Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: allmänt
Läst 3081 ggr
rc715
0

Vad är ponnykaraktär?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag funderar lite på det här med ponnykaraktär. När jag tittar på connemaran så tycker jag, generellt sett, att de har mycket ponnykaraktär, men när man då får se vissa ridponnyer som domarna tycker har ponnykaraktär så blir man väldigt förvirrad. Är det så att ponnykaraktären bedöms olika för olika raser?

Man säger ju att det ska synas att en ponny är en ponny men de ponnyer som får högst poäng bland ridponnyerna ser mer ut som fullblod i mina ögon. Ni får inte missförstå, jag tycker att ridponnyerna är vackra hästar, men de är inte ponnylika.

Vad tycker ni?

Sätt gärna in en bild och beskriv vad det är med den ponnyn som är ponnykaraktäristiskt.

Jag bifogar en bild på Finn som jag tycker har ponnykaraktär. Han har bred panna och stora vänliga ögon, är lagom kraftigt byggd, har starka ben, det syns att han är en ponny. Om man ser honom på avstånd utan att kunna se hur stor han är så ser man ändå att han är en ponnyGlad.

rc715
0

Jag lägger in en bild på det minst ponnytypiska jag har, nämligen fullblodet Sharp Return. Också han är en vacker häst men ingen kan ta miste och tro att han är en ponny även om han inte är så stor.

Akerberg
0

http://www.aramennoc.se/hast.asp?hast_id=14496  <- Tycker Silver Park är PONNY

AKWIK
0

Jag kan inte svara eftersom jag inte verkar ha förstått vad som är ponny och vad som inte är ponny!

Islänningarna är inte ponnyer. Mankhöjd ytterst sällan över 147,3 cm.

Kaspiska hästar är ju runt 120 cm höga och inte ponnyer.

Vad är det som avgör om en hästras är ponny eller ej?

walsan
0

Jag tycker att Reserv BIS på riksen i år var av ponnykaraktär och då handlar det inte om att hon inte var så hög. Jag har dock ingen bild att presentera.

rc715
0

#2 håller med om att det är en ponny med ponnylook i mina ögon.

#3 Det var inte frågan om hur stora de är utan vad som karaktäriserar en ponny utseendemässigt.

För mig så är det klassiska ponnyutseendet det som connemaror, welshar och new forestar har. Frågan är då hur domarna ser på detta eftersom de kan skriva i bedömningen att en ridponny kan ha ponnykaraktär fastän den för mig ser ut som ett fullblod.

AKWIK
0

#5 Jo, jag förstod din fråga men passade då på att lägga in min egen. Oskyldig

RC70
0

Grafit har alltid fått höra att han har ponny huvud och ponny ÖRON.

Nyvreten
0

En ridponny behöver väl inte ha ponnykaraktär om jag förstår det rätt.Obestämd

Saxar ur rasstandarden för Avelsföreningen Svensk Ridponny….

Individ med viss ponnykaraktär är önskvärd, dock inte något krav.

Avelsmål

En ridponny av ädel, varmblodig typ med hög ridbarhet och en mankhöjd ej överstigande 148 cm.

Nyvreten
0

Ett ponnyhuvud för mig är bl.a  små öron, bred panna,  & snälla vänliga ögonSkrattande

RC71
0

#9 Instämmer!