Riks, eftersnack...
Eftersom jag misstänker, och hoppas, att tråden "Riks, live-rapportering!" kommer bli full med inlägg och efter tre dagar också tungladdad, så förbereder jag här en tråd för tiden efter Riks.
(ja, jag vill gärna planera och strukturera i god tid
)
Ska vi kanske gå över till denna tråd nu när det hela är över…. 
Jag vill tacka de tappra själar som idéellt kämpat med denna Riks, både före, under och efter helgen.
Förberedelserna är nog så mycket mer än man som vanlig deltagare anar. Ett fantastiskt jobb utförs i kulisserna! Men hur jobbigt och slitigt det än är för att få allt att flyta fint så är det ju glädjen och trevnaden som ändå präglat hela helgen! Stämningen bland connemarafolk är fantastisk. Idel leenden och vänliga ord till varandra.
Jag hoppas och tror att många av dem som tidigare inte varit med på något connemara-evenemang har fått blodad tand och återkommer till Riks eller annan utställning. 

Tack! Ja,det är massor av jobb inför en sådan här helg och det är många detaljer som ska klaffa. Vi har haft en fantastiskt duktig funtionärsstab (ink. dej AKW) Som ställt upp till 100% i hettan. Utan er hade detta inte gått att genomföra.Tack till alla igen!. Totalt har vi haft ca 400 starter i helgen och 70 uppstallade hästar. Inga större katastrofer har inträffat och ingen häst eller människa har kommit till skada. Otroligt många välskötta och väl visade/ridna ponnyer har det varit med glada och trevliga ryttare! Sjäv har jag sovit 4 timmar i snitt per natt senaste veckan så jag börjar känna mej lite sliten…
#4 Jodu RC 71 jag har nog misstänkt och känt att du och fler måste ha knaprat ner på sovtimmarna när det hunnits med allt så bra! Jättemånga berömmande ord har jag hört. Du kom ju hem efter mig trots att du har bra mycket närmare till Eskilstuna. Och då var vi, tyckte vi, kvar "to the bitter end".
Kanonfina blev dagarna!

#5 Sista gästande häst ,förrutom mina egna, lämnade stallet 20.30. Sedan skulle det mockas,låsas och larmas…

Jättetack alla som fixade allt på Riksen !
Jättetrevligt arrangemang och skönt att det fanns så många att fråga när vi som är nybörjare skulle vara med i de olika klasserna!
Hälsningar från oss runt Lidens Camomille

Vi finska gäster är också hemma och jag passade på att ta en titt på nättidningar som skrivit om Riks:
http://www.folket.se/link.php?id=205321&from=article&t=3250127522 (speciellt intressant för Camo2!)
…och bifogad favoriten bland mina egna bilder från Riks 
Tack för att vi fick komma och ha en mycket trevlig och lärosam helg - utmärkt väder (kanske lite för utmärkt för utställare!) Hoppas att vi ser några av er på våra utställningar i Finland i framtiden!

Har haft en underbar Riks- helg på en helt fantastisk anläggning trots min onda tå.
Så kul att träffa så många glada, positiva och trevliga människor samt alla dessa vackra och fantastiska hästar.
Ett stort tack till Lotta som fixade en visare åt mig och ett stort tack till " min visare" Frida.
Ser nu fram emot nästa års Riks då jag hoppas att ni inte bara får se Joleen i utställningsringen utan oxå på tävlingsbanorna.
Tack till er alla som fixade Riks-08 ingen nämnd och ingen glömd.

#10 Vacker bild!
Tack för hjälpen med protokollutskrifterna på söndagmorgonen!

Det var en fantastisk helg med en glad trevlig stämning genomgående. Roligt med så många startande i rid/dressyr/hoppklasser! Sett fantastiskt många trevliga och vackra Connemaror.
Grattis till alla som deltagit!
supertrevlig helg, supertrevligt folk och en hel mängd vackra connemaror.
Grattis till ett lyckat riks ! Ligger mycket arbete bakom ett så stort evenemang.
Grattis till alla vinnare i alla klasser !
Det är otroligt vad solen kan ta ut en så totalt, jag är helt slut.. Dessutom rejält uppbränd, svider fint idag….
Vi stannade en natt till och åkte strax efter 10.00 idag, var en bil med släp där då och några enstaka bilar. Det var väl där för att kolla att stället var kvar och intakt 

