Treårstest och kvalitetsbedömning...
…är det i Åstorp nu på Lördag. Tänkte ev. ta mig dit och titta. Någon som vet om det är några connemaror (och vilka det är) som är anmälda dit ?

Appledale kommer med Aragon, sen ett par från käringkulla och ett "antal "från Önnarp…. Jag ska också dit, kanske ses vi?
Vad innebär "antal" ?
Var på plats strax efter 8 imorse och följde ridponnyn Tyke Mörbult, vars ägare jag känner. Det gick jättebra, 41 p exteriört 88898, 2:a i gångarter 8788, 3:a i hoppningen 7-9. Tror det blev 8,24 och 8,26 i slutpoäng… Så riksfinalen i Falkenberg blir nästa uppdrag. Jag hoppas jag kan åka dit också och titta.
En New Forest med för mig känt stuterinamn
var på plats, Dimmans Peggy Sue, som hoppade jättebra och fick 88. Hur det gick på övriga moment och slutpoäng vet jag inte.
Det var ett fåtal connemaror med på kvalitén bara och jag har ingen koll på hur det gick för dem tyvärr. Kanske någon annan var där och vet hur det gick ? AnnaB, RC 70, Appeldale var ni där och kan rapportera lite ?
Fler connemaror var det istället i 3årstestet men jag åkte innan det började. Vädret var allt annat än bra
Regnet öste ner hela förmiddagen och fortsatte säkert även under eftermiddagen… Hur gick det för Aragorn, Appeldale ?
Skulle kamelerna också vara med på kvalitén och 3 årstestet 

En Shetlandsponny blev bästa gångartsponny i treårstestet :)
Jag åkte hem natten till idag, så jag var inte där.

"antal" från önnarps = 10-15st minst
Inte många andra connemarauppfödare som visar alla sina avkommor på en och samma gång. Och det verkar ju löna sig om man kollar på indexen för Alladin och BMH. 
Läste nyss "Den som fick hoppdiplomet var en connemara och den fick 50p" i shettis-forumet. Vem var det?

Är det någon som ska till Nossebro nästa helg på 3-årstest och kvalitetsbedömning? Jag ska dit och titta.

#8. Våra treåringar är anmälda, men shettisarna startar först (kl 7), så då är du nog inte där
. Den ena vet jag inte om hon åker med, det avgör vi i veckan.
Jag börjar undra hur jag har tänkt, skall ställa ut min valack i Karlstad dagen före och jag vägrar att åka hem innan det är slut. Hemma igen skall en eller två shettisar göras i ordning, för vi måste åka senast kl 4 på söndagsmorgonen. Efter mina är visade skall jag hjälpa till resten av dagen och sista hästen går nog vid 19-tiden.

#3 Kul att du såg min uppfödning "Pinglan" (Dimmans Peggy Sue), hon blev dagens 2:a bästa hopp-ponny.
Jag skulle varit på plats, men hela familjen låg däckad i magsjuka :(
Kanske ses vi på ungponnyfinalen i Falkenberg istället, är det fler som skall dit?
Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus
# 7 Det var enligt uppgift önnarps Obelix.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

#9 Puh! Det låter som en jobbig helg! Första start 7.00 låter olidligt tidigt
Så tidigt är JAG inte där. Möjligen om det hade varit connemaror först då
Vet du om startordning och tider kommer att läggas ut på hemsidan?
Önnarps Obelix - dubbeldiplom och bästa hopp ponny 9-9 !
Önnarps Othello - gångartsdiplom
Önnarps Orcan - gångartsdiplom
Eroz - gångartsdiplom
Önnarps Ockra - avbröt hoppningen
Önnarps Olivia - avbröt hoppningen !
Aisling Aragorn ville tydligen inte heller hoppa !

