Hingstval - Cassiopeia Nova
Jag har själv några kandidater men vore intressant att se vad ni andra tycker
Peia är född 2005.
e:Rooar RC 86 u:Brolötens Cinnabar RC 1265 - Finney Master RC 41
Lätt i typen, vackert huvud med bra insida, hoppar bra (även om treårstestet säger precis raka motsatsen), rör sig okej i skritt om än något kort stundtals, galoppen blir nog bättre. Har bra påskjut bak i galoppen så bara framdelen som ska upp lite, det kommer.
Traven kan förbättras.
Hon är 143 cm, tros landa på runt 147 cm.
Målet är ju främst sportavel, utställningsbiten är inte huvudmålet. Exteriören ska vara ändamålsenlig, inte nödvändigtvis den som ger 42 poäng på utställning.
Mamman Cinnabar är placerad i alla tre grenar och tävlar/tävlat upp till Msv B hopp, LA dressyr och Lätt fälttävlan.
Skimmel går bort så det rensar ju en hel del. Mina egna förslag är som följer:
Sjödalens Magnet
Aladdin
Backuddens Mountain Haze
Bedöm gärna förslagen och/eller kom med egna
Har ingen superbra bild på henne exteriörmässigt men den här är skaplig. Finns en bild på henne i Treårstest-tråden.

Tror du verkligen att hon blir så stor? Ser inte riktigt så ut tycker jag. Svårt att råda angående hingst. Personligen hade jag valt ngn som är lite mer långlinerad 
Uranus? T.Winston? Bruna i varje fall
Var för vill du inte lägga på en skimmelhingst?

Bor inte du i Kalmar-trakten? Öxenholm Mango finns ju där som är en fin liten hingst. NÄhä, nu ser jag att alla skimmlar går bort, varför då?
Om du nu satsar på sportavel så skulle jag rekomendera att du väljer en hingst som själv har tävlat eller som har avkommor som gör det. Men det är ju min åsikt.
Sen har jag för mig att du hade Juno Rory också på listan innan, han hade jag nog hellre satsat på då.
Eller varför inte Flynn? Långa linjer, bra trav, mkt trevligt temperament, och tävlingsstam.

Tänkte precis också föreslå Flynn, är jävig i frågan men han skulle nog komplettera henne bra!
Min Flynnavkomma har fått mer längd och kraftigare ben än sin något korta och smalbenade mor. Tror precis som RC71 inte att Peia kommer bli så stor som du tror. Mitt sto växte bara 1cm efter tre års ålder, stannade på 139cm. Fölade som 4-åring.

Våra har heller inte vuxit mycket på höjden efter 3-års ålder . Endast någon enstaka cm.

#6 Samma här
Madicken var 145 cm hög som 3,5-åring. Växte inte något efter det. Fick också föl som 4-åring. Både Madickens pappa och mamma var på måttet.

#6 Det gäller även mina här hemma (3st). De har växt kanske nån cm efter 3-års åldern om ens det.
~Jag tror på ödet~

#9 Tänker jag efter så är det samma med alla mina genom åren. Ingen som vuxit mer än max en cm efter tre. Upplever att det dom växer senare är på längden och bredden, ej på höjden 

Gällande färdiga höjden, inte jag som påstår det utan de som mätt henne. I hennes fall nu senast Åsa Linnér och tidigare Hans Barkevall.
Tilläggas ska att hon idag knappt har någon manke. Hennes mamma har manke, alltså lär manken växa ytterligare på henne. Bakdelen är troligen klar, hon är ju något överbyggd i dagsläget.

Peia själv har fått omdömet långlinjerad, senast på treårstestet i förrgår.

Gällande skimmelfrågan, skimmlar är inte vackra imo. Helt enkelt därför. Sen kan man tycka att det då är dumt att satsa på connemaror men connemarorna i sig gillar jag, särskilt de färgade.

Både Uranus och Touchwood Winston har jag tittat på men inte riktigt fastnat för. Jag har sett båda två live utan att bli riktigt förtjust.

Alldeles korrekt, Juno har funnits på min lista tidigare. Dock är ju han C-ponny och då använder jag honom hellre på Peias mamma.
Visst, jag kan använda samma men jag använder gärna olika fadershingstar.
Magnet har ju gått bra på treårstest och bruksprov, är sex år så har inte tävlat jättemycket än. Är ju tänkt att tävla körning i år.

