Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: allmänt
Läst 3251 ggr
GE
1

"Connemara-look-alikes"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför saknar så många importerade ponnyer härstamning? Någon har sagt att det är för att irländarna inte vill lämna ut "receptet" på en bra tävlingsponny. Det gäller säkert för enstaka uppfödare, men jag köper inte resonemanget fullt ut, för vi vet ju alla att det inte räcker med att ha tillgång till ett bra recept, man måste kunna baka också! De här ponnyerna kommer i allmänhet från försäljningsstall där selekteringen är stenhård. De vi ser som har framgångar på tävlingsbanan är de som har "pallat för trycket"… 

Många har förmodligen inga härstamningshandlingar, men jag är ganska övertygad om att det förekommer en hel del mygel. Jag VET att det gör det, jag har tex träffat på två "dubbelchippade" ponnyer. Båda kom från en och samma säljare. En av dem hade ett chip som tillhörde en 5-åring, och ett som tillhörde en 8-åring. Detta upptäcktes av en slump vid en utredning. Ponnyn hade tappat gnistan och börjat vägra ut sig på alla tävlingar, och man trodde att det var något allvarligt invärtes fel. När man hittade chipsen hittade man också "felet". Ponnyn som enligt passet var 8 år visade sig alltså bara vara 5 år, och hade gått medelsvåra klasser sen han var 4! Inte undra på att han tappat både sugen och självförtroendet! Jag kan bara jämföra med min 4-åring (som iofs är lite sen av sig), men skulle jag be honom hoppa en oxer på 1,20 med ryttare skulle han nog tro att mamma hade blivit tokig!

Ponnyn på bilden hittade jag på SM-fälttävlan i helgen. Han heter Munsboro Teddy, och håll med om att inte kan vara så mycket annat än en connemara? Nu är det förstås inte säkert att det fanns några papper på just honom från början, men det kan mycket väl funnits. Vad jag har förstått är det ganska vanligt att man köper upp (ej chippade) ponnyer med papper. De förses med chip och döps om, papperen kastas och man tävlingsregistrerar dem med okänd härstamning och uppfödare. Om det nu finns papper på ponnyn, varför gör man så om inte för att dölja något? Tråkig hantering tycker jag, eftersom vi går miste om många bra reklampelare för rasen, som förmodligen också skulle förändra tävlingsstatistiken.

Varför jag tar upp det här är för att det "vimlar" av ponnyer på tävlingsbanorna, som man skulle våga ta gift på att de är rasrena Connemaror. När jag var i Tierp för några veckor sen var det minst ett 10-tal som såg ut rena karbonkopior av de tre Dale Haze-döttrarna som fanns på plats. Sen finns det förstås också ett gäng "Connemara-look-alikes", men som kanske inte är det. Ponnyn som vann MSV A kat D tex hette Silverbella. Hon såg lite Connemaraaktig ut, men ändå inte på nåt sätt. När jag kollade i hästförteckningen såg jag till min glädje att det fanns stam på henne; e Freddie´s Star (fullblod) - Milford Hard Times. För åtminstone jag tycker att det är roligare om en "halv" Connemara placerar sig, än ingen alls… 

Det finns förmodligen inget att göra åt det här i nuläget, mer än möjligen starta nån slags "where did they go" sajt, där fd ägare kan efterlysa sina ponnyer, och nuvarande kan söka deras ursprung. Jag ville egentligen bara skriva av mig. Jag satt i kväll och sorterade mina tävlingsbilder, och blev lite upprörd när jag ideligen trodde att det var någon av Dalle-döttrarna, när det i själva verket var någon av irländarna…

NU har jag skrivit av mig…

RC70
0

jag håller med dig Gerd ! vi har en ponny till salu i vårat stall nu, som VERKLIGEN ser ut som en connemara, tror tom att han e import Irland. Men utan papper. KANSKE om man ska hård dra det så är han LIITE tung.

monsterpony
0

Ja, även jag har varit på tävling och tänkt att "den skulle gå bra på riksen… och den… och den…".

Den förklaring jag har hört från Irländskt håll är att försäljningsstallen inte vill att köparna ska veta vem uppfödaren är av rädsla för att de nästa gång ska gå direkt till källan och skippa försäljningsstallet.

Synd att inte köparna kräver korrekt härstaming på ponnyerna. Hade det funnits ett sådant tryck hade det nog sparats fler papper också… Obestämd

ambo
0

har ofta tänkt på samma sak! Kolla den här annonsen på Buke..

