Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: allmänt
Läst 2181 ggr
kicki80
0

Liten connemarafantast...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi söker barnponny och har tittat på både A och B-ponnyer men inte hittat ngn ännu..

Vår dotter som är 4 år är helt bestämd i sina önskningar om ponny. Hon SKA ha en connemara och hon vet vilkenGlad  Dem känns ju bara lite stora som barnponnyer..

AKWIK
0

Vilken vacker connemara! Flört 

När togs fotot?

kicki80
0

Visst är han fin, världens härligaste kille. Fotot är taget Juli 2008.

Så kul att mina barn kan rida på honom som jag själv har ridit..

RC71
0

Kyss Härligt!

Det FINNS faktiskt kat. B connemaror ,även om det inte hör till vanligheterna. Leta på! Glad

Akerberg
0

http://www.aramennoc.se/aramennocbilder/srcb9.jpg  Här har vi en B-ponny-Connemara =)  (Människan på bilden = rytttaren, och hon tävlade då även shettis i hoppning!)

kicki80
0

Är det ngn som hör talas om ngn connemara kat B så skrik till.. Nu är hon helt såld på en kat D, en snäll tjej men aningen stor…

AKWIK
0

#1 Snygg 25-åring! Glad

Så här såg han ut som nyfödd. KyssKyssKyss

Murgard
0

Vi hade en mountain 3,5 årig hingst som förstaponny. Dottern var 5 då premieringsnämnden ratade honom.

Vilka jubelrop från dottern (5 år)!!!

Dom tävlade sedan LA hopp, lätt fälttävl. och typ FEI dressyr tillsammans.   Lag -97 hette det då …

Han kördes också för släde och rockard. FIIIN ponny!  Ekbäckens Jocke, riktig guldstam.

OT?

AKWIK
0

Jag tycker att man inte ska haka upp sig på storleken så mycket. För en fyraåring är ju ALLA hästar för stora egentligen. Köper man en connemara så har ungen att växa i och behöver inte växa ur den på länge. Även en shettis är för stark för ett barn om den bestämmer sig för att knata iväg.

Satsa på en lugn och stabil connemara, så klart.

MrsM
0

Vi gjorde nåt mittemellan. Barnen kunde utan större svårigheter RIDA på connemarorna (dom är lyhörda på nå vis), och så köpte vi ungstoet Marit, russ, som KRAMPONNY och skötobjekt i stallet. Vi upplevde den största vinsten med liten ponny att ungarna kunde sköta och "roa" sig lättare med en liten ponny på egen hand.

Träffade f ö en finsk domarkollega i somras som var lyrisk över russen: dom grundlägger ett gott säkerhetstänkande hos barnen (Glad) och barnen blir vana vid det mesta. Efter ett russ som förstponny blir ingen ridning svår…  Derru, Tittut, nischat o klartSkrattande.

AKWIK
0

#9 Tja du har kanske rätt. Jag hade ju själv ett russ som förstaponny. Skrattande

GE
0

Det hade jag också. En otäck liten svart sak e Gullding, men till hans försvar måste man nog också säga att han förmodligen hade ett bra skäl att vara som han var. Pappa såg honom på slakteriet, tyckte att han såg gullig och snäll ut, och räddade honom mot bättre vetande. MrsM har dock helt rätt. Efter honom blev ingenting svårt!

Clancy
0

#0 Jättefin ! Vem är det ?

MrsM
0

#11 För undvikande av missförstånd vill jag påpeka att jag bara citerade en finsk domarkollega betr russ och barnSkrattande. Både hon och jag är dessutom inbitna (Flört) russ-freak, bara så ni vet.

AKWIK
0

#12 Det är min första uppfödning se här

Va! Nu såg jag att det inte finns något kort på honom i aramennoc. Förvånad Skicka ett, Kicki80, annars skickar jag ett kort på honom som föl.

Murgard
0

#14 En uppfödning att vara stolt över! Jättefin!Glad

AKWIK
0

OT, jag vet. Oskyldig 

#11 Här är jag med mitt russ Alibaba, efter Piggelin, fotat på landet sommarlovet -72 eller -73. Han var otroligt snäll och trevlig. Hoppade bra gjorde han också. Min några år äldre medryttare hoppade en gång 135 cm med honom, själv var han 130 cm.