Flynn har jag sett tävla några gånger, senast i somras. En trevlig hingst, verkligen. Tyvärr säger det inte "klick" där heller, han har gett mig ett något segt intryck. Han gör det han ska men inte så mycket mer.
Kan förstås bara ha varit de tävlingarna, men ändå.

Vad är synpunkterna rent allmänt om de tre hingstarna som jag har på förslag, sett till en och en alltså.

#17 blir inte lätt att hitta hingst åt dej…
Står fast vid min åsikt #1. Hennes far har ju inte så mkt manke heller, och hon är väldigt lik honom…

Nej, jag är picky. Hade vi fler ston att betäcka hade jag kunnat tänka mig både det ena och det andra men med bara två ston vill jag gärna känna hundra för det.
Dessutom bara ett som ska betäckas i år.
Jo, utseendet har hon mycket fått från pappan sin. Huvudet är dock väldigt mycket från mamman, vilket passar mig utmärkt.
Jag lägger som skrivet inte ner min själ i hennes mankhöjd utan går på de som "borde" kunna det. Blir hon bara 144-145 cm gör det mig inget. Så länge inte mankhöjden överstiger 148 cm gör det mig detsamma.
Hellre en liten D än en liten stor häst.

#19 Du tror inte att den samlade uppfödarkåren här på forumet har bättre hum om connemarornas förväntade mankhöjd…?

Mig veterligen har jag inte sagt emot, bara meddelat vad de som mätt henne sagt.
Och faktum kvarstår, något överbyggd är hon och jag hoppas att hon inte tänkt se ut så utan åtminstone kan prestera lite mer manke 

Så länge du inte använder en homozygot skm hingst så har du ju 50% chans att få en brun avkomma. Du skulle ha betydligt mer att välja på om du inte valde bort mer än halva hingstbeståndet. 

Vad tycker du om Castelside JJ och Nice´n curly då? Jag funderar på att skicka min 2-åring till nån av dom nästa år.

#15 Juno tillhör ju en syskonskara med D-ponnyer, så att han skulle lämna enbart smått har jag svårt att tro.

Å andra sidan, jag tycker inte att jag missar jättemkt genom att välja bort skimmlarna heller. Även om jag bortser från färgen har jag inte hittat någon som tilltalar mig fullt ut där.

Hur hög är hon över baken då? Tycker manken ser väldigt platt ut och om inte föräldrarna är "manklösa" tror jag nog manken kommer ifatt rumpan i alla fall.

Jodå, det vet jag. Anyway, jag har valt bort Juno för Peias del. Använder honom hellre till Cinna.

#25 Samtliga hingstar i avel är bedömda och granskade och har ansetts som lämpliga avelsdjur av mkt kunniga nämder de år dom gått in i avel. Om ingen av dessa hingstar faller dej i smaken kanske du ska ta en hingst av annan ras?

Castleside JJ är den jag är mest förtjust i av de två. Har ju en del avkommor om än inte så många i Sverige.
Så ja, han är möjlig.
Nice n' Curly däremot har enligt kritiken omarkerad manke och kort trav. Klingar inte riktigt bra för Peias del.
Apropå höjder och tillväxt efter tre. Vår Wal's Coromant såldes som 1-åring. Jag tror att han var 147-148 som treåring och blev klar överhöjdare. En god bit över 150 cm. Hllw kanske kan korrigera mig, för jag tror att hon har bättre koll. Vart fall växte han mycket sent. Coromant såg dock jämfört med alla treåriga connemaror jag sett mycket outvecklad ut som treåring. Våra andra utgör "normalconnemaror" verkar det som.

Har inte mätt bakdelen på länge, ska se om jag kan fixa det i veckan.
Pappan har inte jättemkt manke, mamman däremot har mer manke. Ses framförallt vid sadelutprovning.

Nu är du väl ändå lite väl gnällig. Jag har inte påstått att det är fel på alla hingstar, långtifrån. Däremot att de inte tilltalar mig, det är något helt annat.
Jag har nämnt flera hingstar men fortfarande inte fått några konstruktiva synpunkter på de förslagen, mestadels klagomål och gnäll.

#32 Jaha, då är jag ledsen om du missuppfattar . Du kanske kan hitta din drömhingst i någon av dom andra raserna. Det var inget illa ment med det.

