Inackorderingsplats -problem
Att vara inackorderad har sina sidor, viss saker får man acceptera, men ibland går det bara inte att accptera vissa förhållanden. Tycker att min ponny, som givetvis är en connemara
, har råkat ut för 'negativ särbehandling'. Skulle vilja veta hur andra skulle agera i detta fall.
Efter att ha haft min häst på bete hemma hela sommaren så flyttade jag tillbaka henne till inackorderingsstallet 1:a september.
Hade henne ute dygnet runt första veckan men efter några dagar så ville jag ha henne ute enbart dagtid och inne natt. Men då blev det genast problem för stallägaren, för då blev det en runda till att gå med ytterligare en häst. Jag 'erbjöds' då att de istället tog in min häst på morgonen samtidigt som de tar ut de andra hästarna som står installade natt. Till saken hör att nu går de i sommarhagar (modell större vinterhagar) som det är ungefär 100 meter längre att gå till jmf med ordinarie vinterhagar. Problemet med att släppa henne i en vinterhage är att de är helt uppvuxna med klöver och måste isf putsas av, dessutom är de väldigt blöta efter allt regnande så de vill man inte använda förrän de torkat upp.
Nu får min lilla häst stå inne ensam i stallet dagtid för att den som tar utsläppet inte vill/orkar gå en vända till…
Har fått räkning på kallhyran som omfattar juni-aug som jag enligt avtal ska betala. Från den 1:a sept ska daglig service som fodring, utsläpp- insläpp ingå. Nu är det så att den pratiktikant som ska sköta stallet börjar 1:a oktober, och då kommer troligtvis rutinerna fungera igen. Som det är nu är det de andra hästägarna som sköter stallet, inte stallägaren själv, trots att hon har två hästar…..
Hade jag känt till detta tidigare så hade jag sagt upp mig innan sommaren. Som jag ser det borde stallägaren upplyst mig om denna bristfälliga service så jag hade kunnat ordna en annan stallplats.
Vad säger ni?

Om det står i kontraktet så har de inget annat val än att gå en extra sväng och släppa ut även din häst. Så enkelt ser jag det. Att praktikanten inte börjar förens i oktober är inte ditt problem, den som tar emot stallhyran är väl också den som ska sköta stallet om det inte står något annat i kontraktet.
Så stallägaren får nog se till att gå en extra sväng om hon inte vill bryta mot kontraktet.
~Jag tror på ödet~
Står det i kontraktet att du har rätt till In- och utsläpp eller annat och du betalar för detta så har stallägaren inget val. Det är bara att arbeta.
Du har rätt att ta in hästen efter 1 september…
Har ni ett skriftligt kontrakt eller muntligt avtal på vad du skriver så är det bindande för stallägaren. Hoppas det löser sig. Inte kul när man är oense om saker och ting!
Om jag har förstått saken rätt så får din häst vara inne på natten och ute på dagen, men då i den klöverrika vinterhagen? Och det är det som du inte vill?
Det står inget i kontraktet om vilka slags hagar du har rätt till? Det är ju alltid lite knepigt i inackorderingsstall där det finns ston och valackar, unga och gamla, små och stora, lättfödda och svårfödda i en salig blanding. Om den som "chefar" sedan inte ens är där så blir det en grogrund för missnöje från många håll.
Jobbigt också om stallägaren inte har ett genuint intresse för de hästar som finns i stallet, allas hästar, inte bara sina egna, och helst vill ha så mycket inkomst och så litet arbete som möjligt.
Vore jag stallägaren så skulle jag nog försöka göra kunden (i detta fall du) nöjd de få dagar som är kvar av september, och samtidigt föra in ngt om detta i det kontrakt hon använder (för att det inte ska vara oklart i forts).
forts #4 Jag ser nu att det ju inte var mycket till råd jag gav. 
Men hur kommer det sig att de personer som tar in din häst på morgonen, inte kan göra det på kvällen istället? 
Tack för alla synpunkter, känns alltid skönt att få stöd för att man ändå ska kunna ställa vissa krav.
#4 Vinterhagen innehåller för mycket mat så jag kan inte ha henne ute dygnet runt i den, så jag vill att hon är inne natt, också med anledning av mängden knott. Den som tar ut hästarna till sommarhagarna och som också tar in J, kan ta ut J på morgonen om hon släpps i vinterhagen då det är kortare avstånd till den, men den hagen är full med klöver. Så för att kunna släppa henne där måste man putsa den, vilket jag gjorde igår, puh
.
#5 Det är inte insläppet som är det stora problemet, då jag ändå är där kvällstid. Dvs vill jag att J ska gå ute dagtid i hagen tillsammans med övriga hästar får jag åka till stallet på morgonen och släppa ut henne själv. Varför just bara J ska särbehandlas på detta sätt förstår varken jag eller andra som har sina inackorderingar i samma stall. Vi har samma avtal, men av ngn anledning så är det 'jobbigare' att ta ut min häst. Varför är svårt att förstå, en det är inte första gången stalllägaren har märkliga idéer, till slut tröttnar man och jag har nu sagt upp mig. J får flytta hem
.

