Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettoff-topic
Läst 1325 ggr
MrsM
0

Väder & oväderstråd

Hej igen

För att inte Akerberg ska bli på dåligt humör, öppnas här en VÄDERTRÅD. Här kan vi vid behov lämna information om och vräka ur oss om vädret. 

Full fräs här nu, den värsta blåsten sen dom började med alla dessa stormvarningar för några veckor sen.. som nästan bara blev små vindfjuttar här. Men NU verkar stormen faktiskt ha kommit.Förvånad  Mysigt så länge man själv & djuren är inomhus och strömmen funkar.

Vi har snöblandad nederbörd nu (ligger nästan horisontellt utanför rutan) och kring 0 här i Falkenberg. Hur har ni det???

RC71
0

Väldigt blåsigt här också nu! Förvånad Inget blött från ovan dock. Här kom stormen som från ingenstans för någon timme sedan. Tagit in pållarna som var rejält uppspelta.

RC70
0

Blåser ordentligt här med, viner i knutarna. snö/regn rusk. stod på ridvolten på fors gård i västerhaninge, blåste nästan bort !

Tittut
0

# 3 Här är det lugn ännu. Kunde tom borsta torra hästar i kväll. Första gången på evigheter!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Akerberg
0

Här snöar det på tvären nu!

Vet någon hur länge det skulle hålla i sig? Måste ut och cykla imorgon… =S

Akerberg
0

#0 Dåligt humör? Jag?! Inte då!

walsan
0

Här har vi väder och, som ångermanlänningen skulle säga, "ovädret har okomme än". SMHI har sagt att det ska snöa i kväll, men inget syns. Vi fick ca 10 cm igår och det ligger kvar ännu. Lite ambitiös var jag i kväll när jag plattade till snön på ridbanans is genom att köra med bilen runt runt på ridbanan. Många varv blev det… Förra gången jag gjorde det hade snön smält dagen efterFundersam

walsan
0

Nähä, nu har snövädret kommit hit. Bra! Kankse får vi vinter i alla fall.

monsterpony
0

Vi hade full storm i går kväll, men nu har det lugnat ner sig lite. Men en viss förhöjd vindstyrka är det fortfarande.

RC71
0

Stormen har avtagit och allt verkar intakt. Men inte blev det mkt sömn i natt inte Ledsen

kicki80
0

Här uppe i Luleå blåseer det och snöar för fullt nu..

Tittut
0

Varför stormar det alltid på nätterna?

Eller är det jag som är rädd när det blåser på nätterna och inte på dagen, och därför tror att det bara är på natten det stormar?

MadickenII
0

Här var det lite blåst, och lite regn. Verkligen ingenting att sjåpa sig över! Nu är det bara grått, grått, grått!

MrsM
0

Vicken dag! Har bjudit på nästan alla slags väder som finns, undantaget värmebölja. Just nu hård blåst, mörkt och HAGEL.

Smile-and-be-Happy
0

Samma här. Men för tillfället snöstorm och -5, det snöar horisontellt. Befarar att vi snart inte har någon telefonlinje in -  det knastrar oroväckande.

Spader-EliN
0

Idag har det varit KONSTIGT väder

först regn, sen uppehåll, sen snö, sen uppehåll och nu snö igen!!

MrsM
0

Tja, nu är det plötsligt en magnifik solnedgång över havetFörvånad. Irländsk väder? Blått, mörkgrått och orange-rosa. Häftigt.

Nästa programpunkt är kaffe och en semlaRäcka ut tungan .

monsterpony
0

Här är det redan mörkt, men det har kommit ganska mycket härlig vit mjuk snö! :-)

Tittut
0

# 16 Kaffet och semlan uppäten.. Nu väntar middagsmatlagning. Snön vräker ner här också, härligt!

Hanna-D
0

Nu vräker snön ner här utanför Stockholm men det är nog för varmt för att den ska ligga kvar tyvärr…

RC71
0

Snön vräker ner här också i Grillby. Vi har ett rejält lager på marken och träden nu, men frågan är väl hur länge den stannar.. Blåser rejält, så pållarna får komma in tidigare i kväll.

RC71
0

Räddat in snötäckta ,kalla pållar Ledsen Uppskattningsvis mellan 10-15 cm här nu. Dom nyblivna åringarna är i alla fall lyckliga Glad

RC71
0

Efter ett kort uppehåll vräker nu snön ner igen.

