Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: allmänt
Läst 3922 ggr
GamlaSvarten
1

Gillar hästar majs?

Är det någon som testat majs till hästar? Anledningen till frågan är att en granne odlar majs till sina kossor och efter årets skörd finns det gott om rester på åkern. Mine snåle (ekonomisk heter det) man tyckte att det kan väl häatarna också käka. men jag är inte lika övertygad - majs ingår visst i någon müsli, men bara rätt opp och ner? När jag var mycket ung på 60-talet läste jag i en bok att "hästar blir dumma av majs" - om det stämmer vet jag inte. Men dottern tyckte inte ens att vi skulle prova, hon menade att husets minsta (läs lägsta) ponny är tillräckligt korkad ändå…

[baffinbay]
0

Min tävlingsponny åt något slags specialfoder "low fat high energy" som blandannat innehöll just majs men jag har ingen aning om hur enbart majs fungerar som fodermedel för häst.

Skrattade gott när jag läste din sista mening: "Men dottern tyckte inte ens att vi skulle prova, hon menade att husets minsta (läs lägsta) ponny är tillräckligt korkad ändå…"

Tycker att ponnyer tenderar att vara smartare än stora hästar jag, men det kanske bara gäller när de ska ha tag på mat ;)

SigneK
0

Ja det ingår som "cornflakes" eller krossad i många blandningar. Mitt gamla sto som är lite kräsen tycker inte om det, hon sorterar ifrån majsen.

GE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har aldrig testat det, men Sandra gillar popcorn så förmodligen skulle även opoppad majs slinka ner galant! Men säg något i matväg som inte slinker ner i magen på den damen! En kompis till mig med kontakter i "majsbranchen" brukar däremot ge en blandning av majs och havre till sina tävlande Isisar, och de äter med god aptit. Fast det är ju samma där, Islandshästar äter oftast precis allt! 

En bra havre innehåller runt 10-11MJ och 80-90 SmbRp per kg/foder. Majs innehåller mycket energi (12,5MJ), men bara ungefär häften så mycket protein som havren. Nästan inget lysin, så det är iallfall inget kraftfoder för föl och unghästar. Att inte majs används i Sverige har nog mest med traditioner att göra? Plus tillgången, för man odlade väl inte majs i någon större utsträckning förr i tiden? I USA är det däremot vanligt som hästfoder, men där blandar man oftast med lucern för att få upp proteinet.

Majs (+ olja) brukar vara de MJ-höjande ingredienserna i flera av de olika blandningar av "logavskrap" (müsli) som finns idag. Jag har också sett att man kan köpa majs hos några foderförsäljare för runt 8 kr/kg. Så hälsa den ekonomiske maken att han nog kan göra sig en hacka om han går ut och samlar in spillet på åkern…

Framgick det på vilket sätt hästarna blev "dumma av majs"? Kanske blev de helt enkelt istadiga pga mycket energi?

Du menar väl ändå inte att den ponny som dottern anser så korkad är Sandras lillebror? Med en så begåvad syster har jag väldigt svårt att tro på något dylikt. Det tror jag bara är ljug och ont förtal!

På bilden de söta syskonen anno 1986…

GamlaSvarten
0

#3 JO, kan du tänka Dig, den är det! Fast det finns ett annat talesätt i familjen också - Bill är inte dum - han har bara otur när han tänker! Och eftersom han tänker mer än han borde går det inte så bra alla gånger - han är lite av den sorten som springer först och sedan kollar varför! Efter sig har han vid dessa tillfällen lämnat allt från demolerade staket till söndertrampade rosenrabatter Skrikandes

Nu har maken dock testkört majs på unghästen. Medan jag och dottern skrubbade svans häromdagen försökte maken muta med majs. Det var ungefär lika populärt som kattmaten han provsmakade för någon månad sedan. Rynkar på näsan

Min salig mor beskrev något som man åt med avsmak som "att äta med långa tänder" (när det gnisslade om gaffeln). Ungefär så tyckte unga hästen om majs. I går meddelade dock dottern att bananer stod högt på smaskenslistan - på tal om importerad mat.

Nej, varför hästarna blev dumma, det framgick inte - eller så har jag glömt…

Ska meddela maken att det bara är att plocka! Åtta kronor kilot, det kan bli mycket roligt av detCool

Bill hälsar till Syrran!

hllw
0

Vi har majs i popcornform i det muslifoder som vi ger. Flera av hästarna har faktiskt pillat ut dessa och lämnat i krubban, alltså gissar jag att det inte är fullt så smakligt som de ser ut.

[baffinbay]
0

#5 Låter som det foder vi gav, men Baffin åt det med god aptit!

Nyvreten
0

När det gäller majs till nötkreatur så utfodras det som grovfoder, (ensilage). Man hackar allt  i mindre ´bitar´( stjälkar, blast, Majskolvar mm.  ) & ensilerar det. Vi har inte själva majs , men har hört  av andra att det inte heller  ska vara så väldigt smakligt. Det behövs en lång invänjningsperiod för att de ska lära sig äta & sen behövs det oftast blandas med andra fodermedel vid utfodring te.x  vallensilage.

En bekant till mig berättade om när de hade besök på 90-talet,  av en mjölkbonde från USA .  Den amerikanska bonden kunde inte förstå hur man kunde ha mjölkkor i detta land, -det odlades ju ingen majs FörvånadSkrattande

Numera har man ju tagit fram mer tåliga & snabbodlade majssorter som passar även i vårt klimat & jag tror det odlas majs även i Norrland Obestämd

MrsM
0

#4 Kan berätta att bananer är prio på unghästens gamla mors önskelistaGlad. Troligen präglingseffekt från hans barndom före avvänjning…

Akerberg
0

#4 o 8  Kreles är totalt tokig i bananer!  Snörpa vänder bort huvudet med äcklad min =P  Kreles älskar vindruvor också, nästan mer än bananer tror jag

MrsM
0

#4 Bill? Syrran?

AKWIK
0

Har för mig att just banan och vindruvor är de sötaste frukterna. Det är väl det de känner. Dimona tycker inte om konstiga frukter, bröd eller sockerbitar. Förvånad Inte heller vissa köpta äpplen. Jag tror att hon känner av ngn "hållbarhetsbehandling" de utsatts för.

GE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Det kallas snabb uppfattningsförmåga! Det hade faderskapet också! Man blev titt som tätt trampad på hälarna då han försökte gömma sig bakom ryggen på en, varje gång han såg något otäckt. Vilket var typ hela tiden! Han tyckte också att alla buskar, träd och stenar bar skyltar med texten jag äter vita ponnyhingstar! Så många resor man fick med den grabben pga det! Frid över hans minne…

Provade maken kattmaten?! Skrattande

Syrran hälsar tillbaka!

GE
0

#10 Bill = Es-Camillo. Syrran = Es-Cassandra

GamlaSvarten
0

#12 nej, men maken funderar på det här med kattmat - den innehåller enligt uppgift inga odefinerbara tillsatser - till skillnad från människomat som tydligen får bestå av vad som helst!

Sassenach
0

#4 har ni gett min häst kattmat? spottade han ut lika snabbt som Svarten gjorde när han fick smaka??

GamlaSvarten
0

#15 snabbare - det gick med vändade tunga s.a.s Man måste ju testa…Skrattande