God morgon 2008-11-24
God morgon!
Har redan fått skotta en del snö idag. Började med en fin arkeologisk utgrävning på trappen för att kunna komma ut överhuvudtaget. När det har blivit en liten bit fri då, sätter sig en katt där och tittar uppfodrande på mig; "-Skotta fortare! Jag är hungrig"
Ridstövlar är väldigt bra att ha när man skall pulsa i djup snö till stallet :D
Försökte väcka pappa lite snällt med kaffe och macka på sängen, han behöver ploga innan han åker till jobbet, han verkade dock inte intresserad. Jaja det är hans huvudvärk, tror inte han kommer komma från gårdsplan utan och ploga först.
Ha en bra dag och kör försiktigt i snön!

God vintermorgon!
Norrtälje är inbäddat i snö ser knappt ut genom fönstren. Tror jag stannar hemma i dag… bussen till Stockholm går bara sporadiskt pga att de inte får ut nya bussar ur garagen
. Problem med drev på vägarna så de avråder från att ge sig ut med bilen om man inte måste. Har inget som är jättebråttom på jobbet så då känns det klokast att stanna hemma.
Ta det försiktigt därute!
Oj, har just matat Maja me Ipren, måste till 2 alléer tidigt, är det kaos därute?? jag gör ett försök i alla fall..plus amboboy som måste tas hand om av mej idag då
ska ringa Astrid snart om hennes röntgen

#2 Har fått rapporter om att det går 40km/tim på E18 och då blir man inte omkörd. Skall du ut på småvägarna? skyffel ett minimum… Lycka till om du ger dig ut i Roslagen!

Snöar för fullt här men ingen vind. Oplogade vägar från Sollentuna till Ljusterö berättade hundägaren som precis dumpade av min ena daghund. 3 långhåriga Berner och en korthårig drar in mängder med snö ska ni veta
Måste nu upp och släppa ut hästarna, återstår att se om man kommer hem……..eller dit…….

En stormig natt här med en del snö, men inte som i Roslagen-ännu..
Jag är krasslig och försöker kurera mej så gott det går. Efter att ha träffat förkylda människor så gott som varje dag dom senaste veckorna har jag bara väntat på att drabbas..
Godmorgon från
Lotta
Här är det lagom med snö, men det ska försvinna till helgen hotas det med. Hoppas att det inte blir så, det får gärna vara vitt fram till mars nu om jag får välja.
# 5 Krya på dig!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

#5 Krya på dig! "Doktorn" rekomenderar Te med honung ingerfära och kanel + en skvätt whiskey (i teét) om man inte gillar whiskey kan man ta rom, vodka, brännvin o.s.v
Godmorgon!
Idag är det prick en månad till julafton och Arizona fyller 5 månader.
Tror dock inte jag kan komma ut och gratta henne pga vädret. Ska i stället promenera ner på stan och leta gardinstång med sonen. Det är bara hans rum kvar nu.
Njuter av att bo i lägenhet sådana här dagar.
Jaha, där försvann sonen iväg… Han ville inte ha mig med. Han hade stämt träff med mormor i stället. Jag klandrar honom inte med tanke på min gardinkunskap och tidigare felköp. 
#5 Stackare! Men om man är sjuk så är det kanske bra att det sammanfaller med dåligt väglag. Misstänker att det kan vara svårt för dig att komma fram till vissa stall? Halt och eländigt är det väl också. Krya på dig!

Tack alla! 
#5 Jo, så kan det nog vara. Det är så förbaskat tungt att jobba in det man kommer efter bara, men jag ska inte tänka på det nu . Har hänt att jag jobbat med virus i kroppen mer än en gång. Det kommer surt efter 
Bussarna går inte :( Kommer inte till YKBn och närvaron är obligatorisk :(

God morgon
Här i småland snöar de men de blåser inte så mycke iaf. Ska dra av lite skor idag så ponnysarna slipper sina snöklampar.
Ha en bra dag o hoppas ni i snöstormen kan ta er fram snart

Här hemma pågår mest plogningsverksamhet. Hästarna blev jätteglada av att få komma ut i snön och halvblodet "svimmade" innan jag hade stängt grinden ordentligt. Nu har det iaf slutat snöa här hemma.
ha en fortsatt trevlig dag!

Godförmiddag. Cyklat till jobbet i snöyran idag. Dock var det bara lite puder när jag gav mig av, ingen blåst. Ändå såg jag bara 4 ynka cyklister ute! Brukar få trängas på cykelbanan mot högskolan annars… När jag åkte hem var det ca 2 cm snö.
Sitter o slår in div paket, inga julklappar dock. En grej jag sålt på Tradera, och en födelsedagspresent till Snörpas ägares son (fyller 4 på torsdag) och ett till hans storasyster (det ska ju vara rättvist!)
Ska upp till Snörpa när jag är klar. Har lovat att mata o mocka åt dem. Får se hur det blir med rideriet, beror hur mycket det yr… där uppe blåser det alltid minst 2 snäpp värre än vad det "ska" göra =P
Mitt tangentbord skramlar när man tycker på tangenterna =S
Fortsatt snö här. Kan inte åka till Uppsala, tänker inte chansa och köra heller, det är inte värt det.
Det värsta som kan bli av det här är att jag måste gå kursen 12januari istället. Men så fåniga kan de bara inte vara. Knappast mitt fel det här och bromsar som vi pratar nu kan jag ju…