#12. Jag kan läsa i mitt PM
. Connemarorna som startar är dessa:
Treårstest:
Lucky Pearl kl 09.25
Hagalyckans Ofelia kl 11.25
Kvalitetsbedömning:
Glaskopf Grey Johanna kl 14.00
Ardas Irish Coffee kl 14.40
Jag tror att startlistorna kommer ut på hemsidan, men än finns de inte där.
# 14 Vilket spännande startfält! Lycka till allihop!

Beträffande er som undrar om Aragorn:
Tyvärr så har Aragorn råkat ut för en olycklig historia med en "tränare" i "löshoppning" som jag aldrig någonsin vill ha någonting att göra med!!!
Därför blev vi inte förvånade av hur han reagera när han var i ett ridhus igen i samband med hinder… J*kligt tråkigt detta, måste jag säga. Men jag är glad för att han hemma visar stort förtroende och älskar att hoppa, så jag hoppas jag kan få tillbaka hans glädje för att hoppa i ridhus också igen…
Exteriört fick han dock bra poäng. 9 9 8 7 7 och så en 7:a på galoppen, som han inte visade vad han kan heller… Men 47p blev det iaf.
Jag är glad för att han uppförde sig fint annars, och det var väldigt bra miljöträning att få komma ut så här också. Igår var han trött och fick vila, sötnosen.

#16 Jättefina extriörpoäng, Grattis! Angående hoppningen, handlade det om att tränaren pressade honom att hoppa för högt för tidigt?

#17 - Tack så mycket! =)
Nej, det var inte det… Det var en människa som på ren elakhet ville skrämma honom. Jag var så förbannad och ledsen när jag åkte därifrån, så jag grät hela bilfärden hem, och vaknade mitt i natten och bara grät…
Vi provade hoppa honom hemma som vi brukar efter det, och det tyckte han som vanligt var jätteroligt. Så det känns ju bra iaf… det är väl bara att fortsätta träna och försöka få tillbaka gnistan i ridhus också… jag är tacksam för att jag har "världens bästa" tränare annars iaf! Hon kommer att hjälpa oss också!

#16 Vilka fina exteriörpoäng han fick Linda! Och du ska se att han kommer börja hoppa hinder i ridhus igen, allt som brukar behövas är tid och mycket beröm.
~Jag tror på ödet~

#19 - Tack så mycket, vännen!!
#16 Vad ledsen man blir när man läser ngt sådant å förbannad oxå. Tufft för honom å komma till ett helt nytt ridhus me nya människor, iom vad han varit med om. Hoppas verkligen att han får tillbaka gnistan som du själv skriver. Skönt att han fungerar hemma. Kanske får åka till ridhuset å göra ngt helt annat än å hoppa, så han får en positiv upplevelse. Men vilka fina exteriörpoäng, det ska du vara mäkta stolt över! Grattis! Lycka till me träningen! Har du ingen bild på honom?
Hej På Er Alla.
Med stora ögon läser jag en del inlägg. Med åtskilliga år bakom mig som matchare o visare av otaliga Hästar och Ponnyer så undrar jag…. Tränaren som Appledale svartmålar ÄR… en av de mest kunniga och erfarna som finns här i området. Detta år har jag haft ute två Hingstar som jag tränat o Matchat men hans hjälp. Och resultaten kan ni alla se på tex Avelsvärderingen. XL Broderick och Padriano. XL har även gått vidare till final på Treårstesten från Bollerup i hoppning.
Med åren så har jag även lärt mig att det stora brkymmret ligger inte hos hästen… Det är att den ej har en bestämmd o konsekvent LEDARE i alla monent. Jag kan ej förstå efter alla dessa år hur man kan och orkar tex stå och lasta en häst/ponny i evigheter. Har man en god kontakt och ett klart ledarskap, litar individen på sin ledare och den följer med dit du vill den skall gå.
En del av mina synpungter och åsikter.
MVH/ MARTIN.

