Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: hingstar
Läst 4697 ggr
Linjerat
0

Spinway Corona RC 77

Någon mer än jag som tycker om den hingsten? Fast jag kanske tycker om honom mest p.g.a. att den connemaran jag tävlar är efter Spinway =P

Akerberg
0

Tycker han är fin! Iallafall på bild, har inte sett honom live. Synd att han kastrerades

kicki13
0

Det är en hingst jag skulle ha vilja använt

Spader-EliN
0

Den står väl i östergötland? då kanske vi träffas på nån tävling

MadickenII
0

Gick inte den på export till USA, därav kastration?

Linea
0

Jag har inte sett honom i verkligheten men jag har sett hans godkända son Gräns Roeson många gåner och han är superfin! Hade också velat se Corona i verkligheten men jag har också hört att han exporterades till USA.

AKWIK
0

Nån som vet hur det har gått för honom i USA?

Lisa-trollet
0

Har hört att han va till salu nåra månader efter att han kom dit. (Vet inte hur sant de e)

colleen
0

Han såldes väl för 55.000dollar efter bara ett litet tag, anledningen som stod i ridsport var väl att "han såg spöken".

Mycket synd att han kastrerades och såldes utomlands, honom hade jag gärna använt.

~Jag tror på ödet~

MrsM
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har S Corona som morfar till min "genpool" Tilda, nu 3, och det är jag väldigt glad över.

AKWIK
0

#9 Kan man gissa att det delvis beror på hans far Thunderbolt, en av två kvarlevor från en utdöende hingstlinje som irländarna nu måste rädda.Cool ?

MrsM
0

#10. Nja. Sen det skrevs kom Dale Haze… och hela kontinenten fylldes m Hazy Dawn blod (Tully Lad ibotten alltså). Men Corona & barn är så härliga (snälla o arbetsvilliga) i lynnet, och rör sig trevligt. Gillade honom som person. Och Thunderbolt verkade likadan.

Maria-Kavat
0

Hur är det med Coronas avkomma S Bossanova? Är han fortfarande hingst?

AKWIK
0

#12 Ja, det var en bra fråga! Det undrar jag med! Och kanske Spader_elin med?

Spader-EliN
0

den visades väl men blev inte godkänd?

RC71
0

#12 Ja,han är hingst.

MrsM
0

Han gick ju bra på Rikskvalitets i höstas. Och är INTE kastreradGlad.

AKWIK
0

#14 Han kan ha växt till sig och mognat sedan dess. Han fick 44 poäng på exteriören och både Gångarts- och hopputmärkelse i höstas. Hoppas att han visas och blir godkänd! Men även om han blir det så kan jag inte använda honom till Dimona eftersom de har samma mamma.

Maria-Kavat
0

Då kanske vi får se honom i vår på Grevagården mao!

RC71
0

#17 Finns nya ston att köpa  AKW….Skrattande

AKWIK
0

#19 Ja vet, jag skulle vilja fler än de två jag har. Min andra, Windy, skulle kanske kunna träffa Bossanova nästa år i så fall? I vår har jag nämligen bokat in henne på första plats hos en annan Hemlis. 

Jag kanske ska lägga in ett inlägg i Blivande pojkvän-tråden?Fundersam

colleen
0

#20 du får göra en egen pojkvänstråd så blir de enklare att följa

*gubbe med lampa vid huvudet*

~Jag tror på ödet~

Smile-and-be-Happy
0

Bossanova har en mer avspånd attityd till tillvaron - ser inte spöken som sin far. Foto från sommaren -06. "Utvikningsperspektiv".

monsterpony
0

#22 Ah, dessa vilda connemarahingstar…

kicki80
0

Corona är pappa till Zelia och en snällare och trevligare ponny får man leta efter.. Hon är för snäll nästan i hagen tom shettisfölen flyttar på henne men hon har börjat ta efter de andra marorna lite och vågar sig ibland på att sura åt ngn shettis.. Men surar ngn tillbaka så flyttar hon sig..

[AlphLauren]
0

#24 Zelia, menar du hagens Zelia då?