Vem rensade förresten spolspiltan? var översvämning där i lördags när jag skulle spola min pålle. Jag plaskade i där och börja grotta i brunnen men insåg snabbt att den var stor och jag inte visste hur jag skulle göra rent den…
Gav upp, gick ut och svampade av hästen istället….
annars är jag en rätt världsvan brunnrengörare ;)

#16 Det gjorde "herr Holmtebo!"
Det blev fort stopp i avloppet pga att hästarna hade torv i hovarna ….Men vi fick ordning på det och sedan fungerade den fint hela söndagen. 

Hej, jag var också på riks i helgen och håller med tidigare inlägg om den trevliga stämningen. Det är verkligen en trevlig anläggning i Eskilstuna som jag har varit på många gånger och tävlat tidigare. Många fina ponnyer fick man också se i den tropiska hettan. Det är mycket roligt att det har blivit så populärt med ridklasserna och nästa år hoppas jag att jag kan få rida några själv, i år fick jag nöja mig med att se på när min uppfödning vann den ena avdelningen av WHP, vilket inte var så tokigt.
Tack för en trevlig och upplyftande helg!

#18 Grattis till framgången! 

Jag har ganska många outhämtade utställningsprotokoll med mej hem. Om någon saknar sitt protokoll så hör av er till mej så skickar jag på posten. 
Kolla skrattet på denna ryttare.
Hagens Frosty Morning har lite åsikter om de ska springa runt i solen eller vila lite i skuggan. Hon talar om att hon vill stå kvar med de andra och ryttaren skrattar och ler.
Naturligtvis lät Frosty Morning sig lätt övertalas, men jag tycker bilden är lite typisk för stämningen på Riks. Ingenting är superallvarligt på liv och död. Oavsett hur det går så har man roligt! 

Fina bilder AKW!
Vill se fler! 
Har försökt hämta in vad som hänt på Riks i helgen men är väl inte riktigt klar över det ännu. Oklonad som jag är var jag i Tyskland och dömde shetland…
Ett speciellt GRATTIS till "Chiefen" för de fina framgångarna. BIS-pappa andra året i rad, och nu även Res BIS o Unghästchampionpappa.
Vi tyckte förstås även det var skoj att "Tildas" lilla storasyster Hagens Bella tog reservBIS-et. Hörde att hon var i finfint skick. Kul!
Och placeringar både för Hagens Bonnie och Chesterfield under sadel, Packie hälsar att han är mkt stolt över "ungarna" som var med.
Janus måste f ö vara en multitalang. Tänk att bli Ridden Champion på Irland och få guld i svensk avkommeklass samma dag
.
Ser fram mot resultaten på webben - hoppas Monsterponny snart återhämtat sig…

Vi kan väl utlysa en ny tävlig-vem har jag fotat ? 
#28 Ja!! Det var ett bra förslag! Ska jag börja? 
BROLÖTENS AZZAROOO !! !! ! ! !! !
Ja du ser Garlic längst bort, sen står Brolötens Azzaro som nummer två ifrån höger :)
#31 lite odd fråga men är det herr Holmtebo där breve??
#33 såg just att han är 23 år!!
Jag insåg just att jag har bild på Hagens Bonnie som 2-åring och på Holmtebo Oue Winnie som föööl!! *såå söta*
Har även bild på Hagens Bella som 2-åring…
Frågan är hur man ska få in bilderna i datorn… =/
Trodde jag hade bild på den svarta som jag visade ovan som föl men hittade dock inte..

#39 Näpp! på bilden är det vår emineta speakers sambo!
Herr Holmtebo är gift med ordföranden.
#39 Jaaaaa han är född 1985 e Finney Master - Dame Grainne ! :)
JAG har koll på "mina" Brolötingar 
http://lambayinver.com/BrolotensStuteri/images/azarro.jpg
så såg han ut när han var liten kille 
#43 Ragnarps Royce Rapide säger min magkänsla….kan det stämma ?

