Språkförbistring...
… eller kanske språkfnissning?
Hört i kön på Gyllene Måsen (Mc Donalds) vid lunchtid idag: Dansk dam som först vägrade acceptera att frukostmenyn bara serverades till klocken ti på förmiddagen och sedan uppgivet förklarade det för sina gruppresekamrater. Förvåningen i sällskapet var stor och äkta.

. Så tokigt det kan bli! Fler som har lite språkfniss att pigga upp oss med?
Att man, när man kommer till Köpenhamn på semester, inte ska hoppa in i en taxi och be chauffören om att bli körd till ett roligt ställe. Man kan hamna vid en kyrkogård. 
(Inte självupplevt)

Man skall tydligen inte be dem "knäppa" kort heller… det har samma betydelse som fuck (ursäkta språket).
Enligt två danskar som gick samma PU kurs som mig.
Just det, kudde byter fitta enligt samma danskar. Som blev mycket förbryllade när de skulle ha med sig egen kudde till internatet på skolan, skall kanske tilläggas att de var killar… 

Enligt uppgift serveras aldrig Loka-vatten när det kommer finnar på stadsbesök. Lokakuu är månaden oktober, men ordagrant betyder det tydligen ungefär månaden med snösörja (av det smusiga slaget). Loka-vatten skulle bli smutsigt, sörjigt vatten…
Hm, jag insåg just att det finns folk här som är experter på finska…
Ni får rätta mig om jag har fel…
#2 aj, kudde betyder faktisk inget pa danska, men killarna hade kanske redan tanken inriktad pa roliga missforstaenden… Pa danska kan man saga kusse, det ar ju i alla fall likt kudde till en viss grad. Men betyder alltsa inte kudde utan fitta
(Men anvanda inte detta ordet, det ar ratt fult att saga pa danska)

#3 loka = smuts, så du hade helt rätt 
Jag skrev en artikel om rovfiske på svenska en gång, men lyckades felstava det viktigaste ordet - rövfiske. Tack och lov så var det nån som korrläste artikeln innan den publicerades 

#5 Hoppsan! 
#0 jag fattar inte riktigt felet. Är frukost något annat på danska?

Inte direkt språkförbistring, men på en studiedag på jobbet för ett tag sen var det en dam som skulle berätta om triagemodellen på St Görans akutmottagning. När hon presenterade sig fick de flesta av oss kämpa för att inte få ett mycket olämpligt fnissanfall. Dra ihop för -och efternamn på Ann Alhlqvist så förstår ni…
Frukost på danska = lunch på svenska
Frukost på svenska = morgenmad på danska.
(När jag var på connemarafestivalen i Roskilde första ggn var jag helt fascinerad av att man enligt skylt i serveringen sålde snapsar "til frukost"…
)
Fick ett språkfniss från sonen nu ikväll:
Det var svensken som på knagglig engelska skulle öppna en teknikmässa: "you are all very welcome to this technical mess".

#8 Det påminner mig om den norske fysikern Sørås. Tänk när han ska hålla föredra och presenteras av en engelsman…
#9 Aha! 
# Eller f d svenske ministern Sten Andersson som skulle vara värd för en stor diplomatisk middag i Kina och när middagen var uppäten så reste han sig och sa:
"Now it is time to break the table!" Kineserna lyfte förvånat på ögonbrynen - Dessa vikingar från Sverige. Vad ska de nu hitta på?
För den som inte visste det säger/sa folk Anderssons kretsar ibland att "det är dags att bryta taffeln" när man avser resa sig från bordet.
#13 brukar min pappa säga..bryta taffeln alltså

I andra kulturer blir uttryck som "kasta ett getöga" tämligen absurda vid direktöversättning…
"Pula" på norska lär visst vara lite genant. Eller vad säger Sixi-folket?
När norrmannen frågar i telefon vad du håller på med, bör du inte svara "ja, vi håller på och pular lite härhemma"
….
#16 Javisst ja! Det ordet lärde jag mig att inte använda när jag jobbade med norrmän. 
När "mitt" företag för några år sedan blev uppköpt av ett stort amerikanskt bolag sattes samma automatiska kontroll på våra svenska mail som deras. Alla mail som innehöll olämpliga ord stoppades. Efter mycket arbete och bryderi för oss och våra kunder uppdagades detta och förklarade varför bl a alla mail som innehöll ordet slut aldrig kom fram!
Till saken hör att de flesta mail handlade just om slut-datum, projekt-slut, etc..
Man undrar ju om de engelsktalande ansvariga trodde att vi skrev på engelska till våra svenska kunder? 

hadde nok tenkt at du var litt vel fritt talende da
og nå svensker spør: "skal vi ta en bæsj/bers/besj?"/"skal vi gå å bæsje/berse/besje?"
uskikker på hvordan dere staver det, men for oss nordmenn høres det ut som bæsj…
en normann trodde en gang at kalsonger (usikker på stavelse her oxo..) var svenskt for calzone..

"en normann trodde en gang at kalsonger (usikker på stavelse her oxo..) var svenskt for calzone..
" jeg har en viss følelse for at denne normannen var deg?
Kinesisk resturang;
En man ber om "kaffe på maten"
Servitrisen i fallsett "kaffe på maaaaaten?!"
Hon trodde att han ville ha kaffe hällt över maten.. Hade så roligt när jag läste era historier så jag var tvungen att delta med något :)

Dagens skratt!
Nu blåser vi liv i tråden.
Det var det svenska paret på besök i fina porslinsbutiken i Köpenhamn, där frun ivrigt vurmade för en soppterrin i Kongelig Dansk serien.
"Nehej, sa mannen bestämt. "Den är för dyr!"
Expediten såg lätt chockad ut. "Nej, den er ikke for dyr, den er for mensker".