Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettgod-morgon
Läst 880 ggr
Smile-
0

God morgon 080914

Verkar bli en vacker dag. I går natt riktigt rejäl nattfrost, men i natt har det varit mulet - så det har inte varit lika kallt. I dag åker vi på "pay-and-jump" för träning. Sedan går resten av dagen åt till fortsatt röjning i beteshagar med "särskilda värden". Vi skall upprätta en ny åtgärdsplan i år ( 5 år i taget) så det är lite mer jobb för det. Länstyrelsens EU-blick är skarpObestämd.

RC70
0

god morgon, ska fara iväg till Statoil nu och hämta ett hyrsläp. Sen hit, sen till IKEA och STALANDS möbler i kungens kurva för att köpa ny säng och hämta hem våran nya soffa.

Får se vad mer som hinns med idag..

RC71
0

Morrn!

Soligt men kyligt. +6 nu. För övrigt önskar jag alla Russ lycka till på Skansen i dag! Glad

walsan
0

Gomorron!

#0 Jodå, Länsstyrelsen kollar och besvärligt är det, för de gillar inte skogsdungar som är så dungiga att de ger skydd till hästarna. De vill ha bara några få träd och det gillar inte jag. Jag tycker heller inte att det gör något med asparnas ettårstillväxt som kommit i vinterhagarna, för de tar ju hästarna denna vinter, men man vet aldrig om de klagar på det…

Men nu till orientering!

RC71
0

#3 Man kan undra om det verkligen är värt att ta bort allt naturligt skydd ur hagarna för att Länsstyrelsen ska bli nöjd. För mej personligen så är dom futtiga bidragen inte värt besväret, men jo-här finns bidragshagar som är naturligt glesa…Glad

tjoffsan
0

Godmorgon!

Svarar flera. Det är inte länsstyrelsen som tycker att det inte får finnas träd och buskar i betesmarkerna, det är EU. Sverige riskerar sanktioner från EU eftersom länstyrelsen har godkänt alldeles för mycket träd och buskar i betesmarkerna. De flesta betesmarker kommer därför att inventeras i fält under det kommande året. Info från jordbruksverket kommer i veckan.

RC71
0

Här inventerades det förra året. Mer än en markägare struntar nu i bidragen utan hyr in betesdjur i stället…

monsterpony
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

God förmiddag på er!

Här är det mulet och ruggigt och dant. Inte alls så fint som det var i går förmiddags. Jag har dock varit ute på en cykelrunda och sällan har jag väl fått slita så hårt för så låg snittfart. Blä! Skrikandes

Dagens planering inkluderar muffinsbak inför morgondagens föredrag och lite jobb som jag har tänkt göra sen i fredags, så det börjar väl bli dags att ta tag i det…

ambo
0

Sol och fint här. ska ut till stallet, bygga bana till ambo vi ska kolla hur han funkar nu..efteranmälde nästa helg en klass lätt b på mälarhöjden. maja är tävlingssugen men, vi ska kolla ponny nu idag. på hackamore! ny grej som han verkar älska

sen är Alegre kompisens häst på väg från Öland till Rörby..spännande se om det går utan mankemang hem (det brukar alltid hända nåt..sist hade de punka på enaxlat släp..osv osv)

Carduus
0

Grått och trist här. Haft migrän på morgonen men börjar piggna till, typiskt jag som tänkt ge mig ut i svampskogen på förmiddagenRynkar på näsan. Ska på två husvisningar i eftermiddag. Släpar med mig föräldrarna, sambon jobbar. Blir säkert för dyrt för oss men titta kan man ju alltid göra!

Tävlingarna i går gick bra men det var svinkallt, blåste isvindar hele dagen. Gick en svamptur efteråt och hittade mängder med rimskivling(kallas även rynkad tofsskivling) och lite trattisar. De flesta trattisarna var för små och rimskivlingarna för gamla men det blev en hel del i korgen ändå.

Bifogar bild på en livsfarlig vit flugsvamp, tydligen uppskattad av andra varelser än oss…

Smile-
0

#4 Håller med! Men vi sliter med de hagar som har "särskilda värden" - dels för att bidragen åtminstone ersätter slitet och för att det är särskilt vackra hagar. De andra, med vanligt bidrag är knappast värt besväret.

