Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: allmänt
Läst 1610 ggr
MrsM
0

Lättmockade hästar?

Funderingar kring huruvida hästar kan vara rumsrena dyker upp då & då, i synnerhet de första dagarna efter installning..Glad

Man bör även betänka att bakom nästan varje entusiastisk hästägare finns minst en ofrivillig hästägare, och för den delen av familjen är "lättmockade hästar" ( kan vara såväl fasta som och/el flytande lämningar)  en MYCKET viktig aspekt och INTE nån skitsakSkrattande. Kanske nytt avelsmål hos nån?

Är egenskapen "lättmockad" ärftlig? Könsbunden? Miljöbetingad? Kan man lära dom? Har du nån särsklit rumsren/ alt skitaktig häst hemma? I så fall - vad tror du det beror på? Har du nåt bra system/knep?

Hälsn M

RC71
0

Ärftlig eller könsbunden är min åsikt. Hingstarna är extremt renliga .

Dom ston som är renliga lär även sina föl vilka rutiner som ska gälla . Tyvärr gäller det mönstret även dom mindre renliga stona och deras föl Rynkar på näsan Så fungerar det här.

Murgard
0

Föl som bor ihop med en renlig mor tycker jag nog oftast tar efter och håller sig till samma hög, eller alldeles i dess närhet.

Att lämna några bollar kvar i boxen som kan markeras över funkar hos en del individer. Dessutom lägger jag ner lite arbete på att hålla riktigt rent hos dem. Mockar ut högarna när vi ger natthö, speciellt om någon missat toa.

Två av mina tre connemaror är mycket renliga i boxen, den tredje relativt renlig.

Nej, någon skitsk är detta verkligen inte! Flört

RC71
0

#2 Min mor gjorde misstaget en gång att mocka ut "pyramiden" som låg precis innanför grindhålet i Janus hage. Detta resulterade i en mkt besviken hingst som ägnade halva dagen åt att försöka återskapa sitt verk . Sedan dess tar vi aldrig bort hela högen i den hagen. Hinstarna vill ha sina revirmarkeringar på plats. Glad Och det är klart- i naturen är ingen där och mockar….Cool

AKWIK
0

Min första connemara, Moonie, var mkt renlig. Lade alltid sina högar uppe vid väggen eller snarare tryckte fast dem på väggen. Hennes två föl lärde sig av henne och gjorde likadant. Åtminstone stoavkomman, nu 24 år, har kvar vanan. Glad

Dimona är likadan. Allt på samma plats uppe vid/på väggen! Och vad hittar man väl nu där också, om inte små Arizona-pluttar! Skrattande 

De vintrar Dimona åt fritt ur ensilagebal i hagen kunde man ibland se henne lämna matbordet för att gå upp till ena hörnet av hagen och göra sina behov. Sedan direkt ner till ensilagebalen igen. Skrattande 

Windy var väldigt grisig av sig under den första tiden jag ägde henne, men har successivt blivit bättre. Hon är ganska noga med vilka grannar hon har och jag tycker mig ha sett ett samband mellan högarnas spridning och grannsämja eller stress. För tillfället är hon mkt prydlig med högarna samlade i ena boxhörnan. Glad

Kanske kan det också bero på att det nattmockas, som Murgård skriver, i nuvarande stall. Det verkar som om det bär hästarna emot att grisa ner en ren box.

Clancy
0

Kiss och bajs tråd Skrattande

Om det nu kan finnas någon ärftlighet i det, är det någon som känner till släkten runt Stockmossens Celia ? Den enda av de connemaror jag haft som jag minns sket så långt bak i boxen så det blev skitränder på väggen…Såg lite ohygieniskt ut men det var ju otroligt lättmockat ! Även kisset hade sin plats Skrattande Mycket praktiskt !

AKWIK
0

Dimona hade under några månader en liten connemaravalack som boxgranne. Han hade en plastbit (ca 0,5 x 0,5 m) på väggen. Mot den bajsade han alltid. Ägarna bytte plasten då och då. Övriga väggar var rena och fina. Cool

Akerberg
0

Har märkt på Snörpa att är boxen mockad bajsar hon på samma ställen (hon har 2-3 ställen där alla högar hamnar), men är boxen av någon anledning omockad bryr hon sig inte om vart högarna hamnar. Cleo är likadan, hon har i normala fall ett enda ställe (trycker ändan mot väggen, den är vääldigt fin…) men är det omockat blir det högar överallt. Ponnyn däremot har alltid högar överallt… Hon har gått på lösdrift tills hon var 2 år, kanske beror på det?

AKWIK
0

#7 Förstår precis hur den där väggen ser ut! Skrattande  Dimonas vägg råkar ha ett fönster och där bakom fönstergallret har hon lite runda bruna "fönsterprydnader" som är svåra att få tag på.

