Årets idegran II
Så var det dax igen! Efter idegransfyndet tidigt i våras i rishögen i hästarnas vinterhage har jag haft förhöjd beredskap sedan vi släppte över damerna i vinterhagen, men inget ovanligt har synts till. Förns idag. Något grönt fångade ögat…
Jodå. En skottkärra full med idegranstoppar och en timme senare insåg jag att nu var det nog dax att jobba förebyggande… funderar på att inventera området betr nyklippta idegranshäckar, NÅGON är det ju som regelbundet dumpar sitt gift i min hästhage… Förmodligen ovetandes om konsekvenserna, hoppas man.
AMBO, det verkar ju som du är nån sorts professionell trädgårdstomte - har du koll på snarlika växter och/eller giftfria idegranar som man kan ta fel på? Hur artbestämma? Nån annan som vet??

'
Va läskigt!
Hoppas att du listar ut vem det är och att det är av okunskap!!
Inte kul om det är det motsatta……

Tur att du är på din vakt! Det måste väl vara någon i närmsta omgivningen, inte kör man väl iväg sitt trädgårdsafall längre än nödvändigt?.. 
Ja, det måste ju komma från någon som bor nära. Du får väl gå runt och knacka på hos grannarna och förklara att de kan döda en häst, eller fler, om de fortsätter. Alternativt sätta upp lappar på staketet som förklarar.
#3 Tänkte promenera mycket med hunden i kvarteren härikring och inventera förekomsten av nyansade idegransstånd…

#4 Föreslår som #3 för att så snabt som möjligt komma tillrätta med problemet. Sätt upp lappar på staketet-för jag antar att dom går genom ngn grind?

# 0 Vad hemskt!
Menar du att folk bara går in i din hästhage och använder den som "sopstation"? Hur kan någon bara få för sig något sådant? 
Jag antar att de går genom någon grind och inte kryper under staketet? Sätt upp en stor skylt vid grinden!
Jag skulle nog gå runt och knacka dörr i den närmaste omgivningen också och förklara vad som kan hända ( som AKW skriver ) och ring lokaltidningen så att de gör ett reportage….
Det bästa är kanske om du kan stänga av rishögen så att hästarna inte kommer åt den. Sätt upp stängsel runt. Då minimerar du ialla fall risken att de kommer åt det som slängs. Är det förresten någon slags allmän rishög? Det verkar ju som folk tror det
#6 Det är min grannes, markägarens, (privata) rishög. Av tradition eldar man påskeldar här, vid havet, och samlandet pågår hela vintern. Själv har grannen haft en ko som dog av idegransätning (på rymmen) så han är jättenoga. Men så fort det ligger en rishög nånstans så är folk där och fyller på allsköns skräp. Man ska vara glad att dom inte ställde ett gammalt kylskåp bredvid oxå. Eftersom hagen endast används på vintern så har den varit öppen och elen av tills nu. Funderar på staketlösningen och lokaltidningen. Ska prata med grannen.
tyvärr är ju idegran giftigt
rätt speciell och har man sett idegran en gång så tar man ej fel
haha, hälsningar trädgårdstomten
jag menar haha åt trädgårdstomteriet ej åt idegranen alltså
Vad otäckt :/ Verkligen tur att du var observant så att inget missöde inträffade !
Förslagen om lappar på staket, att kontakta grannar samt att gå ut i lokala medier verkar vettiga och viktiga..

Fått tag i dom ansvariga ännu?