God morgon 2008-09-18
Tro´t om ni vill, men det är ny dag igen!
Förmiddagen skall ägnas åt chipmärkning av halvblodsföl, sedan får vi se vad vi gör med resten av dagen.
Dotra ska på kalas och sonen träna cross, så det lär nog inte vara större problem att få den här dagen till ända heller.
Ha en bra torsdag.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Oj s segt det var att komma upp idag! Barnen äter frukost och tvättmaskinen går redan. Några timmars jobb väntar vid lunch och sen är det att fortsätta med tvättberget.
Fredag imorrn, snart helg!

God morgon!
Har redan hunnit vara effektiv här på morgonkvisten. Inledde med en skön morgonrunda, men russinen var inte ute i hagen, så det var en besvikelse. Innan jag traskade iväg till jobbet damsög jag och städade huset lite snabbt så att det ska vara prydligt när min kusin ska bo där i natt.
Nu ska jag försöka vara lika effektiv på jobbet också…
Redan varit uppe en bra stund. Var segt här me å komma upp. Blev frukost framför nyheterna. Blir lite småpyssel idag,en sväng till stan bla. Min kompis, som vill ta upp sitt ridande, var me i stallet igår. Hon ska rida/sköta en dag i veckan på den kusen jag redan har en medryttare på. Tror det kommer funka bra, medryttaren var positiv till det hela. Hon känner att hon inte riktigt hinner med alla gånger, så detta är nog en bra lösning. På lördag ska min kusin och således nya medryttare på den "stora" kusen, följa med ner o kolla lite. Han är inte igång än, men tanken är att hon ska börja sköta o pyssla för att lära känna honom. Å sedan sätta igång honom tillsammans med mig… Tror aldrig jag haft så många som hjälpt mig innan. Rätt skönt, för det är människor jag kännt så innerligt länge och vet vart de står. Förhoppningsvis inga överraskningar! Ha en bra dag alla!
Morrn!
Har suttit i telefonkö till Distriktsveterinärerna på morgonen, och bokat tid för 7 vaccinationer. Halva styrkan var dock nere i Halland och vaccinerade kor, så det kunde dröja innan de kunde komma ut.
Lilla Maggie kommer hem idag, eller till mina sommarhagar i varje fall. Hon har gått på bete några mil bort hela sommaren, men nu ska hon hem till mamma! Skönt, nu kan jag pussa på henne varje dag.
Ha en bra dag, alla!
Uppe sen 7.. suck.
har varit i min lägenhet och fotograferat den till annonsen, så snart ligger den ute på allmän beskådning via HusmanHagberg..
idag ska jaginte göra så värst mkt..

Go morron eller förmiddag kanske
Ledig idag så man kanske skulle göra lite nytta o träna lite hästar.
Skulle egentligen behöva städa lite oxå.
Ha en bra dag
. T o m igår hade dom vaccinerat drygt 25000 djur…på en vecka. Sen ska nötkreaturen vaccineras om efter en månad. Nu har dom börjar beta av dom 450000 djur som återstår… första sprutan…
Det verkar som det uppstår lite kö till kastrationer o sånt i höst. Hinns inte med
.
Hälsn M

God dag, nu har jag ääääntligen städat ur bilen =) Den såg ut som en rullande soptipp… Utsidan får jag ta en annan gång, till helgen kanske, tyckte det såg ut att bli sol och lite varmare.
Började dock dagen på jobbet, ett vanligt torsdagsställe, och sen vidare till ett ställe jag har varannan vecka, och som igentligen ska städas nästa vecka, men gör ett byte, för jag kommer ha massor att göra nästa vecka… Hade första + tredje veckan i månaden där förut, men det blev något fel efter semestern och sen har det inte blivit av att byta tillbaka, men nu så =)
Nu tänkte jag göra en jaktinbjudan som mamma bad mig göra åt hennes chef igår

Godkväll, pållen fått tappdojja påspikat av mkt snyggare hovis än ordinare
(hej hej RC71) så nu är det full rulle på skrället igen. Mer vild än tam för tillfället och gör snygga caprioler vid tömkörningen och piaffar när man försöker sig på en lugnt och stilla kvällsprommenad i skogen. Pust.
#7 Här har vi haft frost - så knotten verkar i stort sett vara borta. Fortsätter blåtungeviruset att spridas även efter att insekterna försvinner i höst. Kan det smitta mellan kossorna också? Vilket enormt jobb med vaccinationerna - och vilka kostnader det måste bli!!
Här har jag nu blivit petnoga inmätt av länstyrelsens EU ombud
.
För att upprätta ny åtgärdsplan har jag haft besök under fem timmar - för lika många ha beten med särskilda värden. Jag orkade inte följa med hela tiden - varje vinkel och buskage är noga inmätt med hjälp av GPS. Likaså varje sväng på staketet. En föga inspirerande tjänstekvinna som nogsamt läst alla sidor i regelboken. Ändå imponerad av hur många arter hon kunde identifiera i de nedbetade hagarna
. Plikskyldigast försökte jag hjälpa till med spaning efter pyttesmå blad hos kattfot (till obefintlig nytta). Sen fick hon spana på egen hand… Några spår av stånds hittade hon inte i alla fall.
#10 Vektorfri (knottfri) säsong inträffar när medeltemp varit under +10 i två veckor. Men knotten KAN bo inhomhus oxå.. Förra året var denna säsong 1.12 - 28.2 i Skåne… Då sprids inte viruset. För att Blåtunga ska kunna övervintra här krävs att ett höstinfekterat nötkreatur är virusbärare länge nog över vintern för att ett "vårknott" ska ha hunnit komma fram och bita det innan viruset är weck ur kreaturet. (Viruset bor alltså inte hos knottlarverna på vintern).Så vi hoppas nu på en tidig, lång och smällkall vinter!!!
Avd udda vetande.
Har varit ute på promenad med Rebecca. hllw är på resa i södra Sverige. Grabbarna Fender, Ferros och Gondor går fortfarande ute på bete, emn det sjunger på sista versen. När hllw är tillbaka flyttas både de och stona hem till respektive lösdrift. Medryttaren till en av gästerna på lösdriften berättade att de söker stallplats till sitt sto. Vi har fullt i vårt lilla stall.
#11 ja det kan man ju kalla udda vetande 
#12 Aha, jag har alltid hört, trott och tyckt att knotten inte går ens under tak. Våra lösdriftshästar brukar klara sig bra, så med våra knott verkar det fungera.
Andra säger att mygg inte går in på andra våningen, men det har inte stämt för mig.

#14 Mina mygg har inte hör det heller…

God Morgon!
Har målat tre tavelramar idag. Hittade ingen pensel så jag fick åka till ÖoB och köpa en, tyvärr var det fler än jag som kom på den brillianta idén vid kvart över 10 en lördag…
Nu är iallafall alla ramarna målade och ligger ute på trappan och torkar. Är tänkt att de ska hänga i stallet på boxdörrarna. Det är plastglas i ramarna så ingen ska skära sig. Kommer bli kanon =)
Har hunnit uppdatera två hemsidor också.
Om en stund ska vi till stugan, tänkte rida en sväng på Kreles och sen ev. fråga hans ägare om jag får låna hennes kamera en stund… börjar få lite abstinensbesvär nu =P (Den är likadan om min) Förhoppningsvis får jag min innan den 30/9, skjuter de upp det mer så får jag väl ringa och skälla på dem =S