Connemarahingstar på semin
Jag har hittat tre på fryst, Graffe, Packie och Janus. Ingen av de tre är aktuell.
Finns det någon på semin, gärna färsk/transport, som jag missat?
Peia har alltså fina ägg och är öppen nog för att semineras men slår mot hingsten 

Finns inte rolls royce på fryst? Sen finns ju flera internationella.
Inte riktat till dig, jag är mest nyfiken; Hur olagligt är det att samla upp sperman själv och seminera?

Enligt RC70 i en gammal tråd har Brolins fryst efter Juno Rory.

#1 Jag tror inte att det är olagligt att tappa och sen seminera direkt men däremot så är det nog inte okej att skicka iväg sperman.
~Jag tror på ödet~

#2 Juno Rory finns mycket riktigt på fryst. Möllans Crazy har funnits. Dale Haze finns också tror jag, man han är ju skimmel… Ska se om jag kommer på några till som finns på fryst.
Ingen av de svenska connemara hingstarna finns på färsk/transport i år.
Kolla in den här sidan, http://www.poneys-de-sport.com/pages/70.html AIC står för fryst.
MEN frågan är om man kan lösa licens så här sent på säsongen? I alla fall inte för en utländsk hingst?
~Jag tror på ödet~

Helst inte fryst dock, men tack ändå för tipsen. Juno vet jag ju om sen tidigare. RR hade jag nog hört om men glömt.
Inget på färsk eller transport då alltså. Sicket
Du menar att de skulle kunna tappa Magnet på stationen och seminera Peia? Eller hur menar du? Hon står ju på en seminstation så utrustning finns.
Men det ska ju förstås vara tillåtet!

Däremot finns det nog några rp-hingstar på färsk, fast det kanske inte är aktuellt?

#5 Ja jag tror att de kan tappa honom och seminera direkt. Om hingstägarna är villiga att göra så. Men kolla med stationen och hingstägaren vad de säger.
~Jag tror på ödet~

#7 Men varför säger alla hingstägarna att det är dyrt med semin då? Eller gäller det bara transport? Trodde man var tvungen att söka massa tillstånd och sånt.

#8 Ska de gå på semin så måste det ju tas en massa tester. Plus att det kostar att ha hingsten stående på stationen mm. Men om man som Covergirl har ett sto som är problem att betäcka så kan man kanske tappa hingsten istället och seminera, men det betyder ju inte att den går på semin. Jag tror att det är okej att göra så om det finns veterinära orsaker.
~Jag tror på ödet~

Nej, rp-hingstar är inte aktuella.

Så det behövs inga tillstånd eller så då? Pratade ju med "semintjejen" idag och hon sa att det hade inte varit problem alls att seminera. Hon frågade hur det såg ut med connemarahingstar på färsk semin men det var jag rätt säker på var kört.
Men om man skulle få tappa Magnet och seminera på en gång skulle det kunna vara en idé.
Är du helt säker på att det inte krävs några extra tester då? Eller finns det någon man kan kolla saken med?
Vill absolut inte att vi gör något som är fel. Då får det vara.

#11 Man kan få seminera enstaka sto om veterinära skäl föreligger, som veterinär intygar. Om ditt sto inte står för hingsten är det ngt som är fel. Kanske är hon inte mogen för betäckning eller också är inte hormonerna i balans. kanske behöver hon umgås mer med hingsten för att känna sej trygg. Tror faktiskt inte att det är giltigt, veterinärt skäl att seminera om hon inte står för hingsten.

Jag lägger mig inte i det veterinära utan går ju enbart på uppgifterna från seminstationens ansvarige och deras veterinär. Jag pratade med den ansvarige idag och hon sa att hon hade kunnat seminera utan problem.
Hon umgås med hingsten dagligen, de står bredvid varandra hela tiden.
Mer än så vet jag inte. De ska prova igen i veckan som kommer, naturligt då. Det har ju gått åt rätt håll jämfört med första brunsten.
Förhoppningsvis funkar det nu så att semin inte behöver bli ett alternativ. Dock ville jag ha lite koll på möjligheterna.