#5 Jo jag har redan fått info. från länstyrelsen. De ska göra ny flygmätning av alla block… Snart orkar nog bara de större gårdarna med all pappershantering och administration kring EU:s krav - som inte heller är så verklighetsanpassade alltid. Redan nu får jag en pappersbunt som är ca 4 cm tjock, när jag ska ansöka om bidrag för några få ha betenSkrikandes.

Sedan har vi i dag fått fler rosetter till Bingos samlingGlad - han har precis kommit igång igen med hoppningen/ridningen - efter hovslagarbyte, med tråkiga följder.Rynkar på näsan

RC71
0

#10 Grattis till Bingo! Skrattande

Jodå, jag har också ett par A-klass. hagar. Tack och lov så är där inte mkt träd alls, mer enbuskar.

på bilden, Peace som tvååring i en av "bevarandehagarna" Glad

walsan
0

#5 Jodå, jag känner till att det är EU-krav, men jag har flera synpunkter på hur länsstyrelsen "interagerar" med oss bidragstagare (har ändå arbetat på gamla lantbruksnämnden själv, så jag borde ha viss förståelse).

I alla fall är nu del ett av dagen avklarad, orienteringen. Konditionen är inte vad den varit. Som en flodhäst forscherar man terrängen Tungan ute (är nu detta rätt symbol för tungan släpande i riset?), men roligt är det!!! Hyfsat gick det också med hänsyn till omständigheterna.

Nu är det ridborgarmärkedags! Med en ledbruten kropp!Skrikandes

colleen
0

Go dag!

Hann aldrig med nåt inlägg imorse. Håller på och röjer i sadelkammaren (tanken är att det ska in klinkers där så det inte blir så dammigt och tråkigt. Så nu ser stallet ut som ett slagfält Skrikandes.

Ska ge mig ut på en tur i skogen med en häst nu. Saknar solen idag, det är mulet och ganska så kallt. Men inget regn i alla fall. Lite dimmigt var det när jag åkte hem från stan inatt.

Såg en påkörd älg igår på vägen in till stan. Stackars liten Gråter, men tur för de som krockat att det inte var en fullvuxen. Och idag under uppsättning av lampor hittade jag en liten fladdermus som inte alls gillade dagsljuset. Placerade honom i en låda och hoppas att han klarar sig.

~Jag tror på ödet~

[Gabriella-Stenius]
0

#12 Har du varit på orienteringen som varit i "våra" skogar?

walsan
0

#14 Ja det var på skogen mellan Hästbo och Gammelstilla. Fin skog och roligt, men trött blev jag.

Nu är även ridborgarmärket avklarat, så nu är det middag hos sonens svärföräldrar och sedan fyrverkerier och konsert i Regementsparken mitt emot Gävles Boulongerskog.

Sedan får man vila upp sig för det är dags för arbetsvecka…Oskyldig.

Akerberg
0

God Kväll

Idag har jag inte gjort mycket, bara ridit en sväng på Kreles, gick bra ända tills vi vände näsan hemåt, då ville han inte gå längre… =O  Växte fast o rörde sig inte överhuvudtaget. Ställde sig o vilade till o med! (Men då var jag snabb att säga till honom). Tog en halvtimme att vänta ut honom, han brydde sig inte om smackning, hårda sparkar med skänklarna, tygeländen som spö (hade inget med mig) eller att gunga från sida till sida i sadeln (Snörpa går ganska omgående om man gör så på henne)  Jag vann iaf och han masade sig hemåt i sakta mak =S  Han måste tycka det är dödstrist hemma =S Annars brukar han minsann ha jättebrådis!

Sen var vi hos hans ägare och åt plomonkaka, den var god :d

Deras knasiga katt Silver på bilden

Smile-
0

#11 Grattis till "lättskött" hage - ska ta bild någon gång på våra - som är "återerövrade" från nästan total igenväxning. Mycket jobb är det med det..

Imponerande Walsan!! Hoppas att du fick en "rosett"Skrattande.

Själv känner jag mig redo för rullator i kvällSkäms, skönt att få vila kroppen på lönearbetet i morgon.