Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettgod-morgon
Läst 959 ggr
Nyvreten
0

Godmorgon 19 /10

Nyss inkommen från mina kor, har ätit frukost & tänkte nu gå & ´knoppa´ett par timmar igen. Annars står  på dagens schema, matlagning, skjutsa dotter, städa , seminera 2 kvigor , betala räkningar & löner + de det vanliga eftermiddagspasset hos korna.

Gräsmattan hade sonen lovat klippa men det ser ut att börja regna här nu , så får se hur det blir med det Obestämd

lil-sis
0

Morning morning. Blev precis uppringd från stallet (lite hjärtsnörp får man alltid) men de ville bara meddela att de släpper ihop min lilla dam med den äldre herren som står tvärs över gången. Det blir nog bra :) Hoppas han vill leka också. Synd att jag inte visste det igår bara, hade varit roligt att se. Tar en halvtimme att klä på sig och gå dit och då är ju det "roliga" redan över.

Planen för resten av dagen är huvudsak sängen och så sen i em en promenad i skogen med Räkan.

RC71
0

Strålande sol här. Ska köra in lite rundbalshalm och bädda upp alla boxar till i kväll . Nattens utlovade regn verkar ha uteblivit. Skönt det.  Var uppe halv 5 och då var det uppehåll.

Godmorgon från

Lotta

monsterpony
0

Regn i natt, så katten blev utsläppt och senare faktiskt även insläppt. I vanliga fall är det endast ett utsläpp som gäller, men det regnade så att vi gjorde ett undantag. Katten hade det nog inte gott någon nöd på ute heller för hon var kruttorr när hon kom in…

Nu är det strålande sol och fint. Det får nog bli en liten cykelrunda som helgens motion. I övrigt bakas det bröd och jag ska ta itu med högen tråkpapper och sätta in kort i album.

Murgard
0

Vacker, men något blåsig söndag.  Passar på med utomhusarbete, men måste nog motionera dammsugaren lite också.

Pojkarna verkar trivas alldeles ypperligt i sina stora boxar. Har anlagt en tjock halmbädd med 1 dm torrt sågspån i botten. Det nya stallet är oisolerat, men det är timmerväggar. (Ytterväggarna ska isoleras under hösten) Ska se om jag får en fungerande permanentbädd, där jag endast lyfter ut högarna varje dag. 

De kvällar pojkarna kommer in blöta ska jag lägga ett absorberande täcke på dom så de någorlunda snabbt torkar.

Divan, som rids, har täcke vid otjänligt väder. Köpte ett fleecefodrat regntäcke med stjärnor på,från Börjes. Det passar helt perfekt, och är sådar lagom vid höstregn och snöglopp (som väntar oss). Går upp en bit på halsen också. Hon är SÅ fin i det. Kan rekommenderas.

Maria-Kavat
0

Härlig höstdag här! Har förmånen å få mkt hjälp av min kusin me hästarna, så idag är en hästfri dag. Skönt-då kan man ägna dagen åt att slappa här hemma med den lille. Letar efter en ny medryttare till min ena kuse och hoppas en tjej i stallet är sugen på att ta sig an honom. Fungerade inte me förra tjejen, tyckte inte det fungerade varken me ridningen eller det sociala. Min lille häst verkade inte må så bra…han kräver mkt kärlek och pyssel, det gav hon homom inte utan var mest inriktad på att rida. Då blev det tack och hej då! Känns mkt bättre nu, jag är noga med att bägge mina hästar ska må bra och känna sig älskade…men vem är inte detFlört

tjoffsan
0

Här har det har varit en blåsig men härlig höstdag. Tvåårs-ponnyn har gått en promenad med sadel och träns på och fölungen har provat på att ledas ut från stallet bort från mamman utan några invändningar. Hade egentligen tänkt prova att sitta på tvååringen idag men medhjälparen hade jouren och fick rycka in så det blev inte av. Kanske blir det nästa helg, eller så får det vara till våren.

lil-sis
0

Har varit ute på promenad nu :) Räkan verkar gilla sin nya kompis iaf :) De stod inte vid varandra vid intaget men hon pussar gärna på honom över boxdörren :)

Vi var ute en timme ungefär, skogspromenad. Lite long-rein stuk på det hela. Kollade även att styrning och trav sitter och det gör det :)

Sen innan jag gick så kollade jag de andras foderstater, det finns bara en häst i stallet som äter mer mat än min Förvånad Frågan är då om hon äter extremt mkt eller de lite?

AKWIK
0

Godkväll och adjö!