MadickenII
0

Jaha, här i Roslagen är det totalt Sibirien-väder! Började igår, när vi var på hemväg från Solvalla med tre hästar i bilen. Snöstorm på motorvägen, men vi lyckades komma hem innan det blev halt på vägen. Sen skulle vi ju såklart ut igen, fest hos kompisar i Nörrtälje. 15 cm snö och snorhalt! Under natten, minusgrader men ingen snö. Nu, snöstorm, och typ mörkblå, olycksbådande himmel. Känns inte helt bra, särskilt inte för strömförsörjningen.

Akerberg
0

Igår snöade det rejält vid vår stuga i skogen. I princip hela dagen. ca 15 cm drällde det ner, fast det blåste rejält så det är svårt att säga för på en del ställen är det barmark och på andra ca en halvmeter.  Idag var det så varmt så snön är aldeles genomskinlig och kletig och allmänt äcklig och smälter så man ser det. *Klaffs klaffs*

Bullemor
0

Jag skulle vilja kategorisera dagens slask och töväder till oväder Ledsen

RC71
0

Förskräckligt halt på dom mindre vägarna här. En liten isblandad skorpa är allt som är kvar av all snön som föll häromdagen .Ledsen Skapligt i hagarna än så länge i alla fall.

Akerberg
0

Idag sken sooooolen över mig och Snörpa =D  Vilket underverk solsken gör på humöret, har ni tänkt på det?!
Inte mycket till snö kvar, men tillräckligt för at thon skulle få styltor och tappa en brodd (jag som tyckte jag drog åt för kung och fosterland :O)

RC71
0

Regn ,regn och regn samt bottenlös lera! Ledsen Hur står man ut?Skrikandes

MrsM
0

Hallå! Vad har ni för väder ikväll?? Vid halvåtta blev det plötsligt världens oväder här. Känns som halv storm och regnar på tvären. Burr. Det som var så fint i förmiddags!

Annette
0

Det snöar Ledsen. Jag hoppas verkligen vädret skärper sig tills helgen. På söndag skall jag till Frillesås och ställa ut två ponnyer. Vi har över 20 mil dit, så vi åker senast 4.30.

Murgard
0

(Södra norrland,ca 3 mil från kusten)                      Nollgradigt,mulet och lite blåsigt. Normalväder kanske man kan kalla det.

RC71
0

Börjat blåsa som bara den nu Förvånad. Hoppas det inte blir storm..

kicki80
0

Luleå Blåsigt -3 och snöfall… 

Jag som längtar efter sommarenLedsen

Murgard
0

Blåsigt och ruggigt. Den lilla lata russelterriern ville slipp kvällskissturen..

AnnaB
0

Kändes dags att väcka den här tråden igen, jag har länge beklagat mig över avsaknaden av regn, mörka moln har passerat förbi flera dar, men inget regn i sikte, men nu har jag visst fått så jag tiger….. hela förmiddagen har åskan dundrat o regn o hagel har öst ner, hageln rasade ner från taken o lag sig i små fina "snöhögar" vilket fick hästarna att se spöken när det var dags o gå ut. Men visst är det ganska mysigt med en ovädersdag efter all sol o torka, men jag hoppas solen tittar fram till morgondagen…..

AKWIK
0

Pga den info jag har fått om Halland så förväntar jag mig en detaljerad redogörelse här av Mrs.M. Flört Skrattande

Nyvreten
0

Här i södra Roslagen har vi  nu fått 55 mm regn senaste dygnet. Hästarna har stått inne inatt. Är nu ute några timmar på dagen, men jag ska snart  gå ut & ta in dem igen. Gamla herrn´ & fölungen fryser !Rynkar på näsan Sånna här dagar trivs de bäst inne ! Hur gör ni ? Tar ni in dem ?

Även våra mjölkkor får hålla sig inne sånna här dagar, likaså matte. Jag får ägna mig åt ´innesysslor´

Akerberg
0

Här regnar det på tvären… var i en lägenhet med Vätterutsikt, och det gick hööga vågor på sjön. Hela bilen skakade när jag åkte på Strandgatan!   Snörpa och hennes kompisar på betet stod o frös igår när jag kom (Snörpa frös när jag kom, de andra frös inte förrän senare) så de fick täcke på sig (en travare, en welsh och en trarab)

MrsM
0

#36. Redogörelse från Halland, ja, men detaljerad..?