Den där goldenbebben var ruskigt söt. Hade det inte varit så mkt folk där hela tiden hade jag nappat den. Tom hundbur i bilen och allt 
Hörde från håll någon som sa att det var en korsning mellan golden, labrador och irländsk setter…undrar om det var den valpen
Söt var den ialla fall som alla valpar är 
En annan sötis var på jakt efter grannens mat men blev då inkallad men la sig direkt på sidan istället och somnade 

Var nog inte den men jag tror jag vet vilken det var. Såg ut som en vanlig brun labbe, supersöt :)
Min medhjälpares familj som kom dit som publik på lördagen hade med sig min gamla hund som numera bor hos dom; En kinesisk nakenhund :)
#49 Det fanns nog också (?) en brunlabbevalp, för där pratade jag med koppelförarna och de sa att det var en labbe.

Mkt talande bild!

#27 Monsterpony är på sommarstugan med umgängessjuka föräldrar, bekanta och ett synnerligen segt modem, så det kommer tyvärr att dröja något innan resultaten kommer. Jag har inte ens börjat skriva in dem än är jag rädd för…
Kul att höra att folk verkar ha haft det trevligt. För egen del känns det som om jag inte hann se en enda häst utan bara stod och skrev för brinnande livet… Men riktigt sant är det ju inte. Jag hann ju se mycket av det ridna och det jag såg av utställningsklasserna såg jag ju på nära håll. God stämning och många fina och duktiga hästar skulle jag vilja sammanfatta det hela med. Hoppas att de som kom för första gången har fått mersmak och kommer igen nästa år.
#26 Jag tror det är Hagens Frosty Morning. Jag jämförde din bild med bilden på aramennoc och de var väldigt lika. När jag red henne några gånger förra sommaren hade hon även då lite svårt att gå framåt 
#37 Hagens Cilla?

Väntar på mera bilder AKW
hade själv ingen kamera med mej , och hade väl inte så mkt tid att fota heller för den delen..

Vilka hingstar var det som var med? Och vad fick de för valör och placering?
~Jag tror på ödet~

#64 Yngre hingstar: 1. Långarnö Cedrick 2. Arda´s Murphy 3. Starrhults Bossanova. Samtliga fick silver.
Äldre hingstar: 1. Backuddens Rebell 2. Golden Garlic 3. Brolötens Joop . Rebell fick guld , övriga silver.

Kan det vara Bella Mi Po?

#66 Verkligen läcker färg! 

#71 Tillsammans med"Herr Holmtebo" 
#69 Det tänkte jag också på!! Det var nån-ett par av ponnysarna som inte ville hoppa och hon var först fram, sprang över ridbanan till hindret för att ställa sig själv som "infångare"!
Den attityden gillar jag hos domare och funktionärer!!
RIKS och WHP är till för alla! :D

# 54-59 Vilka vackra foton!!
Även AKW har såklart tagit fina och många kort.
Roligt att få se så många av deltagande hästar!
_AKW_
haha vilken underbart tjusig bild på mig och Bonnie
Vill också tacka för ett jättetrevligt Connemara Riks!
Så mycket fina hästar som man ville ta med sig hem!'
Särskilt roligt för mig var det att återse Brolötens Azzaro o Brolötens Joop, som är helsyskon med min Aloé.
Får se om jag får mod att ställa ut henne framöver….
#85 #73 Ja den var verkligen bra!!!

#86 Det var roligt att träffa dej, länge sedan….
#88 Detsamma! Din Långarnö Penny var en utav dom jag gärna tagit med hem!
Måste säga att det är jättekul å läsa om vad som hände på riksen och framförallt se alla fina kort som ni tagit! Vilka vackra hästar det finns
en ren fröjd för ögat!

#91 Vad bra han passar i sitt nya vinnartäcke! 

Nu finns resultaten på hemsidan… :-)
Är det någon som har kort på hingstarna i äldre hingstklassen? Egentligen Brolötens Joop. Backuddens Rebell såg jag kortet på här i forum och Golden Garlic fanns ju med i flera klasser, men… Jag missade den klassen helt eftersom det var lite körigt på sekretariatet just då.

