Vilken storlek?
Vilken storlek på schabrak och täcken har ni till era D-ponnyer? Jag har lite svårt att hitta rätt till mina ibland, som är precis "mittemellan"…
135 cm på täcken
full till den spanska sadeln
ponny till dressyrsadeln
men det beror ju på hur stor sadel man har.
På min D-ponny har jag
dressyrsadel - full
hoppsadel - ponny för det mesta
täcke 125
Bra tråd! Jag har köpt rätt storlek tycker jag (minns ej vilken, använt ögonmått), men efter ett par tvättar är de för små. Har för mig att det gick bra att tvätta vojlockar förr utan att de krympte. Har ni något tips om bra märke på vojlock/schabrak? Ett som inte krymper vid 40 grader maskintvätt.
Varför finns det så litet utbud av vanliga vojlockar nuförtiden? Jag tycker det är snyggare ju mer av hästen man ser, och ju mindre av "prylarna". 

Full eller 17'' har jag, i Täcken har chance 135, har något fleecetäcke i 125 som är i minsta laget.
Bästa Schabraket är av märket "Mia's" Snyggt tvätt efter Tvätt :) Finns i vojlock tror jag också
Schabrak = Ponny
Täcke = 125cm
Sadel = 17" vid bom
Bägge mina kusar har 17" sadlar och stl full på schabrak.
Täcken: 135 cm till d-ponnyn och 145 till den övervuxna
Däremot tycker jag det kan vara himla svårt med träns! Nu är det väl inte så farligt, för de jag har passar. Cob till den lille och full till den store. Men det är inte alltid de sitter riktigt hundra. Framförallt i sidostyckena. Fler som har samma problem?
#6 Dimona har storlek Cob i träns, men då är pannbanden är för korta enl. mig. Vill inte att det ska sitta åt för mkt. Har också ett träns i Full men fick då göra extra hål och blev dessutom remmar stack ut och var för långa. När jag skulle klippa av en sådan råkade jag klippa fel rem!
Har inte blivit av att jag använt det sedan. 
#7 Oj då! Känner igen det där
man får ha lite knåpverkstad för att få ihop ngt bra. Oftast blir de inte lika snygga när man får göra extrahål i tränsen(enligt mig, kan vara min taskiga förhållning till håltång), men vad ska man göra! Instämmer helt med pannbanden…de ska definitivt inte strama över pannan på dem!

#7 Känner igen det där… även om inte Snörpa är någon connemara ;D Hon har cob på längden, men behöver full runt nosen och pannbandet. Samma med grimmor, cob går inte runt näsan på henne, men full är oftast för stora på längden =/ Bäst funkar grimmor utan hål vid nacken, alltså sånna som man bara trär igen en metallmoj.
När jag ändå skriver så kan jag väl säga att hon har 135 i täcke, cob benskydd, medium flugridtäcke, 17" sadel, oftast ponnyschabrak (hon är nätt byggd så de behöver inte vara så stora för hon fyller inte ut dem underifrån sas, Kreles har också 17" sadel, men han behöver nästan XFull på schabraken för att de ska räcka till…. Har två likadana schabrak till dem, Snörpas är ponny och passar perfekt, Kreles är full och det är för litet)
Snörpa är varmblodstravare och 154 cm hög. Kreles frieser 163 cm (han har 155-165 i täcke)
På bilden Snörpa med sadel och ponnyschabrak

Täcken
Beauty, Tizzan, Janne - 135cm
Loppan, Cirren, Windy - 125cm
Allihopa är D-ponnyer,
Schabrak alltid full eller 17tum
~Jag tror på ödet~

Jag har det praktiskt, alla mina tre pållar kan ha samma storlek på allt. (Utom sadlar.)
Chiva är visserligen halvblod men tämligen nätt.
Täcken - 135 cm (Peia har några nu i 125 cm och Chiva har 145 cm i sitt tjocka vintertäcke.)
Schabrak - Full, finns Cob passar oftast det. Är det tumstorlek så är det 17 tum så gäller då i stort sett alla sadlar är 17 tum.
Träns - Cob, har nog ett i Ponny, det Peia hade som liten. Men Cob sitter nog alltid bra.
Benskydd - Cob om det finns. Fälttävlansskydd i S, Veredus-skydd i S, Catago-skydd i Ponny till Cinna, Catago-skydd i Full till Chiva. Men Cob är oftast det optimala.
Storlek på täcke vet jag inte. Äger inget.

Täcken - 135
schabrak - full
bett - 11,5
träns - cob (var tvungen att byta till full pannband och nosrem)
grimma - cob