Rida dräcktigt sto
Jag har lite problem att bestäma hur länge och hur hårt jag ska rida mitt dräcktiga sto. Hon ska föla den 13 April nästa år och är då alltså strax över sex månader dräcktig. Hon har varit dräcktig förut men jag känner nu att hon blivit dubbla storleken dubbelt så snabbt (känns det som ivf XD). Jag vill ju inte belasta henne för mkt eller rida för hårt. Tänkte sluta rida henne helt till nyår och då bara prominera och tömköra lite lätt. Vad tycker ni? Hur mortionerar ni era dräcktiga ston?

Hon säger säkert ifrån när hon tycker det blir för jobbigt?

MIna rids tills de säjer ifrån. Ida som nu väntar sitt 6e föl på raken och ska föla i april, hoppr gärna fortfarande, inga höga höjder men hon racar och bockar som aldrig förr.

Ja, hon säger ju inte så mkt direkt i vanliga fall.. Gör alltid som man säger oavsett men jag får väl hålla uppsikt XD
Jag skulle inte hoppa, men vanlig promenadridning inget problem.
Monia tränas lite lätt, inget direkt avancerat mest för att gymnastisera sig och hjärnan. vi tänker fortsätta att motionera henne lätt tills hon säger ifrån. hon hoppade sista gången i 5,5 månad men sa sen till att det blev för tungt :)
En del ston säger ifrån själva. Jackie ville inte bli riden efter bara 4 månader, så då ställdes hon av, medan andra kan ridas långt in i dräktigheten.

Jullan ska ju föla till den 13 April och har gått över sex månader nu.. Men jag ska absolut hålla uppsikt men har svårt att tänka mig att Jullan skulle säga ifrån. Men vi får väl se.. XD Tack så mkt..

Den här tråden får mig att minnas mitt förra halvblodsto som 3 dgr innan hon fölade seglade över grinden till sommarhagen med sin gigantiska mage
grinden var 1,50 hög och hästen var 1,54……med första fölet i magen och 1 v kvar till fölning så drog Ida över en 2 kombination i ridhuset, hindrena var runt 1,20 och Ida, hon var lös och fri i ridhuset. Ibland undrar man vad som försegår i stonas hjärnor

#8 Vissa tvåbenta är jättegravida och klarar just inget några veckor in i havandeskapet…

#9 Det har du rätt i, sen finns det 2 beningar som tävlar hoppning 3 dgr före bf…..
Man får helt enkelt som ägare vara noggrann med att lyssna på sitt dräktiga sto!

#10 Men snälla, gjorde du?!!! 

11# Jag tävlade ungstoet i klubbhoppning med kavajen knäppt med en knapp och vita taights som ridbyxor. Om jag inte minns fel så hoppade vi 80cm och det fanns inget i TR som gjorde att jag inte fick starta. Detta var barn nr 3 oh jag fick inte änns en sammandragning. Lite foglossnings ont fick jag. Jag vet att jag prövade allt för att få igång förlossningen men inget satte fart på det. Så man kan verkligen säja att att alla dräktiga/gravida är individuella och orkar olika mkt. Jag var så pass vig att jag utan problem kunde ta mig upp i sadeln utan hjälp på cobstoet. Med barn nr 4 red jag mest dressyr.
Bild på mig när jag väntar 3an och tävlar dressyr på ungstoet.

Cinna reds ända fram till fölning. Hon var gladast så. Hopptränades fram till strax innan jul vill jag minnas. (Fölade 15 maj.)
Motionsreds utomhus i alla gångarter inklusive lite dressyrarbete några månader in på nya året. Sen trappades det ner och sista månaden var det enbart skritt och trav.
Dagen innan fölning var vi ute en dryg timme och det var inga problem alls.
Dock reds hon barbacka då sadelgjorden inte nådde runt 

#12 #13 Rara bilder! Mycket trevlig uppsyn på skimmeln!
OT: Cobbarna har blivit lättare med åren. Och snyggare! Gillar dom också
!
Windy vill bara stå vid ett träd och fundera på livet.
Eftersom jag också har gått upp lite i vikt så känns det bäst för oss båda att bara promenera i naturen någon gång i veckan. Alltså då promenerar jag också.
Så gjorde jag också med Mixit, när hon hade Madicken i magen. Minns att det var mycket snö den vintern, så hästen fick gå lös framför mig och "ploga" När jag blev trött i benen så hojtade jag på hästen, som då stannade, ställde bakhoven på tå och sov en lur medans hennes matte satt i snön och pustade. Måste varit en syn! Hon gick alltid lös, den gamla kusen.
Madicken motionerade sig själv, dvs var med lös när jag red min Nordis. Valde gångart själv, men det var oftast högsta växeln. Hade inackorderingar då, två småponnyer. Jag och lilltjejen red Nordis och Shettis, medan Madicken och Russ var lösa. Vilka galopptävlingar vi hade! Madicken var välmotionerad under hela dräktigheten. Med sista fölet var hon lite lugnare, men var med lös på ridtur några gånger i veckan. Ville inte vara själv hemma, utan knatade med i sakta mak.