Här snöar det fortfarande. Inga busar går idag, den enda synliga är den som står stilla med varningstriangel bakom sig…maken fick vända vid färjan och åka hem igen, lika så gjorde de flesta som åkte av färjan, de vände och åkte på frjan igen. Besk har snö upp till magen men ser rätt så nöjd ut ändå. Det har tom kommit in snö genom avloppsröret i vattenspiltan i natt. Drivorna i hagarna är upp till 70cm höga.
Det var ganska lugnt väder här på förmiddagen men nu vräker snön ner i flingor stora som lovikavantar! Vackert men ruggigt.
Har städat lite och funderar på att sätta upp julgardinerna trots att det är nästan en vecka kvar till 1a advent, men då slipper jag stressa med det på lördag. Kanske kan man passa på att få lite julkänsla nu iochmed snön… Blir iaf fasligt sugen på glögg!
#3 Nä, körde på Södertörn idag. Ska ställa in mitt besök i morrn uppe i Kristineholm, norr om Rimbo! Rätt mojjigt på Södertörn men det var bättre plogat där än på Tranebergsbron 
Nu ska vi in till Astrid då tummen svullnat upp. Om det är gipset som sitter för snävt. Då kan jag tvinga fram den där röntgen direkt lika bra 
På min ena allé har vägfolket som ska plantera lämnat mina fina ekar i snöstormen utan jord på rötterna 

#5 Hoppas du är på bättringsvägen, men i allmänhet brukar det ju ta några dagar..
#18 Kan ekar planteras så här års? 
Här har det stormt hela natten och dagen . Lite snö har också kommit men inga mängder.
Fendi, som ska ha fri tillgång på grovfoder, fick en ny trälåda imorse att lägga höet i. Annars blåser det bort.
Delights hö förankras med en träslana. Ska ta en asptopp åt henne. Hon mumsar de tunna kvistarna, barkar och så kan man lägga höet i den.
Dagens jobb är över, ska ut och göra stallet nu.
Snöar fortfarande här!! 
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
#21 Jag vet det
.
Efter en lång trevlig helg i nordnorge med -12, snö och ingen sol över horisonten skulle jag ta mej hem till klimatzon 1 igen för att under måndagen jobba, se till hästar och hem och familj för att sedan flyga till Stockholm imorn bitti på djurskyddskonferens.
Har nu nödlandat hos min 08-syster efter några timmar i avgångshallen i Oslo, några timmar i planet på marken i Oslo, en timme i bagageutlämningen på Arlanda(jodå tillslut kom min bag, full med snö, på bandet) och en timme i en oändlig kö på SASservice på Arlanda för att boka om min inrikesbiljett tills jag insåg att det var lika bra att glömma klimatzon 1 för denna gång och istället nödlanda hos släkten över natten.
Lyngshesten var i alla fall en spännande bekantskap. 

Här ha trillat ner ca 5 cm snö idag, inte så jättekallt heller -2 ungefär. Såg en bil i diket på vägen till stallet, men den hade nog inga vinterdäck, för det var inte speciellt halt eller mycket snö på vägen…
Kom på på vägen till stallet att det idag är tre årsedan jag provred tokstollan Snörpa. Tiden går fooort! Skickar med allra första bilden som togs på oss, på provridningen =) (Då uppförde hon sig som en tokstolle… men jag satt kvar o det var tydligen ett bra tecken :p) Världens bästa lilla häst 

Enköping har informationstavlor med små lysande lampor på båda sidor om staden, längs med E18.
På dessa tavlor stod det i dag: Du har väl vinterdäck-snart kommer halkan!
Undrar om han som ändrar texten inte varit på jobbet senaste veckan….
Gokväll!
Sitter i snökaosets kärna känns det som! Åkte in till Norrtälje igår och sov där, och skulle sedan ta bussen hem till ön. Trodde jag…Inga bussar lär gå på ett par dagar, en vägbana är plogad på vår lilla väg, och det brukar ta dagar innan det blir bättre. Hade dock sån tur att ex-sambon var ute och åkte, och han kunde plocka upp mig och köra mig hem. Han bor bara några hundra meter bort så det var ingen omväg. Sedan skottade han hela gårdsplanen också! Himla bra att ha ändå, den mannen! Och bjöd på kaffe. Nästan bättre att vara separerade än tillsammans.
Lär bli hemmvarande ett tag, tills detta lättar lite och plogbilarna hinner med att få undan snön. Kan vara skönt, sköta hästar och mysa i stugan. Så länge det inte blir strömavbrott…
Bussarna MÅSTE gå imorgon. Jag kan inte missa en dag till *panik*.
Går upp snortidigt imorgon och kör i värsta fall :(

#23 Har du också världens bästa häst??!
Dom har ju jag här! 

