Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettallmänt
Läst 1722 ggr
plymen
0

sadel problem

Har nu sökt efter dressyrsadel till ponnyn en tid, men jag hittar inget som pssar till hundra%

Jag har en som är tillräkligt vid och passlig i bommen, men det blir ca 6cm mellan manken och sadeln???

På vilket sätt påverkar det hästen??

Vad har ni för sadlar på era mankeslösa tunnor???

RC71
0

Tror det finns en tråd om sadlar någonstans om du söker på det Glad

AnnaB
0

Globussadlarna ligger bra på de flesta ponnier. Ett billigare alternativ är syntetsadlar tex wintec.

Sadeln ligger i regel för högt om bomvidden är för smal,ligger den högt och tunneln ändå är så vid så att bossorna inte ligger på ryggraden påverkar det inte hästen, men man får inte samman kontakt med sitsen i ridningen,en känsla av att man sitter ovanför.

Har du ingen sadelmakare i närheten, då kan du få hjälp med inprovning

plymen
0

Tack för era svar! Sadeln ligger bra i övrigt. Den är passligt bred och bossorna ligger an som de ska, Det blir ca 4 fingrar i bredd rum för ryggraden och ca 4 fingrar på höjden Sadeln tippar inte fram och inte bak.. Har inte testat rida med den än, men jag ska göra det idag..

Mankfrihet blir det ca 6 fingrar, det är det enda som känns skumt, men kan det bara vara så enkelt att hästen är bred och saknar manke??

Wintecs vita järn är för smalt och wintec wide finns väl endast i all-round??

Gud vad jag hatar dethär..

plymen
0

Kollade den andra tråden om sadlar, men de flesta märken finns inte i Finland eller så är de jättedyra, tyvärr.. Skulle måttbeställa ifall jag hade haft pengarna..

[AlphLauren]
0

Jag har precis själv upptäckt syntetsadlar.. Jag har alltid varit typ "nää blää det ska vara läder"

Men så provade jag en griffin cob/haflinger X-vid som ligger som om den vore gjord efter min häst! Hallelulia moment! Jag har fått en helt annan sitts själv och en helt ny betydligt trevligare häst!

Just nu är jag på jakt efter en likadan hopp/allround ;)

Kan verkligen rekomendera att prova syntet. Det skadar ju aldrig att prova :) (men det kanske du har gjort) =)

walsan
0

#3 När det gäller Wintecs järn, så kan du be någon bocka till det som du vill ha det. Någon hade idén att böja till en tunn stålgalge i den form hästen har och sedan böja järnet därefter. Det fungerade bra för oss, då våra hästar var för breda.

lil-sis
0

När man gör wintec-sadlarna vidare så blir också bommen mer böjd, kan vara bra att tänka på!

AnnaB
0

3# Bocka inte järnen, det förstör passformen!!!!

Wintecs koppjärn passar att byta med oavsett modell på sadel

Ang. de 6 cm, det måttet blir annorlunda när du sitter i sadeln, man ska mäta eg. när man sitter i sadeln, då ska man ha minst 3 fingrars höjd.

walsan
0

#8 Jag förstår att man inte kan bocka hur mycket som helst, men det var en sadelmakare som kom med rådet till oss. Det fungerade bra för oss och vi kunde inte se att det påverkade sadeln negativt. Men man måste kanske tänka på att inte ändra för mycket.

AnnaB
0

9# Anser inte det seriöst av en sadelmakare att komma med det rådet, är själv sadelmakare, o vet att ett sådant tillgrepp påverkar hela sadelkontruktionen, det kan skapa spänningar i bommens matrial som gör att den spricker…

walsan
0

#10 OK Jag är ju inte det. Men man kan ju själv byta koppjärn. Menar du att gränsen för ändringar går så precis med de exakta utseenden de olika koppjärnen har? Jag trodde att det fanns lite spelrum.Generad

Maria-Kavat
0

Ang Globussadlarna, är det ngn som har en sådan å vilken bom isf?

Funderat på en syntetsadel till min äldre kuse, då det är ngt billigare inköp. Hur sköts de på bästa sätt? Hur blir de om det regnar…?

AnnaB
0

11#  Wintecsadlarna är speciellt utformade för att man ska kunna ändra till olika bomvidder. Jag menar att det finns de som värmer järnen på andra sadlar för att öka vidden, dessa bommar är inte gjorda för det, det skapar spänningar i tex träet. O egentligen Wintecs sadel är ju gjord för att vidaste o smalaste järnet ska passa, ökar man vidden ytterligare genom tex värmning måste det påverka resten av bommen…

Använder själv syntetsadel med utbytbara koppjärn til mina unghästar vilket funkar jättebra, sadelns kan växa med hästens muskler (till en viss gräns förstås), den är underhållsfri, -bara o tvätta av med vatten o såpa el dyl.

plymen
0

Tack alla för era svar!

Jag har provat wintec och den passade inte.

Ska nu få hem en hubertus för prov i slutet av veckan. Prövade en kompis hubertus flexline allround och den  satt riktigt bra.

Den var dock rätt gammal så jag hoppas att modellen inte hunnit ändras..

Zacke
0

Jag har ju en wintec WIDE till Zacke men kommer nog sattsa på en globus clic längre fram. Om den nu passar.

Mandysan
0

#2 Jag har upplevt motsatsen, Globus är oftast på tok för raka för en normal häst/ponny…

Wintec Wide finns även som dressyrmodell.

Dyblygiad
0

På mina cobtunnor har vi Hubertus Flexline ExtraW  alt Globus Clic/Esperanza 36"

[baffinbay]
0

Den enda dressyrsadel som passade på min connemara var en Wellington Elite. Superfin och skön att rida i, tror att det finns en del begagnat också :)

Som hoppsadel har jag en appaloosa green star, inköpt begagnad för ett superbra pris men knappt använd :)

Min erfarenhet av sadlar är att det är bättre att satsa på en begagnad dyr märkessadel i gott skick som du stoppar om efter köpet istället för att köpa en från kedjorna.

Carduus
0

#3 Att det blir stor mankfrihet på dressyrsadeln behöver inte göra någonting om den ligger bra i övrigt. Har hästen liten eller ingen manke blir det så eftersom de flesta dressyrsadlar har höga framvalv. Bara den inte åker fram vid ridning och inte ligger i bakvikt skulle jag inte oroa mig. 

Min True Brit (Harry Dabbs), utprovad till Halvblodet jag hade låg faktiskt bra på mitt sto som var tunnformad utan manke. Blev dock rätt mkt luft längst fram men den låg i jämvikt och åkte inte fram. Hoppas den ska passa Carduus med framöver.

Köpte en hoppsadel till stoet och det blev en Cliff Barnsby 16" Flat Back Pony. Tror den kanske tom kommer bli för vid till Carduus så den kanske jag får sälja. Vi får se. Hon har så kort rygg att 17" blev för långt, tror Carduus kommer kunna ha 17".

plymen
0

Finns här någon som har wintec wide?? Är den likadan i modellen som de andra wintec sadlarna eller är den mer/mindre böjd?

Har eventuellt funderat på att byta till en sådan..Glad