Okej. Men då frågar jag ännu en gång, är det något fel på de hingstar jag själv tittat på och lagt som förslag?
Korsningar gillar jag inte så leta i annan ras är inte aktuellt.

#34 Som hingstägare själv kommer jag inte kommentera eller rekomendera någon hingst. 

Det argumentet köper jag.

Det är inget fel på dom, bara inte i min smak. Castelside JJ lär ha massa storhoppande avkommor på irland, honom hade jag hellre satsat på.

Att hingsten, förutom goda bruksegenskaper och rastyp ,även förärver ett mkt gott temperament är väl så viktigt. Om avkomman sedan ska kunna fungera som sportponny till barn/ungdom. Som uppfödare är det dessutom mkt. trevligare och lättsammare att hantera en häst med gott lynne!

Hur stort lämnar han då? Finns ju inte mankhöjd med på allihop men de flesta verkar vara inom D-ponnymått iaf, om nu uppgifterna stämmer..

#39 Vet inte, men är han maxad finns ju alltid chansen att nån växer över. Friskt vågat, hälften vunnet. Min Gorizia är 146cm men ska på ombetäckning hos Poetic Justice.

Imo blir övervuxna connemaror inte mkt att ha iom att jag gärna ser dem tävla.
Hade jag haft fler ston att betäcka hade jag kunnat chansa men nu blir det rätt sårbart.
Får se lite hur jag gör, väntar först och främst på besked från Magnets ägare.
Man ska ju respektera folks önskemål (jag menar att en connemarauppfödare inte vill ha skimmel är ju lite udda
) och i så fall tycker jag du ska titta lite åt Idholmens Matador. Inte så mkt använd och uppfyller vad jag kan se de flesta av dina krav samt är inte besläktad med ditt sto. Du har ju inte bangat för att resa långt till utställningar tidigare, han bor i Skåne…

#42 Är inte han tämligen grå i dag, eller har jag fel? Och nog är dom besläktade. Matador har ju Finney som morfar…
apropå växa så mättes Ambo till 143 på Irland som 2åring, 142 i Sverige som 6åring och 145 slutmätt 2008..man undrar lite över mätmännen?
Inte skimmel..
the only colour för mig!
Nickan - ta den hingsten du tycker passar bäst, för jag vet ändå att det är det du gör i slutändan även om jag var lite inflytelsefull på Roar för några år sedan 

Ang höjd på ungponnyer. Tiger var 148 i februari om blivande treåring. Dock fortf väldigt spänd vid mätning men första höjden på honom vid det tillfället var 154 om jag inte minns fel. Många cm "sjönk" han iaf, men ås har han heller aldrig varit så stirrig som när han kom "hem" till uppfödaren igen för mätning.
I februari i år, dvs som blivande fyraåring mättes han på kul hemma och blev då 153 med skor, dvs ca 152. Helt avslappnad. så han har växt minst 4 cm på det året (med tanke på att han var långt i från helt avslappnad när han mättes som 148 så kanske mer).
Han har hela tiden sett jämn ut i kroppen och vad vi sett inte varit överbyggd någon period sedan han kom i september som 2,5 år. Dock har han haft sina växtperioder såklart och behövt ta det väldigt lugnt under dem.
Troligtvis blir han några cm till, om han inte redan är större än sedan i februari. Med mer muskler och massa kommer ju oxå lätt en bit höjd. Han har genom hela sin uppväxt varit väldigt stor.

Angående mankhöjd så skulle jag inte bry mig speciellt mycket om det då jag valde hingst. Det blir den höjd det blir och det är ingen garanti att de små hingstarna lämnar smått och vice versa. Det finns det många exempel på. Skulle det någon gång bli en "överhöjdare" är den garanterat lättsåld för väl så bra pris som en endast grundutbildad ponny. Många gånger faktiskt mer lättsåld än en ponny då efterfrågan på dessa är stor.
Mina hästar har också varit färdigvuxna på höjden vid 3 års ålder.
Svårt att råda då det gäller hingstval då mina favoriter i Sverige alla är skimlar. Det är ju som tidigare sagts inte säkert det blir en skimmel om du betäcker med en hingst som är heterozygot för skimmelanlaget
Själv fick jag en svart avkomma efter 2 skimmelföräldrar…..(det var 25% chans eller risk hur man nu ser det….)