Jag måste logga ur nu eftersom sonen har bjudit flickvännen på middag här hemma. Ettårsdag ska firas. SkrattandeKyss Och jag får inte vara med då. Rynkar på näsanSkrattande

Får åka till Mackedonken för mat och sedan besöka en kamrat.

ambo
0

gokväll….mkt kort rapport:

Jag träffa Carduus Skrattande och Storm, måste va lite connemarigFlört

vi glömde ridstövlarna och fick åka tillbaks typ en halvtimmes körningRynkar på näsanhar aldrig hänt förr (mkt dålig stämning i bilen!)

maja nästan glömde banan 1a klassen o fick dålig tid trots dubbelnolla

maja nästan glömde banan 2a klassen o trodde 9an ingick i grunden (hon hade därför ej alzheimer carduus o glömde ej stoppet på 2a hindret…)

ambo stoppa i lättb + 5 på andra, mkt låg fart han lite dog/stog emot vi vet ej..

majas kontenta var att det var inte så mkt svårare banor men däremot var alla ryttare o hästar bättre..och äldre! ej att förglömma..

ja, all vår början bliver svår men jag tkr det är ett bra facit me ena klassen nolla och andra ett stopp.

lite har jag kommit fram till att det är bäst när vi är själva o ej har medföljande övernattande kompis..koncentration osv

Nu har vi en trä'ning 2 dgr för landslagstränaren Niclas Jonson o sen en Lätt c o Lätt B regional Heby i november. Vi kommer hålla oss i de klasserna o vänta till framivår-försommar tror jag me Lätt A. Vi får se.

Ja, den korta rapporten blev rätt lå¨ng…

ambo
0

vill tillägga att det där me banan dvs glömma den har aldrig heller hänt förr.. det var mkt idag som gick snett'

glömde att jag tappa plånboken i gräset bakom transporten när vi skulle köra hem..en snäll transportgranne kom me den precis när vi skulle köra..

MrsM
0

#10 Du e säker på att du inte la´hästpasset på hjulhuset till transporten och körde iväg? Det enda som saknas i din berättelse, vilken dag.. Puh. Bättre lycka nästa gång.

ambo
0

Skrattande eller hur! där låg min lina som jag alltid linar upp ponnyn me…dock inlagd till sist kors i taket

MrsM
0

#12 Har hört en massa olika tingestar som flugit sin kos från trailerhjulhus, särskilt vid hemfärd efter dålig dag som inkluderat lastningsproblemFörvånadFoten i munnen. En klassiker. Kanske ämne för en särskild tråd?Skrattande

Dyblygiad
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Medan jag sov så har äldsta dottern varit med Pimpan på Hubertusjakt. Jag är så glad över att vi köpte denna underbara lilla ponny. Vilket jobbhon gjort med dotterns självförtroende.

Dyblygiad
0

Delar av fältet

Dyblygiad
0

Så liten bland de andra stora…..

rc715
0

#14 Vilka härliga bilder, man blir riktit ridsugen.

Jag tillbringar just nu mina dagar i sängen efter att ha opererat diskbråck i fredags. Kommer inte att få rida förräns om fyra låååånga veckor. Idag är första dagen jag kan sitta så nu kan jag äntligen få roa mig med datorn iallafall…

walsan
0

#17 Vad skönt att ha det gjort. Nu är det bara bättre och bättre får vi hoppas! Lycka till!

Akerberg
0

God Kväll

Jättefint väder har vi haft idag =D Var ute en runda med Kreles förut, han skötte sig bra =)  Annars har det inte hänt mycket idag.

Igår red jag också en sväng, började inte så bra när han skyggade lite för en grej hos en granne o klev rakt in i staketet på andra sidan vägen. Han såg det inte och fattade ingenting stackarn! En enda tunn orange tråd på ca 70-80 cm höjd. Jag såg den o försökte styra undan, men han är väldigt svårstyrd i början av turerna eftersom han går så sakta så han knappt har styrfart =S Tråden gick av efter ett tag iaf (han fortsatte att gå mot trådhållet) och då drog han i galopp över gärdet o jag tappade en stigbygel o höll på att flyga av men han tänka att fy 17 för att trilla av i den här farten o ha en lös hingst till på köpet! så jag hittade ballansen igen o satt kvar och fick stopp på honom ganska fort efter det.  Tur att hästarna inte gick i just den hagen utan i nästa (nära att han tog den tråden också, men såg den i tid o svängde) Sen vågade han inte gå ut på vägen igen, utan grannen som kom ut precis då fick leda honom förbi.

Murgard
0

#16 Jättefina bilder. Ni har verkligen funnit en fin ponny!

Planen var att gå till sängs riktigt tidigt ikväll. Tog en tur med hundarna (efter ett mycket trevligt telefonsamtal) Glad, väl hemma skulle vi bara leda in hästarna ; allt var klart. 

Släppte vovvarna .. som genast noterade RÄVEN som tydligen befann sig för nära. Ella var borta 15-20 min innan hon återvände. Dallas och gråhunden Tillie förblev borta.  Maken gick upp i vår skogsbacke och sökte i mörkret - då återkom Dallas. Tillie dröjde ännu något. Skrikandes

Nåja, nu är alla där dom ska vara, men tidig kväller blev det ej…

Carduus
0

#16 Härliga bilder, ser underbart ut!

#10 Blev fler och fler under dagen som glömde banan. Tror det var för att banorna var så lika och tävlingarna blev så långdragna att ryttarna rörde ihop det hela…

ambo
0

#21 trösterikt! majas tränare tyckte det var jätteduktigt av dem att dubbelnolla ena klassen o bara få ett stopp i nya svårare klassen. Det var det också!