs med hagar mm. Får väl jobba på kvällar och nätter, för då ska det vara uppehåll. Sedan åker jag till sommarstugan i Sundsvall och då hoppas jag att "lögardagarna" börjar, så man kan ta båten och åka till någon klippa i havet och dricka kaffe. Är ingen klippbadare. Det vill jag göra på vår sandstrand. När vi bara hade Valborg, tog vi med henne till sommarstugan och hon fick gå i trädgården.

Hoppas ändå att det blir en fin dag!

Bullemor
0

Idag var tanken att jag och barnen skulle ha tagit mig till Västerås för att kolla på Dragracing, men vädret ser inte särskilt lovande ut så vi siktar nog på imorgon istället. Annars får vi hålla oss till någon annan gång. Upptäckte när jag vaknade att jag varit en festmåltid för mygg under natten. Kliar överallt. Den stackars sonen har dessutom lyckats bli biten på ögonlocket så han ser ut som han nyss gått en boxningsmatch. Den förskrämda kattungen är inte lika förskrämd längre utan har roat sig halva morgonen med att anfall mina fötter. Skönt att slippa höra honom skrika efter sin mor iallafall.

Joleen
0

GodMorgon!? Nä ingen GOD morgon här. Hur skulle det kunna vara det när min älskade lilla häst befinner sig på djursjukhuset i Skara, med förstoppnings kolik.

Igår morse gick jag glatt ut i hagen för att hämta Joleen för att åka på träning i närliggande ridhus med henne. Men glädjen försvann fort då jag till min fasa upptäcker att hon inte alls är morgon trött som hon normalt är utan är gôr sjuk.

Undertemp och inga magljud tillsasmmans med att hon är mkt trött och medtagen gör att distriktsveterinären tillkallas. Som snabbt konstaterar att Joleen har förstoppning. Ger medicin. Joleen blir ngt bättre men strax efter veterinären åkt börjar hon bli sämre och då finns det ju bara en sak att göra. Åka de 5,5 milen till djursjukhuset.

Så nu stor Joleen där och jag ska ringa nu och höra hur hon mår. Så snälla ni håll tummarna att allt är väl. Orkar inte tänka tanken att ………………..

Covergirl
0

Kopierar inlägget från Buke:
Gick upp vid 06.30 imorse. Lyckades få min bästa vän att ringa och väcka mig. Min mobil/väckarklocka badade igår och drunknade därmed
Ska få låna en mobil av en kompis men kan inte få den förrän tidigast imorgon. Snällt iaf

Gick iaf till stallet direkt, morgonfodrade och red lite dressyr. Gick riktigt bra
Nu har jag duschat samt håller på att lösa melodikrysset. Ska vartefter fixa något lätt att äta till frukost/förmiddagsmellanmål/lunch. Efter 12 ska jag åka till jobbet. Jobbar till 17 så är väl hemma framåt 17.45.
Då ska min pojkvän ha kommit hem Jag tror att hans tåg är beräknat att anlända till Kalmar vid 13 men är inte helt säker. Jobbar ju så det spelar ju ingen större roll
Han har iaf sommarlov vilket är efterlängtat

Ikväll tänkte jag försöka få honom att se på finalmatchen från 1958 mellan Sverige och Brasilien. Ska bli väldigt spännande att se den med nutidens kommentatorer

Covergirl
0

Nämen så tråkigt! Hoppas verkligen att hon är bättre idag.

Bullemor
0

#2 Usch va jobbigt håller alla tummar och tår att hon mår mkt bättre idag!

ELS
0

Det är väl för sent att säga God morgon så det får väl bli god lunch i stället. Här skiner solen för omväxlings skull så alla bromsar verkar ha vaknat till liv och gör livet till en plåga för hästarna. Jag gjorde ett försök att gå på promenad i skogen med Lillan men fick springa hem förföljd av ca 100 stycken. Dom verkar älska svarta hästar av någon anledning. Undrar varför? Någon som vet?

#2  Har du inte hört något om hur hon mår i dag ännu?  Hoppas verkligen  att hon är bättre! Jag ringer till dig om en stund….Har du hjälp om du får hämta hem henne? Säg bara till annars.

walsan
0

#2 Känner verkligen med dig. Hoppas att det är bättre idag och allt går bra. Det är väl ändå vanligast…

RC71
0

God förmiddag!

#2 Men fy vad jobbigt! Ledsen Hoppas verkligen hon mår bättre nu. Det är då jobiigt när hästarna inte mår bra…

Svalt och skönt här i dag. uppskattar faktiskt att det är lite mulet. Om det kunde komma lite regn också vore det bra. Städar och plockar undan lite här efter senaste tidens kalas av olika slag. Sen blir det pappersarbete och kanske lite pedikyr på pållarna.

Ha en skön lördag alla! Glad

hanna-norrk
0

God morgon..eller förmiddag får det nog vara:) Imorse var Avril och jag iväg på vår första träning (i form av en liten träningstävling på andra sidan stan). Det fick bli hoppning den här gången, trotts att Avve inte hoppat mer än 5-6 gånger uppsuttet och jag mest är dressyrtant. Men hon gjorde en helt strålande insatts och kom runt 50 cm CR med ett stop (helt mitt fel då jag kom lite tokig väg å ett plank hade stackaren aldrig fått hoppa i sitt liv*ler*). I 70 cm förväntade jag mig inte så mycket, men där slog hon mig med häpnad och gick runt nolla utan några som helst problem, högt över och tyckte det var superkul.

