Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettallmänt
Läst 863 ggr
monsterpony
0

Exteriörtråd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I ett försök att få upp aktivitetsindexet ytterligare tänkte jag försöka med en exteriörtråd. Kanske kan hjälpa till att träna ögat lite även om exteriörbedömning per bild är rätt mycket vanskligare än live…

Jag lägger ut en bild på en connemara (icke-svensk så vet kanske inte lika många vem det är) så få vi se vad ni tycker och tänker. Glad

RC70
0

TJOCKIS OskyldigKyss

AKWIK
0

Det här var en mkt bra tråd! Jag behöver träna både öga och nomenklaturen. Skäms

monsterpony
0

#1 Du menar "show condition"… Flört

RC70
0

#3 åh! Förlåt, självklart menade jag "show condition" !

RC71
0

JössesSkäms Gör ett försök: god typ , kort hals omarkerad manke ,små ganacher. Gott djup, välmusklat långt kors. Välbenad från sidan (ner till gräset Skrattande)med korta skenor. Lite väl mullig Cool

RC70
0

huvudet ser väldigt litet ur den vinkeln.. Oskyldig

AKWIK
0

Jag börjar väl då.. Skäms Jag tycker den har för kort hals. Men det säger jag tydligen om de flesta enligt Carduus. SkämsSkrattande

RC71
0

#7 Jag håller med!- ang halsen alltså..Flört

AKWIK
0

Lägger till: Svag könskaraktär. Men sånt är ju svårt att se på ett foto.

RC71
0

#9 Nejdå , sånt SKA absolut gå att se på kort!

AKWIK
0

I frånvaron av Mrs.M så funderar jag om svansfästet: Lite lågt ansatt? Obestämd

monsterpony
0

Ja halsen är nog det jag tycker är hans svagaste punkt (det är en valack). Håller med om ganacherna också. De hade kunnat vara lite rejälare.

Vad tycker ni om framkäna? Vinkeln är ju inte optimal för att bedöma det, men tycker ni att han är lite "back at the knee"?

Här är en annan bild av honom.

RC71
0

#11 Nej, rastypiskt! Glad

Dyblygiad
0

Kort hals men välformad, tungt huvud (det har iof nästan alla connemaror för mig), svag könskaraktär, lågställd och lång i ryggen som en fölmärr (ser ut undertill att vara en valack.) Gillar den runda överlinjen. Inte fet utan …..mäktig…..(har jag lärt mig av en viss domare att det heterCool)

RC71
0

#14 Fullt normal rygg för sin rasGlad

MrsM
0

Hallå AKW - Det är en valack med OK svansfästeGlad och rastypisk tycker jag. Man kunde kanske önska lite mer form på halsen, den ser lite rak och omogen ut på kortet, ville gärna ha lite snitsigare ansättning. Men bogläget brukar vara lättare att bedömma när hästen rör sig. Fin färgSkrattande!

AKWIK
0

#16 Nämen så bra att du tittade in! Skrattande Kände liksom att någon måste säga något om svansfästet.

AKWIK
0

#15 Har för mig att det enligt rasstandardbeskrivningen är helt OK med lite lång rygg (vilket jag ändå inte tycker denna har).

Dyblygiad
0

#15 svårt att byta ras. Ska de verkligen ha så lååååång rygg? Då kanske min Mara är kort i ryggenTungan ute

Clancy
0

Håller med om färgen, himla vacker !

Rumpan är så där härligt stor, go och rund också Skäms Skrattande

RC71
0

#15 Nej , det tycker inte jag heller Glad Tror dock att det kan vara svårt att hitta en sadel som ligger still…

AKWIK
0

#19 Känner du till vad hon fått för omdöme på utställning?

MrsM
0

#19 Connemararyggen får vara en aning lång, så länge den är stark. En uttalat kort rygg drar ner rastypen, connemaran ska stå över mycket mark. En kort rygg ger ofta nån slags "arab-stuk" över helhetsintrycket och det är inte idealet. Jag tycker ponnyn på bilden har en tilltalande överlinje.

MrsM
0

Ofta har bogläget mer inverkan på sadelläget än själva rygglängden. Ponnyn på bilden har lite omarkerad, kort bog vilket kan vara lite knepigt. . Det är en härlig känsla när man har en ponny som liksom av sig själv placerar både sadel och ryttare på rätt ställe i full balans.

Clancy
0

Finns det något ideal för öronstorlek på connemara, tycker de ser lite stora/långa ut Obestämd

monsterpony
0

De ska väl inte vara för små och söta i alla fall. Jag tror att det finns utrymme för ganska långa öron. Eller…?

Nej, nu måste jag gå och lägga mig. Jag återkommer med någon ny ponny i morgon om ni vill.

Annette
0

Jag får nästan lust att slänga in en bild på min shetlandsvalack, men det är väl inte tillåtet Obestämd.

RC71
0

#25 Tja, det ska vara ponnyöron av normallängd.

Tycker faktiskt att dessa öron är precis lagom! Cool

MrsM
0

#27 Skulle kanske behöva en liten uppvärmning inför morgondagen som blir fylld av shetlänningar i DanmarkGlad.. men det är nog nattidax nu.

RC71
0

#27 Välkommen med bild bara, men förvänta dej inga expertkommentarer i första hand Flört

Annette
0

Här kommer han, 5-årig shetlandsherre.

Jag tål allt Flört.

RC71
0

Oj! Skäms Detta blir inte lätt! Kastar mig in i en främmande värld…

Harmonisk,ngt överbyggd med svag könskaraktär. Bra överlinje, väl ansatt hals. ngt långt huvud,  Välbenad från sidan. Ngt kort kors. Cool Skäms

Annette
0

Han är valack så han behöver inte ha någon könskaraktär Flört.

Akerberg
0

Hua så svårt… Läser vad ni andra skriver men ser ändå inte vad ni ser =S  Får öva mera Skrattande

Clancy
0

Tycker han ser lite lågställd ut TystFlört

walsan
0

#0 Utan att ha läst andra inlägg så tycker jag att detta ser ut som en Rosenaharleyconnemara från England! Så där såg de ut när jag såg dem på utställningar i England 1972.

RC71
0

#33 Men han ska väl se ut som en valack då? Skäms

monsterpony
0

#36 Kan avslöja att han inte är speciellt besläktad med Rosenaharley-ponnyerna, men han är brittisk.

walsan
0

#38 Såg väl det.Skrattande