Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettavel
Läst 2897 ggr
Appledale
0

Hingstvalstråd!

Nu tycker jag att det är dags med en ny hingstvalstråd! Denna gången till min Amirett T.

Har inte riktigt bestämt mig för om jag ska betäcka till våren, eller köpa mig en fölis, men det lutar nog åt att försöka betäcka henne igen, tror jag..

Ami är skimmel, född brun. Hon är 145,5cm. Klass I och Guldbelönad på utställning med 88789 = 40p.

Härstamning: e. Rolls Royce, Facett - Tiger Boy - Eadestown Lad.

Hon har fått en avkomma 2005, Aisling Aragorn, e. Carnaby Patrick Hooligan.

I år fick hon ett hingstföl e. Ashfield Cathal Crobdhearg, men som tyvärr var dödfödd. Har skrivit en tråd om detta tidigare, om någon vill läsa.

Mer om Ami, hennes stamtavla, bilder mm kan ni se på min hemsida: www.freewebs.com/appledale.

Nu vill jag ha hingstförslag! Så kom igen och skriv så fingrarna glöder… Glad 

(jag tar gärna emot reklam också, men då är det nog bäst att PM:a så att inläggen inte tas bort…)

RC70
0

Varför inte pröva Rockfield Scarface ?

Jag tycker att han har ganska intressant stam faktiskt. I alla fall på faderns sida!

Appledale
0

#1 - Ja, han ser jättetrevlig ut! Tycker också han har en spännande stam!

Men jag tycker det ser ut som att han har överbett? eller det är kanske bara någon bild som jag har sett, som förvränger?…

Har han inte lite tjock hals också?… Fast ett plus är ju att han ser ju ut att vara ganska högrest.

colleen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är ju jätteförtjust i Garryhack Frederick, och är jättenöjd med "lilleman" här hemma.

Bra stam, mamman har ju även en godkänd son på Irland som gått bra i utställningar om jag inte fattat fel.

Själv har han ju tävlat grade A hoppning på Irland, Msv i Sverige, plus FEI dressyr. Riktigt allround! Och Ami kan väl både hoppa bra och har bra gång antar jag?

En avkomma har ju gått EM (jag har för mig att det var nån på buke som skrev att det varit två - men jag hittar inget om det).

Han är ju inte använd så mycket i aveln och börjar ju bli till åren nu, så det gäller väl att passa på.

~Jag tror på ödet~

kaisanen
0

#2 You've probably seen a picture I took last weekend. Scarface was standing next to a mare when I took the picture (actually it was her mum Scaramé and little sister Arctic Glow right next to him). So it might explain the upper lip in the picture :)..

http://www.kukkanen.net

(Sorry I had to write this in english, min svenska är inte så bra).

Appledale
0

#4 - Thankyou! That would explain it! (yes, it was that picture I saw, on another homepage). Skrattande 

I haven't seen your homepage before, it was really good, with lots of nice pictures!

RC70
0

Han är ju kanske modellen tyngre, kan nog hålla med om han har ganska tjock hals, men det kan ju vara individuellt, han kanske helt enkelt mumsat lite för mkt gräs i sommar Flört

Appledale
0

#3 - Ja, jag tycker ju också om det jag har hört om honom. Har han inte väldigt bra temperament också?

Lilleman är så söt! Kyss

Vet du vart han ska stå på station nästa år? har väl stått på Öland i år?

Appledale
0

#6 - ser ut så, fast det gör ju egentligen inte så mycket för min del, eftersom att Ami är ganska nätt (även om hon nu också för tillfället har gräsmage Oskyldig).

Fast jag vet inte så mycket mer om Rockfield Scarface, än att han ser väldigt snygg ut på bild… Kan han hoppa? hur är hans gångarter, benställning osv… någon som vet?

merryhill
0

I will also write in english, I don't trust my swedish anymore.

Scarface is very well behaving stallion, he has his sire's charisma and kindness. He has done some dressage with good success. He won few years ago our ponibreeders, which is a competition 5- and 6-years old finnish bred ponies in all breeds. He has excellent paces and he uses himself well. They haven't showjumped with him a lot. You find his owner's homepage www.rockfieldponit.net, only in finnish, but if you click jalostukseen you will find email address to Merja (she speaks fluently swedish) and I know she happily helps in every question.

colleen
0

#7 Han är väldigt cool, men det är ju oftast äldre tävlingshingstar. Enda minusen är väl att han är lite sänkt i sin rygg och inte har jättebra benställ - men "lilleman" har bra ben och ser bra ut i ryggen också, lite stor tycker jag dock att han är men förhoppningsvis en sån som växer klart på höjden tidigt.

Jag vet faktiskt inte om ägarna ska ha honom själva eller om han ska lånas ut nästa år också.

~Jag tror på ödet~

keca
0

Jag tror att Garryhack kommer att vara kvar på Öland känner dom som har honom

RC70
0

#8 tycker ändå du ska överväga Scarface - passa på liksom.

hade jag haft råd nästa år hade jag nog betäckt med honom, tycker han har intressant stam på pappans sida !

Appledale
0

Hmm… mycket att fundera på… Obestämd 

I somras var vi och kollade på Coosheen Finbarr också. Jag tycker han verkar ha ett väldigt bra temperament.

Hans avkommor är ju fina exteriört. På utställningar har många gått jättebra. Men de har ju inte hunnit bli så gamla ännu, så jag tror inte det är någon som har hunnit börjat tävla ännu?

colleen
0

De äldsta av Finbarrs avkommor är tre i år. En son blev godkänd vid kåringen i Danmark.

Några stycken har väl gått treårs i år tror jag. Resultat finns på SCS hemsida. De tre med resultat är:

Clarys Cailin, Kärringkulla Jinn och XL Broderick.

~Jag tror på ödet~

Appledale
0

#14 - Tack och bock!

colleen
0

Så lite så. När jag har lite mer tid ska jag komma med fler förslag och synpunkter. Och mina ston dyker nog också upp i egna trådar snart. Funderade faktiskt på hingstvalstråd precis innan du la ut din Skrattande.

~Jag tror på ödet~

RC71
0

Här ligger det helt öppet inför nästa års betäckningar. Tror inte jag har några svar förrens nästa år. Glad