Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettallmänt
Läst 1398 ggr
Akerberg
0

Uttalstråd

Startar en tråd där man kan fråga om uttal…

Akerberg
0

Hur vill Slieveaniarainn Lass ha sitt "förnamn" uttalat?

Covergirl
0

Jag har ingen fråga utan kan meddela hur Cinnas namn bör uttalas. (Åtminstone så som uppfödaren och vi ägare uttalar det Flört )
Borde inte vara så svårt men hennes namn uttalas baske mig nästan aldrig korrekt. Bara läs Brolötens Cinnabar, inte Cinnabarr eller Cinnaabar eller något annat Tungan ute

Akerberg
0

#2 Antar att det ska uttalas som S i början?  Sinnabar?

exempel på detta är ju Colleens häst Cirion, som uttals Kirion, har alltid läst Sirion innan jag blev upplyst om hur det ska vara =P

Covergirl
0

Stämmer utmärkt. Har fått så mycket namnförslag på henne att man blir förvånad om någon säger rätt ;)
En gång fick hon heta Brölötens Cinnabar. (Då var iofs Cinnabar rätt Tungan ute )
Hennes dotters namn uttalas ju dock med 'K' i början, men det borde väl alla veta?! Å andra sidan, det stavas ofta fel. (Svenska stavningen, Cassiopeja Nova istället för Cassiopeia Nova. Vi är lite internationella Flört )

RC70
0

#4 CB säger ju faktiskt Cinna-bar.

RC70
0

I sthlm heter Önnarps Monia, Monia med å, haha, alltså Månia.
I skåne heter hon Moonia.

Tittut
0

Det kan vara klokt att man tänker en gång extra när man ger sitt föl ett namn. Det är ju inte speciellt kul om hästens namn alltid uttalas på annat sätt än det man tänkt sig.

Jag kallade ett hingstföl en sak, men på det nya stället uttalas hans namn helt annorlunda, och jag retar mig på att det blev så dumt.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Akerberg
0

#6 Jag säger också Månia, hade en kompis som hette likadant och hon uttalade det så.  Sånna som inte visste, tex nya lärare sa för det mesta Monja

Spader-EliN
0

jag säger Hagens Chance, som Chans - på svenska :P

tycker det låter så vidrigt med chaaaaaaaaance och andra engelska uttal *spy smaily*

ambo
0

Jättekonstigt me Kirion då regeln ju är att c blir s framför mjuk vokal alltså Ceasar, cecilia, cinema osv framför hård vokal ska det bli k exempelvis Caligula

Ja vi har ju Ballinasloe som sagt, me betoning på i och ej uttala e

AKWIK
0

#10 Jag blev också förvånad. Citron, cirka, cittra, cirkus osv..

Akerberg
0

#10 Kan ju helt enkelt vara så att uppfödaren inte har koll på reglerna…   Det har inte jag heller teoretiskt sett, men man läser ju automatiskt "rätt" eftersom det låter bäst så

RC70
0

Såg kanske snyggare ut med C ?

RC71
0

Döpte en ponny till Cakett för ett antal år sedan. Hon var liten, fyrkantig, vit och söt  , så jag tyckte det var passande Skrattande Nya ägarna är inte lika nöjda med hennes namn då dom alltid får henne kallad för kakett nätrdom är ute och tävlar. I dag hade jag döpt henne annorlunda…Döper mina föl så det inte ska bli några problem med uttal nu för tidenGlad

RC70
0

#14 första jag tänkte på när jag såg Kakett var  - Kaklett :P

Akerberg
0

Cakett läser jag också Kakett…  =P

RC71
0

#16 Skäms Ja, det är som det är.

Covergirl
0

Det uttalet kan jag köpa, men inte Cinnabarr. Det ger mig rysningar!
Det är värst, med flera 'aa' är inte rätt men åtminstone mindre illa.

RC70
0

Mitt förra russto hette helt enkelt DIS

som i dis över en äng, eller morgondis.. (hennes syster heter Dimma.. )

men alltså, det blev oftast "This" eller "Diss"

när jag skulle brodera ett täcke så frågade de vad som skulle stå på

"Ja, Dis, D I S .."
Hon tittade konstigt på mig, vände på pappret och sa "du får skriva, det är säkert inte så enkelt som det låter…"

Hur svårt kunde det bli, 3 bokstäver..

monsterpony
0

För att ytterligare förvirra diskussionen om hur C ska uttalas så uttalas C alltid som K inom den Walesiska grenen som keltiskan. Vet inte om det är samma inom gaeliskan dock…

Akerberg
0

Har för mig att när L Cedrick visades på hingstpremieringen första gången så sa speakern att han var undan Kiao Belissima… Det var inte riktigt rätt väl?

RC71
0

#21  Skrattande Nä, hon har ju ett italienskt namn= "hej du sköna"

Maria-Kavat
0

Kom å tänka på ett sto som var jämngammalt med min äldsta valack, vars namn var Killala [Ke-lala]. K:et uttallas som hårt K! Tror hon är döpt efter en bergskedja,var den ligger i världen vet jag inte! Men, när vi var ute å tävlade kunde hon få olika varianter upplästa, bla: Kill-alla (döda alla?…),Kill-a-la-la, Kil-lala…osv. Varianterna var många!

MrsM
0

Hagens Killarney blev Kjell-ArneGlad.Liksom lite lättare att uttala för en östgöte…

Covergirl
0

Att jag inte tänkte på honom! Delade ju stall med honom och hans speciella ägare under flera år Skrattande

RC70
0

Ryttarinnan som rider Monia har en ponny som heter
Smoothi E.

Det blir på tävling: Smoo-the, Smothie, Schmootie, Smooth osv.