Det är INTE Brittney 
Hennes pappa står ju i Finland just nu och det var därför vi höll koll på Brittney. Hon var mycket ljusare
Apropå bilder, jag skickade bilder till Jenny H. och lyckades skcika fel bild på bästa föl… som redan finns på webbsidan… Jag har redan skickat ny bild & hoppas Jenny fixar det snabbt!
Och SKVALLER: Har ni hört att Clavin Klein ska stå i Finland nästa år?! Ägarna ska göra ett utbyte, istället för Calvin Klein så ska en av våra finska hingstar betäcka i Bjennesby, Rockfield Scarface: http://www.flickr.com/photos/rozpravka/2582107832/

Och jag har flera bilder på Joop (som jag tyckte mycket om), men det lär dröja lite, eftersom jag håller på att lära mig ett nytt bildbehandlingsprogram… Jag har ju också lovat visa bilder på Ambo 

#97 Vad roligt! Scarface ser ut att vara en riktig snygging
.
_AKW_
Det där är Connie Rebane med Hagens Frosty Morning
Brittneys färg är liknande Bonnies, frosty däremot är ju riktigt mörk!
# 97 Vad är det för stam på Scarface?
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
e Ard Ri Cunga u ett sto e Kåsta Scaramouche - Kimble - Hummelbro Daf. Dvs en gammal fin "Roslagsmix" på mödernet som går tillbaka till stoet Curiosity Box RC 41, hennes dotter Ad Astra exporterades till Finland dräktig med Kimble, (Alla gamla roslagsklassiker inblandade, Kåsta, Hummelbro, Värnberg och Krikas.). Kul! Scaramouche var f ö halvbror till Athos, e Blue Chief u Erin´s Own och är ju far till Fendth.
# 103 Kan det ha varit hans mor som var bästa unghäst på Vermo, när jag var där och dömde 1998?
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
#102 Jättefin bild på Hagens Frosty Morning. Både häst och ryttare ser så mysiga ut!

Har hingsten gjort något på tävlingsbanorna? Andra meriter?

# 103 Ja det var det (och nu vet jag vem du är, Tittut
)
# 109 Han har nog inte tävlat så värst mycket, men det som han gjort har gått bra. Vann dressyrmästerskapet för 6-åriga ponnyer för två år sen. Och de flesta av hans avkommor verkar vara gulbruna ston 
… men vi får kanske börja ett nytt tråd för den här diskussionen
Nu ska jag jobba med mina RIKS-bilder, dom kommer att finnas här: http://www.flickr.com/photos/rozpravka/sets/72157606468303047/
#108 Jag håller med, under ryttare så var han och Stockmossens Juliette mina favoriter.
Blev i övrigt väldigt imponerad över hur mycket fina connemaror det finns, det skulle vara 'enkelt' att skaffa några fler 
Åh en bild på Stardust också :) En bra en också, vad roligt!
Hejsan!
Jag hörde att det fanns diskussion om hingstbytet Calvin - Scarface här.
Det är jag som äger Scarface.
Fler bilder på honom finns på vår hemsida http://www.rockfieldponit.net/ori.html
(tyvärr bara på finska)
Via länken "Jälkeläiset" kommer man till en sida med hans avkommor. De två äldsta avkommorna är bara 3 år.
Han har tills vidare 17 avkommor varav 10 är gulbruna ston och endast fyra är hingstföl.
Scarface har tävlat sparsamt i dressyr som 6-åring, då han tävlade på klubb- och distriktsnivå. Han har segrar eller placeringar i alla sina dressyrstarter på distriktsnivå, lätt B.
Jag tävlade honom själv men det blev en paus i det hela eftersom jag väntade och fick mitt första barn som nu är 10 månader.
Nu har han inte tävlat på grund av att vi inte hittat en lämplig ponnyryttare.
Han har några hoppstarter bakom sig med en ryttare som då var 13 år. Han gillar att hoppa men är hoppad ganska lite.
Hans mor Scaramé har fyra avkommor varav två är godkända hingstar (+ två ston), den yngre hingsten kastrerades dock i somras.

#117 Det är inte Azzaro då?
Jag får återkomma med mina egna bilder. All min datortid i veckan har gått till hemsidan, så jag har knappt hunnit titta på mina egna bilder…
Superfin bild på Maggie!

#166 Vad roligt att ni bytlånar hingstar med varandra! Det är ju toppen för alla stoägare att hingstarna flyttar runt lite. Om de dessutom flyttar till/kommer från ett annat land ska ju ni hingstägare ha extra tack för att ni gör er besväret.