Så nu är det ju upp till mig att skola om mig till hopptryttare, var ju ett tag sen jag tog det där med hoppning på allvar, mest varit för att jag tyckte det är kul och variation. Är i alla fall supernöjd med min skrutt som verkade mer än nöjd med sig själv idag och mer hopptävlingar lär det bli i framtiden.  Lägger in något kort sen när jag fått ordning på mobilen, den vill sig inte riktigt.
Ha en bra solig dag.

// Hanna & Avril

Joleen
0

GladSkrattandeKan meddela att Joleen är bättre, förstoppningen är löst nu. Men är lös i magen (normalt efter en förstoppning). Men hon får vara kvar på Djursjukhuset så de kan hålla koll på att allt är ok nu när hon får börja äta hö igen. Troligen får jag åka och hämta henne i morgon, JIIIIIIPI!

Säger bara det att det är tur att man har goda, underbara och förstående vänner i sånna här lägen.

AKWIK
0

#10 Pust, så skönt att det gick bra med Joleen. Glad Hann inte läsa att hon var dålig innan du nu skrev att förstoppningen var löst. Har vet. ngn teori om varför hon fått det?

RC71
0

#10 Oj, så skönt! Glad

#11 Det är en del hästar som drabbas av kolik nu har jag märkt. undrar också vad det beror på.

Joleen
0

Tyvärr så verkar även veterinären undrande över detta så jag lär väl inte få nån förklaring till varför hon fick förstoppning. Är ju ovanligt när hästarna går på bete. Men veterinären ska iallafall kolla tandstatus på henne, (gamla hästar som får kolik kan bero på att tänderna är dåliga så de ej kan tugga maten som de ska)

walsan
0

#10 Ja, det är synd att hästarna själva inte kan vara med och analysera skälet till att de inte mår bra. Hon kanske hade haft en alldeles logisk förklaring… "Jag minns att jag i morse testade att äta den där konstiga växten som var så besk… Jodå, jag har nog druckit skitvatten i hagen… druckit för lite".

AKWIK
0

#14 Skrattande Svårt för hästarna när inte ens människor fixar det. Vet personer i 40-årsåldern som fortfarande tror att de ätit något dåligt efter en kväll på krogen. Eller att de håller på att få influensan pga av huvudvärken. Skrattande

RC71
0

#15 Skrattande Jo, så är det.

MrsM
0

Här blev det en GOD morgonGlad. Glad överraskning kan man säga. Är fortfarande lite chockad. Vi hade en extra häst i hagen i morse - ett STOFÖLFörvånadKyss. I år har leveranserna blivit lite tidsförskjutna, dom följer liksom inte tidtabellen alls, här var det beräknat om ca tre veckor. Och Mamma Mia  var precis som vanligt igårkväll när jag var nere och vattnade. Juvret hade börjat växa lite men inte alls i fölningsläge - men tji fick vi Generad. Mia o syrran Pia-Lotta hade deltagit i grannes party till framåt halv tre i natt (grannen har veranda ut mot hagen och hästarna är hypersocialaGlad), och sen måste det ha tilldragit sig fram på småtimmarna.

Ska öppna en föltråd när jag hämtat mig. Med tanke på resultaten av en alltför tidig könsbestämning avvaktar jag tills vi fått ordning på fölboxen och fått in ekipaget. Skapelsen är i a f till synes brun, mkt pigg o reslig.

M

Bullemor
0

#17 Nämen va roligt! Grattis!Skrattande

RC71
0

#17 Hon gick med hingsten 14-19 , så lite drygt två veckor tidigt kan det vara…Gratulerar! Skrattande

AKWIK
0

#17 Grattis! Glad Om allt ser ut att vara OK med fölet så gratulerar jag även till den korta vakan. Skrattande

AKWIK
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte gå och lägga mig tidigt ikväll eftersom jag har stallet i morgon bitti. Men nu är jag så nyfiken på Mrs.M:s föl att jag försöker stanna uppe ett tag till. Finns det ytterligare föl här på forumet som vi väntar på?

RC71
0

#21 Tja, som farmor är man ju också rätt nyfiken. Förväntar mej lite utförligare redovisning än "det springer ett föl i hagen" Skrattande

walsan
0

#17 Har hon inte hämtat sig än? Jag hade tänkt vänta med grattulationer tills fölet fått en egen tråd. Och hur är det med namn? Vi vet ju inte ens vilken sort det är. Hur ska vi då kunna spekuler i namnSkrikandes. Men om det är ett sto kan hon väl heta Gevalia ("oväntad gäst")Fundersam. Hoppsan det var ju ett sto såg jag när jag läste lite ordentligare. Då så.

AKWIK
0

#23 Skrattande

walsan
0

Fundersam# 17 Är hon kaffebrun?

MrsM
0

Sådärja. Installat och klart. Mamma Mia blev plötsligt en kopia av mormor Flash - mkt svårfångad. Promenerade runt i hagen i 25-30 min m pellettspann och Mia i flygande trav/alt galopp i stora rundor för att undkomma mig, innan hon plötsligt "vaknade ur psykosen" och bara kom fram. Det ska bli regn o +15 i natt så jag ville inte ge upp.

Gevalia SkrattandeSkrattande . Störtbra. Kan bli stallnamnet i a f . (Carnaby Gevalia Sparrow låter lite konstigt, eller?) Har inte koll på om hon förblir brun eller blir grå, så det riktiga namnet får vänta lite. Kaffebrun? Tja hon blir nog mörkrostGlad. Åsså en vit vänster framtass - con leche?Glad.

Så var det kameran… Generad. Tråden får väl vänta lite..

M

hanna-norrk
0

Här kommer lite bilder från hoppningen idag:D

hanna-norrk
0

Å en till…

hanna-norrk
0

Första rosetten…:D