#22 - För det första, så var du inte där när Aragorn löshoppades.
Tränaren har ett känt namn, ja, som många känner till. Dock har jag, så här i efterhand, inte hört någon som har sagt något gott om honom.
Jag har ingenting emot dig, och jag har inte heller namngivit varkens er eller tränaren. Varför tar du åt dig?
Jag vet inte hur ni gör med era hästar, men att pryla dem, det är definitivt ingenting som jag vill ha med att göra! Sen hur ni gör är väl upp till er.
/Linda

#22 Förstår inte heller vart du vill komma med ditt inlägg. Tränaren är ju inte ens nämnd med namn och då finns det väl ingen anledning och försvara den? Jag har i alla fall ingen aning om vem det är. Men efter ditt inlägg kan jag nog ta reda på det.
Och var kommer lastningsproblem in i bilden????

Grattis Aragorn och Appledale till den fina exteriörpoängen!
Tråkigt med löshoppningsträningen….
Du ska se att det ordnar sig och att han kommer över händelsen. Du får försöka hitta en ny tränare som både du och hästen trivs med. Ni får komma igen till kvalitetsbedömningen nästa år!
Hej.
Har percis kommit hem efter löshoppnings träning med det nya gänget treåringar som skall fram i Knisslinge.
Var lite stressad förut och formulerade mig kanske lite kort.
Men jag kan inte förstå hur du kan ( skylla ) ett misslyckande på en tränare som du varit hos en gång?? Han hoppar glatt hemma skriver du, men är inte bedömningen/tävlingen eller vad man skall oftast på annan mark? Det är detta jag menar, hur ofta har han varit borta och Hoppat/jobbat? Hemma kan ju vara en sak men är det inte mer intressant hur det funkar på bortaplan?
Ponnyerna som vi skall ha fram nu har varit på utställningar och löshoppnings träningar ett flertal gånger. Men fort farande finns inga garantier för att de funkar när det är dagen D.
Men förhoppningsvis har de en del ( Borta Jobb ) med sig och fixar dagen.
Vad gäller lastningen så var det ett exempel. Men hur fräch och utvilad är en individ som man stått o nött på i kanske en halv/en timma för att kunna få upp i transporten.? Den skall vara pigg och allert när den kommer ut och skall jobba? I min mening har det ju redan lagt ett pass om inte mer på bara ( luft ).
MVH/Martin

Håller med dej här Martin. Visst är det så att ponnyerna behöver komma ut och se sej om och tränas i olika miljöer för att kunna prestera utan onödiga spänningar. Brukar försöka att åka till i alla fall tre olika ridhus för att löshoppa inför tex treårstest. Sen vet vi ju alla att mkt kan hända under bedömningsdagen. 
Hälsn
Lotta

#26, 27 Nu var det ju inte på bedömningsdagen Appledale var ledsen och besviken över utan löshoppningsträningen. Nu vet vi ju ingen här vad som egentligen hände, och därför är det väl dumt att spekulera, men om ägaren åker hem och gråter så var nog inte allt helt OK…

#28 Visst är det så . Fyllde bara i lite tankar till det Martin skrev om.
Ursäkta urspårningen 

#26 - Jag förstår inte varför du hackar på mig… Jag känner dig inte ens. Dessutom så var du ju inte där när vi tränade Aragorn, för att du hade blivit skadad i samband med en lastning… hörde att blodet hade sprutat… hur kan det komma sig för ett proffs som dig?…
Beträffande vår lastning - vad baserar du det på, att han skulle vara svår att lasta på hemmaplan? Det är han nämligen inte längre, jag har hållit på och träna och träna. Där går han direkt upp i släpen. När han har varit borta, så har han dock haft mycket annat att titta på, så då har det varit svårt, ja. Men du kan ju inte skriva någonting, som du inte har någon grund för??? Dessutom har jag svårt att tänka mig att jag är den enda som har en treåring som inte springer direkt upp i släpen?
Jag vill inte bråka med dig, men det känns som att du är fast besluten av att måla ut mig… Med tanke på det jag har sett vad ni håller på med, så hade jag nog passat mig för att säga någonting om jag varit du… Behöver inte säga mer än så…
//Linda

#27 - Precis som det står i inlägg nr 28, så är det ju inte det jag är förbannad och besviken på…
Sen har jag inte haft någon som kunnat hjälpa mig att åka iväg fler gånger, det är inte så lätt att göra det helt ensam. Men det har jag vetat om hela tiden, och det är inte det som är problemet.

