Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: god-morgon
Läst 1022 ggr
Sassenach
0

God morgon 2008-11-23

God morgon!

Ja, jag vet att jag fuskar men jag har så evinerligt tråkigt på jobbet.

Än så länge har det snöat lite till här i Norrtälje, hur det ser ut hemma vid vill jag nog inte veta… Men det var mycket vackert när jag åkte in, disney vinter al á Bambi. Slädföre är det oxå, se om jag inte kan få min kompis att göra en kombo, jag har släde och hon har en körbar häst. Kråkan skall oxå bli det är planen!

Kan lästa på Aftonbladets löpsedel att två personer har dött "p.g.a" halkan. Visste inte ens att halkan kunde köra bil.Förvånad

Ha en bra dag!

RC70
0

#0 älskar aftonbladet och expressens löpsedlar.. min mamma jobbade som presschef på C förut.. ja man läste ju en del roliga grejer.. svarade även i telefon när en del idioter ringde ifrån AB eller E.

IAF!
God morgon! Jag hade som vanligt morgonfodring! Var i stallet innan 7. Min mobil small igår, så alla mina  fans som försöker ringa, det gååår inte :( den har döit.

Annars skall jag försöka stryka pappa medhårs så att jag kan få en ny mobil!

Trevlig söndag, det TOK snöar här

Dyblygiad
0

Oplogade vägar som vanligt :( Ca 15 cm snö som kom sedan i går. Iof så borde man vara van nu. I går så åkte vi till Köping i snöuran, oplogade vägar och snö som yrde vilket gjorde att man bara hade 5m sikt på vissa sträckor. Det snöar fortfarande här och det dröjer nog ännu ett par timmar innan ön blir plogad. Hästarna är utstläppta och jag ska snart till fastlandet för att shoppa vinterskor till ungarna.

lil-sis
0

Fint väder idag med :)

Ska in till Norrtan och kolla tapeter och äta på fm, sen på em ska jag träffa köparna och skiljas från djuret Gråter

RC71
0

Soligt, kallt och snöflingorna faller långsamt . Stallet mockat och klart. Ska ta och röja lite här inne sen får vi se vad som blir gjort efter det.

Godmorgon från

Lotta Glad

Murgard
0

Samma väderläge som ovan. Här är marken endast pudrad med snö, så ni söderöver har mera.

Har satt en saffransdeg som strax ska bakas ut. Gör hälften lussebullar och hälften mandelmassesnurror.

Kanske byta gardiner i köket oxå.

Utegran ska förankras utanför köksfönstret.

Ponnyerna ska få lite uppmärksamhet längre fram på dagen, i alla fall!

Trevlig söndag!

/ Kerstin

MadickenII
0

Morrn!

Blåsigt på ostkusten, tydligen storm-varning. Mycket snö i varje fall! Måste idag ut och leta efter en hög med stolp som jag lämnade ute på ett bete. Det som göms i snö…

Ska packa mina lammskinn idag också, och skicka dem för beredning. Annars bara lugnt hemmapyssel, is under snön gör att hästarna får stanna i hagen. Säkra för det osäkra!

Ha en bra söndag!

AKWIK
0

Goddag!

Som Madicken redan skrivit så är det lite blåsigt och snöar just nu.

Jag vågar inte ge mig ut till stallet idag. Inte bara på Dybligaids ö som plogning mm ligger efter. Eller efter och efter..Obestämd Prioriteringen är väl ganska naturlig? Där många människor kör, där plogar de först. Sedan mindre vägar där trafiken inte är så stor.

Funderar på att baka bullar idag. Har en utmärkt köksbänk och bakbord för det. Och någon gång ska man väl inviga dem. OskyldigSkrattande

Tittut
0

# 6 Var bereder du dina skinn?

Jag skickar mina till Delsbo, och de blir kalasfina!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Carduus
0

Godeftermiddag!

Varit i stallet några timmar. Stallägaren är jätteförkyld så jag mockade och gjorde iordning i stallet, lunchade och gav grabbarna sitt kraftfoder och körde ut vatten till dom. Det fungerar jättebra med fodringen i lösdriften nu. Ponnyerna står snällt och väntar till den stora är klar. De är trygga därinne nu och har alla legat och vilat samtidigt så det känns väldigt braGlad.

