Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettallmänt
Läst 3797 ggr
Appledale
2008-10-30 11:42
0

Foderstat?

Är lite nyfiken på hur foderstaten ser ut till era connemaror?

Vad ger ni dem, hur ofta och hur mycket?

Maria-Kavat
2008-10-30 13:21
0

Kan vara intressant å se vad ni ger era. Börjar me mina här, kraftfoder:

Kampus val. f-03, används till lättare ridning. Är just nu precis igångsatt efter vila (fång).Han får:

4 dl muslifoder D&H

ca 2-3 dl uppblött beftor

25 ml chevinal plus

2 dl hel havre

Killen val. f-95, rids/körs lättare pass då o då, T-märkt pga pålagringar fram. Han får:

3 dl muslifoder D&H

ca 2-3 dl uppblött betfor

25 ml chevinal plus

4-5 dl hel havre

När det gäller grovfoder har vi inte kommit igång med full giva än.Men de kommer få dels hö och dels hösilage (torrt dock). Kampus får sammalagt grovfodermängd 7-8 kg per dag och Killen 5-6 kg per dag. Allt eftersom får man se hur väder och vind förhåller sig och hullet på hästarna. Detta styr helt klart grovfodermängden!

Carduus
2008-10-30 13:51
0

Våra tävlingsponnyer (LB-MSVB hopp, kat C & D)skulle behöva

äta 5-6 kg hö för att foderstaten ska bli bra men vi tycker det är fruktansvärt svårt att ge dem så lite så de får snarare 7-9 kg beroende på väderlek. Vi får motionera dem desto mer för att hålla magarna i tävlingdugligt skickSkrattande.

Nu är de ju inte Connemaror men jag har ju redan börjat skriva så förutom hö (45 SmbRp 7,9 Mj):

1kg havre eller 1kg Krafft 50/50 till de som har lite för mkt i huvudet.

2dl torr mängd betfor som självklart blöts upp innan fodring 

60g Krafft miner vit och äpplen så länge det finns.

Min Connemaravalack som är två år äter änsålänge bara gräs, hö och mineraler. Hur mkt hö han får i sig är svårt att säga, de har i stort sett fri tillgång och är runda å goa.

RC71
2008-10-30 19:54
0

Här äts analyserat hö, havre,korn,betfor och vid behov luzern. Mineraler och tokosel slinker också ner. Mina ponnyer äter i snitt 7-8 kg hö var per dag. Fodrar under vinterhalvåret i regel 4ggr per dag. Hästarna har också fri tillgång till halm nattetid.

Murgard
2008-10-30 20:30
0

Våra fodras också med analyserat hö.  Unghästarna får i princip så mycket hö de vill ha, nu äts det ca 5 hg havre,lite luzern hackat strå, mineraler, "lördagsgodis" i form av tocosel, lite betfor.  En par äplen nu, snart kommer jag att köpa morötter som de får varje dag. Och de står på en tjock halmbädd. Vatten hängs i hink i varje box.

Delight får ca 10 kg hö per dag (det vill hon ha!) och endast 3 hg havre nu när hon inte går för fullt. Hon står också på halm och äter mineraler mm som de andra.

Ponnyer gillar stråfoder!

MrsM
2008-10-30 20:38
0

Ska hämta hem början av vinterhöet imorgon. 68 protein o 8,8 energi, ett riktigt stuterihö som kommer att passa fint med två föl, dräktig 20-åring, och så en glupsk pappahäst… I princip fullfoder vid fri tillgång nattetid för fölen (ska se hur mkt dom får i sig), tänkte toppa med betfor o mineraler och några pellets för den goda sakens skull.

AKWIK
2008-10-30 22:40
0

Dimona + Arizona (4 mån) äter tillsammans per dygn minst (klämmer in extragivor när jag är där och pysslar):

• 150 gr Betfor (mätt torrt, med fodras blött såklart)
  • 2,5 kg lucernpellets (122 gr smbrp, 7,? MG)
  • 1,2 kg kross (70% havre, 30% korn)
  • 0,9 kg Krafft Protein

+ massor av oanalyserat hö ur minst två olika partier

Står på halmbädd.