Var det dig jag träffa på vätö med henne i somras? :)

Corona är pappa till min häst och han ser spöken överallt. Då vet jag vart det kommer ifrån ;)

Har inte Corona en helbror på Irland? Spinway Comet?

Jag har sett Corona live både på utställning och under ryttare och han var urhäftig, vilka gångarter!! OH MY!

kicki80
0

#25 nope det var nog syrran du träffa men hon brukar också vara in och titta här ibland mer sällan då hon inte är så mkt för datorerGlad

Appledale
0

Om jag inte är helt ute och cyklar, så var väl Spinway Corona med på utställningen i Björbäck 1998? Han vann väl någon ridklass av något slag då? Minns att han var jättefin!!!! Hoppas nu att mitt minne inte felar, så det var han, jag var ju bara 12 år gammal då…

flawa
0

mitt sto är efter honom…

han ger problemavkommor som är tjaffsiga.. tycker de ör bra att han kastrerades..

men han är sjukt fin och har värsta steget!!!

AKWIK
0

# På vilket sätt skulle hans avkommor vara problem? Har aldrig hört det förut.

RC70
0

#28 har inte hört att han lämnat tjaffsiga avkommor, däremot har jag hört att han ska ha lämnat nått vaj med hovarna .. ?

RC71
0

#28 Han är väl mer känd för att ge mkt snälla akommor . Har ännu inte träffat någon avkomma som varit något annat, så jag vet inte vad du har för grund för ditt påstående?

flawa
0

jag har ridit tre av hans avkommor och alla tre är bråkiga , bockar och är super envisa.

det kan även bero på dålig uppfostran eller dålig moder till hästarna. vad vet jag men jag har hört att hans avkommor i allmänhet är rätt jobbiga att hantera. plus att de har något med hovarna..

kicki80
0

Vi har ett sto som heter Hagens Zelia och hon har honom som pappa och hon är kanontrevlig vår snällaste ponny. Hon var inte riden när hon kom men det var bara att hoppa upp då zelia ALLTID försöker göra sitt bästa..   Man kan ju alltid rínga  hans tidigare ägare ang fötterna och höra.  Zelia har då inget fel på fötterna.

RC71
0

#32 Dom problem du nämner kan ju ha många andra orsaker. Tex. Hästen har ont ,dålig sadel, dålig ridning osv… Att genast ge fadershingsten skulden för allt känns inte riktigt rätt. Du skriver att du träffat tre avkommor. Ett ganska litet "studiematerial". Min uppfattning är att dom allra flesta ponnyer blir vad människan gör dom till. Min Coronaavkomma var fantastiskt snäll och lätthanterad på alla vis.

Smile-and-be-Happy
0

#32 Det är väl med hästar som med människor och andra djur. Arv och miljö (d.v.s allt som inte är arv) samspelar. Dessutom har ju alla två föräldrar… Det verkar vara så att det väldigt lätt uppstår "sanningar" utifrån någons erfarenhet. Det är lika felaktigt att tro att NÅGON hingst skulle stå för HELA ansvaret för hur en avkomma blir, som att tro att ALLA rätt hanterade hästar blir lättsamma och friska på alla sätt. Men som i andra sammanhang har miljöfaktorer väldigt stor betydelse för hur en individ fungerar i hantering.

Om du anser att tre avkommor är ett tillräckligt underlag för att tro att alla blir på samma sätt - så verkar det som vi är flera som har annan erfarenhet om detta. Själv har jag haft nära kontakt med flera som är urtrevliga - och har bra hovar.

walsan
0

Vi har haft två avkommor efter Spinway Corona och har varit mycket nöjda med dessa. Ena var ett sto som vi sålde för en tid sedan. Jag såg just att hon vann dressyr Lätt B förra helgen och jag vet att ägarna är supernöjda. även den andra hästens nya ägare är mycket nöjd.