När vi tömde regnmätaren igår  em var den full (=50 mm). Då hade jag tömt ut 10 samma morgon som kommit på natten. Dvs vi måste ha fått 60 på ett dygn. Igår fullkomligt öste det ner i timtal och jag konstaterade den hårda vägen att mina nya "stadsdojor" inte var lika vattensäkra som dom gamla…

Nåväl. Inför hotet om ännu mer katastrofalt väder tog vi in alla hästarna i natt, och dom ville verkligen in! T o m diskreta Flash fullkomligt slängde in huvet i grimman när vi komFörvånad. Men. Icke då. 2 mm i mätarn imorse, ingen blåst och helt OK. Kallas falskt alarm. Och nu ville Flash UTSkrattande.

Denna kommentar har tagits bort.
AnnaB
0

Mer rapport från Halland, här nere i söder fick vi 72 mm regn under gårdagsdygnet… ja,ja, jag vet jag ska alltid vara värstOskyldig

rc715
0

Här söder om Stockholm har det kommit 90 mm på tre dygn och det regnar fortfarande…

Jag har många beteshästar, som vanligt så de får finna sig i att vara ute även i detta tråkväder. Det är några som huttrar lite, men unghästarna löser problemet genom att springa runt och hoppa så fort det slutar regna i tio minuter. Det är klart att man håller extra koll på de som ligger i riskzonen som föl och tävlingshästar med kort päls. Vi har fördelen att ha stora hagar med bra naturligt skydd i så de flesta klarar sig riktigt bra ändå.

Prognosen säger fortsatt regnande i några dagar till så vi får väl se om vi kan åka båt runt ägorna snart…

MrsM
0

Undrar en sak - om det ösregnar men blåser så kraftigt och ihållande att regnet flyger vågrätt, då blir väl mängden i regnmätaren inte ett rätt mått på mängden vått som kommer ovanifrån - ellerTyst? Jag menar, här på kusten skulle vi kanske ha en vågrät mätare oxåObestämd?

SkrattandeHej

Bullemor
0

Jisses MrsM..

hade en liknande fråga på ett fysikprov en gång och tyvärr minns jag inte svaret,utan bara att jag inte hade en siffra rätt på den uppgiften trots mastodontsuträkningar

walsan
0

#44 Det blir rätt om man vill veta hur mycket vatten som kommer ner på marken, men om man vill veta hur mycket regn man får på sig när man står upprätt, då ger nog regnmätaren en bråkdel av den blöta man får.ObestämdGlad

AKWIK
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Aktualiserar denna tråd nu när jag läste att västkusten kan få storm med orkanvarning med början i natt! Förvånad 

Här på östkusten har vi just nu sol med klarblå himmel, nästan vindstilla och ca 8 grader.

RC71
0

Sol här och den täta dimman som var tidigare i morse börjar försvinna Glad

MrsM
0

#46 Usch, vad säger du??? Jag som just tömt regnmätaren ggr flera och grannen länspumpar sin krypgrund… och så detta. Damerna har varit inne i flera omgångar p g a hällregn men  är nu släppta i vinterhagen, en bautastor, delvis skogsbeväxt hage med gott om mat, vatten och skydd. Vi får väl se hur det utvecklar sig… Fint väder här och nu i alla fall.

ELS
0

Sol här i dag men molnen börjar torna upp sig. Hoppas vi slipper stormen här. Jag får nog  titta på väderleksrapporten då mina hästar fortfarande bor ute i sommarbostaden.Glad 

I går haglade det här så alla gator var vita, bilarna sladdade av vägen och  det blev en större olycka med krockade bilar..Förvånad

Murgard
0

#49 Hoppsan, redan halkolyckor!!!    

Vi har ännu varit förskonade från all slags frusen nederbörd, men regn har vi fått i massor, som alla andra.

Idag är det dock uppehåll, men gråmulet. Hingstarna går fortfarande ute och gör så kanske en vecka till. Stallet börjar ta form nu Glad.

Dyblygiad
0

Trött som jag är med ett vinglas i handen så läste jag aldrig att tråden är gammal. Jag höll på sätta vinet i halsen när jag kom till Hannas inlägg att det snöar i RoslagenFörvånad.

Jag har haft runt + 15 hela dagen och stiljte längs vägen Sthlm-Linköping-Sthlm. Runt 3+ vid 06.30 och tjock dimma över sundet men ingen snö……..

Läste sedan att tråden skapades i början på året.Skäms