Himla mycket skitsnack i den här tråden nu….

MrsM
0

#8 Har haft några "väggtryckare" hemma. Det blir väldigt rent i boxen, men inte på boxväggen och i svansenFörvånad. Min bästa väggtryckare var Hamilton, 176 cm ö h, när han tryckte sej mot boxväggen (som inte nådde så högt upp på honom) hamnade högarna på andra sidan väggen, på gången UTANFÖR. Bara att ta ett tag med skyffeln där - boxen var tom på skitSkrattande.

Men AKW, den här tråden är ju SKITINTRESSANTFlört.

7223
0

Jag har också haft några hästar som tryckt upp rumpan mot väggen när de bajsat. Ett tag hade jag t o m funderingar kring att göra någon slags "vipp-lucka" på boxväggen. Hästen skulle trycka rumpan mot den och den skulle då gå upp lite grann och bajset skulle hamna på utsidan av stallet/boxen. Det var dock så lättmockat i de här boxarna så jag förverkligade aldrig mina planer.

Jag har märkt stora skillnader på stora hästar och ponnyer (Connemaror) när det gäller renlighet. De stora hästarna bajsar/kissar mer och rör till i boxen. När de äter slabbar de mycket mer och är allmänt mer "skitaktiga" av sig. Tacka vet jag Connemarorna som inte biter sönder boxar, inte skitar ned och inte slaskar med maten överallt! Skrattande

Murgard
0

#3  Arme Janus; hans livsverk som han lagt ner sådan möda på  skövlat och förstört .

Nåja, han hade väl sysselsättning ett tag sedan!

lil-sis
0

Stardust är ganska renlig av sig. Har en jättebox nu och har haft svårt att hitta ngt bra ställe men jag tror hon börjat bestämma sig för hörnet närmast hagarna. Även hon har en tendens till att trycka upp rumpan.

kicki80
0

#4 även Candy är väldigt renlig skiter upp efter väggen på ett ställe i boxen och alltid på samma ställeGlad

Även Eloise gör så men hon är noga även i hagen om hon går i liten hage och skiter då bara på ett ställe. Hon jagade vår fd. shettis också om de gick i liten hage och hon inte sket på rätt ställe..

monsterpony
0

Min kompis shettis var av den renliga varianten. Bajsade alltid prydligt i samma hörn och var extremt lättmockad. Samma kompis mamma hade en islänning som aldrig kissade inne. Också väldigt praktiskt, men mycket synd om henne när hon var ordinerad boxvila… Usch så äckligt hon tyckte det var att behöva kissa i sängen…

Senaste medryttarhästen var en riktig gris. Det var många kärror skitig halm som fick köras ut ur hans box. Konstigt nog var han mycket renligare när jag mockade två dagar i rad… Foten i munnen

AKWIK
0

Forts på #4 och #13

Även hingstavkomman Candy, nu 25 år, har kvar vanan. Glad

Clancy
0

En connemara som inte slaskar med maten Obestämd

Det gällde inte Spiddal Rose "Clancy" när det gällde kraftfoder…jösses så det lät och såg ut när hon åt Förvånad

Hon kastade till med huvudet flera gånger åt båda hållen så hälften låg nedanför krubban. Dreglade gjorde hon rejält också…när sedan slafset i krubban var avklarat så fortsatte det med resten av måltiden som ju då låg på golvet…

Är irländska damer mer slafsiga med maten ? Obestämd Tyst

kicki80
0

Ang det där med att slaska med maten vår CANDY han doppar sitt hö i vatten innan han äter… Gissa om det blir grisigt i hinkenSkrattande

Murgard
0

Ser ut som om Felix spårat ur något, så här 6 tim efter kastrationen. Får se hur det blir när såret läkt ut.

Maria-Kavat
0

Kul trådGlad Bägge mina herrar har stått i spilta men numera i box. Att mocka i spilta säger ju sig självt att det är smidigt. Får väl säga att de är rätt renliga båda två när de står i box, det skits utmed kanterna. Försöker oxå kvällsmocka för att underlätta arbetet dagen efter och för hästarnas skull. Till saken hör att den "store" pållen skiter betydligt mer än den "lille"…kanske har med storleken att göra???

[AlphLauren]
0

Jag tror det beror på hur hästen växer upp. I det fria har hästar bajsställen. Kolla i en hästhage tex där hästarna oftast bajsar på samma ställen (kan vara flera stycken) men där äter dom sedan inte gräset.

Hästar som inte fått gå i hage så mycket med flock tycker jag kan märka skillnad på att de inte har detta.