Lisa-trollet
0

våran e trevlig för de mesta, gör de man ber om, men ibland kan hon va en riktig sur märr, men de kan ju alla ston va oavsett föräldrar

[AlphLauren]
0

min häst är supertrevlig!

flawa
0

va kul att era avkommor varit trevliga. då är de mina som varit knasiga hela tiden då.

kan bero på modern som sagt var. eller dålig uppfostran. några skador vet jag att de inte haft förutom zamona som haft ryggpoblem som nu är borta.

Spader-EliN
0

#33 var det inte hagens zelia som va till salu för ett tag sedan? *tyckte jag såg henne nånstans men jag kan ju ha fel*

flawa
0

jag menar inte att hingsten i sig är dålig. men min uppfattning av honom är inte lika bra som eran. ja har hört på många håll att hingsten avkommor blev.. knepiga. men det kan såklart bero på många saker.

RC71
0

#41 Många håll? Fundersam

MrsM
0

Både S Corona och hans far Thunderbolt var mycket stabila och trevliga individer när man träffade dom, och jag måste personligen säja att den där "bussigheten" verkat gått i arv. Däremot har kanske Coronabarnen haft stora gångarter och mycket ambition och behövt lite mer ryttare än många andra ponnyer för att hitta sin balans. Vet inte om det är det som uppfattas som knepigt, att en bra Coronaunge faktiskt kräver en RYTTARE?

Glöm inte att varje ponny har en mor och en morfar också, och som jag fattade det användes Corona gärna på "taggade" ston just för han hade så bra temperament. Det kan ju förklara en del?

Några personliga tankar i all hast.

Eder M

RC70
0

#43 det är tur att vi har dig Mrs.M ;)

Lisa-trollet
0

Som tävlingsponnys kan de dessutom va bra om dom e lite "taggade". Hellre de än att dom e "sega"

[AlphLauren]
0

min coronabäbis behöver minsann en riktig ryttare, shit vad jag har fått lära mig rida för att få honom att jobba ordentligt. Han är otroligt smart och försöker allt för att smita undan. När han upptäcker att det inte funkar så blir han en riktig arbetsmyra!

Men det har krävt mycket av mig för att lära mig rida min häst ordentligt, trotts att jag ridit in honom själv och trodde att jag formade honom efter mig, men icke alls jämt. Han har mycket egna åsikter.

Mamma till min häst är Abbeyleix Flora. Någon som kan berätta för mig hur hon var? Reds hon öht?

Hovgarden
0

#12 Han blev godkänd! Jag var hos Elisabeth i vintras och den hingsten är UNDERBAR!!!! Jag var på väg att köpa helsysten till honom, hon var URläcker men avkastarkung därav att de sålde henne… Men skulle gärna ha en S.C om jag skaffar Connermara, har ju NF men det är svårt, jag gillar ju båda raserna!

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

[Heikne]
0

Jag fick äran att beskåda Corona i rörelse på hagens och de corona avkommor jag skådat har haft ett steg utöver det vanliga. Jag hänger fortfarande läpp över att jag var alldeles för liten för att förstå vilken stjärna vi gick miste om när Corona exporterades. Hade Corona funnits tillgäglig som hingst idag hade jag definitivt använt honom.

Jag har alltid upplevt att han lämnat mycket trevliga avkommor. Som någon annan tidigare skrev tror jag att det som "flawa" skriver (grundat på?) mer beror på de som haterat hästen än att det skulle vara nedärvt.  en häst är inte problematisk och tjaffsig om det itne är något fel.

tyckte att denna länken passade väl för ämnet:

http://www.gapol.se/gapol/Galopp.nsf/LookupDocByID/065b4744af96aac3c1256b18003075a2!OpenDocument&Click=

hagenswayfarer
0

det är inget fel på spinway coronas avkommor. dom är jätte fin och trevliga tycker jag, efter som jag själv är skötare till Hagens Wayfarer som är mycket trevlig. fast han kan larva sig lite men det gör alla hästar någon gång.Glad

jag skulle gärna vilja träffa spinway coronaSkrattande

RC71
0

#48 Vi har ju i alla fall två söner kvar i aveln efter honom som för blodet vidare. Glad

AKWIK
0

#48 Länken funkar inte. Rynkar på näsan