God morgon 2008-11-17
Hästarnas vintersäsong har inletts, vilket innebär att min vana att ligga och sova till kl 7 är över för ett halvår eller så… Det var lugnt i stallet i morse. Även lilla MArimba som fått sova utan mamma i natt för första gången, var lugn, även om hon var mycket hungrig när de kom ihop i hagen.
Nu väntar jobb hela dagen förstås.
Ha en bra måndag!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Godmorgon! Hela omgivningen är vit och isglaserad här idag. Lite kyligt är det allt, men väldigt skönt att slippa lermodden.
Inget speciellt på schemat idag. fixa här hemma och sedan iväg och jobba några timmar.
Svejs!
gomorron, lite ruggigt i huset, dock råttfritt iaf, hehe! Ska tända en brasa!
glad att amboboy står me sitt bautatäcke upp till öronen inför hagutsläppet idag. gick jättebra me nya ponnykompisen i hagen. Ambo som var lite vass på Kungan i hagen är snäll som ett lamm här.
Sömnig då jag seent igårkväll satt o läste en bok som en mamma skrivit om hur det gått till på en ridskola på Lidingö Elfvik. Är så upprörd över hur korrumperat allt är och hur j'vligt det kan va. Fy.Var så inne i boken att jag bara förstrött ropa gonatt till alla
Nu måste jag snabbrita upp en ritning me sopsugsstation i Farsta. roligt va?! 
Morrn!
Såg på termometern i morse att det var ett par minusgrader, men vitt är det ingenstans.
Inte ens i norrlägen. Jag tror att det har blåst för mycket.
Ska iväg på ärenden på stan och sedan stallet.
Morrn!
Sol och kallt är det här! Ska ringa tusen telefonsamtal idag, har hunnit med fyra redan. Bla till veterinären som ska komma och besiktiga Maggie på torsdag. Då ska också fåren åka, med båt…Hoppas ingen av dem hoppar i sjön.
Mycket att fixa nu innan flytten, allting ska ställas in och grejor ska packas. Märkligt vilka enorma mängder hästprylar man samlat på sig under åren…Tur att det finns utrymme i bodar och garage. Jag har nog grimmor till ett helt kompani…
Ha det bra där ute i Connemarasverige!
Himla fint väder idag :)
Ska hämta "min" gamla bil på Arlanda ikväll, efter det blir det mockning av boxen som vi lämnat bakom oss. Om jag inte knatar dit tidigare förstås.
Imorgon blir det koll av ponnyn på dagtid när det är ljust, ska ta med kameran också. Samma sak onsdag. Sen börjar YKBn så tor-fre är jag upptagen.

Har haft Theo (4 ) framför mig under en kylig morgonritt på Ida. Hon går så sakta när hon har barn på ryggen. Vänder sig om flera gånger och nosar på honom. En timme var vi ute utan att han pep mer än när han hamnade på hennes manke.
Har även roat mig med att tömma boxarna på ensilage som hästarna vägrar äta. Luktar inget konstigt och ser bra ut men ingen av 8 hästar äter av det så vi har nu kasserat 450kg…… nya balen åt de av direkt.
Sitter och hostar och pluggar. Tog en underbar långprommenad imorse med hunden, längtar ut nu.. Vädret har varit soligt och vackert hela dagen, ingen snö i sikte heller. Minus 0.4 grader för tillfället.
Hoppas ni haft en bra dag!

Kom precis från stallet. Skulle klippa hästen hade jag tänkt mig, och lånade med mig en klippmaskin från Kreles stall. I stallet hittar jag dessutom Snörpas ägares pappas maskin som jag tjatat om i flera veckor nu =P jaja, med två maskiner BÖR man ju få hästen klippt, men ICKE! Ingen av dem ville klippa henne =S Det hände absolut ingenting när jag försökte =S Fattar inte vad jag gör för fel… Lyckades klippa en liten ruta på 10*10 cm på halsen (se bild) , sen blev det inte mer… gav upp! Ägaren får göra ett försök i kväll… Annars var det perfekt idag, torr häst som var relativt ren (borstade såklart noga innan, men hon är långt ifrån nytvättat om man säger så…)
Ute är det fruset i marken nu även om termometern visar på 0.8 grader. Dumt, hade behövt träna galoppfattningar åt höger, för hon vägrar! Hon KAN, men det är mycket jobbigare säger hon och fattar vänster så glatt så varenda gång =S Hittade iaf en stig som inte var så hård (solig backe). Hon var dunderpiggelin, fullt ös medvetslös tyckte hon, jag tyckte inte det o då blev hon lite sur =P men det går över fort som tur är! Korsade elljusspåret o hejade på två gubbar som stannat för att spana in hästen eller nått. Hörde när vi gått förbi "Vilken STOOR häst" *hihi* Lilla Snörpa är knappt stor häst ens =)
Hon är inte sur på bilden.. hon koncentrerar sig på att äta godis ^^ (hon fick den inne i stallet, men började inte tugga förrän vi nästan var ute i hagen, man ska suga på dem länge!)
Va segt det var här ikväll! Har fått separations-utlösta sömnproblem och det enda som fungerar är att vara uppe så länge att jag tills slut stupar i säng. Men här finns ju ingen underhållning!
Mörkt som i graven är det utomhus, hittade Maggie och Strumpan i full färd med att avsluta frukosten. Fick en lagom blöt hösilageslick av Maggie. Trevligt med en häst som kan tacka för maten!
Måste sysselsätta mig nu, kanske läsa något fungerar, eller kolla på TV. Har plötsligt fått en massa filmkanaler på boxen, mycket passande! Har sett tre filmer bara idag…
#8 Är det väldigt tjock päls ? Jag brukar klippa en liten isbjörn till Bponny och på den måste man angripa från olika håll och försöka tränga genom lurvet. När man väl kommer ner till ponnyskinnet och fått upp ett litet "hål" så brukar det gå rätt bra, dock måste taktiken att angripa från olika håll upprätthållas hela klippningen igenom. Ponnyn måste i stort sett klippas "två" gånger, en lite grovt och sen en finputsning. Tilläggas bör att jag har en redigt BRA sax med slipade skär… ;P Lycka till!
#9 Kolla på fotbollsgalan, rena sömnpillret, omöjligt att inte somna när det är på. (om man inte gör som jag och har en laptop i knät)
Gulligt att hästen tackar för maten, pratade med min lilla Diva i telefonen igår och enligt mamma Mu-rgard (hehe) kände hon igen min röst :)

#10 Njä, inte jättetjock, normal äldre hästpäls kan man väl säga =S Problemet visade sig vara att jag satt skären på fel håll
(har ändå vänt dem åt alla möjliga håll o kanter…) Ägaren klipper imorgon!