Hur långt räcker betet?
Vilka av er har hästarna fortfarande på fullt bete, dvs behöver inte ens stödutfodra?
Vi har tagit hem hästarna för tre veckor sedan och nu får de sedan några dagar lite hö (bara ett kilo per ponny) tre gånger om dagen, men det är först nu de börjar bli riktigt intresserade. I vinterhagen har då betet nästan tagit slut och någon synlig återväxt finns det inte. Rebecca får ibland gå ut på extra bete och så får hon kraftfoder. Hon ser ut att ha bra hull ännu, men vi får ju se upp eftersom hon är dräktig.
Här i klimatzon 1 har vi släppt hästarna med korna på en återväxt förra helgen. Dom har blivit märkbart trinda och ikväll när jag tog in dem pga regn o halvstorm slötuggade dom bara lite på vårt finfinaste hö… klart mätta & belåtna. Gräsmattan bör klippas igen, så det växer fortfarande!

Här har vi oxå fördelen att kunna nyttja mjölkkornas bete ( parasitfritt ! ) på hösten & ännu äter mina hästar enbart gräs. De fick i Sept. komma ut på mjölkkornas sommarbete & är nu bra runda/tjocka i hullet. Har provat & lagt ut hö ett par gånger, men de är inte intresserade ännu.
( Hästarna är ett dräktigt äldre sto med föl vid sidan & ett dräktigt äldre sto utan föl vid sidan )
Här blir det me´gräsmatteklipning idag !
Min har ju stödfodrats hela sommaren men hennes kompis har klarat sig fintint och hade nog gjort det ett tag till men vi bytte stall förra veckan = inget bete.

Stödfodra fick jag göra i juni pga av torkan som var då. Mina hästar har gått ute dygnet runt hela hösten utan stödfodring. Dom kommer hem för vintern i kväll. Vädret ska bli ostadigare och så ska dom vaccineras, chipas osv . Här är det nytt rekord i betesgång. 9 maj -19 oktober. Förra året stallade jag in 10 oktober. Dom är alla runda och fina. Så här såg det ut i hagen för en vecka sedan 

#4 Vacker bild. Den andas sommar. Vem är närmast kameran?

#5 Långarnö Decibel f-07 e.Dexter Leam Pondi u. Innellan Alice
Bakom från vänter: L. Penny, Ciao Bellissima, Innellan Peace
Mina två herrar går ute fortfarande och äter än så länge enbart gräs som grovfoder, men de får kraftfoder dagligen för att tillgodose behovet av vitaminer+mineraler mm. De rids båda två så det känns tryggt att stöta till och veta att de får i sig det de behöver! Börjar även sätta vinterpäls och de kan var lite "griniga" då…kanske fler som upplever det så?

Vi har tatt ut unghestene fra sommerbeitet og over på vinterbeitet, dvs jorder hvor det er sådd ryegrass som gjennlegg. De eldre hestene er fremdeles på sommerbeitet, de er trill runde til tross for at det ikke ser ut til å være mye mat igjen.. Yme (hingsten) får høy og kraftfôr, men han går i en stor paddock med lite gras. Han får komme inn hvis det regner.
Men de som leier stallplass hos oss, har hatt sine hester inne i omlag to måneder
#4 Fantastiskt fint bete för att vara 19 oktober. Ändå är det inte långt mellan Gävle och Enköping. Här vill jag påstå att det inte finns återväxt, men att det går bra att släppa på sådant som inte betats sedan senare delen av september, då det fortfarande var återväxt.

Mina ungston går fortfarande kvar på sommarbetet. Rekordet var för några år sedan då jag hade kvar unghästar ute till november utan stödfodring. Näringen försvinner ju så här års, men det kan vara bra att vänta tills vissa feta ungston börjar gå ned lite i vikt eftersom de går från sommarbete till fri tillgång på hösilage på vintern. Unghingstarna tappar mycket tidigare än stona och de blir aldrig lika feta under sommaren eftersom de faktiskt inte tillbringar all tid med huvudet i backen, så de får alltid komma hem mycket tidigare för stödfodring.
belli o atom går fortfarande på bete o gör ett tag till men där mitt shettis sto o föl står fodrar vi med hö..

Vi tog bort grabbarna (två åringar och en tvååring) från betet för knappt två veckor sedan, men enbart för att de gick på en vall som började bli söndertrampad. De hade gott klarat sig ett tag till där annars, fanns gott om mat och de var/är runda och fina.