#21 - Tack så mycket! Och det var ju en jättebra idé! Det ska jag nog göra när jag har någon som kan följa med mig. 
Har en bild på honom här, den är från i våras när vi flyttade hem dem till min och sambons gård, och släppte dem på bete. Men numer har han lite kortare man. Klippte nog av nära 2 dm…

#24 & 25 - Tack så mycket!
# 32 Vad trevlig han ser ut på bilden!
För att vara lite ordningspolis tycker jag att ni som har ouppklarade dispyter sinsemellan kan fortsätta dem via PM, så återgår tråden till det som den handlar om….

#34 - Tack så mycket!
Ja, jag håller med dig. Tråkigt att förstöra tråden med sånt här…

#35 Tycker också han ser väldigt trevlig ut och instämmer för övrigt med #34.

#36 - Tack så mycket! 
Den 14 september är det treårs+kvalitetsbedömning i Nybro. Är det ngn här som ska åka dit eller vet ngn som tänkt detta?
Om allt går som det ska, ska Jeros Amber (5 år, e.Kulan Kavat) visas…givetvis connemara

Jag ska inte visa, visade min i Gränna i våras eftersom jag hoppats att hon skulle ha bebis i magen vid det här laget 
Har dock bara två mil dit så har iaf funderat på att åka. Var där och kikade förra året. Dessutom var jag där på utställning för ett par veckor sen.

Jag vill bara förtygliga, angående min och Martins diskussion ovan, att detta har inte någonting med Martin att göra. Om jag har uttryckt mig så att det har uppfattats så, så vill jag be om ursäkt för det.
//Linda

… OCH så vill jag säga att jag har ingen aning om hur Martin sköter sina hästar, men han sköter dem säkert bra. Ledsen om det har missuppfattats som någonting annat.
#40 - #41 Inte har då jag i a f uppfattat att du skulle ha någon åsikt om signatur Idyllen. Du skrev ju bara att du var missnöjd med sättet på vilket en (icke namngiven) tränare hanterat din häst och därför inte kommer anlita en gång till! Alla har vi väl som kunder varit mer, och ibland mindre, nöjda med utfört arbete. Allt passar inte alla. Så ingen skugga på dig!
Och heller ingen skugga på Idyllen.
Tränaren har jag ingen aning om vem det är, och det struntar jag i. 

Instämmer med inlägg #42 !

Är det någon ( t ex Anette? ) som vet några resultat från Nossebro i helgen? Det har inte kommit ut några på SPA:s hemsida ännu.
Jag var där och tittade. Missade tyvärr 3-årstesten men såg en del av kvalitetsbedömningen. Åkte dock innan det slutade och har ingen aning om några resultat.
Det var endast 2 connemaror med på kval.bed. Jag såg endast Glaskopf Grey Joanna (e. Fredriksminde Hazy Marvel u. Glaskopf Grey Joan ) ett fint rastypiskt sto med mycket bra rörelser, ffa hennes trav! Hon fick 41 poäng exteriört, 8+8 i löshoppning och lyckades få en 8 för traven på gångartsprovet vilket var jättebra. Speciellt med tanke på att hon endast var riden och tränad i knappt 2 månader.
Gångartspoängen verkade överlag väldigt låga medan jag var kvar.
Den andra connemaran missade jag, vet inte hur det gick.
Bild på Glaskopf Grey Joanna, ryttare är Alexandra Börjesson