Vinden tilltar här i Norrtälje nu och det kommer snöbyar då och då. Återstår att se om det blir så illa som de varnat för, kan ta tid att ta sig till jobbet i morgon bitti isåfall.

Nu ska jag gå och handla en sväng, var så skitig att jag inte villa ta det på väg från stallet. 

Ha det bra alla, hoppas vi alla slipper strömavbrott!

MadickenII
0

Jag skickar till Tranås, och är väldigt nöjd! De har en beredning där man får klippta, tvättbara babyskinn, superfina!

Dyblygiad
0

Efter att ha tillbringat några ångestfulla minutrar i provbsen på Lindex så har jag med glatt hjärta burit in 7 pallar med torvströ i snöyran. Skrattande Vägarna är nu plogade, vi bor trots allt runt 2000 på ön och idag har många sommargåster varit ute så då är det fart på vägverket Cool gubevars, en sommargäst har åkt av vid färjläget och fick åka ambulans till fastlandet…….vägara här är vackert vita med vallar på sidorna, ingen sand el salt ovanpå. Hoppas att kylan håller i sog så vi slipper isen. Den får vi klara oss bäst vi kan på utan salt el sand.

ambo
0

dyster helg då Maja ramlade av i kombinationen o bröt handleden. Ambo la in ett x-språng på 1,30 (minst!!) o maja fick typ rekyl mot halsen o gled snyggt åt höger men landade på handleden. Vi fick efter fasansfullt lång väntan på ambulans i smärtor (överdomarn ska skriva artikel om det sa han!!)  åka till Uppsala, vänta där i evigheter så armen svullna upp å sen dra den tillrätta (typ medeltida torteringsmetod) har aldrig vart me om nåt jävligare, fasanfullt med barn! De skulle sövt om jag fattat hur ortopeden skulle göra. MorrSkrikandes

Ambo ställdes in i stallet på heby, blev sen hemkörd me kompisponnyn som också tävla där, tur nog, pappan me E-körkort (ska genast gå kurs!!) När de hämta ambo var han jätteynklig i sin ensamma utebox o bara sprang upp på transporten utan krus. kompisen dandy gnägga välkomnande åt honom..sen stod han som ett ljus breve hela vägen..

vi fick lämna bil o släp på heby över lördag natt, sov kvar på uppsala, fick en sjuktaxi tillbaks till heby i morse och, till stallet o fixa ambo, o nu hem. PUST. Maja går på citodon och vi ska efterröntga på Astrid Lindgren då de ej lyckades lägga perfekt tillbaks. Ev op i såfall tyvärr. Har vi tur så gör det inget att det är lite omlott s a s. Fast man vill ju att de ska va perfekt också, lite osäker där ska kolla me läkarna.

Det blir tömkörning på hög nivå av stormatte nu ca 3 veckor som maja ej kan rida. Plus kompisar ska hjälpa till. Gipset ska va på 4 veckor men det är ju bara 3 v o 5 dar kvar nu som jag peppar henne me!

Och vi har sett på filmen jag filma hur fint han gick innan, det var inget som såg konstigt ut. Otur helt enkelt.MÅnga vägra o rev då d et var rätt tittigt o knepigt så, han hade ledigt kunnat placera sig. Men det där med om inte Om hade funnits osv, ibland har man inte turen på sin sida osv.

Life goes up and down eller hur! Nya friska tag 2009! Det blir mkt shopping i globen iaf det ska jag se till Skrattande

Akerberg
0

#12 oj, och AJ vad ont det låter! Stackars Maja!

Akerberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har jag varit ute med Kreles i skogen. Han var jätteduktig och jättesnäll =D Skrittade till största delen eftersom det var hårt o knöligt, men kunde trava lite småbitar här o var och galoppera på sandvägen som inte var frusen under snön =)  Har fotograferat honom idag, blivande julkort är det tänkt =)

Igår fotograferade jag en annan sak… eller tre rättare sagt, bifogar bild!

Akerberg
0

En bild till

Var supernära, de var inne i Kreles hage (ja, han var ute! En av kalvarna var ca 50 meter ifrån honom! har bild på det med), jag klättrade över stenmuren mot vägen och stod precis utanför staketet, de var helt orädda och visste att jag var där

RC71
0

#12 Men stackars Maja! Skäms Ge henne sen stor kram från mej!

AKWIK
0

#12 Förvånad Stackars Maja! Men tur att det inte gick värre.