RC71
0

#16 Men gud så söta! Kyss

MrsM
0

#16 OT. Piggelin var en av mina favvoponnyer hos Tant Ella i Storängsbotten (Ryttarstadion), sådär 1965-67 eller såGlad. Piggelin var också jättesöt.  Vad hette Alibabas mamma?

AKWIK
0

#18 Hon hette Alma u Allimaj e Raketen. Om jag inte minns fel från papperen vi hade. Jag har inte hittat Alibaba i Blå basen men flera syskon vars namn också började på Al…

Någon var född på Smedsmora gård, minns ej om det var Alibaba (f.1965) eller hans mamma Alma (f.1954).

kicki80
0

#14  Jag ska skicka in kort på honom så fort jag kommer ner och kan fota honom, flyttar ju ner på Måndag…

Ja inte är det lätt med barnponny, jag själv är ingen shettisfanast. Och B-ponny har jag aldrig haft. Jag var ju 3 år när Candy kom till oss och jag har aldrig tyckt han varit stor.. Men Moa (dottern) har bestämt sig för att köpa mosters Zelia…  Min mara kan inte ridas av barn då hon är väldigt het att rida annars litar jag blint på henne hon älskar mina tjejer..

GE
0

#13 Sorry! Det var inte alls meningen. Jag förstod det så till den milda grad att jag inte ens tänkte på att jag borde ha preciserat. För att eliminera risken för missförstånd kanske sajtvärden ska ändra texen i mitt inlägg till "den finske domaren har dock helt rätt"?

Jag är också ett russ-freak. Det blev jag trots att han inte alltid var så medgörlig. Jag blev det förstås i ännu högre grad när jag började rida på Gävle Ponnyklubb. Idag är jag mycket förtjust i splasharna, speciellt de som som går tillbaka på min stora favorit Signal 148.

GE
0

#19 Då måste Alibaba vara släkt med en tidig (1966?) SM-medaljör i hoppning som hette Rauke. Han far var en icke godkänd hingst, Knutte e Klippman u Allimaj e Kurre - Algo. Rauke var dock inget rasrent russ, hans morfar var Shetland har jag för mig.

Knutte var också pappa till ett sto som hette Lill-Gull, som stod på Vällingby Ridskola och vars skötare jag brevväxlade med. Lill-Gull fick ett föl e skimmeln Rajmond, som också stod där. Om jag inte minns fel hette han Pickles. Modern till Rajmond fanns även hon på Vällingby. Hon hette Rajah och var e Kurre - Nigro. Jag kommer ihåg att jag tyckte att de var så fina de där skimlarna, och så exotiska för att de hade Shagya i härstamningen. Lill-Gull blev senare avelssto på Östertorp tror jag. Zaba kanske vet?

När jag nu ändå går längst med Memory Lane, så fanns på Vällingby russen Rock-Racke och Virvelvind. Åtminstone en av dem var ganska stor har jag för mig, och båda hade bläs och strumpor. Jag hade en skötare till en av dem som brevvän också, (man hade många på den tiden!), och i Gävle fanns två helsyskon som jag tyckte mycket om. Snacka om lycka när jag kom till Uppsala och upptäckte att deras föräldrar Trolle och Stormy fanns hemma hos en klasskompis! Stormy var en ljuvlig ponny, medan Trolle var en riktig buse. Mycket kul att rida dock! Tyckte man då i alla fall, trots att han kastade av en stup i kvarten! Stormy levde tills hon var närmare 30 år. Hon hade också en helsyster hos greven på Frötuna. En isabell som hette Boel, men som kallades något annat (ev kan det ha varit Darling).

På Frötuna fanns hennes gulbrune son Bacchus, som hon fick ett BEC föl med, Bronco f-61. Han ägdes av en tjej som hette Kajsa som tävlade honom i hoppning. Bronco blev bortåt 35 år gammal, och var en perfekt läromästare till hennes barn. Han slutade sina dagar hemma hos Kajsa nån gång i mitten av 90-talet. Stormy och Boel var fö helbror med Hero, känd som "Pytteliten" för alla som läste "det stora ponnyloppet" och de andra böckerna i samma serie.

Jag ber om ursäkt för denna totala urspårning, som väl dessutom hade passat bättre på russforumet. Nu måste jag skynda mig ut till Grän för att fotografera Tabasco, som ska flytta hemifrån i morgon!

Gråter men också Glad eftersom han nu får världens chans!

[baffinbay]
0

#20 Är det Hagens Zelia? Isf är det mormor till vår Fendi som jag har som Avatar :)