Fodergrindar/höautomater
Funderar på att skaffa en fodergrind eller någon typ av automat för lunchfodringen, då det är svårt att hinna med fodringen mitt på dagen pga jobbet.
Någon här som kan tipsa om någon som fungerar för glupska connemaror!
:-)

En av mina kunder har grindar som är förprogramerade . Fodret läggs då ut på morgonen och hästarna släpps automatiskt in i foderavdelningen vid ett visst klockslag. Tror det fungerar via batteri på ngt sätt. En annan har byggt egen foderbox som öppnas rakt ner i ett upphöjt badkar. Folk är väldigt påhittiga har jag märkt
Så även hästarna…..Kunden med dom öppningsbara grindarna kunde inte förstå varför stallets ponny bara blev tjockare och tjockare trots sträng diet. En dag kom hon hem strax före lunch och ser då ponnyn stå ensam inne i lunchavdelningen och äta i godan ro. Han hade helt enkelt lärt sej att krypa under tråden och kunde därefter mumsa alla hästars lunchmat hela förmiddagen, för att därefter mätt och belåten bli automatiskt utsläppt vid lunchtid 
I dag har ägarinnan kompletterat med ytterligare ett rep och ponnyn är smalare än på länge 
För några år sedan använde vi ungefär en sådan fodergrind som beskrivs ovan. Den kunde beställas för att gå på batteri eller nät och den fungerade riktigt bra så länge det inte blev alltför många minusgrader, den hade tendens att frysa då. Kändes inte så bra de ggr det inträffade, så det kan man iaf tänka på. När den fungerade så var den riktigt bra, våra hästar var i i ung samma storlek, ingen som kunde krypa under ;-).

Våra ex-grannar har två hölådor vars bottnar öppnas med hjälp av en timer, och släpper ned den åtråvärda lunchen. Funkar enl. uppgift bra.
Du kan få deras telnr om detta låter intressant.

Jag har "Lunchboxen" höautomater som öppnas i botten med timer vid den tid man ställt in. Jag har haft dem i flera år nu och de fungerar bra, även i kyla. Går att se här: www.kglprodukter.com
Jag rekommenderar att man sätter hakar på locket. Detta fanns inte då jag köpte mina så min gamla häst som öppnar allt som tänkas kan (inklusive handtaget på stalldörren med tänderna ) kom snabbt på hur man öppnade locket med munnen och mumsade sedan i sig höet ovanifrån före tänkt tid….
Jag såg också en liknande variant på Elmia Häst förra året som verkade bra (större) Kommer dock inte ihåg vad den hette. Ska se om jag kan hitta reklambladet jag tog någonstans.

#4 Aha, det finns såklart färdiga boxar att köpa! Grannarna "uppfann" en egen, samma princip som den på länken ovan.
Skulle vara bra att ha en inne som ger frukosthö på helgerna!! 

#5 Vi funderade också först på att uppfinna en egen variant men det blev aldrig av så det var enklast att köpa färdiga.
Jag har också tänkt på hur bra de skulle vara att ha inne i boxarna. Det skulle vara skönt att få sovmorgon på helgerna men tyvärr så kostar de ju en del…
#1 Ja jag är rädd för att Aloé skulle göra precis som den ponnyn, krypa under och äta allt lunchhö! Vet inte ens om det räcker med 2 trådar för hennes del…..
#3 Är lite inne på en sådan lunchbox, och sambon hade lite idéer om hur man kunde få till det med egen design… Men tar gärna deras tel.nr!

#6 Kanske skulle gå att göra något med de fällbara kraftfoderkrubborna… de är ju rätt stora och borde gå att ladda något kg hö i..
#1 Monia skulle nog oxå krypa under !!