#13 Vad gulligt med älgkon och hennes kalvar. Kyss

Hu vad det stormar här nu!

Murgard
0

#12  Aj,aj,aj!!  Det sympativärker i mina armar när jag läser det du skrev. Hoppas hon inte har väldans ont fortfarande. Gräsligt att behöva vänta så länge på hjälp.Rynkar på näsan    Hälsa så gott!  

Här tar vinden också i alltmera. Får se hur det är imorgonbitti Obestämd..

walsan
0

#12 Det lät då inget vidare! Hoppas att Maja snabbt bättrar på sig och vilken tur i oturen att ni kunde få hem Ambo så bra.

Vi har också varit klubbtävling, hopp Lätt D, för första gången på riktigt för Gondor. Allt var nytt och spännande och framhoppningsbanan var modell mycket liten och mycket rörig för en fyraåring så för säkerhets skull fick han bara gå mot hinder någon gång innan hans tur. Han stoppade på första hindret innan han fattat att det var hoppning det gällde. Gjorde ett stopp till på ett som många stannade på, men han gick övrigt fram fint med sin stora härliga galopp. Det blir nog en fin hopponny när han fått träna lite mer på hinder.

Snöyra nu och då. Jag tog Ferros på promenad och Helen red Fender. Mycket pigga hästar. De är mätta och belåtna eftersom de ägnar dagarna åt att äta halmen som har lite grönt i sig.

ambo
0

Tack alla för era sympatier. Såhär glad va vår gulliga Ambo i sin fina skogshage i eftermiddag!

AKWIK
0

#20 Han är jättesöt!

Nu tror jag snart att träden utanför mig faller! Förvånad Sonen gick med tjejen en bit när hon skulle gå hem och han kom tillbaka helt förundrad över vädret. Arlanda dras med förseningar nu och de avråder från att man ger sig ut med bil här.

Hur har ni andra det? Gissar att Madicken har strömavbrott, så hon kan väl inte svara? Foten i munnen Kanske dags att ta fram Oväderstråden.

Carduus
0

#12 Aj då stackars Maja, en så'n otur.

#15 Härliga bilder de ser riktigt gosiga ut i sin vinterpäls.

Stormar rejält här nu. Sambon som är med i hemvärnet har blivit utkallad till Väddö för att förbereda bandvagnarna ifall de skulle behövas i natt för tex sjuktransporter.  Kändes inget vidare att han gav sig iväg i det här ovädret men han är väl utrustad och utbildad så det ska väl gå bra.

Camo2
0

#12 Stackars Maja, krama henne från oss. Hoppas att vi ses på tävlingsbanorna i vår. Eller så syns vi på Globen.

Dyblygiad
0

Stackars Maja! Se till att få en rtg på Astrid ganska omgående så de inte behöver bryta upp ngt halvfelläkt. Har hänt förr Rynkar på näsan

Medan jag nattade hästarna i blåsten så slet min man upp det gamla trägolvet i ponnyboxen som snart ska användas till ny hyresgäst. Trät var alldeles svart som om det hade brunnit, på undersidan. Kan amoniaken från tidigare hästar åstkommit detta? I morgon ska jag sopa rent cementgolvet och sätta upp skivor på ena sidan samt förbereda för ny dörr. Kul med grovarbeten.Cool

Norrveda
0

I värsta fall kanske du kan se till alla mina barn på dagis i morgon, ja menar du bor ju så nära och om ingen annan kan ta sig dit?
Är lite orolig för mina kollegor som snart enligt planerna ska landa på Arlanda efter några dagar i Barcelona, själv blev jag kvar hemma sjukskriven och kunde inte följa med Skrikandes
Ska följa trafikrapporten och se om de landar snart sen ska de lyckas ta sig hem också.

lil-sis
0

21: Pojkarna på Arlanda plogar så de inte ens har tid att skicka SMS… ;)

Har fodrat på ridskolan. Det var INTE roligt att köra. Men jag var ändå glad att jag hade bilen, hade inte varit roligare att gå. Blä.

Dyblygiad
0

25# se det positivt. Du slipper iallafall vara orolig i luften för landningen och körning hem från Arlanda Flört Krya på dig! Kommer du upp ur sängen nu?

