Stambokföra Peia?!
Nu ska vi se om jag kopplat allt rätt, i all hast.
Peia är ju visad på vanlig utställning som 3-åring och således borde jag kunna få henne stambokförd.
Hon mättes ju på treårstestet till 143 cm men det krävs ett riktigt mätintyg, eller?
Vad är det sen som ska skickas in? Kopia på bedömningsprotokoll? Kopia på mätintyg? Något mer?
Lånar lite från www.connemaraponny.org
- Man anmäler och visar sitt sto på "sommarpremiering", en lokalt arrangerad avelsvärdering för alla raser. Svenska Hästavelsförbundet är ansvarig för detta. I några län är det praktiska arrangemanget delegerat till lokala arrangörer, typ hästavelsföreningar. Den bedömda hästen tilldelas ett AVELSVÄRDERINGSBEVIS som innehåller uppgifter om hästens härstamning, exteriörbedömningsresultat, mankhöjd, bedömningsdag och -plats samt domarens namn.
- Man kan visa sitt sto vid andra exteriörbedömningstillfällen, t ex treårstest, kvalitetsbedömning och utställningar - på villkor att arrangemanget är "officiellt", dvs godkänt av Svenska Hästavelsförbundet och att den aktuella dömaren är godkänd av förbundet för exteriörbedömning av Connemara. Den bedömda hästen tilldelas ett BEDÖMNINGSPROTOKOLL som skall innehålla hästens namn o reg nr, bedömningsresultat, ev mankhöjdsuppgift, arrangör, bedömningsdag och -plats samt domarens namn. Med detta bedömningsprotokoll som grund kan man sedan ansöka hos Svenska Connemarasällskapets registratur om att få stoet AVELSVÄRDERAT "pappersvägen". Blankett för ansökan om avelsvärdering finns att hämta via SCS websida. Om mankhöjd ej finns angivet på protokollet (brukar finnas på treårstest- och kvalitetsprotokollen) måste en kopia av giltigt mätintyg bifogas. Har stoet andra meriter som åberopas (t ex utställnings- eller tävlingsmeriter) måste man skicka med handlingar som styrker dessa (protokollkopior, utdrag ur tävlingsstatistik el dyl). SCS registratur utfärdar ett AVELSVÄRDERINGSBEVIS som grundas på de uppgifter ägaren sänt in.
- Ett IMPORTERAT sto som är inspekterat/stambokfört i ett annat ICCPS-land (stamböcker från länder godkända av den irländska moderstamboken) får tillgodoräkna sig detta som en giltig avelsvärdering även i Sverige.

Jo, jag såg det (
) men frågan om mankhöjden står fortfarande kvar. Räcker det med mankhöjden från treårstestet, om det ens står med i protokollet, eller ska det vara ett riktigt mätintyg?
Jag tycker nämligen inte att treårstestsmätningen är ens i närheten av jämförbar med ett riktigt mätintyg så det är därför jag undrar.
Vill gärna skicka in ansökan på en gång men ska jag bifoga ett riktigt mätintyg får det vänta till efter årsskiftet. Hon mäts ju för tävling som 4-åring.
När treårsstoet i förra stallet skulle stambokföras,(om jag minns rätt) mättes hon på premigeringen och detta var det giltliga tillsammans med protokollet. Tror dock de mätte på grusvägen och själva mätningen var väl på en höft. Har själv tävlat så det är ju skillnad när man då får ett "riktigt" mätintyg….svarade nog inte på din fråga
behövdes hon mätas innan hon visades?

Hon mättes ju på treårstestet, 143 cm. Hon är ju klart inom D-ponnygränserna vilket syns på alla sätt och vis.
Men den mätningen klassar jag mer som uppskattning än officiell mätning.
På vanliga utställningar mäts hon ju inte.
Om du går in på SCS så ser du att det står att om mankhöjden är angiven på pappret, protokollet, så är den giltig.

Har kollat nu och mankhöjden finns inte med på protokollen från treårstestet.
Bokar nog inte någon mätning förrän efter årsskiftet, så får hon det som 4-åring.
Får vänta lite men nog ska Peia också få ett RC-nr så småningom :)

#6 Ska du inte visa henne på sommarpremiering? Då får du ju allt klart på en gång 

Det ville jag och jag försökte med det men de tog minsann inte emot efteranmälningar, jag var flera dagar sen. (Ville inte anmäla förrän jag visste hur det blev med betäckningsförsöken.)
Inte för att Peia kommer vara i närheten av att få något diplom men ändå, hade varit kul. Men men, så gick det inte för sig att göra.

#8 Ok. nej , efteranmälatill sommarpremiering brukar inte vara möjligt. Däremot byta datum o plats om man får förhinder av ngt slag.

Det var ju himla dumt att den informationen inte fanns med någonstans. Hade jag vetat det hade jag ju kunnat anmäla och vid behov byta premieringsplats.
Vad jag förstod av hemsidan var bokat bokat, punkt och slut, och då gick inget att ändra.
När jag sen ringde och frågade så gick det inte heller att efteranmäla.
Imo tämligen stelbent, till vanliga tävlingar är det aldrig problem att efteranmäla så länge antalet starter inte uppnått max. Då självklart till en liten extrakostnad.
Nu blev jag faktiskt ganska irriterad. Målet var ju att visa Peia på sommarpremiering för att åtminstone ha gjort det. Diplom får hon inget så vad gäller stambokföring är det ju ingen skillnad jämfört med pappersvägen. Men hade varit kul att prova på det med henne.

#10 Det brukar ju finnas uppsamlingspremieringar med senare anmälningsdatum…Men nu är det nog för sent med det också.

Jag kollade på det på SH:s hemsida men utan resultat.
Bara att konstatera. I mångt och mycket ligger avelsvärlden efter ridtävlingsvärlden. (Startlistor uppdateras dagen innan, resultat uppe ofta på kvällen annars för det mesta under efterföljande dag, anmälningstid som utgår nästan två månader i förväg, möjligheten att ändra klasser osv.)

#12 Tror inte du ska jämföra en premiering med en tävling. Till en premiering är det en hel del förarbete för premieringsförättaren . Resultat och meriter ska kontrolleras , värderas osv. det är så mkt mer än en "tävling för dagen".

Nja, anmäla nästan två månader i förväg anser jag fortfarande är nästintill orimligt. En hopp eller dressyrtävling brukar vara 1-2 veckor i förväg.
Jag syftar inte heller bara på premieringar utan också andra avelsaktiviteter.
Klart att det är en fråga om tid och arbetskraft men vissa saker tar inte överdrivet lång tid.
Exempelvis uppdaterade "startlistor" dagen innan tycker jag absolut är genomförbart. Bara att i sitt hemsidebyggarprogram dra ett streck över de ponnyer som är strukna eller, ännu enklare, lägga ut info rakt av vilka ponnynr som är strukna.
Det är ju inte så väldigt många år sen som man som tävlingsryttare fick sitt PM hem i brevlådan, hade man tur fick man med start- och ponnynummer med där. Annars var det bara att åka dit och hoppas att man kom dit i tid.
Jag anser nog att även avelsvärlden måste moderniseras, inte bara premieringar utan även vanliga utställningar och årgångstest.