Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: avel
Läst 2000 ggr
AnnaB
0

Touchwood Winston

Någon som kan berätta lite om honom, han verkar inte vara använd så mycket i aveln varför? någon som har erfarenhet av hans avkommer, vore kul att höra lite åsikter om honom….

lil-sis
0

Inte så mkt avkommor men jag är mkt förtjust i honom, såg honom tävla i flera år.

Han är väl godkänd på meriter, inte "utseende" och det verkar inte falla folk i smaken?

RC70
0

Prestationshingstar väger inte lika tungt som exteriörhingstar :)

keca
1

Varför väger exteriörshingstar mer än prestationshingstar?? Vi avlar väl fram tävlingsindivider och inte utställningsponnier ??

RC71
0

#3 Det ena behöver ju inte utesluta det andra Flört Det kan också vara så att T.W tävlat och inte varit tillgänglig för stoägarna eller kanske hans far fått stona i stället. Vad vet jag.

[baffinbay]
0

Jag inte hur statistiken för avkommors tävlingsresultat ser ut för extriörs- respektive prestationshingstar men extriörshingstar är ju både rastypiska och har bra rörelser. Därför borde väl de kunna ge bra tävlingsindivider likväl som en prestationshingst som kanske inte blir godkänd pga sina klena ben (ett exempel bara) eller liknande? En prestationshingst som blir godkänd på meriter har ju blivit ratad vid premieringar av någon anledning.

Angående anledningen till att prestationshingstar inte används i så stor utsträckning beror nog det dels på att de har "fullt upp" med att tävla. Sen kan jag bara tala för mig själv men jag föredrar extriörshingstar och hänvisar då till mitt resonemang i första stycket.

AnnaB
0

#3 - Håller med!

#4  Då kanske han får ta över pappas roll i fortsättningen….

någon som har några bilder av honom att presentera?

Murgard
0

#5  Hmm, kan se att du är mitt i avhandlingen…

Om man ska ägna sig åt rasvis avel, bör det ju hos hingsten tydligt framgå rastillhörighet.

Att nedärva ett någorlunda korrekt benställ höjer oddsen för hållbarhet hos avkomman.

Goda rörelser sitter inte ivägen vare sig man är dressyr- eller hoppinriktad. Taktmässiga,påverkbara, bäriga rörelser har alla ryttare glädje utav.

Eftersom vi avlar ponnyer som våra barn och ungdomar ska kunna hantera och rida utan bekymmer bör avelsmaterialet ge ett gott och mycket samarbetsvilligt temperament.

Den hingsten som ger ovanstående vill jag använda!

AKWIK
0

#3 Det är ju lättare att träna en exteriört korrekt häst till att prestera bra än att ändra exteriören på en tävlingshäst. Man vill ju helst ha både och. Flört Dessutom har nog träning och rätt ryttare varit mycket avgörande för de hästar som är bra på tävlingar och det går ju inte i arv såsom exteriören gör.

Ungefär så tänker jag. Glad

monsterpony
0

Touchwood Winston godkändes med 40 poäng (88789) så han hade "utseende" likaväl som meriter. Dock vill jag minnas att han slapp göra bruksprov tack vare sina meriter, men det kan också ha varit någon annan hingst jag blandar ihop honom med.

RC71
0

#9 Det stämmer.

lil-sis
0

Men då blev han godkänd sent eller hur? Vill minnas att han inte har varit godkänd sen tre?

:) Såg honom som sagt i många år på Öland när han var ung, i lägre klasser på klubbtävlingar och mindre tävlingar. Han och Neffi är de stora orsakerna till att jag föll för connemarorna :)

RC71
0

#11 OM jag inte minns fel visades han även tidigare ngt år men räckte då inte till. Ja, han godkändes som "vuxen" Glad

colleen
0

Om inte jag minns fel så hade väl Winston 5x8 när han godkändes?

Är han visad på premiering tidigare? Han är ju visad på vanlig utställning med riktigt dåliga poäng vet jag.

~Jag tror på ödet~