Slieve Dara!?
Hej alla Connemara kunniga!
Jag är själv russuppfödare men sneglar väldigt mycket på connemaran. Min mamma hade connemaror när hon var yngre (på 70-80-talet) och då framförallt avkommor efter Slieve Dara. Jag har tänkt att om jag ska skaffa mig en en större ponny igen så skulle det vara roligt att ha en med liknande stam. Mammas älskling hette Star Holiday och var efter just Slieve Dara och undan Autumn Holiday, vet ni om det finns några godkända söner / sönsöner etc. efter S.D. som verkar i aveln nu? Eller någon ättling efter Hollie? Om det finns det så kanske ni vet vart man skulle kunna köpa sig ett stoföl med den stammen!? Eller kanske få hälsa på en släkting till mammas favvisar, om inte annat tror jag min mamma skulle uppskatta informationen!
Tack på förhand!
Kristin på Lakbäckens Stuteri

Brantshammar June som är halvsyster till Star Holiday är mor Brantshammar Julie som är mor till de godkända hingstarna Janus, Rolls Royce och Juno Rory. Rolls Royce togs ur aveln i år, Janus står fn på Irland. June är även mor till godkända hingsten Brantshammar Julius, men efter honom finns inga godkända hingstar, vet inte hur det är med stona efter honom (om de lämnat någon godkänd) det överlåter jag till någon annan att reda ut
tips, www.aramennoc.se

Brantshammar Julius exporterades ju sedermera till Finland, och det finns sådär två-tre ston som verkat i aveln de senaste åren (hunnit bli ganska gamla nu). En av dom har lämnat en godkänd son, Cleos Antonius - han har lämnat tre renrasiga föl i år (sina första) och tydligen betäckt tre connemaraston den här sommaren.
En kuriositet är att Brantshammar Julius också har en connemarason i Estland som verkar i ridponnyavel - V.V. Huck Finn. Han har dock aldrig blivit belönad mer än brons i utställning (6-6-6-7-6=31p som 3-åring), men har har lämnat en massa avkommor speciellt med inhemska estniska ston.

Finns också en svensk ponny som heter Holiday Poetry född 2003 som är ganska nära släkt från mors sida - mormors mor är Autumn Holiday, mormors far Brantshammar Julius och därmed mormors farfar Slieve Dara. Vet någon var hon finns?
#0 Åh vad du verkar klok!
Connemaror och russ trivs nog säkert bra ihop.
Kollade lite på stammen du önskade och upptäckte att Arizonas 3-åriga "nanny" är dotterdotters dotterdotters dotter till Autumn Holiday. Obruten släkt på mödernet. 
Slieve Dara är mormors morfar och hans egen far Mac Dara är morfars morfar!
Är till salu
, men ännu ej annonserad.
Hon är inte min, men PM:a mig om du vill veta mer. 

Å vad kul att höra att släkten lever vidare. Jag hade nog räknat med det eftersom både Slieve Dara och Autumn Holiday var mycket tilltalande extriört och mentalt (tycker jag iaf)
.
Tack för era ansträngningar!!
Hittar ni något mer så skriv en rad det är mycket uppskattat!!!!