*nynnar lite* Jag ser det snöar jag ser det snöar… Även om det är uppehåll nu så vet man ju inte, helt plötsligt kommer det mer lappmögel.
Har varit ute och åkt idag, köpt havre, åkt hem spänt för transporten, lastat in pappa i bilen. Fastnar innan man ens hunnit lämnat gårdsplanen, svär, skickar ut pappa för att hjälpa en komma loss. Han hoppar in i bilen igen, blir utskickad för att hämta en säck att ta krossen i.
Åker till byn med bil + släp, hämtar en rundbalhö och krossar havre och korn, får senaste skvallret av bonden.
Hem igen, in med bil + släp på gården, micklar lite, lastar ut höbalen och rullar in den i stallet. Sätter mig i bilen för att mickla in bilen bakom huset igen där den stod, lyckas fastna en gång till. Kommer loss och backar lite fint tills jag fastnar IGEN!! Med ena boggie paret på vardera sida om en snödriva, svär, kliver ur bilen, svär lite till, skottar och kastar ifrån mig skyffeln. Hoppar in i bilen och gör om proceduren fast lite bättre då jag inte fastnar.
Åker sedan iväg för att införskaffa mat för de närmsta dagarna. Kommer på att jag måste ta mig till Norrtälje för att tanka bilen innan jag skall lämna den på service i morgon.
Jag tycker inte om den här dagen, hoppas ni haft det bättre! Sov Gott!
Hemma efter lååång väntan på Astrid, stockholms alla bebisar verkar ha ansamlats där idag..och jo visst, gipset var för hårt ditsatt på Uppsala så armen hade blivit typ dubbelt så stor plus fingrarna! tuuur vi komin, bort me det vedervärdiga plastgipset och dit me halvskena så det finns sö,msmån lixom. Nu är allt fridens och fröjdens, humöret har återvänt det gör inte ont mer så mkt, och vi ser fram mot att armen läks. Tid på fredag för röntgen så allt är bra.
Ambo va lite ledsen tyckte maja idag när hon hänka me, kompisen red honom..som om han trodde matte övergivit honom men, det har hon inte
Lite sorgligt då¨hon ej kunde åka pulka idag då tyvärr
Vilken urusel dag det vart om man bortser ifrån Monias enorma framsteg idag i ridhuset då hon och medryttare tragglade sig igenom LC:2 med stråååålande reslutat. Jag var ju självklart domaren så jag bedömde enligt min regelbok (läs min häst är bäst, ingen protest boken).
Morgonen var morgonfodring och skjutsa sambon till jobbet. kastade ut djuren. åkte hem. vaknade av att telefonen ringer 10. I andra änden hör jag bara "nanna, smilla är död". min bäste väns hund somnade in igår morse (alltså måndag). det var tungt. vaknade iaf.
jag drar mig ur sängen, inser hur mkt jag behöver städa lägenheten. sätter mig vid datorn. ringer och skäller ut ASUS för deras TOTALA inkompetens då de skickat en ny sladd till min dator. en sladd som inte ens går att använda i Sverige. hurra.
vid 12 ringer Sparven (bäste vännen) igen. Hon gråter och vill att jag ska åka med till veterinärkliniken och säga farväl till smilla. sagt och gjort. klär på mig. tittar ut i snökaoset, jaja köra bil till järfälla.
tog en timme ungefär, brukar ta 40 minuter max. vi tog oss till kliniken, satt en stund hos smilla och sedan åkte vi och fikade. kallas det begravningsfika?
lyckas tråckla mig ut till haninge igen. otroligt nog så stod det INTE still på essingeleden, något jag faktiskt förväntat mig med tanke på värdet och klockan …
efter nästan 1,5 timme var jag framme i stallet. medryttaren hade precis kommit hon med. vi pysslade om monia, satte på henne 20020202 reflexer och skrittade iväg till ridhuset. Monia som inte varit i ett ridhus mer än på RIKS då hon bodde i ett och på 3 års testet var jätteduktig. Hon skötte sig exemplariskt. Hon kanske märkte att jag behövde ett break idag. Matilda (medryttaren) prövade att rida LC:2 och det gick jättebra! Haha, kanske inte såååå överdrivet raka linjer men en helt perfekt halt. Alla gångarterna och rätt rörelse på rätt ställe.
Så. Man kan säga att min connemara räddade min dag idag.
Nu ska jag sluta deppa och försöka sova!
#29 Vad skönt att ni kollade upp det hårt åtsatta gipset. Det gjordes inte på min bror och det höll på att gå mycket illa. Efter ett dygn med armen i höjdläge och antibiotika i dropp (Jag var liten, men så uppfattade jag det?) så gick det nu istället bara illa.
#31 ja, och nu håller min feta artikel om Uppsala att bli ännu fetare 
tummen är fortfarande ej perfekt, vi måste fråga om d på fredag..men, va hände me din bror stackarn, blev armen bra till sist? maja kanske också skulle ha antibiotika?
Nu är gipset istället jättestort o hon skulle kunna dra av det säger hon, nu när armen har blivit smalare..