Windy (dräktig)

• 150 gr Betfor
  • 1,2 kg Lucernpellets
  • 0,6 kg kross
  • 0,3 kg Krafft Protein

+ så mycket hö att hon oftast slutar äta det innan det tagit slut.

Halmbädd.

Dessutom ger jag selen en gång i veckan och ett mått fosforbalans i lusernen. Av tidigare analyser att döma så ligger alltid halten av kalcium här i trakterna väldigt högt och lucernet har ju också mkt hög Ca-halt. Fosfor brukar det vara lite sämre med, så därför gör jag ett tillägg av det. Ändå ingen risk att kvoten mellan Ca och P blir för låg.

Hästarna äter krubbmaten inne vid 8 på morgonen och får sedan en massa hö med ut i hagen.

Vid 11-12 (när stallsysslorna är klara) fylls hö på ute i hagarna.

In kommer de strax innan det blir mörkt och då får de krubbmat + en massa hö.

Innan stallägarna nattar sig själva så går de ner och fyller på hö till de som har ätit upp, fyller på vatten och mockar. Sedan släcks ljuset.

MrsM
2008-10-30 22:46
0

Rekommenderar analys av höt. Näringsvärdet kan variera så oerhört, från "inte värt priset av en tändsticksask" till ett närmast fullfoder för dina avelshästar! #Grönt och fräscht" säger tyvärr inte mkt hur din foderstat kommer att se ut….

Murgard
2008-10-30 22:50
0

#5 Ditt hö är ju en kulinarisk läckerhet tom för human beings!

MrsM
2008-10-30 22:55
0

#8 jaa. Är helnöjd.Glad. Återkommer med rapport från smakpanelen imornkväll…. dom förstår sig ju inte på pengar som det kostar, utan enbart på vad det smakar.. FörvånadSkrattande. Mkt spännande. Men vetenskapligt sett ska dom vara SKITNÖJDA..? Suck.

AKWIK
2008-10-30 23:01
0

#7 Pratar du med mig?

Om du gör det så vet jag precis hur du menar. Visst vore det det bästa. Men eftersom ena sortens hö hämtas vartefter, ca 1- 2 ggr/mån hos professionell höodlare, så vet jag inte om det ens kommer från samma åker.

Jag har sådan tur att jag får inackordera mig i detta stall, med så snälla stallägare, är så tacksam, så jag får försäkra mig om att de värden som jag känner till (lucern, etc..) täcker minimum minst och sedan fodra resten med ögat.

Murgard
2008-10-30 23:02
0

#9  OCH om dom är skitnöjda kan vi väl övergå till rumsrenhetstråden..Flört 

TUr att vi har nära 20 ton fint hö på logen. Folk vill ha!!  

Skulle tro att ditt håller högre näringsvärde än vårt.

Ska strö på lite handelsgödsel i vår…

MrsM
2008-10-30 23:03
0

#10 Nääee? Men visst e de knepigt? Du får låta "ögat" styra. Blir fölungen "uschlig" så är höet FEL.

RC71
2008-10-30 23:04
0

#7 Så bra att även du kommit på det i år Flört

rc715
2008-10-30 23:14
0

Mina hästar får fri tillgång till hösilage i hagen hela dagen, de är ute ca tolv timmar, och sedan reglerar jag på kvällen så att de som är lättfödda inte får mycket nattmat och de som är mindre lättfödda får fortsätta äta hela natten. Ponnyerna får oftast inte kraftfoder annat än som lockbete för att gå in. Även mina tävlingshästar äter på detta sätt och det är absolut inga problem att hålla en vettig vikt på dem. De får naturligtvis också mineraler och under pälssättning/fällning får de linfrö som B-vitamintillskott. Jag är inte mycket för att hålla på med massor av tillskott då jag försöker ge dem ett hösilage som täcker alla behov de har och dessutom så hjälper det inte hur många tillskott man än ger om inte stråfodret är bra.

