Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: god-morgon
Läst 1014 ggr
RC71
0

Godmorgon 19 september

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här månaden bara flyger iväg känns det som. En relativt vacker morgon här med en del gulnande löv på träden. Jag har en vanlig jobbardahg framför mej ,men hoppas vara klar till lunch.

Med hopp om en trevlig fredag

Lotta

Tittut
0

Va, ska du bara jobba halvdag idag?

Brodern fyller år, så det kanske blir att åka dit och fika, eller om de tycker vi firade nog i måndags.

Annars har jag kommit igån med passtillverkning för årets föl, så jag kanske skall fortsätta på den inslagna vägen.

Ha en bra fredag!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

ambo
0

ut till en allé, torsåker i Upplands-väsby en av de mäktigare..och sjukare tyvärr. Sen är det hem o fixa i dator, handla mat och i morrn hopptävling bara en klass vi byte ner till Lätt c som en start och koll inför hösten.

Bullemor
0

äntligen fredag!

Skall ner på stan en sväng efter barnlämning och innan det är dags för mina timmar på labbet. Vackert väder än så länge, men kyligt.

MadickenII
0

Morrn!

Födelsedags-sovmorgon idag, som ska följas av traktorkörning (80 år gammal Volvo Terrier ska köras hem från sommarresidenset) sedan ska sju hästar får sina årliga vaccinationssprutor. Vilken födelsedag va?!Flört Jag har vaccinerat hästar de senaste tre födelsedagarna, så det är ju tradition.

Hoppas på god mat och tårta från sambon ikväll, kanske får man en liten present också.

Sol är det också, superfint!

Akerberg
0

#4  *Sjunger falskt* "Ja må hon leva, ja må hon leva, ja må hon leva ut i hundrade år, javisst ska hon leva javisst ska hon leva javisst ska hon leva utihundrade år!. Och när hon har levat och när hon har levat och när hon har levat uti hundrade år, ja  då ska hon skjutas ja då ska hon skjutas ja då ska hon skjutas på en skottkärra fraaaaaam!" Hurra hurra hurra, HURRA!

Sitter här och fryser som vanligt, är det inte ovanligt kallt ute för årstiden? Har inte dragit på långkallsongerna ännu, men saknade dem jättemycket under ridturen i onsdags. Idag hade jag mössa på när jag cyklade till och från jobbet.

Ska upp till Snörpa strax, hon ska få flytta till en annan gård ett tag. Ägaren har fått låna en hage med massa gräs där, och flyttar dit Snörpa som kan äta massor med gräs, och de andra två får gå på viktväktarbete hemmavid…  Tanken är att jag ska rida till nya stället, och sen kommer ägaren med familj och hämtar mig där så jag slipper gå alla antal kilometrar tillbaka =P

Ska bli kul med nya ridvägar =) Börjar bli en aningens trött på dem runt betet och stallet nu =(

Tittut
0

# 4 Grattis på fölsedagen!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

monsterpony
0

#4 Grattis på födelsedagen.

Här har inhämtats en kasse trattisar från höstskogen. Härligt!

Ingen ridning idag, men fullt upp ändå med klippning, stadsbesök och innebandy.

ambo
0

Grattis!

Carduus
0

#4 Grattis!

Jobbar för fullt efter en ofrivillig men skön sovmorgonSkrattande.

Ska till stallet efter jobbet, mocka och ta in de hästar som ska in. Är bara det hysteriska fullblodet med två tjejkompisar som ska in. Tävlingsponnyerna har dygnetruntsemester i beteshagen över helgen, tror inte de har något emot det medans mor och dotter stallägare är på Irland. Mannen vill ha lite hjälp med mockning och insläpp, utsläppen sköter han dock.

Ha en bra dag!

MadickenII
0

Tack alla!

AKWIK
0

#10 Grattis!

Hur gick det med nordisen? Blev det ngt köp?

MadickenII
0

Nej, jag tänkte om och kom fram till att det får räcka med en unghäst i stallet i vinter. Maggie tar mkt tid…Så nu blir det antagligen en Shire-valack på foder. Pukhästen i beridna högvakten. Men det är inte helt klart ännu. Jag är ju svag för stora, håriga hästar, och denna har ju alla attribut!

RC70
0

Idag är ingen bra dag.

Monia hade kolikkänningar men de verkar ha gått över..

ambo
0

#11 Va kul! Shirehästen är det Harry? el den nye? Jag som gammal K1-fodervärd blir genast intresserad Skrattande

MadickenII
0

Nej, det är Oden om det hela går igenom. Det är väll den lite lättare och högre av dem två.

Dyblygiad
0

Solig vacker höstdag. Idag har vår körinstruktör varit ute och gett Ida en genomgång i tömkörning, Cigridh har sladdat grusväg o ridhus, Pimpinella har fått en dussning i dressyr. Jag söker en rockard/gigg att låna för en C ponny. Hon är inte rädd för vagn men är för lat för att dra vår maratonvagn. Sladdar snällt och nästa vecka ska vi dra timmer med henne för attt lära henne dra tyngre. Ingen som har en att låna ut för någon månad?????