En framåt, tuff D-ponny söker ny ryttare för de högre klasserna. Han är importerad från Irland, tävlad mvs hopp. Tävlat LA hopp i Sverige. Utb. LA dressyr dock ej startad. En ambitös och villig ponny som har mycket kvar att ge på tävlingsbanan. Bilder kan mejlas vid seriöst intresse. Han lånas EJ ut!

Bifogade filer

laysen3

Nyvreten
0

Instämmer till fullo ! Ingen ponny idag skulle få ha okänd härstammning. Finns bara ett sätt att komma till rätta med det hela tror jag & det är att  förbjuda ponnyer med okänd härstammning att tävla i framtiden. Förvånad

Sen all heder till de seriösa ridskolorna som förstår att köpa kvalite´s ponnyer med känd stam, te.x  ( här i Stockholmstrakten )   Sundby & nu då Solna Skrattande 

Jag tror att om man lärt sig rida på en ridskola där ponnyerna har stam , så tror jag de eleverna  blir mer intresserade av  ponnyns ursprung osv. Och att  när de sen  evt. ska köpa egen ponny/häst , köper en med härstammning.

ambo
0

#4 ja det finns ju motsatsen..en ridskola på Färingsö inga namn nämnda där allt importeras och döps om..och även säljs me nya "gårdsnamn"..man undrar var pappren finns..slängda i papperskorgen eller..haha

RC70
0

Jag vet en "ridskola" i Svartsjölandet som gör samma sak som i #5..

Carrick
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller med om att det ä synd att inte stammarna på
hästarna finns.

Förr var det ju tydligen så om jag fattat det rätt att
det var billigare att importera en häst utan stam än
en med. Har själv en gamling född -84 som importerades
från Irland -90 utan papper.

Kan svära på att hon är connemara, iaf till hälftenFlört

RC70
0

"Valack f.2002, connemara modell, 146 cm i manken."

detta har jag aldrig sett förut. ur en annons på hastnet.se

Akerberg
0

#8 Den såg jag med, fast jag vet inte om jag tycker det såg ut som en connemara =S (om det nu var samma)

Rozpravka
0

Det som jag tycker är tråkigast är när det handlar om ston som skulle kunna vara bra avelsmaterial. Valacker kan trots allt inte ge några avkommor så man "förlorar" bara en ponny.

Vad tror ni hon är för nå't… (stam okänd)

http://www.sukuposti.net/fakta.php?Numero=205373

rc715
0

När det gäller just Munsboro- ponnyerna så finns det väl ingen stam för att man vill få folk att tro att de är producerade där. Det är ju ett sätt för honom att göra reklam för sig och därför måste alla ponnyer som säljs därifrån heta Munsboro, och det skulle ju inte gå att lägga prefix på prefix. Angående andra importer så är det nog vanligt att man vill dölja antingen ålder eller andra problem som har funnits. Det är långt ifrån alla importer som är bra tävlingsponnyer och vissa uppfödare struntar kanske medvetet i att deras ponnyer "försvinner" eftersom de inte är bra nog att höja deras statistik. I min värld så är all denna hantering vansinnig eftersom man som köpare inte vet vad man får. Det enda sättet att få stopp på den har hanteringen är om folk slutar köpa ponnyer utan stam och dit är det tyvärr långt. Mina elever får iallafall skäll om de tittar på ponnyer utan stam och de har allihopa lyckats hitta ponnyer med stam även om inte alla är connemarorFlört.

AKWIK
0

Jag tycker att det är konstigt att inte passutfärdarna på Irland funderar när en samma person ansöker om pass med "stuterinamn" på så många vuxna hästar. Hur fungerar det på Irland egentligen? Har inte de också krav på pass till alla hästar? De är ju också med i EU.

Sedan tänker jag på de uppfödare vars hästar "försvinner" och dyker upp i Sverige med nytt namn. De måste ju kännas ledsamt att inte kunna få veta vad som hänt det lilla fölet man en gång hade hemma och hoppades mycket på.  Gråter

lil-sis
0

Munsboro-ponnyerna är roliga. Vi har haft en "Munsboro James Jump". Jag undrar vad han hette från början… Han var mkt connemaralik. (Jump = Stall Jump i Oskarshamn).

Och sen en Happy Flight (som kom in samtidigt med en Spot Flight) som när passet kom visade sig heta Ballyclough Spirit…

monsterpony
0

#10 Håller med, fast en valack kan ju ge uppfödarna (och ryttarna om de är intresserade) tips om vilka blodslinjer som är intressanta att satsa på.