Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: allmänt
Läst 1783 ggr
walsan
0

Difusa symptom

Vår ettåriga connemara har blivit jättehängig. Det började så smått i söndags kväll och har blivit allt sämre tills igår och nu står det still. Vår distriktsveterinär har tittat på henne igår och idag och han kan inte säga vad det är. Hon mår jättedåligt och hänger med huvudet långt ned i backen. Har dålig aptit, ingen feber, har fått 5 liter vätskedropp igår och idag. Inga koliksymptom, men stel i ett ben och vi funderar på ormbett. Har någon erfarenhet av det?

Annette
0

Fästingburna sjukdomar?

AKWIK
0

Ingen erfarenhet av liknande. Vad funderar vet. på? Har h*n någon trolig orsak? Hon var alltså uttorkad eftersom hon fick dropp? Är benet svullet eller bara stelt? Låter lite skumt att det började i söndags och blivit sämre i st f bättre på så många dagar.

#1 Ja, vad jag förstått så kan fästingsjukdomarna ge många konstig symptom.

Förlåt att det blev fler frågor än svar. Obestämd

Hoppas vet. snart hittar felet så behandling kan sättas in.

Smile-and-be-Happy
0

Jag hade en unghäst som med största sannorlikhet blev ormbiten på försommaren. (Iof i mulen). Hon var måttligt allmänpåverkad, med nedsatt aptit, men hade framför allt VÄLDIGT ont. Behandlades endast med antiinflammatoriskt/smärtstillande, som hon svarade mycket bra på. Har hon fått smärtstillande?

Maria-Kavat
0

Blir de svullna av ormbett, där den bitit? Har inte heller ngn erfarenhet av detta, men nyttigt å lära sig. Har ni tagit blodprover på henne?

Jag känner till ett sto som troligtvis fick ngn smitta från ensilage eller fästing, alltså erlichias eller borelia (heter det så?). Hennes allmäntillstånd försämrades gradvis och inte över en natt. Dock blev hon allt mer stelare i kroppen-ben och rygg. Ville tillslut inte gå alls. Låter ju ändå som din kuse blivit rätt dålig över en natt? Men som tidiare inlägg, kan en och samma sjukdom visa sig i olika "kostymer". Hoppas ni löser det och hon blir bra.

Smile-and-be-Happy
0

Ormbett kan tydligen vara ganska varierande, beroende på hur mycket gift ormen tömmer. Våran blev svullen, men inte direkt. Hon reagerade dock på smärtan direkt - medan symtomen med allmänpåverkan blev mer och mer påtagliga efter hand. Det tog nog sedan ca 10 dagar innan svullnad och all påverkan gett med sig. Vid fästingsjukdomar har dom oftast feber.

walsan
0

Vi har skjutsat ner vår ettåring till Ultuna. Hon är ordentligt påverkad med huvudet långt ned i backen. När hon står stilla ett tag har hon mycket svårt att röra sig, men blir bättre efter att ha gått några steg. Dålig aptit, petar bara i höet. Dricker mycket lite. De kan ännu inte säga vad som är fel. Låg temperatur, sist 35,9. De har röntagat halskotpelaren och skallen (som jag fattade), men inget konstigt sett. Verkar dock ha svårare med framförallt höger bak, men också kanske höger fram. Tror inte att hon fick något smärtstillande? Bara start på en inflammatoriskt hämmande. Den uppmanade distriktarn oss att ordna, men Ultuna avböjde att fortsätta.

Ledsna blir vi alla…Gråter

Smile-and-be-Happy
0

Fy så trist - hoppas det ordnar upp sig.

AKWIK
0

#6 Gråter men lilla gumman… Måste ändå kännas skönt att ni fått henne inlagd med den bästa vård hon kan få. Tänkte på er ofta igår, och idag kommer jag göra detsamma.

walsan
0

Det gick inte bra. Veterinären tyckte först att hon såg ut att må bra, men ringde senare och berättade att det inte gick längre. Tänk att en häst som var fullt frisk för mindre än en vecka sedan bara inte finns mer…

ELS
0

#9  Men fy så hemskt!!!! GråterGråter  Vad visade blodproverna? Jag antar att de tagit massa prover på henne? Finns ingen misstanke alls vad det kan ha varit för fel?  Förgiftning? Det finns ju ennhel massa hemska giftiga växter som hästar kan bli så sjuka av på kort tid.