RC71
0

Godafton

Se upp för fång nu när nätterna blir kallare! Var i dag till en treåring med fång…Rynkar på näsan

Charlene och Jocelin har träffat hovslagarinnan och därefter fått komma ut i nystängslad hage på eftermiddagen. Det tyckte dom var lattjo! Glad Tyvärr hade jag inte kameran med mej..

AKWIK
0

Men Dexter då! Fick inte han vara med? Gråter

AKWIK
0

Fångest! Skrikandes Jag minns att ELS skrev ngn liknande varning i våras strax innan Dimona fick sin. Det hjälpte inte med den varningen. Jag tyckte att jag var försiktig när hon bara fick vara ute i vinterhagen halva dygn. Skäms

Akerberg
0

Nu är Snörpfröken i sin nya hage på en gård några km hemmifrån. Hon går själv men kan se en fjording inte alltför långt bort.

Har målat klart hennes boxdörr på utsidan idag =) Metallen som tidigare var blå ser nu ut som på bilden (den blå färgen syns på den andra dörren och på resten av gallret… som dock också ska målas!) . Nästa gång ska jag måla dörren grön på insidan också, tog alla utsidor först eftersom det är snyggast om alla är likadana… ifall färgen tog slut =P

RC71
0

#18 Jodå, han ska snart komma hem till den hagen han också. Han har lite tråkigt med morsan och syrran nu när halvblodsfölet åkt hem. Glad

Smile-
0
#17 & 19 Ja, även om man vet det - så i praktiken?

Inne hela dygnet? Flytta till vinterhage? Tillskottsfodra? Eller… Det är det som är problemet tycker jag HUR ser man upp tillräckligt mycket? Jag har närmast "panikfångest" Rynkar på näsan

RC71
0

Det är ju väldigt ovanligt att så unga hästar drabbas. Denna har dock varit rejält överviktig hela året.

Självklart så vill jag inte skrämma någon i onödan, men visst bör man hålla lite extra uppsikt på medelålders, överviktiga ej digivande osv. Första varningstecknen är övervikt, hård och kraftig mankam samt hårda fettdepåer ovanpå korset och vid sidan av svansroten. Detta brukar ses ett antal veckor innan hästen insjuknar. Då syftar jag på foderfång….

lil-sis
0

Jag har idag fikat. Funderade länge på om jag skulle kliva ur sängen eller inte i morse, den var extra skön. Men bestämde mig för att vara lite seriös och komma iväg tidigt och skriva sista proven på körskolan.

Två timmar där var väl iofs bra men resten av dagen har vi fikat, ätit lunch, åkt näbbmus, fikat, åkt näbbmus och sen hem. Helt meningslöst, jag är "befriad" från teoriskrivningarna för jag ligger så långt fram… (Ska skriva på tisdag, två veckor innan de andra, hoppas det går bra).

Sen hem, seg som attan, myspojken bestämde sig för att det var värt några timmar här (haha f*n vad förkyld han är) och nu borde jag sova. Men har tvätt som ska hängas och har ingen lust = kvar uppe.

walsan
0

Har haft en arbetsflitig vecka, så det känns verkligen behövligt med helg.

Fodrade och släppte ut stallhästarna i morse innan jobbet och stack direkt till stallet efter jobbet. Jobbade med att gräva grus som jag körde med vår lilla Belostraktor (typ kyrkogårdstraktor modell 60-tal). Stallplanen behövde skylas från gegga och stigarna till hagarna som går över bäckar behövde grusas. Vi har byggt broar över bäckarna och de ligger lite lågt ned för att spara brovirke. Då behövs grus för att inte hästarna ska glida ner på broarna. Som sagt var mycket och tungt jobb görs utan att våra stall- och lösdriftsgäster riktigt förstår arbetet. Denna gång hjälpte dock en av våra gäster till.

Efter grovjobbet gick jag en promenad med Rebecca. Hon är lite omusklad och kanske inte riktigt i form för utställning, men vi får se framöver… Hon går med lättfödda islänningar och en liten Irish Cob, så hon får tilläggsfodras. Unga valackerna har ännu inte fått något extrahö utan går på bete. Kanske det är dags, men det ska ju bli varmare nu.

Carduus
0

Borde jag vara orolig för fång på min tvååring? Han är bra fet nu trots att de rör sig väldigt mycket i sin stora hage. Varje gång man tittar till dom är det bus på gång och man ser att de är/varit svettiga. Är så tacksam över åringarna som håller honom igång, annars hade jag nog inte kunnat ha honom på bete. Vi har tänkt ha dom ute dygnet runt så länge det bara går. Tom halvblodsåringen är i jättefint hull på enbart bete fortfarandeFörvånad. De går på vallåterväxt, inte en massa klöver men mkt mat kvar.

Bilden tagen med mobilen, ingen vidare kvalitet.

RC70
0

#22 ja den här gången behöver jag inte få FÅNGEST - för det finns inget gräs i min hästs hage !

lil-sis
0

#27, inte ett grässtrå i hagen när Neffi fick fång Rynkar på näsan Fångest är verkligen skit.