#44. Blads Connemaror fick gångarsutmärkelser. De är tre år båda två. Arda´s Irish Coffee vet jag tyvärr inget om.
Grey Joanna var jättefin och med tanke på att endast en 4-åring fick gångartsutmärkelse så var det verkligen ett kanonresultat. Gångartspoängen var väldigt låga hela dagen bland kvalitetsdeltagarna.
Min lilla Hedda fick gångartsutmärkelse bland treåringarna
, men missade hopputmärkelsen med ett enda futtigt poäng
.
Vårt andra sto är alldeles för klok för att vilja hoppa kl 7 på morgonen, så det resultatet har vi redan preskriberat ;)
Hur som helst så var det väldigt kul att vara med, det var första gången för mig, så mina ponnyer får väl betraktas som försökskaniner och jag är helnöjd :) Behöver få tag i en liten unge som kan rida henne till nästa år.

#44 Snygg ponny- trots knoppar…
Grattis till alla inblandade!
Verkar som det blivit en hel del utmärkelser enligt ridsports hemsida.

Lyckades dubbelposta det ovan….
# 45 Ardas Irish Coffee fick utmärkelse i hoppning.

Kul att det gick bra för connemarorna!
# 44 - Hon ser väldigt trevlig ut.
# 45 -Grattis! Vad roligt!
# 47 - Hur gick det för Hagalyckans hästar? jag tror jag missade något här…
# 50 Båda fick gångartsutmärkelse.

#47 Lördag kl 17.15 
# 52 Vilken underbar tidpunkt! 

#53 Japp!
Sovmorgon….
GRATTIS till alla fina ponnier som var med i Nossebro!!
Jätte roligt att få vara med och se alla vara så duktiga
på löshoppningen
Både 3-åringarna och 4-5 åringarna!!
Imponerad av hur de utvecklas i sin framårbjudning, hur de tar
för sig inne på banan, från 3-åring till 4-åring!
Enorm skillnad, underbart att se.
#55 Joanna är en riktig goding….. kom fram och la nästan huvuden i famnen på mig när jag gick förbi vid insläppet….
Alla connemarorna var fina, vilket självklart även gäller
för övriga deltagande ponnier!!
Fast man har ju dem man minns lite extra……

#55. Är det du som äger henne? Vad roligt att få se en syster på bild
. Hon ser jättefin ut! Jag fick ett foto på henne av Mistrals fd ägare från yngre dagar.
#58 Nej jag har bara connemaror, men hon finns på stuteriet där jag har mina damer inackorderade.

Nu är vi hemma igen! 
Penny var relativt gravid i dag också… ,men gjorde det hon skulle utan fadäser. 48 i gång och 45 i hopp. blev resultatet. 
Duktig Penny! Hur gick det för övriga connemaror? Hann du uppfatta det?
#60 Grattis till ett mycket bra resultat !!

#62 Tack! 
#61 Nej ,men inte så bra poängmässigt tror jag. Dom var 1,5 timme tidiga så det blev lite "drop-in" och ponnyerna gick ej i katalognummerordning. Vi hade startid 17.15 men då satt vi i bilen på väg hem 

