Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettallmänt
Läst 2282 ggr
monsterpony
0

Exteriörtråd 2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För att lättare hålla ordning på vilken ponny vi tittar på så gör jag en ny tråd för nästa ponny.

Vad tydker ni om den här då? Jag vill minnas att den är ungeför 3 år, så inte fullvuxen.

Maria-Kavat
0

Läste förra tråden, himla kul å få träna ögat. Jag är ingen höjdare på att se en bra exteriör, men gör en liten egen bedömning här. På egen riskSkrattande

Fin överlinje med ngt sluttande korsrygg. Ser korrekt ut i sin benställning…inte så rastypiskt huvud. Övergång hals/huvud tunn samt hela halsen. Outvecklad eller ska man säga klen bog? Ngt långa kotor/kotben fram,saknar könskaraktär enligt mig. (Är det en hingst el??)

Kul-men någon domare lär man aldrig bliCool

Akerberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan någon förklara hur man tittar?  Tex korset ser jag, men bogen, kanske släng in exempel på olika bogar. Halsen, var tittar man om den är lång eller kort, Undersidan? Översidan, mitt på? Tycker ofta halsarna ser normala ut och folk tycker de är korta =S

Eftersom det var en shettis med i andra tråden måste jag få lägga in den här bilden…  (inte världens bästa…) hur ser hon ut, förutom omusklad överlinje?

Maria-Kavat
0

Något som är bra å läsa kan ju vara rasstandarden som är skriven för connemaran, finns på SCS hemsida…ska nog göra det själv för att friska upp minnetSkrattande

Clancy
0

#0 Här är en annan som ger sig ut på hal is, hästanatomi Skäms 

Känner mig desto tryggare på hundanatomi, där vill vi definitivt inte ha några låga svansansättningar…

* Halsen ser ut att vara lågt ansatt…

* Sluttande, kort ?, kors. Behövs kanske mer längd mellan höftben och svansansättning för att rumpan ska kunna bli rundare och inte så sluttande ?

* Ser ut att vara sänkt i ryggen eller har det med den unga åldern att göra kanske, och är då aningen överbyggd istället och kommer bli bra när den växt till sig ?..

Usch vad osäker jag känner mig på detta Skäms Men kul och intressant att se vad ni andra som kan mer har att säga om denna ponny.

Clancy
0

När det gäller bogen så tittar man väl på själva vinkeln bla ? På "främre" delen av bogen från bogspets till manke ? Hur mycket det lutar bakåt eller inte lutar alls…? Själva skuldervinkeln på skulderbladet, heter säkert inte så på häst… men på hund Skrattande

Sen är det väl också själva bredden från bogspetsen och bakåt man tittar på…?

Skäms Någon som förstod något av detta svammel ? Cool

monsterpony
0

#4 Vi är i alla fall flera som är ute och halkar… Skrattande

Det sluttande korset är väl det man lägger märke till först. Håller med #1 om att höger kotben ser lite långt ut. Halsen är bättre än på nummer ett tycker jag, men jag skulle vilja ha lite mer djup…

Så, nu har jag säkert också skämt ut mig… SkrattandeSkäms

Smile-
0

Sällar mig väl i klubben på isen…

Jag gissar på en ettårig hingst(?) Som är i en växtperiod (något överbyggd). Det skulle i så fall också kunna vara förklaringen till lite långa kotor och ngt tunn rygg. Om det är en ettåring tycker jag att halsen har bra längd, men är ngt brett ansatt. Lite kort och toppigt kors tycker jag också. Jag tycker han har vackert huvudSkäms.

Lite brant bog - men djupet kan väl vara ganska OK om det nu är en ettåring (som jag trodde). Bra manke. Där har jag sladdat färdigtCool

monsterpony
0

Jag kan väl tala om att det är en hingst. Dock har jag kollat upp åldern nu och han var tre när jag tog kortet.

AKWIK
0

Tyvärr blir det väl så att man letar fel, dvs det som avviker.

Tycker att halsen börjar för långt ner på bringan. Stupande kors. Tulpanöronen tycker jag var ganska gulliga. Fult att överlinjen på hals och rygg bryts av ett neråtgupp framför manken.

Clancy
0

#9 Neråtgupp och tulpanöron Obestämd Skrattande

RC71
0

Jaha, dax igen Skäms Grovt ansatt hals med bra resning. Ordinärt huvud. Ngt öppen i bålen, slutande kors ,svagt njurparti. Måste säga ngt bra också…Fin färg! Skrattande-och benad för sin storlek

AKWIK
0

#10 Ja det vad ju det där med rätt ord. Skäms Men du förstod vad jag mena, eller hur? Flört

#11 svagt njurparti? Kan du peka? Skrattande

RC71
0

#12 Nej Skäms

monsterpony
0

#12 Smal aldeles framför där bakbenen tar vid…?

RC71
0

#14 Svagt njurparti helt enkelt Skrattande

AKWIK
0

#14 Ja det är ju ovanligt mkt midja framför bakdelen, när man försöker tänka efter….

Gör en ny tråd, snälla monsterpony! Glad Vill se fler…

Smile-
0

#16 Vi kanske ska göra en ny alldeles egen IF nomeklatur?

Typ *Detta är en treårig hingst med halsansättning lite långt ned på bringan. Vackra tulpanöron, och lite ful överlinje med nedåtgupp framför manken. Har dessutom ovanligt mycket midja framför bakdelen*FlörtOskyldig.

Jag hoppas att du förstår att jag skojar lite, men jag tycker att det skulle vara lite roligt med mer målande exteriörbeskrivningar. Hur kul egentligen med "svagt njurparti" - även om det är jusst det. Kyss

RC71
0

#17 Skrattande Inväntar den tråden med stor iver!

AKWIK
0

#17 Flört Ja visst blir det lite skojigare om man bara skriver som man tänker.

Men allvarligt, jag borde verkligen lära mig de vedertagna benämningarna. Någon som kan rekommendera en bra bok? Skulle dessutom vara roligt med en kurs IRL med övningar och någon som kan peka på t ex ett svagt och ett starkt njurparti.

Smile-
0

# 19 Köp Hästens exteriör - prestation och hållbarhet. Säljs av ex. tidningen ridsport. Sen kan nog övningar behövas också.