Att jag är udda kan jag ta
Samma morfar är det ju som skrivet, Finney Master. Jag har tittat på Matador tidigare men sorterat bort iom släktskapet.
Att resa långt stör mig inte, jag körde 60 mil allt som allt helgen som var så det ska jag nog klara av.
Det blir ju en bit att resa hur jag än gör, Kalmar är lite off på så vis.

Peias mamma mättes till 146,5 cm som 7-åring. Vid slutmätning året efter var hon 144,5 cm.
Skulle hon mätas idag skulle hon ligga på cirkus 147 cm.
(Nu finns det iofs en förklaring på den krympningen. Vid slutmätningen hade hon vilat i några månader så ryggen var inte så musklad som den varit vid träning.)

Jo, mitt och mammas önskemål väger tyngst men det är nyttigt att få input även från andra 
Kan ju finnas egenheter hos de olika hingstarna som inte skrivs ut i annonser så att säga.

Självklart är psyket viktigt! Det ligger också högt på listan även om det inte kommit med i tråden.
Peia själv har ett mycket bra psyke, precis som sin mamma, och är också synnerligen lätthanterlig 

Till viss del kan man ju påverka mankhöjden genom att inte välja hingstar som "alltid" lämnar stort, som exempel.
Där blir det ju dock lite problem inom connemaraaveln eftersom många av hingstarna har tämligen få avkommor.
Fast jag planerar ju inte att sälja avkommorna grundutbildade utan tävlade i såväl hoppning och dressyr som fälttävlan. Det gör ju bilden lite annorlunda.
Peia t.ex. planerar vi att ha kvar till hon är iaf 6-7 år för att då sälja. (Om nu allt går som planerat förstås…)
(Jag har en liten stor häst till salu, strax under 160 cm. Hon är inte lättsåld… Ponnyerna däremot hade vi kunnat sälja både en och två och tre gånger
)
Jag hade iaf varit väldigt glad om jag fått en svart ponny med två skimmelföräldrar 

Jag menade inte att vilka små stora hästar som helst är efterfrågade och lättsålda utan just connemaror

Ibland ska man ha tur 

Möjligt. Men en sexårig connemara av D-ponnymått som tävlat LA hopp, LA dressyr och Lätt ft får man med all sannolikhet mer pengar för än en sexårig connemara med en mankhöjd på 152 cm som tävlat 1,10 hopp, LA dressyr och (möjligen) 100 ft.
Det törs jag nog ändå påstå.

Både Peia och Cinna är apelkastade, vilket jag är glad för. Om än med grundfärg i brunt och gult 
Monia ser bara maläten ut just nu.

Här är det Chiva som ser otäckast ut. Hon fäller "lite" päls. Peia och Cinna klipptes i vintras men Chiva är svårklippt så hon fick gå ändå.
Det straffar sig nu, päls överallt! Det hade igår till och med letat sig in fuxfärgade pälsstrån i mp3-spelaren, som alltid ligger i fickan. Mkt intressant hur det lyckades 
Vad tycker du om Roeson då? 

Tämligen grov, behöver inte vara fel på Peia som är åt det nättare hållet men tilltalar mig inte riktigt.
Sen har han ju stort bakom sig, hur stort han lämnar är jag dock inte helt hundra på.
Gillar Flynn bättre, om man ändå ska åt det hållet 

Sådärja, nu är det bokat och klart. Magnet sätts i avel för min och Peias skull
I juni blir det av. Ska bli väldigt spännande!
Vad kul att du hittat en hingst du gillar och tror passar med din pålle! Alltid spännande när det är första fölet stoet får, lycka till på färden till ett färdig fött föl!

Tackar så mycket!
Det ska bli roligt att se om de ens får Peia att visa brunst
Det är en dam som håller på sig.
Nåja, hennes mamma är också sådan och det gick ju bra med lite hormontillskott.

Vad kul att du bestämt dig. Tycker det var det bästa alternativet av dina tre förslag. Hoppas du får ett fint litet föl nästa år.

Jag är väldigt glad att ägaren valde att sätta honom på station i år, hoppas att Peia och Magnet kan prestera en fin liten fölunge till nästa år 

#67 Hur har det gått? 

Peia är en frigid kossa. Åtminstone är det vad jag tycker. Första brunsten öppnade hon sig inte ett endaste litet dugg så de har inte vågat prova att betäcka än. Nästa brunst bör komma om inte alltför många dagar så får vi se då. Annars får det vara ogjort arbete för alla inblandade