Att analysera höet och räkna foderstater är ett bra sätt att få ett riktmärke men man måste ändå till syvende och sist titta på sin häst och hur den håller hullet. Jag skördar eget hösilage och kan därför styra innehållet i hösilaget på ett ganska bra sätt. De flesta bönder som skördar och säljer hösilage går efter gamla lärdomar om hur man skördar för högsta möjliga proteininnehåll, men jag har lärt mig att det är bättre att skörda så att man får ett lägre proteininnehåll till de som ska ha fri tillgång så att de kan få roa sig med att äta mer stråfoder villket är bra för magen. Sedan så vet man också vad man har för ca/p-kvot när man har skördat från samma åkrar i många år och detta går att styra upp med gödsling.

MrsM
2008-10-30 23:15
0

#13 INTE JAG. Leverantören. Finge jag välja hade jag alltid haft analys. Det är liksom inte lönt som köpare att låta analysera varje parti (=en transport full, ca 500 kg).Bara att tacka o ta emot när man hittar en seriös leverantör och kan paxa ett parti för hela vintern. … Blir trött när det plötsligt inte finns mer hö att sälja bara för att man begär kvitto med moms… Ett av de få tillfällen jag önskar att jag själv drev ett lantbruk…

AKWIK
2008-10-30 23:17
0

forts #6  Glömde skriva att Dimona och Arizona haft en extra transportkrubba fylld med lucernpellets upphängd hos sig på natten under en tid. Det fanns alltid lite kvar på morgonen. Nu behövs den inte längre.

RC71
2008-10-30 23:17
0

Ett tips till er som ger Tokosel som selentillskott. För bästa upptag, ge ett kryddmått om dagen i stället för ett dosmått i veckan.Glad

Murgard
2008-10-30 23:22
0

#17 Vilken källa ?

RC71
2008-10-30 23:25
0

Veterinär Claes Rulker 1992 Glad

MrsM
2008-10-30 23:27
0

Instämmer #19. Därmed inte sagt att jag alltid fixat detGlad.

Murgard
2008-10-30 23:52
0

#19 #20 OK, det låter vederhäftigt!

Ska söka ett oanvänt kryddmått.Flört

RC71
2008-10-31 00:00
0

Det går 7 kryddmått i dosmåttet som följer med burken så det blir alldeles lagom med ett kryddmått om dagen. Jag har doserat så sedan foderseminariet jag var på i Uppsala 1992 Glad

Dyblygiad
2008-10-31 00:55
0

22# Det funkar bra om man har en 400kg mara men har man småttingar på 290kg så är det lättast med 2/3 mått en gång i veckan Glad

I år får mina äta enbart ensilage + skvätt betfor + tokosel o VSL.

samt 2-3 äpplen i bitar för att dryga ut mathinken med.

har 72 smRp och en kvot på 9 så jag är nöjd med mitt plastade hö.

Ger maran 1 dl linfröolja varje dag då jag tycker hon är i tunnaste laget. Hon får 6 kg ensilage om dagen (ts 76) samt att hon går i beteshagen fortfarande dagtid och gnager det lilla gräs som finns kvar. Snart så ska jag flytta dem till vinterhage och då får de även några kg lunch om dagen.

RC71
2008-10-31 09:00
0

#23 Ja, eller ett halvt kryddmått om dagen Glad

AKWIK
2008-10-31 09:11
0

#17 Jag har antagit att det förhållit sig så och brukar därför lägga i en skopa tokosel mitt i veckan också, förutom söndagen. Jämnt intag av mat, mineraler, etc är ju alltid bäst. Tänkte så när jag var på apoteket sist, så en burk Enomdan till oss människor slank också ner i korgen. Glad

RC71
2008-10-31 09:15
0

#25  Jag tycker dessutom att det är lättare att komma ihåg att ge en dutt varje dag än en gång i veckan. Har en liten, smidig plastburk med tokosel som jag lätt kan ha i handen samtidigt som jag doserar mineraler i krubborna. Glad

MadickenII
2008-10-31 09:35
0

Fröken Maggie får för tillfället bara hösilage ( 65 g smrp, 7,5 MJ) kanske blir det 10 kg per dag. Kör ner 20 kg till henne och kompisen, som de delar på. Fri tillgång på halm. No more! Fodret har perfekta mineralvärden, så inte ens det behöver jag stödfodra med.