Lofty Tiger Woods och Lofty Roberta gick Kvalitetsbedömning i Plönninge lördagen den 30/8.
Tiger skötte sig exemplariskt hela dagen trots meganervös matte vid gångartsprovet (jag som aldrig blir nervös annars
). 154 cm hög, 10-10 vet, 88787 = 38 p exteriört (traven var mitt eget fel, han rör sig mer än jag tror ioch gick och såsade helt), 888-8 i gångarter med mycket trevlig kritik och 7-6 i löshoppning vilket jag inte förstod alls, han fick dessutom bara hoppa strax över metern och sen var de nöjda. Jmf med treårs där han hoppade 115-120, på den höjden börjar han ju hoppa. Enda negativa kommentaren var "Önskas något starkare egen hoppvilja" resten var bara väldigt positivt och han hoppade helt felfritta alla rundor, kom rätt in osv osv. Men, allt är bedömning :)
Gångartsdiplom på honom med 8,27.
Lofty Roberta halkade in på ett bananskal, inte alls tänk hon skulle gå Kvalitets först men jag har ändå ridit henne i sommar. Även hon skötte sig väldigt bra. 10-10 vet, 99888 = 42 p exteriört (nu sprang jag som bara den med den lilla ponnyn
), 877-7 gångarter (trots megatrött häst och nu väldigt halt underlag som hon inte alls vågade länga på stackarn), 7-4 löshoppning med trött häst som vägrade endel men däremellan visade upp en väldigt fin teknik enl domaren. Kul 
Gångartdiplom på henne med, vet ej poäng dock.
Bifogar några bilder på Tiger om jag lyckas.

Jag kan inte bifoga bilder så ni får klistra in länkarna om ni vill se.
Trav ute:
http://i80.photobucket.com/albums/j178/bmwfia/Tiger%202008/kvaliten/DSC04111.jpg
Trav inne:
http://i80.photobucket.com/albums/j178/bmwfia/Tiger%202008/kvaliten/DSC04129.jpg
Som ni ser, ingen höjd ger inget hopp i Tiger:
http://i80.photobucket.com/albums/j178/bmwfia/Tiger%202008/kvaliten/DSC04158.jpg
Stillastående:
http://i80.photobucket.com/albums/j178/bmwfia/Tiger%202008/kvaliten/DSC04155.jpg

#65 Grattis!
Resultat finns på SCS hemsida!

#63 Nej det kan man verkligen säga. Domarna gillade inte vår Sweet alls och hon fick sin sämsta bedömning någonsin 
36p exteriört och 656 i galopp och hoppningen vilket alltså ger 42 gångartspoäng och 39 hoppoäng.
Vi tar det med en klackspark och kanske försöker vi oss på kvaliten nästa år istället om tid finns. Lite revansch sugna är vi allt 

#68 Trist. bara att ladda om till nästa år. Det var många ponnyer som fick relativt låga galoppbetyg. Personligen tror jag det berodde mkt på det djupa och lösa underlaget i framförallt hörnorna. Ponnyerna grävde ner sig o hamnade i framvikt.

#69 Ja men vi tar det med en klackspark och säger som #65 också. Utan att de höjer över metern så tycker inte Sweet att det är någon utmaning att hoppa och slänger sig lite oengagerat över hindren bara. Inte fick hon hoppa vare sig mycket eller högt heller. Vi visste ju att hon är sån så det tar vi inte så hårt, exteriören kändes ju tråkigare, men sånt är livet.
Vi hade även med oss två shetlandsponnyer. Vårt shettissto har gått på 41p flera gånger i år och hon blev också totalt nerklassad, fick 36p exteriört. Hon har aldrig tidigare varit i närheten av såna poäng utan har alla gånger i sitt liv utom EN gång gått på guld och den gång hon inte gjorde det fick hon 39p. Gissa om vi stod där med haksläpp när poängen lästes upp 
Shettis hingsten vi hade med fick 38p exteriört. Dagen efter (igår söndag alltså) gick han och blev godkänd avelshingst på 98788=40p
Bilden är på honom.