Min connemara uppväxt på lösdrift är mycket renligare än vad mitt fullblod var som aldrig hade gått i hage. Och aldrig gått med någon annan häst.

Han spred ut skiten i hela boxen. Hade noll "hästspråk" mot andra hästar…

Finns två fullblod i stallet nu som båda är som gödselspridare i sina boxar.

Hästarna går 2 och 2 i hagen så jag vet inte om det kallas flockbeteende. Den hästen som min häst går med är väldigt elak och dum när det är mat/insläpp på gång. Han kastar sig mot min häst och hugger i rena förbannelsen och river sönder det ena täcket efter det andra *jag har lust att stoppa en elpistol i huvudet på den hästen när han gör så*

Min häst är toksnäll och går alltid undan men han HINNER INTE undan. Detta tror jag också bara är hos hästar som inte är uppväxta i stor flock när dom är unga.

Borde vara lag på att alla hästar som kan SKA gå på lösdrift med minst 4 kompisar av samma ålder från avskiljning och 2-3 år framåt ;)

AKWIK
0

#19 Apropå ditt inlägg så glömde jag att tala om hur jag förundras över Dimonas elefant-högar de senaste månaderna!!! FörvånadSkrattande 

Men det är klart: äter man som en stor elefant så sk*ter man väl som en sån också. Skäms

RC71
0

#21 Du vet väl att vi har en utbildad elefantmockerska på detta forum!? Skrattande Kontakta Tittut om du behöver experttips…!Flört

AKWIK
0

#22 Nej det visste jag inte! Hur kommer det sig?  Berätta du, innan hon hinner se detta. Tyst

Tittut
0

# 23 Jag hann!

2 år på djurvårdarlinjen i Spånga, helgjobb  på elefantstallet på Skansen, och fyra veckors praktik på elefanthuset i Borås!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

AKWIK
0

#24 Skrattande Fanns det inte hästar så skulle jag vilja ha elefanter! Verkar så kloka. Cool

jojjehanna
0

Var det inte en arabuppfödare som lärde sina araber att kissa i hink? Har för mig jag läste det någonstans. Någon annan som hört detta?

RC71
0

#23 4 min för sen..!Skrattande

#24 borde väl räcka för en skyddad titel? ObestämdCool

MrsM
0

#26 Nog jag som är upphovet? Brukar berätta den. En kollega berättade på fullt allvar att hon klivit in i ett arabstall där ägarinnan sa, nu ska vi kissa hästarna. Och minsann. Hon gick runt med en plastspann och hästarna kissade lydigt i den! Praktiskt tyckte hon, blev inte så blött.TystSkrattande

Hade ju varit bra vid dopingprovtagningen på ungponnychampionatetSkrattande

Tittut
0

# 25 Underbara djur. Men jag som tycker connemaror är stora, tycker de är lite för stora…

# 26 & 28 Det har jag läst om i en urgammal Ridsport. Hette han inte Henry Gustavsson som tävlade körning med ett par araber. Den ena hetyte Naschar tror jag.

De kissade i hink också, vilket var på bild i tidningen.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

AKWIK
0

#28 och #29 Undrar hur man tränar dem till det? Obestämd

Apropå araber så sa förra stallägarna att "araber skulle man passa sig för att ta på inhyrning för de var så skitiga av sig". Och de var de två araber som stått där! Fanns väl ingen annan som grisade ner så som de! Tyst

monsterpony
0

#28 I en gammal hästbok från början av förra seklet jag läste en gång rekommenderades att stalldrängarna skulle ha en "kisshink" att hålla under hästarna. Tydligen lärde sig hästarna att ställa sig i "givakt" och vänta på hinken när de behövde gå… Säkert en utmärkt lösning för den som har en två-tre stalldrängar som inte har något bättre för sig hela dagarna…

ambo
0

vår Ambo blir mer och renlig faktiskt. Nu senast har han i transporten börjat me att stå grensle me bakbenen över bajshögen jätteförsiktig ska ej trampa i den..Glad han vet att han ska va fin då kanske..!

fast mat i krubban äts mycket intensivt och slaskigt. Även är det alltid hö i vattenkoppen så han vatttnar han med tror jag..

roligt me det där att kissa hästarna! nåt för alla NH-tränare att ta upp?

monsterpony
0

#32 Jag har det som affärsidé för när jag blir arbetslös. Ta emot hästar för träning i rumsrenhet. Nog skulle det vara värt en hel del för ägarna att slippa mocka… Flört

jojjehanna
0

#28 precis så har jag hört

#29 Aha! Naschar och Yatesz om jag minns rätt. Stavningen vet jag inte säkert.

Murgard
0

#34 Ja, så hette dom. Minns när man hör namnen.