Nyvreten
2008-10-31 10:34
0

Jag tillhör dem som anser att krf. till ponnyer mestadels är av ondo & jag gillar inte heller att pytsa & blanda Skrikandes Eftersom jag nu bara har fölston & föl hemma , ser utfodringen ut så här.

Fri tillgång på grovfoder = gräs/hö/ensilage/ halm. Gräs fortfarande i hagen, med hö utlagt under dagen om så önskas. Ensilage inne nattetid ( i fri tillgång ) + halmbädd. Några korn med Krafft i krubban för att de skall finnas något där när de kommer in.

Annars inga extra vitaminer/ mineraler, förutom salt då givetvis.

De sista 3 dräktighetsmånaderna utfodras de med Krafft Groov.

Kan tillägga att vårat ensilage är samma vi ger mjölkkorna & innehåller oftast minst 70 prot. & 9 i energi i ´hästvärden´

Dyblygiad
2008-10-31 15:37
0

#28 Kan bara hålla med om kraftfoder till ponny! Vi ska idag få hem Candrah från fodervärden då hon leker Rodeo istället för dressyrponny. Fodervärden ger henne kraftfoder, har henne i egen hage kortare stunder….det visar sig snart hemma hos mig om hon blir lugnare då hon inte kommer få annat än ensilage (ute hela dagarna i flock)hos migSkrikandes

RC71
2008-10-31 15:53
0

#28 Håller med! Grovfoder som bas i alla lägen.

Maria-Kavat
2008-10-31 17:52
0

Får tillägga till mitt egna inlägg att jag ger mina hästar linfröavkok dagligen samt foderkalk till min T-märkta kuse!

lil-sis
2008-11-01 20:55
0

Morgon 2kg silage + ½kg havre

Lunch 3kg silage

Insläpp 3kg silage + ½kg havre + 5dl betfor (mätt torrt).

Kväll 4kg silage + ½kg havre + ½kg krafft protein + mineraler

Är jag i stallet mellan insläpp och kväll får hon två kg silage till som oftast går ner. När hon får såhär så finns det alltid lite silage kvar. Har provat 5 och 6kg på kvällen men då ligger det kvar på morgonen.

plymen
2008-11-01 23:30
0

Här äts det ca 9kg hö om dagen + mineraler och några äppel. Ibland blir det lite morötter och bröd Glad Förra vintern fick de fri tillgång på hö dagtid, får se hur det blir i år!

Detta är en valack i lätt arbete!

kicki13
2008-11-02 22:07
0

Min connemaror får

• 10kg analyserat hö per dag
  • vissa av dom får även hackat luzern
  • mineraler och tokosel
  • ute även fri tillgång på halm
Covergirl
2008-11-03 14:36
0

Brukar använda ett program från SLU (om jag minns rätt) som man kan räkna ut lämplig foderstat med.

Cinnas foderstat är jag inte helt säker på när det gäller mängden men vet att hon äter:
• analyserat hö
• havre
• betfor
• B- eller Multivitamin
• morötter
• vitlök
• salt under sommaren

Mineraler vägrar hon äta, både i vanlig form, i saltsten och i pelletsform, så hon slipper.
Hon går i tämligen hårt arbete även om det är lite lugnare nu än under fälttävlanssäong.
I det stallet fodras följande tider:
6.15 Hö och kraftfoder
7.15 Utsläpp, hö läggs ut i hagen
15.30 Insläpp, hö och kraftfoder
20.00 Hö och kraftfoder

Betfor ger man själv, Cinna får sin efter ridning så brukar vara på eftermiddagen.

Peia äter följande:
• analyserat hö (Inga mängder eftersom hon ändå inte äter upp det. Lagom rund och fin är hon ändå så hon får hållas så länge. Gräs äter hon ju ute även om det är fattigt nu.)
• havre 0,75 + 0,4 + 0,4 l
• betfor 3 + 3 dl
• mineral (enligt doseringsanvisning)
• ett mått multivitamin (något mindre än en deciliter)
• morötter (fri dosering, brukar vara 5-6 morötter per dag)
• B-vitamin i perioder t.ex. pälsfällning (enligt doseringsanvisning)