AKWIK
0

#25 Visst kan jag springa ner och sätta upp en lapp till föräldrarna att de får lämna barnen i 8A i stället.  När brukar första ungen komma? Jag har sonen hemma från skolan i morgon (studiedag) så han kanske kan vara lekfarbror. Skrattande

Ring om det krisar!

Carduus
0

Fick just samtal från Stefan (trött på att skriva sambon så nu får det bli StefanFlört) att han blir kvar på brandstationen i Älmsta i natt ifall han behöver rycka ut med bandvagnen. Blir till att sova ensam i natt… ska försöka göra det nu.

Godnatt alla!

lil-sis
0

Borde också sova. Tänkte åka med 05:00 bussen för att hinna plaska lite i Fyrishov innan jobbet börjar…

Norrveda
0

#27 Jag är ganska glad över att inte sitta i luften nu!
Står på benen igen fast fortfarande snurrar det lite till och från, mer än vanligt alltså Oskyldig. Fick åka till läkaren idag igen och då konstaterade de bihåleinflammation så nu är det penecillin som gäller. Sjukskriven 1 vecka till men sen ska jag nog vara tillbaka på  jobbet igen.

#28 Bra att veta Flört jag ringer om det behövs!
Såg just på trafikinfo att planet försenats ytterligare 30 min så än är oron inte över!

Norrveda
0

#28 De landade just Glad så du slipper ha 38 barn i lägenheten Oskyldig

Dyblygiad
0

Nu ska de bara ta sig hem ocksåFörvånad Våra hudnar får ingen kvällskissning i kväll……risken är stor att få ett träd i huvudet just nu. Skulle inte vilja åka bil längs kusten just nuTyst

Sassenach
0

#7 är inte så säker på den där prioriteringen du nämnde. Det måste ha varit i lördags morse jag åkte hem, snöa som f-n. Då plogar de GÅNGVÄGEN!! i söderbykarl… så jag ger inget för vägverkets priorotering…

lil-sis
0

#34 är du säker på att det var Vägverket som plogade gångvägen?

Denna kommentar har tagits bort.
AKWIK
0

#35 Tänkte skriva samma sak som du.

I ett litet samhälle (om Söderbykarl ens kan kallas det) så har antagligen ngn bonde plogning av småvägar och gångvägar på entreprenad. Bondens lilla traktor duger inte till att ploga landsvägar med ändå.

Sassenach
0

#34 o 35 Med tanke på att de inte hade plogat vägen eller gångvägen innan så tycker jag nog att även om man inte är en traktor eller plogbil, kan man väl köra en vända på vägen i vardera riktning innan man tar gångvägen.

#34 Vägverket har ju lagt ut plogningen på entreprenad, så det är lite svårt att säga vem som är uppdragsgivare till det hela…

Sassenach
0

jag måste ha råkat ut för någon slags insnönings frossa och måste genast gå till sängen utan att passera gå…

Menar självklart att det skall stå #35 o 36 och sedan #35 i mitt tidigare inlägg

God Natt!!

ambo
0

Jag vet allt om detta! I Norra Roslagen är det PEAB (och även Stockholm Entreprenad som ingår i PEAB nu)! Jag jobbar me dem me mina alléer!

AKWIK
0

#40 Jaså, du är hemma nu! Skönt att du klarade dig. Glad

Här faller också Lovikka-vantar. Rolig beskrivning, Bullemor. Skrattande

Jag ringde nyss stallägaren för att höra hur läget var och hon hade fått skotta sig in i stallet i morse. Sedan skotta en gång ut i varje hage men alla hästar är ute. De verkade tycka att det såg konstigt ut. Svårt att känna igen sig när allt är vitt.

Så här såg det ut hos shettisarna redan i förrgår.

Murgard
0

# Såna små murmeldjur! Glad

MadickenII
0

Madicken tog tillflykt till Norrtälje för natten, och vet ej om det var strömavbrott. Ex-sambons pappa sa att det varit ett litet imorse, men inget på natten. Han bor ju bara ett stenkast från mig, så det stämmer nog. Det var ganska skönt att vara i Norrtälje faktiskt, hela huset brukar skaka härhemma när det blåser.

Sassenach
0

#41 jo jag passerade "ditt" stall idag, väldigt inplogat måste jag säga. Men hästarna verkade ha full rulle i hagen…

AKWIK
0

#44 Tack för rapporten! Glad Hoppas komma ut till dem i morgon.