Skall det göras en obduktion? Personligen tycker jag att det är det bästa då djur blir så sjuka att de ej klarar sig utan att det finns någon diagnos. Dels slipper djurägarna för alltid gå och fundera vad som var fel, dels lär sig veterinärerna något och sist men inte minst kan det vara bra att veta om någon annan häst i samma stall eller på samma bete får liknande symptom.

RC71
0

#9 Men så fruktansvärt! Finner inga ord….

Kram fr Lotta

Bullemor
0

Men fy så tråkigt! Tänk vad skört ett liv kan vara ibland.

Tröstkramar från Bullemor

Smile-and-be-Happy
0

Vet hur hopplöst det känns… Tänker på dig - kramar från mig!

AKWIK
0

NEJ!!! GråterGråter Jag lider med er. Hoppas ni får klarhet i vad felet var. Stackars lilla stumpan och stackars er. Gråter

Tröstkramar från en som tårarna rinner på. Gråter

Murgard
0

ÅH, nej!!  Ert lilla sto…  Vet precis hur jobbigt ni har det nu. Hoppas ni får veta vad som hände henne.    Kramar Kerstin

tjoffsan
0

Nej vad hemskt! Tänker på er…

Tittade på bilderna på henne på er hemsida. Fy vad orättvist att sånna små fina hästar bara kan gå bort.

MrsM
0

Vilken mardröm. Ofattbart. Närmast till hands ligger väl nån sorts förgiftning med lever och kanske njurskador som lett till cirkulationskollaps? En undertemp tyder ju på det. Hade det varit en ko hade jag kunnat tro att det var magsår eller nåt annat med en inre blodförlust. Ekollon finns inte i Norrland väl?

Ja vad ska man säga. Kram på er.

tjoffsan
0

Kan de bli så sjuka av ekollon? Jag har massor av ekar i samtliga hagar.

rc715
0

Stackars er GråterGråter.

Det är ju allt arbete och alla drömmar och förhoppningar som man förlorar vid sådana här tillfällen som slår så hårt. Som uppfödare lägger vi ju ner ett enormt arbete och engagemang i våra djur. Jag hoppas att ni kan få något svar på vad som hände, även om det inte är till så jättestor tröst just nu så kanske det hjälper inför framtiden. Hade själv en unghäst som dog i hagen utan förvarning och blev ganska nojig ett tag men insåg snart att ibland så är det bara sådant som händer.

Kramar Johanna

walsan
0

Falsk fläder?

Maria-Kavat
0

Fy vad hemsktGråter….hoppas ni som sagt var ändå får reda på vad det var. Inte för att det hjälper i stunden men ändå vill man kanske veta.

colleen
0

Nej vad hemskt. Jag skickar en massa tröstkramar och hoppas att ni får veta vad som var fel.

~Jag tror på ödet~

MadickenII
0

Nej fy vad hemskt! Tänk att det kan gå så fort ibland, och ännu värre när orsaken är okänd.

Kramar från en som inte bara säger att man vet hur det känns, utan som faktiskt vet hur hemskt hopplös man känner sig.

walsan
0

Det verkar som om man på Ultuna tror på hjärnhinneinflammation.

Falsk fläder, Druvfläder, Sambucus Racimosa, bör inte vara så farligt. Det är enligt giftcentralen retande på slemhinnorna och kan ge illamående i alla fall för människor.

RC70
0

Lider med er ! Gråter

Tröstkramar

lil-sis
0

Fy så tråkigt :(

Linea
0

Fy va orättvist livet kan vara ibland! Stackars stackars er Gråter

Sänder massor av tröstkramar!

Carduus
0

Nej så fruktansvärt tråkigtGråter. Vilken fasa… hoppas det kan utrönas vad som orsakat det hela.

Tänker på och lider med er…

Kram.

monsterpony
0

Usch så hemskt! Och att det gick så snabbt. Skickar tröstkramar till er… Gråter

Lisa-trollet
0

Va hemsktGråter Skickar tröstkramar

Tittut
0

Jättetrist, jag lider med er.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus