Godmorgon 22 sept 2008
…och en god natt hoppas jag att ni haft! För mig tog det ett par timmar att somna och nu är jag vaken igen.
Det brukar gå lättare att somna om ifall jag går upp ur sängen och tänder lampor och avbryter "icke-sovandet".
Min dator är hemskt dålig på att uppdatera ser jag nu… *muttrar*
*springer till tåget*
Godmorgon!
Vacker septembermorgon och idag skall det fraktas hund till Karlstad, så en heldag i bil väntar.

Godmorgon! Jobbfylld dag i dag.
Blir en sväng till stallet i eftermiddag för mockning och insläpp av hästarna. Flyget med mor och dotter stallägare landar inte förens nio i kväll.
Helgens stora fynd av svart trumpetsvamp ligger på tork hemma så den ska tas omhand också. Lade ut den på torkställning med lakan på och lät en bordsfläkt blåsa över natten, i morse var de nästintill torra! Himla smidigt.
Ha det bra alla!

Go morgon!
Fullt upp idag så jag ska hoppa ur sängen och gå ner och äta frukost innan jag går ut och rider ett par hästar. Sen hoppas jag hinna ytterligare en bit med klinkersen innan det är dags att åka till jobbet.
Hoppas solen tittar fram idag igen, helgen har varit himla fin!
~Jag tror på ödet~
lite måndagsångest..ska jobba en del och sen blev det att ta hand om den spanske hästen, alltid trevligt.

God morgon, god morgon!
Strålande höstväder var det här. Man blir på finfint humör bara av att promenera till jobbet. Och det kan behövas. Eftermiddagen ska spenderas på ett förmodligen trist möte. Som om jag inte hade tillräckligt att pyssla med ändå…
# 0 Jag var vaken ungefär samtidigt, men ägnade tiden åt att klura ut en ny russnöt, så datorn fick förbli avstängd!
Ska väl försöka få i mig lite frukost och åka och mata fånghästen. Håller på att bli förkyld och är allt annat än pigg just nu.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Morrn!
Sovmorgon idag, eller försovmorgon kanske i varje fall för stackars sambon som kom för sent till jobbet. Mig gick det ingen nöd på…
Var nyss ute hos mina småponnyer och gav hö, och sedan ner till fåren med lite "tämjnings-pellets" De nya tackorna börjar värma upp inför mig nu, även om jag är lite läskig fortfarande. Ny bagge ska de få också, han ska hämtas denna vecka eller nästa.
Lilla Maggie ska besökas idag också, hon är så nöjd att vara hemma. Högsta hönset har hon blivit i hagen, det verkar inte heller göra henne något.

Försov mig i morse men hann med färjan med ett nödrop. Har varit i Norrtälje och besiktat bilen. Sov mig igenom hela testen men kom lyckligt hem med en lapp där det stod att jag bör byta ut avgassystem upphängaren.
Sadelkammaren är städad och ungarna på dagis har fått sin glass, minstingen i familjen fyller 4 i dag.
I kväll ska äldsta dottern iväg o träna för Mia igen, connemaran denna gång

God förmiddag
Idag slapp jag studenterna =D och förhoppningsvis gör jag det framöver också…! (säger säkert för mycket nu…) Blev istället utskälld av en tant (läs kärring…) på ett annat ställe pga att jag inte lyfter på dörrmattan i entrén varje gång… SUCK!
(Det nedan behöver inte läsas, bara lite gnäll :p)
Ingen annan än hon går och tittar under den, och skaffade hon sig något vettigt att göra istället för att spionera på folk genom titthålet och fönstrena skulle hon inte ha tid över till det heller… Får ta och förvarna chefen om ilskna samtal från henne, bättre att själv säga till först. Det ÄR inget fel på städningen, bara det att hon är den som gjorde det innan mig, och troligen hade hela dagen på sig att sopa under mattorna och torka fönsterbrädor… (Sen bytter jag inte vatten mellan uppgångarna heller, det var ju KATASTROF, men enda skillnaden hon skulle märka är höjd hyra, eftersom det då skulle ta längre tid :p (Det är så rent i de där uppgångarna så det behövs städas typ var 4:e vecka eller så…)
Oj, vad långt och gnälligt det blev =S
Ska till Snörpa sen är det tänkt, hon är på bete på annan gård, hjälper till att beta ner en hage där, medan hennes kompisar är hemma på viktväktarbete, vilket de verkligen behöver =P (Snörpa klarar att äta massor, blir inte tjock ändå)
#9 när du skriver färjan..vilken färja är det? nyfiken
God förmiddag/eftermiddag.
Tacka alla omtänksamma själar som mailat om Monia, men hon mår BRA, det är inget FEL på henne. Veterinären var ute idag och tog blodprov men hon tror inte att det är något fel på henne. Hon äter, skiter och dricker.
Hon är dräktig, sätter päls och vaccinerades i onsdags !
Så alla oroliga själar kan sluta oroa sig. 

#12 Skönt att höra! 
sen kan tilläggas att Monia inte direkt tycker att utställningar är det roligaste som finns..

#12 Ser ut som hon skulle behöva mera mat..?
#15 hon får MASSOR med mat ! Så sent som igår i transporten satte hon i sig nästan 10 kg hösilage..

#16 Men så länge en häst är tunn och muskelfattig så får den ju inte tillräckligt. Alternativt fej foder eller foder med dåligt näringsinnehåll.

11# Ljusteröfärjan
#17 Man ska ju få dem att äta också.
Jag fäller nästan en lyckotår varje dag när hästvakten meddelar att hon (Stardust) ätit sina 0.8kg havre, 250g krafft protein, 1kg lusern och ett par kg hö. Och så bete dygnet runt fortfarande. I somras var det ju nästan lika mkt fast havre + fibergi Elit. Och ändå kan man inte direkt beskylla henne för att fara rund
Nu har jag iofs ingen som helst aning om vad höet innehåller men eftersom hon flyttar snart så låter jag bli att ta reda på det.
En del är för gräsligt svåra :( Men hennes äldre bror är likadan på det viset att han behöver MASSOR av mat för att hålla hull och ännu mer om han dessutom ska muskla sig schysst. Vet inte om de tror att de inte är connemaror? De andra från samma sto verkar ju vara mer "normala".

#19 Tror det är viktigt att ponyerna slipper svackor under sin uppväxt. En fölunge som kommer efter i hull och tillväxt redan efter avvänjning är ju jättesvår att få upp i hull under uppväxten, framförallt första året. Dom behöver mer mat än vad man kan tro första året samt fri tillgång på bra grovfoder.Den egna muskulatur som unghästen inte haft möjlighet att sätta upp till två års ålder kommer aldrig igen. Detta var bara ett allmänt inlägg….
Själv har jag aldrig träffat en connemara som inte gillar mat eller som är svårfödd på ngt vis. Det är ju inte så "rastypiskt"…
Som uppfödare finns det tre viktiga M att tänka på- Mat, maskning och motion 

God morgon!
( Det är morgon för mig gick och lade mig vi 8 imorse)
Har precis käkat frukost och startat en tvättmaskin, skall strax gå ut och påbörja mockning och insläpp. Se om jag hinner mocka bort en skottkärra hästskit från ridbanan, så pappa kanske kan börja ogräsbekämpa (läs harva) innan det blir hårt i backen.
#19 jag förstår precis vad du menar. Jag måste hitta en bra lösning på nytt foder som han gillar, så han äter upp all mat!
Ha en fortsat bra dag alla!
#20 Nej jag vet, väldigt "icke rastypiskt". I alla övriga avseenden är hon väligt rastypisk. Men när det kommer till maten är det svårt. Men tydligen så ratar mamma S kraftfoder till stor del när hon har föl vid sidan, så troligen har inte Stardust lärt sig äta med samma aptit som andra.
Hon åt bäst när hon fick sno mat av den gamla islandsvalacken hon gick med (och då fri tillgång på BRA hösilage, nästan fri tillgång på lusern (med havrekross, betfor, och så ett "vitamineralfoder")) och då var hon fin med lite extra hull. Sen avlivades han och efter det har det varit svårt.
Hon ratade samma mat när hon inte fick äta den med valacken och sen dess har jag nog provat allt på marknaden. Det hon äter nu fungerar än så länge bäst men man får INTE blöta maten, då ratar hon allt.
Vad gäller de tre M:en så har hon aldrig haft begränsad mat under det året jag haft henne, motion får hon då hon alltid gått i flock (hon far runt som en galoppör flera gånger om dagen och leker om det bara finns lämplig kamrat och sådana hittar hon i alla flockar), nu går hon t ex på 7.5ha med en valack med bus i. Vad gäller maskning så hade hon 100 epg när hon kom, vi maskade ändå, sen under sommaren har det varit 0 epg före och efter flytt.

God eftermiddag!
Idag började min nya anställda i stallet. Det visade sig att hon passar bra och förhoppningsvis så kommer hon att trivas med oss också. Den gamla anställde var på benen idag också och kunde träna in den nya (hon var indisponibel igår efter en lite väl entusiatisk avfirning från min och inackorderingarnas sida).
#20# Håller helt med om att det är otroligt viktigt att det blir rätt från början när man föder upp, en dålig start går aldrig att ta igen.
#22# Jag har upplevt att vissa hästar, precis som din, är väldigt beroende av att flocken är på ett visst sätt för att de ska få ro att äta ordentligt. Det syns inte alltid på utsidan, men de kan bli otrygga när vissa hästar försvinner eftersom rangordningen ändras. Jag har en jättestor halvblodsvalack som går med de små ponnyunghästarna och de älskar att stå och äta under hans hals i hösilaget eftersom han är trygg. De kan äta samma mängd utan honom men går upp bättre i vikt när han är där, antagligen för att de tuggar lugnare och inte koncentrerar sig på något annat än maten.

God Kväll
Här har dagen ägnats åt hovslageri. Dvs verkning av "småttingarna" och skoning av de äldre. Hovslagaren var precis hemkommen från Irland, där hon varit på bröllop. Hennes syster har gift sig med en Irländare som bor i Galway
Hon visade massor av foton så jag fick Irlandsabstinens
Tyvärr hade hon missat att åka till Connemara

Hur hon nu kunde göra det?
Angående "tunna" connemaraunghästar så har då i alla fall jag svårt att förstå HUR man lyckas få en sådan? Här har vi motsatt problem trots ett inte alltför bra bete ( Jag törs inte byta hage nu på hösten pga "Fångest" ) så har Lilleman 2 år antagit formen av knubbsäl och Lillan 3 år är inte långt efter.
Verkar konstigt med "anorektiska" hästar, speciellt connemaror, som inte vill äta. De är ju på ponnyers vis genetiskt programmerade för att äta oavbrutet för att överleva i de områden de härstammar ifrån ( karga trakter med lite föda )
Hur som helst ett bra,smakligt tidigt skördat grovfoder är det allra viktigaste om man ska få upp en häst i vikt. Med detta som grund och i tillräcklig mängd ska man sedan inte behöva ge någon större mängd kraftfoder som tillskott.
Mina små tjockisar levde hela förra vintern endast på ett bra hö och mineraler och var ändå runda och fina. (Då 1 och 2 år )
#20 Ett bra inlägg! Håller med i allt. Vill också tillägga INTE FÖR TIDIG AVVÄNJNING!

#22 Jobbigt. Hennes mamma kanske mjölkade dåligt så att hon kom efter redan där. Bara en spekulation…

beskrivningen knubbsäl var bra! Fick annars ofta höra av en äldre släkting att en viss herre jag födde upp liknade en korv i fasonen..en välstoppad sådan…
#23 Jag tycker sista stycket i ditt inlägg är viktigt. Därför skulle jag vilja lägga till ett M till RC71:s. Miljö.
Jag kan inte minnas att jag träffat en connemara som inte ville äta jämt
förrän Dimona nu efter fång, fölning och flytt tappade matlusten några dygn. Hennes normala miljö förändrades när hon fick stå inne så mycket pga fången (se mina äldre inlägg om hospitalisering), sedan kom fölet och hon var mkt osäker i sin mammaroll och till sist flytt till nytt stall. Det var verkligen inte roligt när hon inte ville äta.
Jag började oroa mig för hur jag skulle ta hand om ett moderlöst föl
och ringde vet den eftermiddag då hon inte åt havrekrossen. Men han hittade inget fel på henne. Jag hällde betfor i hennes vattenhink för sån saft vet jag att hon har tyckt om och sakteliga verkade matlusten komma tillbaka.
Nu är hon sig själv igen och äter massor! Ca 3,5 kg lucern, 2 kg havre, 200 g betfor, 350 g Krafft Protein och minst 12 kg hö + gräs i hagen.
OK, jag får väl räkna in Arizona i den foderstaten också eftersom hon delar krubba med mamma. 
Windy däremot klarar sig mer än bra på < 1 kg lucern, lite havrekross och hö. Ska bli spännande att se vad hon kräver med föl vid sidan.
Förlåt långt inlägg men det blir lätt så när man pratar om sina älsklingar. 

#27# Precis! Miljön är otroligt viktig, en häst som är i flyktberedskap kan inte ha full mage för då blir den uppäten. Vid flytt eller om flocken inte är som den ska så kan hästen hamna i en ständig beredskap och då blir den ovillig att trycka i sig så mycket mat som den bör. Ditt sto är ett skolexempel på en häst som hamnat i ett sådant läge, fölning och flytt får ju den effekten, men sedan när hon kommit på att allt var som det skulle så släpper det. Inget djur svälter sig medvetet till döds (utom människor) det går emot alla naturens regler.
Nej jag tror inte Shanna mjölkar dåligt, då hade de nog inte fortsatt betäcka henne år efter år.
Stardust äter strå, det kan hon äta mängder av. Stråätning har aldrig varit ett problem.
Vi hade en kvot på 8 på det hösilage hon åt fritt av (höga värden dessutom, Neffi klarade sig som högdräktig på 15kg av det hösilaget om jag minns rätt, om man går på tabell).
Av alla de djur jag har haft foderansvar för (inkl ridskolans ponnyer) så är Stardust, Prinsen och Chesteny de enda som varit svåra. Chesteny på våren, då fick man fetgöda den ponnyn (fritt på kanonsilage och lusern). Prinsen alltid fritt strå och dessutom ett par kg kraftfoder. Prinsen är också u Shanna men åtta år äldre, född 98.
Och så Stardust som blev fin på fritt strå med kvot 8 (ovan nämnda), fritt lusern, nästan fritt havrekross + olja (glömde i förra) och så "vitamineralfoder". Plus att hon då stod i en hage med en tråkig farbror = lekte inte ett skvatt = stod still = gjorde inte av med energin. (Fick gå ut kontrollerade tider till de andra unghästarna och leka, såklart men då var det inte dygnet runt).
När hon var i Märsta i somras så lade hon på sig en period utan tillskott men de gjorde inte så mkt i den hagen, ingen lek och inte lika mycket kvällsrundor som Stardust brukar ta. Sen flyttade de tillbaka till gamla kompisar och stora hage = började springa och leka igen = gör av med massor (och nu sätter hon vinterpäls också).
Men vad vet jag.

#27, 28 Absolut! Miljön är otroligt viktig också!

Även jag har bara knubbsälar i hagarna, ja bortsett från hingstarna som betäckt under sommaren, de är mera åt sylfidhållet men man känner inga revben för det.
VÄrst är nog Ida som går på ogödslat naturbete, digivande samt dräktig i 5e månaden. Fölet rullar fram, Ida rullar fram, detta trots att hon rids 4 dgr/v. Får inget stödfoder alls och sätter päls för fulla muggar.
Ett bra grovfoder är a och o för mig som uppfödare. Har jag fått dåligt grovfoder så är det lucerntillskott som gäller i mängder. Förra året ruinerade jag mig på att köpa in lucern till alla djuren. I år så har jag fått tag på bra foder med 80 smRp 
Fortsatt rapport från hästvakten säger att hon nu äter riktigt bra varje dag. Så till helgen borde jag känna skillnad eller ja se, jag är inte ute så ofta (har full inackordering PLUS att hagkompisens matte och medryttare tar in henne varje dag och matar och kollar igenom). Betalar just nu 2600kr för bete