Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: allmänt
Läst 1310 ggr
Murgard
0

Godmorgon 28/10 -08

Ser ut att bli en rätt fin höstdag, men det kan snabbt förändras.

Hästar ska strax få frukost och gå ut, ska försöka hinna med att mocka åt hingstarna också.

Jobb några timmar innan det är dags för kastration kl. 10..  håll gärna nån tumme!

Ha en bra dag , såhär i slutet av oktober.

hllw
0

God morgon!

Tillbaka efter morgonsysslor i stallet. Idag står tentaplugg (byggnadsinstallationer) och hundpassning på schemat fram till 17. Förhoppningsvis hinner jag en ridtur ikväll på Gondor, nyklippt = många krumsprång:/

Beställda prylar igår från shop4riders, någon som handlat från dem? Tyckte det var underligt att de inte angav något telefonnummer på hemsidan, men å andra sidan kunde man betala på faktura, så det känns ganska riskfritt.

Trevlig tisdag!

ambo
0

gomorrn

vi ska åka me ponny till djurgårn där maja ska rida ut me gammal kompis därifrån. en utflykt helt enkelt Glad har gjort varm choklad i massor

härligt rida på djurgårdens ridvägar blir lite avis faktiskt, mina gamla domäner också!

Murgard
0

#1 Kul med nya saker till hästarna! Vad behövde ni? 

Vi köpte ett fint fleecefodrat regntäcke på Gekås i helgen, med regndroppsmönster. Bommullsgrimskaft i två blå nyanser och några piggskrapor. 

#2 Så mysigt det låter! Kul att göra något med barnen på loven! Bäst att passa på medan dom fortfarande har lov. Flört

monsterpony
0

Goder morgon!

Härligt med vintertid och lite ljust under morgonens joggingrunda. Såg två superfina steglitser och en fin fasanhöna, så några naturupplevelser blev det också.

Jobb hela dagen även idag, men förmodligen sushi till middag i kväll. Mums!

AKWIK
0

Strålande solig morgon! Frost i natt på hustak och norrlägen.

Jag ska ner till apoteket och köpa Tokosel till hästarna och medicin til mig själv. Men måste ju vänta tills de öppnar kl 10. Är inte det sent för ett Apotek? Klädaffärer etc kan ju öppna sent på dagen, men medicinaffärer? Nej, som jag tidigare skrivit här så hoppas jag att monopolet avskaffas snart.

Hästarna tänkte jag besöka ikväll.

Ha en bra dag alla! Glad

[baffinbay]
0

#1 Det kan ju vara så att de spar in pengar på att inte ha kundservice via telefon. CDON.com har så iallafall :) Spännande med nya prylar till hästarna! Jag köpte ett par fulsnygga ridbyxor på Gekås, ska invigas snarast…

#3 Stackars Fendus, har tänkt på honom hela morgonen =/

Akerberg
0

God dag

Jobbat klart med det jag smet ifrån igår, tog 3 timmar! Så hade inte blivit klar igår ändå…  Började dock morgonen på ett annat ställe, för att I Svensson inte skulle få en ny anledning att gnälla … Sen när lgh var klar fortsatte jag med en trappa, fast gjorde bara halva, för de grejar med stammarna där så det var så mycket spring i trappan så det var ingen idé.

Har stoppat i en maskin tvätt precis. Varför tvättar man inte direkt efter att man använt grejerna när man var ute med hästen sist…?

Ska uppdatera lite hemsida nu tänkte jag, har samlats mycket på hög! och sen ska jag sy en nattmössa till mig och en till Snörpa till maskeraden på fredag…

Murgard
0

Hingst nr 2 kastrerad och klar. Det droppar lite från honom, så jag får hålla koll under eftermiddagen.  Skönt att ha det gjort, i alla fall!

hllw
0

#3 Framförallt täcken, de reade ut sådanna till halva priset! I vår valackhage får täckena inte vara ifred, så de förbrukas på löpande bandRynkar på näsan (varför heter denna smily "Rynkar på näsan"?)

Att det droppar blod är väll bra?

Murgard
0

# 9 Det beror på hur mycket som droppar. Aningens för mycket på den ena den första timmen , men nu ser det bättre ut. Har släppt ut dem i varsin hage vilket dom blev rätt nöjda med. Dom kanske inte ska härja alltför mycket med varandra den första tiden efter ingrepp. Det var ca 10 år sedan vi skar två hingstar samtidigt.

RC71
0

#10 Sist det kastrerades lät vi tängerna sitta extra länge. Betydligt mindre blod på benen…Glad Ett tips är att smörja in gossarna med parrafinolja. Då fastnar inte kletet på benen Glad

Murgard
0

#11 Tängerna fick sitta exta länge här också Obestämd, men dn ena sidan på ena ponnyn tog lite tid på sig att sluta blöda.