#70 Grattis till Shettishingsten. Han ser riktigt fin ut!
Upplevde också att det hoppades få språng på låg höjd. Det är väl bra på sätt och vis. Domaren letar ju efter ponnyer som tar sej ann uppgiften på fullt allvar oavsett höjd på hindren. Någon sådan ponny hade inte jag heller
Tar inte i när hindret ligger under metern…
Någon som vet hur det gick eller har resultat från Nybros treårstest samt kvalitetsbedömning, som gick av stapeln idag??
Resultaten finns redan på hemsidan - sydöstra Sveriges ponnyförening!
Okej…då får jag gå in där å kika! Tackar för tipset 
Hej på er Alla.
Nu är Treårs bedömningen över för oss på Idyllen.
Visade tre av ( våra ) ponnyer i dag + vår Grannes.
Connemaran Vanessa Broderick e: Coosheen Finbarr RC 99 u: Nelly Broderick RC 1097 ue: Lofty Roderic RC 74
99797 9=50p Gång 88 Hopp Så dubbel utmärkelse, det satt fint.
Visade ju även XL Broderick i Våras i Bollerup.
88777 9=46 88 Hopp
Visade även två egna NF ston.
I Quriosa 88888 7=47 88 Hopp
I Qackadua 99887 7=48 87 Hopp
Grannens NF sto.
Minna III 99877 8=48 88 Hopp
Ponnyerna skötte sig utmärkt.
Ha det gott.
MVH/Martin.

#75 Vilka kanonresultat!
Stort grattis till Idyllens stuteri samt Vanessas ägare/uppfödare!
Hälsn
Lotta
#65 Vilket bra resultat med "Tiger", 888 8 i gångarter är RIKTIGT bra!
#63 Nej, det var ju tyvärr ingen av Connemarorna som fick så bra poäng (förutom exteriörpoäng då) i Örebro och tyvärr inget gångarts- eller hoppdiplom:
Långarnö Penny: ext 99887, galopp: 7, hopp: 6-6
Stenbergs Sweetheart: ext: 88677, galopp: 6, hopp: 5-6
Silver Ghost: ext: 77877, galopp: 6, hopp: 6-7
Bäst resultat gjorde Emma Harmoni (russ), Miclas Cookie (NF) och Säby's Angelina (NF) som alla fick dubbeldiplom och alla hade fina poäng både exteriört, på gångarter och i hopp.
Igår hemkom vi från Nybro Avril & jag plus mina undervart snälla medhjälpare Madde, Hanna & Elisa samt pappa som agerade chafför, var en lång resa som tyvärr tog ut sin rätt lite på gångarterna (plus att ridhuset inte var det roligaste att rida i när man har en häst med lite avsaknad av motor). Däremot gjorde den lilla damen en strålande insatts på hoppningen och vi fyra som var mer in såg nog lite överflödiga efter som Avril sköter de mesta helt själv där. Poängraden slutade med
10 10 (vet) 88788 (exteriört, hade funnits mer att hämta men hon var spänd) 876-6 (gångarter, mycket nedrag på bristande bjudning tyvärr) samt 9-10(löshoppning, blev mycket beröm och gott omdöme här). Därmed slutade hon på 7,33 i dressyr och hela 9,16 i hoppning. En dag som var lite blandad med andra ord, men vi var mycket glad när vi åkte hem. Ett stort grattis till Kerstin Johansson, Bjennesby Stuteri som fött upp en så fin ponny:) / Hanna
#78 Vilka resultat, framförallt hoppningen! Har ngn fått högre i år? Det är en tuff prövning att göra kvalitetsbedömning, iom förberedelser, resa, nytt ställe och alla moment. Tycker ni gjorde en jättebra insats-GRATTIS till både dig och Kerstin. Hon är verkligen jättefin Avril! Lycka till i framtiden.

# 67
Tack :)

# 75
Grattis!
Jag tror det hänger mer på visare (och förberedelser) än vad många tror.

# 78
Vilka hoppoäng! Grattis!
Är Avril inhoppad under ryttare?

# 77
Tack du med :) 8:orna matchar ju varandra iaf, mycket mer vet jag inte om poäng under ryttare 
Grattis alla som är nöjda med sina resultat!