Det är ju faktiskt kontraktsbrott så egentligen borde du ju inte behöva betala stallhyran heller då? Stallägaren låter väldigt märkligt.
~Jag tror på ödet~

Så trött man blir när man läser detta… vad taskigt!
Skönt att du ska få hem henne nu! Något att se fram emot! 
#7 Jo, jag tycker ju också det. Hon borde ha informerat i tid att den service som ska ingå inte erbjuds och jämkat hyran därefter.
Jaha du, så bidde det…
Ska du köpa ett till connemarasto nu då? 
Vad hade stallägaren för lösning på problemet? Egentligen var det väl hennes problem att lösa? Jag menar att uppfylla sin del av kontraktet… Om du sagt till: "Nu vill jag ha hästen inne på nätterna och ute på dagarna såsom jag betalar för". Hur hade det lösts då? Ut på klövervallen på morgonen?
#11 Japp, ut på klövervallen, även om den nu är liten. Eftersom jag inte vill ha återfall i fång så var ju inte det ett alternativ. Men jag putsade den så hon kommer få gå där när jag vant in henne. Mycket åkande blir det…
#10 Funderar….
Hon får sällskap av en islänning iaf.
Som stallägare så vet jag att det kan verkligen vara jättesvårt att tillgodose alla olika önskemål och specialbehov som kan uppkomma med tiden vad det gäller hästägare och deras hästar. Förmodligen lägger de flesta stallägare ned enormt mycket tid på att hålla anläggningar igång. Mycket arbete gör som inte syns för stallgäster. Ekonomiskt är det också få stall som går ihop om man riktigt räknar på det. De flesta lever "på röta", dvs hoppas på att byggnaderna inte ska behöva renoveras etc. Kanske kör de svart med de risker som det innebär för alla parter.
Det som lät konstigt tyckte jag var att andra hästar med samma avtal behandlades på ett visst vis och din på ett annat. Fanns det särskilda skäl för de andra? Om stallägarens mening var att du fick använda vinterhagen och du inte ville det därför att det var för mycket klöver på vinterhagen för din fångkänsliga häst. Då tyckte jag att det var bra att du hjälpte till med putsen. Det är bra att ni har ett avtal och det är klart att du normalt kan förvänta dig det som står i avtalet. Men kom ihåg att du kanske ibland får mer service än vad som framgår av avtalet. Det kan vara bra att komma ihåg när man vill "hävda sin rätt". Om du är noga med att allt i avtalet alltid ska följas strikt, så blir stallägaren kanske mer njugg med att "bjuda på" det som egentligen inte kan krävas. Roligt är ju om man kan ge och ta från båda sidor.
#13 här på Lovö går nog ALLA stallarrendatorer (alla hyr av kungen) med vinst skulle jag tro hehe me tanke på vår kallhyra på 3400 för ponny..asså bara kallhyra! och avtal finnes ej alls! va håller man på med..
fast värdarna är trevliga och snälla. och nu slipper vi ju Gayarna så maja trivs som fisken.

#13 Kan hålla med dig, Walsan. När vi hade inackordering tog vi in, släppte ut, fodrade alla mål. Mockningen sköttes dock av hästägaren. Samt täckesbyten. Detta till ett mycket humant pris.
Det ska mycket till innan vi tar en inackordering igen…
#13 Nej, jag får defintivt inte någon mer service pga att jag har en fånghäst. Det varken räknar jag eller förväntar jag mig. Detta stall är halvkollektivt, vi sköter eftermiddags- och kvällsfodring samt sköter hela helgerna. Den service som ska ingå är morgon samt lunchfodring och till detta ut- och insläpp på vardagar. Dvs resten sköter vi själva. Problemet som nu uppstått är den service som ska gälla fr o m september helt plötsligt inte erbjuds pga att den praktikant som ska sköta de här uppgifterna inte börjar förrän i oktober. Den infon fick inte vi som har inackorderingar. Att min häst sen inte fick gå med de andra hästarna i sommarhagen beror kanske på att hon var sist tillbaka från sommarbetet och det blev jobbigt att gå med en häst til. Det är ungefär den förklaring jag fått.
#16 Det låter ju som ett underligt skäl.