Men du, brukar du släppa ihop de nykastrerade dagen därpå, eller får de stå i enskild hage ett tag?

Det är ungefär vart 8-10 år jag har mera än en "till rakning" så jag minns inte så väl hur jag gjorde.

Dyblygiad
0

Mina barn har en otroligt tråkig vecka, vilket barn kan behöva för att ladda batterierna. Jag jobbar hela veckan och vakar av först på lördag. Jag sover till 16 varje dag, minstingen är på dagis medan storasystrarna har lillebror hemma fram till 14 då han lastas av till fritis medan tjejerna åker till stallet för ridning o mockning samt ta in dem.

På söndag ska vi på kaninutställning igen.

Apropå monopol på apoteket så anser jag att det är ett bra system. Visst kan man sälja alvedon och annat smått i affärer men tänk så bra att det finns en instans som har allt. Har inte den lokala affären det hemma  så går det fort att få hem. Systemet med att läkarna kan ringa/maila in recept är super, då kan man gå till vilken apotek som helst! Förhoppningsvis kan man även ha lite koll på hur mkt smärtstillande som skrivs ut av vissa läkare till enskild patient. Däremot kan jag hålla med om att det är irriterande att de inte öppnar förrän 10. Förvånad

lil-sis
0

Idag har jag kört Näbbmus, sen "kortvagn" på 14m (det är lite knepigt inne i stan) och sen 18m ledbuss. Fin variation :)

Imorgon har vi visst linjeprov *panik*

Ska kvällsfodra om en stund.

AKWIK
0

Tyvärr så har inte medicinaffärerna med ensamrätt allt!!! När jag akut behövde medicin till dräktiga Dimona fanns det inte på något apotek i hela kommunen! -"Det är så liten efterfrågan!" var förklaringen. Så de har bara hemma det som efterfrågas mest, och ingen annan får tillhandahålla det heller! Skrikandes

Ska Apoteket ha monopol så bör de väl vara skyldiga att ha hemma ett visst sortiment också. I mitt fall fanns inget likvärdigt att ge. Hade jag varit apotekare och fick tillstånd att ha ett apotek så skulle jag veta om att det på våren är vanligt med både fång och födslar bland hästar och se till att ha ett litet lager av sådant som efterfrågas just då.

Jag kan faktiskt inte se någonting i det du skriver ovan som inte skulle fungera även med privata apotek!

RC71
0

#12 Föds inte så många gossar på denna gård och hitills inte två samma år.. Men motion behövs ju i detta läge, så förhoppningsvis motionerar dom  varandra så du slipper hjälpa till med det  Glad Hade jag haft två hade jag släppt dom tillsammans-som svar på din fråga Glad

Murgard
0

#16 Har du tur, eller tur???

RC71
0

#17 Mkt tur- ja! Glad

Murgard
0

# 18 Blir det bara hingstar över till utomstående stoägare..Obestämd?? eller finns det ett och annat sto över till dem med?

Just ja, såg i helgen två näpna (läs vackra) rörliga små flickor som var tillverkade hos dig!

AKWIK
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#19 Man får ju vara tydlig med beställningen när man kör sitt sto till RC71!

Hälsningar från en som beställde skimmelstoföl. Skrattande

RC71
0

Skrattandesom sagt- tydliga beställningar bara! Men dessvärre tar jag inga reklamationer Cool

AKWIK
0

#21 Har glömt vad jag beställde i år? Obestämd Kommer du ihåg?

RC71
0

#22 Ett föl Glad Någon mer ingående önskan hörde jag aldrig.

Murgard
0

#20 Och ett sådant fint stoföl du fick,dessutom! Kyss

#21 Skulle tro att det där med reklammation aldrig någonsin blir aktuellt. Så snart man har sett framhovarna är man såld!!Glad

RC71
0

#24 Nä, eftersom jag redan vid tillverkningen klargjort att ångervecka inte gäller.. Cool

Murgard
0

#25 Kommer Cedrick att vara hemma på station i vår?

RC71
0

#26 Vet ej i nuläge. Troligen, men ej 100% säker.

AKWIK
0

#23 Nej, just det, så var det! Bara det blir ett friskt föl är jag glad! Glad

Murgard
0

#27  Det får vi väl veta när det är klart?! Glad

RC71
0

#29 Jodå

GE
0

#1 Köpte du något av av täckena?

hllw
0

#31 Yes, beställde ett av varje (av dem som var på rea). Har inte fått dem än så har ingen utvärdering att komma med.