Vad är en prestationshingst?
Vad är en prestationshingst för dej?
Är det en hingst med egna tävlingsmeriter, en hingst som lämnat framstående avkommor eller en hingst som i sin härstamning har tävlande individer? Eller kanske något helt annat ?
När jag hör ordet prestationshingst så tänker jag på en hingst som blivit godkänd för avel pga sina egna prestationer på tävlingar.
Har faktiskt inte tänkt på att det kan betyda de andra något annat. 

För mig är det i första hand en hingst med egna prestationer på tävlingsbanan, men jag skulle nog även kalla en hingst som lämnat framstående avkommor för prestationshingst. Det tar bara lite längre tid innan man vet att en sådan är en prestationshingst… 

För mig är det en hingst med egna meriter eller meriterade avkommor. En hingst med med tävlande individer i stammen har prestationsblod.

#3 Kan bara instämma.

För mej är det i första hand en hingst som bevisat genom sina avkommor att han är en god prestationsförärvare. En högt tävlande hingst är en framstående tävlingsponny.

#5 Hm, du har nog rätt. En hingst som visat prestation genom avkommorna ska snarare kallas prestationsförärvare. Om han dessutom har egna prestationer en prestationshingst.
Frågan är vad man ska kalla en hingst som blir godkänd på prestation, om inte en prestationshingst? Frågan är också vad man ska kalla en hingst med egna tävlingmerier, men som vid avkommebedömning visar att han inte nedärver sig? Det är ju om man tänker efter ingen "riktig" prestationshingst. Så länge avkommorna är få och unga kan man gå på hingstens egna meriter, men med facit i hand är han kanske inget annat än en framstående tävlingsponny?

#6 Nej, man man vända och vrida på det hela flera gånger om.
En hingst med egna prestationer är just en hingst med egna prestationer-en framstående tävlingsindivid.
När denna individen godkänns för avel så är han ju fortfarande en hingst godkänd på sina egna prestationer. Hoppet finns ju då förstås att denna individ ska nedärva prestationsförmåga i första hand, men det tar ju väldigt lång tid att få kvitto på, om så är fallet.
vad "flummigt " det blev nu, ursäkta 

#7 Nejdå, inte alls.

#7 Man kan också tolka det lite mer ordagrant.
Hingst som presterar = prestationshingst
Hingst som ger prestation = prestationsförärvare (givare)
För mig är det nog sammanhanget som avgör. När det gäller tex tävlingsstatistiken kallar jag hingstar i toppen för prestationshingstar, vare sig de har egna meriter eller ej. Om de också ska nämnas, blir det i form av hingsten har själv presterat bra, han har själv tävlat framgångsrikt el likn. Annars är det nog faktiskt mest hingstens egna meriterna jag tänker på.
På jobbet i natt satt jag och googlade på "prestationshingst", och fick fram att det verkar vara väldigt vanligt att man menar en hingst med egna meriter. Bla Flyinge skriver så i avelsannonserna om några av de hingstar som tävlat på hög nivå. 6-åriga o äldre halvblodshingstar kan också göra bruksprov som prestationshingstar. På sina egna tävlingsmeriter eller utländska bruksprov.
Jag tolkar prestationshingst som en hingst som av någon anledning inte blivit godkänd på premiering men som senare godkänts senare tack vare egna framgångar på tävlingsbanorna.
En extriörshingst kan ju vara en utmärkt prestationsnedärvare utan att han för den delen är startad själv.
Hmmm lite luddigt begrepp när man börjar studera det ur olika vinklar faktiskt :)
#9 jag håller med dig GE! Jag säger prestationshingst om en hingst som har egna prestationer och förärvare om en hingst som nedärver prestation :)
Jag tänker mig att en hingst som godkänts för sina meriter är en prestationshingst. Det är för att man tror att han ska nedärva sin förmåga som man godkänner honom.
Men jag tycker också att en hingst som nedärver huvudsakligen god prestation, d v s avkommorna är framgångsrika, kanske har hingsten också framgångsrik stam, de flesta väljer hingsten med tanke på att de ska få hög prestation på avkomman, för mig är också det en prestationshingst även om den godkänts på vanligt sätt.
Vad kallar man en som är både och? Godkänd som unghäst och senare tävlat och även visat bra tävlande avkommor?!
Om de flesta väljer den för att den ska ge bra prestation då är den för mig en prestationshingst. Är den både och då tycker jag att det är rätt och slätt en godkänd hingst
"Prestationshingst" är inte någon "skyddad titel". Det kan vara marknadsföringen som avgör vilka som hör dit.
Som gammal avelsvärderingsmänniska tycker jag att en avkommebedömning med A-prest eller ELIT borde vara närmast sanningen. Sen kan en oprövad hingst ha "prestationsblod" och/eller själv ha presterat bra, det är bra men det är liksom inte samma sak för mig. Och jag tycker att man ska diskutera exteriör och prestation var för sig, utan att tro att det ena utesluter det andra förrän hingsten har lämnat tillräckligt många avkommor i mogen ålder.