I det stallet fodras följande tider:
7.00 Hö, kraftfoder och betfor
7.45 Utsläpp
Jag sköter lunchhöt till alla hästar, varierar något beroende på mina arbetstider men oftast runt 11-12.
17-18 Insläpp, hö och kraftfoder
20.00 Hö, kraftfoder och betfor

lil-sis
2008-11-04 13:37
0

Lilla damen ratar sedan i söndags Krafft Protein. Ungefär sedan det blev silage från ny åker… Så jag provar att höja havren lite och ska se sen om madam kan tänka sig sojaskrå istället…

Så nu är det

2kg silage + 750g havre

3kg silage

3kg silage + 750g havre

4kg silage + 750g havre + mineraler

Kommer nog få dra ner lite på silaget igen, var mkt torrare den här omgången, tur att hon inte är så känslig…

AKWIK
2008-11-04 19:59
0

Nu är inte lucern särkilt gott längre tycker Dimona. Hon puttar ur den ur krubban för att leta efter havrekorn. Och på morgonen lämnar hon (och Arizona) krubbmaten oäten om det är för mycket lucern i den. Tungan ute

Har därför återgått till separat krubba för lucernpelletsen. Fyller den med 3 liter torr pellets (Edels, som är smulig och liten. Skulle inte våga göra det med Kraffts stora hårda lucernpellets.) på kvällen så får de äta så mycket de vill av det på natten.

Hoppas nu att de äter upp blandningen av Betfor, Krafft Protein och kross i den vanliga krubban.

lil-sis
2008-11-04 21:56
0

Måste kanske dra ner lite på havren. Det var rodeo idag Skrattande Men jisses vad snygg hon blir!! Kyss

Murgard
2008-11-04 23:29
0

#37 Krubba med kastkant är inte dumt.  Jag skickade efter superbilliga sådana till Börjes. Dom är SUPERBRA!!

#38 KUL! Kan vi få se en bild, kanske? Glad

lil-sis
2008-11-04 23:37
0

När barnen kommer på fredag så ska jag nog kunna ordna en bil på rodeoponnyn, när jag är själv är jag lite upptagen med att hålla i :p

Murgard
2008-11-04 23:41
0

#40  Det ser vi fram emot!

AKWIK
2008-11-05 20:31
0

Idag när jag åkte ut till stallet åkte jag in hos en potatisodlare jag passerar på vägen. Fick köpa en säck morötter. 60 kr för 25 kg. Det var väl ett bra pris? Såg inte sämre ut än de som sälj i mataffären. Glad

Murgard
2008-11-05 20:44
0

#42 Det var prisvärt!

GamlaSvarten
2008-11-06 09:21
0

#42 Låter som Du varit hos ansjovis i Velända som vi säger..?Skrattande

AKWIK
2008-11-06 11:19
0

#44 Just det! Anjovis i Eländat ! Skrattande

Så bra att jag läste det här nu när jag ska iväg till stallet. Upptäckte att jag behöver komma ihåg att ta med en "kisu kidogo" (liten kniv på swahili, två av max tio ord jag lärde mig Skäms när jag jobbade i östafrika) för att dela morötterna. Jag brukar låta hästana få gnaga själva men jag tror att dessa morötter blir i största laget för shettisfölen. Kyss

Zacke
2008-11-14 17:19
0

Jag har en c-ponny valack född -03. Han motioneras väldigt lite för tillfället. Kortare skritt/trav turer ca 30min 3-4grr i veckan. Plus lite promenader för hand och lastträning och annat.

Han har väldigt lätt för att lägga på sig.

Dom har ganska fri tillgång på hö. Har magra hagar och eftersom jag går hemma mycket så går jag ut och ger dom hö när jag ser att dom inte har nått att tugga på och har tråkigt.

Annars får han ca

2-3dl betfor

2-3dl lusern

1dl miner blå

RC70
2008-11-15 22:51
0

Monia äter för tillfället en uträknad foderstat (finns en jättebra sådan på hippocampus)

9 kg hösilage
0,75 kg havre
3-4 dl betfor (mätt torr)
20 ml b-vit
3 mått Kr*fft Miner Grön
- hon ska EGENTLIGEN ha mer mineraler, men hon reagerade så väldigt på selenet så vi tar det piano med det!

Denna kommentar har tagits bort.