Jag hade ett arbsto, Hannah, som helst kissade utomhus. Hon hade väldigt bråttom ut på morgonen. Ville kanske inte väta sänghalmen..

Akerberg
0

Kreles gör helst inga högar alls inne, men måste han gör han alltid på samma ställe, ca 1*1 meter från ett hörn. Kommer han in sent på kvällen o ut tidigt på morgonen brukar han  MAX ha 1 hög! Kissa inne har han inga problem med, utan brukar göra ganska omgående när han kommer in eller står inne efter ridning tex. Det också på samma ställe jämt, ca 1 meter från bajsstället

(Han är hingst)

Murgard
0

#36 Han har turen att få vara ute gnska mycket ,eller hur?

Måste säja  Akerberg, att du varit duktig med denne store hingst. Du började som späd tonåring, ju!!

Akerberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 37, ja de är ute mycket, kommer ofta in ca 10-11 på kvällen, o ut 6-7 på morgonen

Han var inte så stor heller på den tiden ;) Han blir större o starkare hela tiden nu tycker jag =S

Detta är allra första bilden på oss tillsammans, han var 5 o jag 15. Hade ridit honom några gånger bara då

Akerberg
0

Måste bara få visa denna med

Från sommaren 07.

(de snygga byxorna bjuder jag på… ni som var på Irland har dessutom sett dem irl :p)

http://hest.se/album/38845.jpg

MrsM
0

På Hagen började man med xx (fullblod). När gamla Bambina xx blev kissnödig ute i hagen vintertid forcerade hon en mkt mastig grind och galopperade en avsevärd sträcka (inkl landsväg) för att med ett belåtet "aaahh" utföra de flytande behoven i sin box….Tror faktiskt hästar kan kontrollera sina behov?

På connemarafronten kan berättas att vår gamla Flash, 20, som aldrig varit under tak innan hon kom till Sverige är en hopplös "småskitare", släpper småhögar överallt i boxen och har nollkoll på att hålla boxen städad. Tror att det krävs någon slags prägling i unga år för att en häst ska bli "rumsren" inomhus. Spännnande att se nu hur dottern Lillan utvecklas… Hästar med Hagenbakgrund verkar ha lärt sig att uträtta sina behov i en del av boxen. Gisela brukar ha en "skrapgång" utan strö på minst två sidor av boxen och där skiter dom. Mkt praktiskt. Bara att skyffla ut högarna med ett minimum av ströåtgång… Mina d:o följer mönstret. Hur annonserar man ut det vid försäljning? " Mkt lättstädad" eller vad?

Murgard
0

#39 WOW!!  Vilka bilder!

Men hursomhelst nskulle jag inte våga skicka upp en 15-åring på en hingstrygg utan vidare!

Akerberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#41 Beror ju på hingsten! Han är snäll, annars hade kulorna rykt för längesen…  Han var inte mycket riden alls när jag började rida honom, sen dess är det i princip bara jag som ridit honom (ägaren rider sällan, en tysk tjej rider ibland när hon är här och någon enstaka provridare bara) att han är ouppfostrad och inte kan så mycket får man skylla på mig helt enkelt =P (eller inte, jag kan bara komma på helgerna, och det här är en häst som behöver jobba oftare än så för att hålla sig trevlig)

Kreles, Grannens barn + hennes kompis som varit ute o tolkat (jag red)

Murgard
0

#42 SÅ SÖTT!!

Denna kommentar har tagits bort.
ambo
0

#40 det där med skrapgång har vi diskuterat i stallet..finns åsikt att en häst kan fastna om det inte är spån en bit upp. Vet ej om det är sant men vi dissar därför skrapgång..

Covergirl
0

Här är det bara kaos. Cinnabar är renlig så det skriker om det. Hon lägger allt på samma ställe år ut och år in. Snabbmockad och har alltid rent och fint.
Hennes dotter är däremot förskräcklig. Hon lägger skit överallt och går runt i det och trampar sönder och sprider ut och gömmer det under spån. Det är hemskt att mocka till henne.
Sen mellantinget Chiva. Lägger oftast allt i ordning men är hon någon gång upprörd i sin själ blir det smutsigt även där, om än inte lika grisigt som hos Peia.

Sammanfattning, inte könsbundet, inte miljöbundet och inte ärftligt. Bara oordning.

Sassenach
0

Såg ett program på SVT som handlade om råttor för ett tag sedan, med i programmet hade de en pensionerad veterinär. Hon pratade med en mus i stallet varje natt. Hon hade lärt sin häst att skita och kissa på kommando i hink, måste vara mycket praktiskt.

GamlaSvarten
0

#47 Vad är det med Dig - sätt i gång och träna Din kattmatshatande kuse!Cool