Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: allmänt
Läst 917 ggr
AKWIK
0

Kan hästar smittas?

Läste nyss att De första fallen i Sverige av den fruktade djursjukdomen blåtunga konstaterades på lördagen i Halland. Blåtunga är en allvarlig virussjukdom som sprids mellan djuren av en insekt, svidknott. Människor kan inte smittas.

Jag vet att nöt kan drabbas, men hästar då?

RC71
0

Nej, tror inte det. experten på detta är i Danmark….Glad

AKWIK
0

#1 Tänkte just på henne också. Det är ju dessutom i hennes hemtrakter man hittat det.

RC71
0

#2 Tur hon har lite att göra när hon kommer till jobbet på måndag…CoolSkrattande

Nyvreten
0

Vad jag vet så är det bara idisslare  ( & kameldjur ? ) som kan få bluetonge. Det kan inte  infektera eller  smitta till hästar eller människor heller för den delen. Mkt. olyckligt att detta nu även drabbat Sverige. Det kommer väl nu införas vaccinering, men det är blir ju ytterligare kostnad för redan hårt prövade nötkreatursbönder. Det rörs sig ju inte heller om några enstaka djur som bönderna nu måste vaccinera, utan dagens besättningar består ju ofta av flera hundra djur. Vi i Sverige vill ju gärna slippa att behöva vaccinera våra nötdjur , vilket annars görs rutinmässigt för en himla massa olika sjukdommar i övriga världen.

För egen del hoppas jag det håller sig i södra delen av landet & inte kommer hit Obestämd