Treårstest och kvalitetstävlan i Sundsvall i helgen. Gräns Gwendolyn Surf fick 88888-7 hopp 7-7. Gräns Ronaldinho 78777-7 hopp 7-7. Gräns Kit-Kat 98787-7 hopp 7-8. Gräns Tabasco 88888. Hoppning 7-8. Uppsuttna gångarter 7-8-8, 8 för utvecklingsbarhet och biljett till finalen. För den bekväme Gräns White Chokolate såg det mörkt ut ett tag. Först när man höjde vaknade han till. Domaren skrek: NU börjar det likna nåt i högtalararen. Choko blev nog upplivad av det, för plötsligt hoppade han med liv och lust, och belönades med 9-9 och finalbiljett hopp med 8,92. Exteriört fick han 88787. Gångartsmässigt var han för dagen en smärre katastof 666-6, men så blir det ju ibland. Tre utmärkelser av fem är inte illa, men jag tror att de grämer sig över att de klantade sig (deras egna ord!) med "Katten" i löshoppningen. Hon är bättre än vad sifforna visar.
På bilden softar Choko med sin (halv)syrra veckan innan…
#82 Tackar tackar:) Ja Avril är inhoppad under ryttare och har varit iväg och hoppat en 70 cm bana felfritt ute på träningstävling, så hon är ju hoppad på den höjd hon ska gå. Däremot är hon ju bara riden 4.5 månad och inte inhoppad sedan innan, därför vet jag ju inte 100 hur hon kommer funka i finalen. Men hon är ju väl värd att visa med sina löshoppningspoäng.
//Hanna

#86 Ser fint ut på bild i alla fall.
Lycka till alla som ska till finalen!
Många brukar klaga på störande omgivning när deras häst visats men ibland är det tydligen det man ska ha? White Chocolate kommer m a o hoppa kanon på en stimmig tävlingsbana! 
Men vad gjorde ni ända uppe i Sundsvall?
Finns det inget närmare?

#88 Mja, med bekväm menar jag mera att inte anstränga sig i onödan. Choko är rätt säker på löshoppningsbiten. Han vet precis vad han ska göra, men tycker inte att låga hinder är inspirerande. Därför passar han på att vila sig lite tills hindren blir högre. Mig veterligen har han inte hoppat under ryttare i ridhus ännu (han ska få följa med Roeson på torsdag). Han är inte mycket hoppad under ryttare över huvud taget, bortsett från ute i skog och mark och något enstaka skutt över bommar på ridbanan. Han skulle säkert klara en LD/LC på ridbanan hemma i morgon dag, men hur det blir på en en stimmig tävlingsbana i främmande miljö återstår att se. Choko är en cool kille, men han är också en helt vanlig unghäst. Som kan bli osäker inför ovana situationer…

#88. Jag tror det helt enkelt hade med datumet att göra. Det var Nybro/Sundsvall som var aktuellt, och då tyckte Sigrid att det var smidigare att åka till Sundsvall..

#91 Vad är detta!? Vi är glada om vi slipper liknande inlägg på detta forum. Har du ngt otalt med Linda tycker jag du ska ta det privat och inte här Tack! 
#92 håller med dig Lotta !

# 92 och 93 Håller med! Diskussioner och olika åsikter är givande, men aldrig personliga påhopp. Sånt får man ta privat!
Citat från #26 "Men jag kan inte förstå hur du kan ( skylla ) ett misslyckande på en tränare som du varit hos en gång??"
Jag råkade ut för en liknande händelse med en unghäst för ett antal år sedan, en welsh D-ponny, under en löshoppningsträning. Ledaren / tränaren gick på honom precis i upphoppet så han tappade balans och fokus och kraschade. Han gick inte att löshoppa mer i ridhus men alldeles utmärkt hemma på ridbanan. Under ryttare var det inga problem och jag startade honom i både hoppning och dressyr innan han såldes, han gick senare SM i dressyr *stolt gammelmatte*
Trist att några otrevliga (inlägg) smugit sig in i detta, vanligen, så genomtrevliga forum.